Home › Forums › BODY Magazine › Slitz-utvik?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2007 at 17:49 #85965Anonym anvandareMember27 april, 2007 at 17:53 #890821Anonym anvandareMember
Orka
27 april, 2007 at 18:01 #890822Anonym anvandareMemberbump..
27 april, 2007 at 19:44 #890823Anonym anvandareMemberMånadens Gluteus var absolut höjdpunkten i gamla B&K. En hane och en hona vore väl inte fel!
27 april, 2007 at 20:24 #890824Anonym anvandareMemberJag tycker att tjejen i tidningen är värd en bild i Body. Dom som tränar, och det gör denna madammen, är värda lite beröm för allt slit. I detta fallet en bild i Body tillika utsedd till månadens madame. Hon har ju en snygg kropp varför skulle inte hon få visa det då som alla andra grabbarna i tidningen?
27 april, 2007 at 20:33 #890825Anonym anvandareMemberHåller helt och hållet med. Tycker oftast att alla tjejer som ska ”framhäva” sina muskler i tidningar gör sig själva till sexobjekt och det blir pinsamt.. För själva poängen försvinner och man börjar istället fundera vad människan har innanför pannbenen..det blir bara så oseriöst!! Det är lika med killar, men det blir ändå inte samma sak eftersom att tjejerna anses mer som ett sexobjekt. ( nu menar jag inte alla tjejer utan ett fåtal )
27 april, 2007 at 21:00 #890826Anonym anvandareMemberKristina Johansson wrote:Förklara gärna vad det har i en seriös träningstidning att göra.Bump. För att citera något jag hört någon säga i ett annat sammanhang: ”…lämna de osmakliga bilderna åt de osmakliga tidningarna, och gör istället det ni är bäst på…” Dessa ord kanske kan uppfattas som lite väl konservativa i just detta fall, men jag håller med trådskaparen om att bilden i fråga kan uppfattas som lite väl utmanande för att höra hemma i en träningstidning – och i min personliga mening, för att höra hemma i någon tidning överhuvudtaget. Jag har en känsla av att en förändring inte kommer att ske helt enkelt, kanske framförallt för att stora delar av samhället idag är rätt avtrubbat i avseendet exponering för sex, och många anser det vara helt okej med en naken tjej som med särade ben och trånande blick nästan osar pilskhet ut genom tidningspappret.
Överdrift? Ja kanske, men i så fall, vad är det bilden egentligen vill förmedla? Att göra en höna av en fjäder? Mm, men denna fråga är angelägen för mig, eftersom jag anser att den har konsekvenser på individnivå, och kanske ännu allvarligare, på samhällsnivå. Medan de flesta jag känner dessutom inte ser något fel med utvikningstjejer, så utgör detta fenomen två stora problem för mig, vilka sedan resulterar i ett tredje.
Orsakerna till utvikens negativa konsekvenser kan tyckas självklara, men för er som fortfarande sympatiserar med snuskindustrin genom att göda den, eller kanske t.o.m. slåss för dess bevarande, så vill jag bara kort nämna mina farhågor, vilka redan till stor del har besannats. Den första, och kanske inte fullt så allvarliga punkten, är att exponeringen av nakna arslen i en sexuell kontext gör mig förbannad. Det känns olustigt påtvingat, ungefär som en alldeles för full tjej med ett rödvinsblått leende och sur andedräkt i barstolen bredvid som gnider sig mot mitt ben och flåsar i mitt öra. Snälla gå bort.
Den andra, mycket allvarligare punkten är den det tjatas om i massmedia och inom fascistiska kvinnogrupperingar. Uppenbarligen tjatas det inte tillräckligt, för samtidigt som utviken blir allt fler så förändras våra attityder till att inte bara tolerera dem, utan även att konsumera dem. Detta har lett till att flickor, tjejer, kvinnor har fått nya ideal att leva efter. Och inte bara att leva efter, utan att kämpa för. Osäkerheten och känslan av att vara otillräcklig leder till sann olycka, allt eftersom pojkar söker att tillfredsställa det där behovet som aldrig tycks gå att mätta, och som snarare växer ju mer man konsumerar. Jag skriver medvetet pojkar, för män förstår bättre.
Sammantaget resulterar dessa två punkter i att jag först blir arg och sen ledsen. Arg p.g.a. frustrationen att folk inte bryr sig – för ser, det gör de väl? Ledsen blir jag för de flickors skull, som försöker men aldrig riktigt upplever att de lyckas. Och för att vi tillåter denna attitydförändring ske, än värre, vi bidrar till den. För även om vi själva vet bättre än att betrakta våra damer som objekt, så verkar alltför många trots allt göra just det. För att sammanfatta hönan i en fjäder; vi kan alla ta ställning i den här frågan och kanske lyckas vi därigenom göra en liten skillnad. Men oavsett vad som händer – I´ll still love my BODY!
27 april, 2007 at 21:49 #890827Anonym anvandareMemberKristina Johansson wrote:Jag är en tjej på arton år som älskar att träna och läsa body. Men när jag fick månadens nummer i bravlådan blev jag lite fundersam. Presspytt har numera infört ”Månadens Madame” och jag undrar lite om syftet med detta inslag. Tidigare kunde man se under ”Månadens Gluteusmaximus” en vältränad rumpa där musklerna oftast var i fokus. Tjejerna i ”Månadens Madame” är måhända vältränade men fokus ligger definitivt inte på att framhäva några muskler. Nej, då ligger det närmare Slitz, FHM och andra Herrtidiningar. Förklara gärna vad det har i en seriös träningstidning att göra.Då är väl bilden på Linda i spetstrosor en bild som påminner mer om Slitz än en tjej i baddräkt??
27 april, 2007 at 21:54 #890828Anonym anvandareMemberHeja sverige:emo-thumb
27 april, 2007 at 23:30 #890829Anonym anvandareMemberHmm… flera olika inlägg, med flera olika innebörder. Försöker här efter bästa fredagsförmåga landa några synpunkter till några av dem iaf.
Varför Månadens Madame? Tja, det är åtminstone ärligt…
Hade jag inte vetat bättre så skulle jag nästan kunna tro att du (Kristina) stör dig mer på just benämningen ”Månadens Madame” snarare än det faktum att det är vältränade kvinnor iförda bikinis med i tidningen…(jag menar, hade det varit OK under epiteten Månadens Gluteus?)…
Saken är den att den första vi valde att profilera på detta vis var Timea Majorova, en mycket framgångsrik tävlande, och en av fitnessvärldens mest framgångsrika och anlitade modeller. Vi gjorde ett reportage med henne (tror det var 2003) där hon bland annat berättade om sin syn på sitt tävlande, sin träning, på modellande, på fitnessbranschen i stort och på frågan om att vara sexig eller inte. Läs gärna den intervjun, om du till äventyrs tror att Timea är det minsta lättintaglig eller på annat sätt saknar kontroll över det hon gör.
Så kom jag då över en kanonbild på Timea, tagen av min gode vän Terry Goodlad. Och jag ville absolut publicera den i tidningen. Bilden var vacker, och det var Timea med. Men det var inte hennes osedvanligt vältränade och vackra gluteus som fanns i blickpunkten. Det var hela Timea. Därför hade det i det läget känns en smula föraktfullt mot dig och alla andra läsare att köra bilden under sedvanlig gluteusflagg. Så istället för att använda det som ”alibi”, valde vi att köra den precis som den var, och med rätt förtext – Månadens Madame.
Som jag ser det är det en vacker bild på en vacker kvinna från vårt eget skrå. Och hur jag än vänder kappan här, kan jag inte hitta något ont i det.
Jag får varje sommar en bunt ilskna insändare från människor som ondgör sig över vår sommarutgåva (den med tjejerna) och jag räknar med minst lika många i år. Men det förändrar inte det faktum att jag tror att merparten av våra läsare – kvinnliga som manliga – uppskattar att se vältränade kvinnor i även andra situationer än hårt nedbantade och inoljade på en scen. Jag ser det vi gör som en hyllning till kvinnan generellt, och till dessa hårt kämpande atleter specifikt.
Visst, det är ibland en tunn linje mellan spekulativa tolkningar, och seriösa och respektfulla dito. Men jag sover gott om natten i förvissningen om att vi tillhör den senare gruppen.
Mvh
Alex
27 april, 2007 at 23:53 #890830Anonym anvandareMemberGustav Johansson wrote:[http://youtube.com/watch?v=8scfqDrMZmM]Kolla igenom, tänk igenom:emo-thumb
Betnér är ett geni :up:
28 april, 2007 at 11:46 #890831Anonym anvandareMemberJätteflott med vackra kvinnor i tidningen…
Det är också kul med ”sommarbilderna”…
Men vart är jämställdheten?
Vart är våra sensuella bilder på vackra män??
Jag vill kunna se månadens badpojke och ”sommarbilder” på killar i sensuella poser också…28 april, 2007 at 14:49 #890832Anonym anvandareMemberMuskler och tränade kroppar har väll alltid ansetts som Sexigt.
Hur ska en tjej visa upp sina tränad fysik? Genom att bära slöja? Mycket som syns då.
Ska en tjej stå på scenen och slå en krabba för att det ska vara godkänt?Man måste verkligen vara uttråkad om man sitter och tänker på detta en fredag kväll…
28 april, 2007 at 16:08 #890833Anonym anvandareMemberBenjamin wrote:Muskler och tränade kroppar har väll alltid ansetts som Sexigt.Hur ska en tjej visa upp sina tränad fysik? Genom att bära slöja? Mycket som syns då.
Ska en tjej stå på scenen och slå en krabba för att det ska vara godkänt?Man måste verkligen vara uttråkad om man sitter och tänker på detta en fredag kväll…
Tänk lite längre än näsan räcker innan du uttalar dig tack!
Börjar ju fundera på om det verkligen är tjejernas rätt att visa upp sin fysik du försvarar, eller din egen rätt att sitta och dräggla!28 april, 2007 at 16:48 #890834Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Hon står i bikini och visar upp sin kropp. Vad har det att göra med t ex Slitz där dom står i patetiskt små trosor och täcker för brösten med en arm? Jag får som helst inga kopplingar till någon herr tidning när jag läser om månadens madame.Håller med dig Allan. Fokusen ligger fortfarande i tränings syfte.
Typiskt att så fort det är någon bild på en tjej i tidningen som ska det blir rabbalder om det.Get real. Sex säljer. Så enkelt är det.
Tycker inte det är pinsamt någonstans. Hon har en sjyst fysik och hon vill visa upp den.
Tror inte du skulle tacka nej till lite publicitet en vacker dag heller.det beror helt på.. men jag kommer alltid stå fast vid vad jag tycker om just det här. så NEJ jag skulla aldrig göra något liknande..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.