Home › Forums › BODY Foruminformation › Citering av olika bildslag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 april, 2008 at 17:28 #73121Anonym anvandareMember12 april, 2008 at 23:41 #581310Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Nu när jag sitter en patetisk dag och kolla dagsformen eller rumpor på body så ser jag det hela tiden att folk citerar med bild. Fruktansvärt irriterande att se samma bild tiotusen ggr om. Ok, folk kanske inte vet hur dom ska göra för att inte citera med bilden. Men det ungår inte mitt vid skarpa öga dessa oändliga bilder som är citerade genom alla diverse trådar. Eftersom jag är trött på det så vill jag lägga ett slags förslag. Om Magnus kan peta ihop något så att det inte går att citera med bilderna. Samma gällande Youtube klipp. Inte lika farligt. Bilder är värst.
Mvh
Jag kan på rak arm inte hitta någon automatisk funktion i vBulletin för att inte tillåta vissa element i quoteringen. Det här här nog hemma under ämnet netikett. Vi får göra ett antal räder för att utbilda våra användare om man underlättar umgänget sinsemellan – relevanta citeringen är en del i det hela. Från forumreglerna:
Quote:ETIKETTGenerellt vill vi att du uttrycker dig med respekt och omtanke, och i största möjliga mån försöker använda dig av ett korrekt och anständigt språk. Dessutom vill vi att du beaktar följande:
1. Posta i rätt forum
Se till att dina inlägg och trådar håller sig till ämnet för aktuellt forum.2. Rubrik på inlägg/tråd
Rubriken ska vara lättförståelig och tydligt visa vad ditt inlägg handlar om. Postar du en fråga ska rubriken avslutas med ett frågetecken.3. Håll dig till ämnet i tråden
Om diskussionen i tråden utvecklas till ett nytt ämne är det bättre att starta en ny tråd som behandlar detta, eller be en moderator att dela tråden. Inlägg utan relevans till ämnet kan tas bort utan förklaring.4. Korsposta inte
Att posta samma tråd eller inlägg i fler än en forumdel är inte tillåtet. Välj det forum som passar bäst och håll diskussionen där.5. Sök innan du postar ny tråd
Möjligheten att just ditt ämne kan ha diskuterats här tidigare är relativt stor. Använd därför sökfunktionen för att se om så är fallet.6. Citera det som är relevant för ditt inlägg.
Citera endast den del av ett inlägg som du svarar på, i annat fall blir inlägget onödigt stort och svårare att förstå.7. Sträva alltid efter att använda ett förståeligt och korrekt språk
Försök att undvika chattspråk, särskrivningar och stavfel. Se till att använda korrekt grammatik och bra styckesindelning.Jag ger uppdraget att hålla utkik efter syndare och ”ta dem i örat” till våra kära moderatorer…
18 maj, 2008 at 17:36 #581311Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Tänkte på det Magnus. Att när man t ex citerar någons inlägg där en bild är postad. Borde det inte gå att koda ihop något där bilden i sig inte citeras utan enbart url en till bilden?På så sett så slipper vi alla repetioner av bilderna…
Det är i detta fall – som så många andra – ett användarbeteende som ger upphov till det upplevda problemet. Ändringar i funktionen av vBulletin (hack/plugins) för att korrigera missbruk av netiketten skulle kunna sträcka sig ganska långt. Man kan hindra inlägg från att postas innan en rättstavningsprocedur genomförts, men det kanske inte skulle vara så roligt att posta då.
”Every day, man is making bigger and better fool-proof things, and every day, nature is making bigger and better fools. So far, I think nature is winning.”
— Albert EinsteinJag förstår att det är ett problem, och önskemålet är noterat, men notera att det är lågprioriterat. Hade servern forumet står på drabbats av brist på bandbredd pga den överdrivna bildciteringen hade det förstås fått högsta prio :emo-thumb
Kanske forumet kan visa en tumnagel av bilden istället för hela bilden vid citeringar? Även smilies skulle bli url-er ifall bilder gjordes om till url vid citat. Kan ju störa löpande text ifall [http://forum.body.se/images/smilies/cool1.gif] hamnar i mitten av ett textblock…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.