Home › Forums › BODY Magazine › BODY = dubbelmoral
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 juli, 2008 at 22:37 #746981Anonym anvandareMemberTaisho wrote:En stor tumme upp för dig Andreas, för att du tar denna diskussion på ett väldigt bra sätt!
Jag tycker att Bodys policy angående bildpublicering är en vettig kompromiss. Enda förtydligandet som möjligen vore på sin plats är att en bildpublicering inte innebär att vederbörande faktiskt testats.
Tack så mycket:)
Och nej, det har du helt rätt i. Däremot blir det nog svårt rent praktiskt att förändra det faktumet från vår sida, men ja:)
29 juli, 2008 at 01:36 #746982Anonym anvandareMemberJag gillar i alla fall inte när en tidning som i varje nummer har flertalet sidor med dopade personer, skriver negativt om doping! Det klingar fel…
Jag bryr mig inte om ni kan veta till 100% att de är dopade eller inte, det är inte det som är poängen! Alla som håller på med BB, vet att doping ingår, så även ni! Den som säger annat ljuger! Visst jag kan köpa att vid något enstaka tillfälle, så har någon lyckats vinna SM ren, det går ju även att vinna på lotto så varför skulle inte det gå, jag menar det gäller ju att ha tur och hamna i rätt viktklass under rätt år, dvs inga bra motståndare och få medtävlande! Men generellt, så skall det vara en omöjlighet.Och nu pratar jag inte ren bara för att man pissade ren, utan nu pratar jag ren som i ren, jag har aldrig använt doping i hela mitt liv ren! BIG DIFRENT!
Jag känner 24killar som är aktivt tävlande jag känner 7st tjejer som har tävlat, varav 2st är aktivt tävlande i Sverige, samtliga använder doping samtliga har tagit pallplats och samtliga har således varit med i eran tidning!
En av dem har åkt fast en gång! Personligen så anser inte jag att det är fusk eftersom jag tror att flertalet som håller på med tävlandet är dopade, alltså är dom rena i minoritet och i en demokrati så är det majoriteten som avgör vad som är rätt och fel!Och jag kan ge ett exempel på dubbelmoral, nu har jag inte tidningen framför mig, så jag vet inte vem som skrev vad i BODY men det spelar väl ingen roll, man skall väl bedöma hela tidningen och inte enstaka skribenter! Först kommer det en massa skitprat om doping och senare kommer det en rad om att vi behöver fler tävlande i svensk byggning och vi behöver fler som kan representera Sverige i svensk byggning! Då är min fråga vad exakt menade ni med det? Att vi behöver byggare som aldrig har tagit doping och som skall tävla internationellt åt Sverige? Ni måste skämta? Detta är att lura folk!
Och till sist, sedan tycker jag att ni generaliserar ordet doping, ni tar upp bieffekter som endast vissa dopingprepparat kan ge, långt ifrån alla, men glöm inte att för mycket kaffe är dopingklassat, jag har aldrig sett en artikel i BODY där det står 10 skäl varför man inte skall dricka kaffe! Eller var det inkluderat i artikeln? Det framgick inte!
29 juli, 2008 at 03:06 #746983Anonym anvandareMemberDitt sista inlägg är egentligen väldigt mycket över gränsen eftersom det, utan bevis, i praktiken anklagar alla tävlande vi har för fusk. I normala fall hade jag raderat det, och jag tänker radera (och troligtvis varna) ifall det kommer fler i den stilen. Men bara för att det inte ska verka som att jag försöker tysta frågan ska jag svara en sista gång.
1. Det förekommer dopning inom alla prestationsbaserade idrotter (till vilka bodybuilding hör, åtminstone gällande träningsbiten). Hur ska tidningen kunna leka polis, åklagare och domare på samma gång utan att ha något på fötterna? Hur ska vi avgöra vilka som är dopade eller inte? Alla med över 40 cm armar? Alla med över 50? Alla som tar över 100 i bänk, eller alla som tar över 200? Vad finns det för solklart kriterium som gör att vi med gott samvete kan utesluta någon från tidningen utan att denne testat positivt? Vilka är vi att göra den bedömningen? Vi anser oss åtminstone inte kapabla; gör du?
2. Jag har inte sagt något om huruvida det är fusk eller inte – jag vill som sagt inte moralisera i frågan. Men en viktig aspekt när du tar upp vad som är beslutat demokratiskt är att dopning är olagligt. Om det råder det inga tvivel, och det är egentligen allt man behöver veta för att lista ut tidningens hållning i frågan.
3. Önskan om fler tävlande kom från Ulf Björnfot, SKKFs ordförande, och åsikterna han framför är hans egna. De censureras inte av tidningen på något sätt. Om Uffe hade skrivit att vi borde bygga ut kärnkraften i sin krönika, och jag samtidigt i en annan artikel hade agiterat för att den borde avskaffas hade det faktiskt varit helt ok. Vi släpper fram olika åsikter i tidningen. Men, och det är ett stort men, jag både tror och hoppas att vi redan idag har rena atleter som representerar Sverige internationellt, och att vi även kommer att ha det i framtiden. Har vi någon gång representerats av någon som använt dopning? Garanterat. Precis som jag kan garantera dig att alla andra prestationsbaserade landslag råkat ut för samma sak. Måste man därför vara för dopning? Det tycker inte jag.
4. Menar du att jag borde ha gått igenom preparat för preparat och skrivit en separat artikel om nackdelarna med vart och ett av dem? Jag tror nog att de flesta förstår att det inte främst är kaffe som åsyftas. Artikeln behandlar generella nackdelar man kan drabbas av vid dopningmissbruk. Vill man bli mer specifik än jag var får man skriva en bok – inte en artikel.
Nu har jag som sagt tillåtit spelrum i överkant i den här tråden. Ditt inlägg illustrerar med önskvärd tydlighet precis varför vi inte kan tillåta diskussioner om dopning på forumet. Mot sin vilja har helt plötsligt halva forumet (vi har många tävlande här) blivit utpekade för något de aldrig blivit dömda för. Det tycker inte jag är ok, och det anses inte ok i en fungerande rättsstat. Av respekt för de tävlande tänker jag därför låsa tråden. Om någon vill framföra vidare synpunkter eller frågor kring artikeln ska jag försöka svara på dem via pm. Jag kan redan nu förvarna om att tidningen med stor sannolikhet inte kommer att förändra sin syn på dopning.
Slutligen: Mina ord och åsikter i dessa diskussioner är mina egna. Även om jag till viss del representerar tidningen som journalist är det till syvende och sist chefredaktör Danielsson som fattar besluten och står för tidningens officiella hållning.
Eftersom både Alex och Uffe dras in i den här tråden låser jag naturligtvis upp den om någon av dem skulle vilja tillägga något.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.