De 10 bästa övningarna för massa!

Home Forums BODY Magazine De 10 bästa övningarna för massa!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Tjenare

Vad är skillnaderna mellan pronerat- och supinerat grepp?

I övning 5 så snackar body om skivstångsrodd. För att bygga på tjockleken så ska man alltså ha pronerat grepp, handflatan vänd uppåt? Men sedan så säger de om man håller ett supinerat grepp så blir den överlägsen alla curls-övningar för biceps. Hur kan det här stämma? Sedan om man kör med supinerat grepp, jobbar man med bredden av ryggen?

Om jag kör chins vad är det för skillnader mellan att ha rak stång mot en som är böjd? Kopplar man ur armarna mera om man använder den raka?

Jag har sett flera personer använda sig av ”klossar”, gummimattor etc. under hälarna när de kör knäböj. Vad är detta bra för? Avlastar jag korsryggen mera, klarar jag av att gå djupare i böjen?

Smal bänkpress är det menat att man ska gå ner vertiklar med stången?

För att skapa en diskution. Finns andra bra basövningar som du gillar, varför är den just så bra, bra att tänka på när man utför den övningen (länka gärna en bild)? :emo-thumb

klossar och sådant i böjen används väl mest till att få bättre stabilitet. Smal bänkpress är i samma utförande som vanlig bänkpress, skillnaden är att du bara håller ett smalare grepp. Skivstångsrodd med supinerat grepp bygger även den tjocklek på ryggen men du kopplar in biceps mer än när du håller ett pronerat grepp. (Rätta mig om jag har fel) Dina övriga frågor får någon annan besvara då jag inte har något svar på de.

Smal bänkpress och vanlig bänkpress är inte samma sak.. Som sagt så håller du med ett smalare grepp men du ska också ha armbågarna så nära kroppen som möjligt istället för att som vid vanlig bänkpress att armbågarna pekar utåt.

Smal Bänkpress : [http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBCloseGripBenchPress.html]

Jocke_ wrote:
    Vad är skillnaderna mellan pronerat- och supinerat grepp?

pronerat grepp vänder handflatan från dig, supinerat mot dig. Semi-supinerat är tumme mot dig och handflator mot varandra.

Jocke_ wrote:
    pronerat grepp, handflatan vänd uppåt?

Fast tvärtom

Jocke_ wrote:
    Men sedan så säger de om man håller ett supinerat grepp så blir den överlägsen alla curls-övningar för biceps. Hur kan det här stämma?

Eftersom du hanterar flerfaldigt mer vikt jfr. bicepcurl av valfri sort.

Jocke_ wrote:
    Jag har sett flera personer använda sig av ”klossar”, gummimattor etc. under hälarna när de kör knäböj. Vad är detta bra för? Avlastar jag korsryggen mera, klarar jag av att gå djupare i böjen?

Dumheter, unvik och utför övningen ordentligt istället. Det är en dålig ursäkt för att inte utföra övninger korrekt

DavidN wrote:
    Dumheter, unvik och utför övningen ordentligt istället. Det är en dålig ursäkt för att inte utföra övninger korrekt

???

klossar är för folk som inte orkat stretcha sina vader ;)

axzell wrote:
    klossar är för folk som inte orkat stretcha sina vader ;)

Har det inte lite med hur man är byggd att göra? jag vet flera personer som har jättesvårt att gå ner i böjställning utan klossar men stretchar som fan annars och är allmänt viga.

Chins är den bästa basövning för rygg!Tycker jag!!Det här är en jättebra sida jag rekomenderar!Man kan kolla olika övningar,hur man utför övningarna+vart övningarna tar!m.m//S*

Det är även en webbshop. Här kan man också kolla övningar: [http://www.exrx.net/Lists/Directory.html]

/Jay

storcc wrote:
    Har det inte lite med hur man är byggd att göra? jag vet flera personer som har jättesvårt att gå ner i böjställning utan klossar men stretchar som fan annars och är allmänt viga.

Jag hade jättesvårt att kunna göra knäböjar förr, men jag gav mig an en hemsk tid av stretchning av vaderna/hälsenorna. Varje dag gjorde jag vadpressar (endast med kroppsvikten) med en fot i taget och strechade läänge och väl och efter nån månad kunde jag gå ned med skinkorna mot hälarna i knäböjen 8)

Visst är det nog lite genetiskt, men jag tror mest att folk har för korta hälsenor och spända vadmuskler p.g.a dålig stretchning.

Det är bara att stretcha på. Lasta på lite lagom vikt och ”sitt ner” dig. Börja varje pass med att sitta in rörelsen.
    Känns som man får de kroppsliga defekter för att inte lyckas förr eller senare.

storcc wrote:

Jag stretchade genom att helt enkelt sätta mig på huk och försöka hålla mig kvar. Efter ett par veckor använde jag ett kvastskaft och fortsatte övningen genom att försöka hålla korsryggen så rak jag kunde. Funkar rätt bra på mig min rörlighet har förbättrats avsevärt i knäböj. Från usel till nästan godtagbar.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.