- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 december, 2011 at 19:15 #239925Anonym anvandareMember
Jag var precis in på företagshälsan & hade toppen värden på lever, glucos & allt annat de kollar upp. Jag ligger på 300g+ dagligen på protein, dessutom fastar jag 16 tim/dag. Mår toppen fast jag går på diet
7 december, 2011 at 20:38 #239926Anonym anvandareMemberPälle wrote:Jag var precis in på företagshälsan & hade toppen värden på lever, glucos & allt annat de kollar upp. Jag ligger på 300g+ dagligen på protein, dessutom fastar jag 16 tim/dag. Mår toppen fast jag går på dietBra det
Har också kollat upp värden och ser bra ut på nästan 3 g/kg kroppsvikt för det mesta.
9 januari, 2012 at 22:39 #239927Anonym anvandareMemberDet här är en bra startpunkt;
Proteinintag: Kroppsvikt* 4
Kolhydratintag: 0, eller så nära noll som möjligt
Fettintag: Kroppsvikt* 0.5
För en 90 kg man blir detta
360 gram protein
0 gram kolhydrater
45 gram fett
Totalt: 1845 kalorier
Med TEF: 1440*0.77+405*0.97= 1110+395= 1405 kalorier
Så Jag som väger 90 kg ska få i mig 1845 kalorier och inte 1405 Kalorier (med TEF) när jag räknar på min kost ( aktivitetsfaktor utesluten i exempel) ?
15 januari, 2012 at 08:02 #239928Anonym anvandareMembereway wrote:Det här är en bra startpunkt;Proteinintag: Kroppsvikt* 4
Kolhydratintag: 0, eller så nära noll som möjligt
Fettintag: Kroppsvikt* 0.5
För en 90 kg man blir detta
360 gram protein
0 gram kolhydrater
45 gram fett
Totalt: 1845 kalorier
Med TEF: 1440*0.77+405*0.97= 1110+395= 1405 kalorier
Så Jag som väger 90 kg ska få i mig 1845 kalorier och inte 1405 Kalorier (med TEF) när jag räknar på min kost ( aktivitetsfaktor utesluten i exempel) ?
Den praktiska effekten blir runt 1400 kalorier med TEF inräknat ja, det stämmer.
4 mars, 2012 at 13:19 #239929Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Eftersom en uppdaterad variant av artikeln finns ute i det senaste numret, samt för att undvika förvirring, bör jag påpeka att Grub är fel ute här och att det föreligger så som min ursprungliga teori var – dvs 1 g protein är ca 3.2 kcal. Referenser finns i tidningsversionen för de som är intresserade.Finns denna uppdaterade variant på nätet i någon form? Om inte, vilket nummer av Body är den med i?
Är det några stora skillnader, vad mer specifikt är det som är uppdaterat?
4 mars, 2012 at 14:44 #239930Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:Finns denna uppdaterade variant på nätet i någon form? Om inte, vilket nummer av Body är den med i?Är det några stora skillnader, vad mer specifikt är det som är uppdaterat?
Hittade att det var i september-utgåvan från 2007. Hursomhelst, vad är det som skiljer sig i den uppdaterade varianten?
7 mars, 2012 at 20:13 #239931Anonym anvandareMemberDet är inga jättekrångliga principer, däremot en elegant enkelhet.
Mycket protein, nolla kolisar och fett så gott det går med undantag för grönsaker = högt TEF, högt protein, stor underskott och lågt insulin = fettförlust. Glöm inte att få i dig eventuellt kalium/kalcium dock och en multivitamin.
10 mars, 2012 at 09:40 #239932Anonym anvandareMemberMadball wrote:Det är inga jättekrångliga principer, däremot en elegant enkelhet.Mycket protein, nolla kolisar och fett så gott det går med undantag för grönsaker = högt TEF, högt protein, stor underskott och lågt insulin = fettförlust. Glöm inte att få i dig eventuellt kalium/kalcium dock och en multivitamin.
Jo I know, var mest bara nyfiken
15 maj, 2012 at 15:14 #239933Anonym anvandareMemberÖkar ni vikterna under DTD eller försöker ni köra samma vikter som tidigare?
15 maj, 2012 at 15:46 #239934Anonym anvandareMemberkarlingen wrote:Ökar ni vikterna under DTD eller försöker ni köra samma vikter som tidigare?Man försöker bibehålla eller öka styrkan på DTD, precis som på alla andra dieter. Oerhört viktigt.
10 juni, 2014 at 14:37 #1081793Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:För kvinnor hade jag nog satt proteinintaget i den initiala beräkningen till *3.5 så här i efterhand. På samma kroppsvikt har de generellt sett mer fett och mindre muskler, vilket gör deras energiförbrukning och proteinbehov lägre.Generellt skriver du att det går bra att ta 50 gram kolhydrater före och efter träning, gäller mängden även kvinnor likaså eller skall kolhydratmängden även dras ned på i förhållande till muskelmassa och energiförbrukning?
10 juni, 2014 at 14:48 #1081794Anonym anvandareMemberMissMupp wrote:Grandmaster wrote:För kvinnor hade jag nog satt proteinintaget i den initiala beräkningen till *3.5 så här i efterhand. På samma kroppsvikt har de generellt sett mer fett och mindre muskler, vilket gör deras energiförbrukning och proteinbehov lägre.Generellt skriver du att det går bra att ta 50 gram kolhydrater före och efter träning, gäller mängden även kvinnor likaså eller skall kolhydratmängden även dras ned på i förhållande till muskelmassa och energiförbrukning?
Jag tror inte att du kommer att få något svar av trådskaparen. Martin ”Grandmaster” Berkhan har gått vidare till större saker sedan många år tillbaka och han har inte varit inloggad här på väldigt länge.
50 g kolhydrater borde inte vara någon fara. Det är ju inte några vansinniga mängder vi talar om. Justera upp eller ner vid behov bara.
11 juni, 2014 at 08:57 #1081805Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:MissMupp wrote:Grandmaster wrote:För kvinnor hade jag nog satt proteinintaget i den initiala beräkningen till *3.5 så här i efterhand. På samma kroppsvikt har de generellt sett mer fett och mindre muskler, vilket gör deras energiförbrukning och proteinbehov lägre.Generellt skriver du att det går bra att ta 50 gram kolhydrater före och efter träning, gäller mängden även kvinnor likaså eller skall kolhydratmängden även dras ned på i förhållande till muskelmassa och energiförbrukning?
Jag tror inte att du kommer att få något svar av trådskaparen. Martin ”Grandmaster” Berkhan har gått vidare till större saker sedan många år tillbaka och han har inte varit inloggad här på väldigt länge.
50 g kolhydrater borde inte vara någon fara. Det är ju inte några vansinniga mängder vi talar om. Justera upp eller ner vid behov bara.
Tur att det finns andra hjälpsamma själar Tack Jon!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.