Tävlingsrepotagen i nya body????

Home Forums BODY Magazine Tävlingsrepotagen i nya body????

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author

Jag reder ut begreppen sett från min synvinkel. Så när skrev jag i reportaget:

Vann gjorde då Nils-Åke Nylander, Bodycenter, som revanscherade sig från förra året då han visserligen var hård men lika tom som en torkad disktrasa. Nu kom han in fyllig som få och fick åka hem med en guldmedalj. Han har bra axel- och armparti men för att bli komplett så skulle det behövas mer massa på ryggen och på benen.

Så här skriver du:

mickebodyb wrote:
    …Och är det sen så att den som skriver repotaget inte i alla fall har riktigt samma åsikter som domarna i detta fallet var det(Fredrik Age) så blir det ju ännu roligare att se sådana bilder för att se om man samtycker med hans åsikter eller om man tycker domarna hade rätt
    För mig själv är det viktigaste vad domarna ger mig för poäng på tävlingarna och vilket omdöme de ger mig och visst skulle det vara roligt när man tar hem body till sin gamla morsa som är 74 år och som inte orkar gå på mina tävlingar för att visa henne något därifrån och så frågar hon mig hur stor är du jämfört med de andra du tävlade mot hmmm då får jag ta med bilder jag hittat på nätet och visa henne för tidningens bilder visar ju inte det:(

Gällande bilder på särbedömningar kontra vad jag skriver så är lite svårt, eftersom det är jag som skriver och en annan som fotograferar. Givetvis så är det ju bra om det finns bilder från särbedömningen på t.ex. vinnaren och tvåan för att kunna förklara skillnaderna dess emellan, men det är inte alltid att det finns plats för alla bilder i själva knäcket. Man får då välja mellan äpplen och päron och alla kan som sagt inte bli nöjda, men förhoppningsvis så många som möjligt.

Sedan skrev du:

mickebodyb wrote:
    …Sen personligen tycker jag det var ett delvis felaktigt omdöme av fredrik angående min fysik vad det gäller vad som var bra eller dåligt i min fysik. Och de bilder som är på mig kan man inte se det som kritiseras av honom och det är lite tråkigt tycker jag. Och kanske hade det gett mig mer rättvisa om man sett bilder på det som ansågs vara dåligt av honom eller tvärtom men det risken tar jag gärna ha ha:|
    Han har rätt i att mina axlar är en styrka för mig och till viss del att mina armar är det med men biceps är bra mycket bättre än vad min triceps är och min triceps kan inte räknas som bra tror jag själv.
    Men att min rygg skulle vara dålig är helt fel tycker jag själv för det är nog en av mina bättre muskelgrupper i det stora hela och den har inte så mycket svagheter mer än att jag skulle behöva mer vidd på den.
    Baksida lår är inte bra inte heller vader men framsida lår är inte så jätte dålig tror jag när det gäller seprationer och flex och möjligtvis behövs mer storlek på dem där med men såg inte dåliga ut tycker jag själv.

Se ovan gällande bildhanteringen. Gällande min bedömning av din fysik så är det ju vad jag som skribent tycker. Inte vad domarna tycker. Vad de tycker kan utläsas i sifferform på protokollet, eller tillfrågas muntligen på plats. Jag skriver utifrån vad jag ser och oftast har jag – sett till bedömningen – typ 80-90% rätt – och detta utan någon domarutbildning i SKKF´s regi.

Jag förklarar mer än gärna hur jag såg på din fysik under FF nedbrutet i hygglig detalj. ….dramatisk paus – måste hämta blocket från FF….. Så, nu är jag med i matchen. Here we go: Om man ser dig på linen och i olika poseringar så ser du ganska lång ut. Du drabbas lite av Zapfe-syndromet. För att matcha upp överkroppen så behövs det benvidd i klass med Fredrik Carlsson. Det saknar du. Med det sagt, så innebär det inte att har dåliga ben utan – som jag skriver – det behövs mer massa på benen. Kommer massan så kan du ge dig tusan på att vidden hänger med. Benen är alltså inte dåliga, vilket DU skriver i ditt inlägg – inte jag.

Gällande armarna så tycker jag ju faktiskt att de är riktigt bra – även triceps – som du själv inte tycker. De är massiva och det är precis vad ett par byggararmar ska vara.

Slutligen då ryggen. Precis som jag skrev så tycker jag att du behöver mer massa på ryggen. Jag skrev inte att den var dålig utan det gjorde DU i ditt inlägg. Dina axlar överskuggar lite av ryggen bakifrån och i t.ex. dubbel biceps bak så blir ryggen inte lika bred – mycket då baserat just på din längd. Att posta bara en ryggbild i forumet ger inte riktigt rättvisa i det stora hela.

Personligen försöker jag skriva om en persons styrkor och svagheter, för annars blir det bara ryggdunkeri eller bara rent trams. Det finns – nästan – inga tävlande som är helt perfekta och man får väga för och nackdelar mot varandra. Ett reportage är ju som sagt skribentens rapportering om tävlingen och det är inte alltid som åsikterna stämmer överrens med slutresultatet. Vill man bara veta hur det gick så är det ju bara att läsa domarprotokollen. Där har man ju allt svart på vitt. Ett tävlingsreportage ska vara lite som att läsa Aftonbladets Per Bjurman om klädseln på Melodifestivalen – fast omsatt till byggning.

Hoppas du blev lite klokare på detta efter min lååånga förklaring. Nu måste jag sluta så jag hinner se slutet på Förlossningskliniken…

Lite mera sidor i tidningen vid dom större eventen så kanske vad vet jag…

Jag är iaf superglad för min bild och jämförelsen ”james Hatfield” …bra ben å allt.. yes man får va glad för det lilla här i livet … det här numeret av body kommer jag rama in :emo-thumb

gasse

Förlåt att jag lånar din tråd Nils-Åke.

Jag undrar om Mr Age kan förklara detta för mig och många andra som känner och följt Morgan Lundberg(3:a i -85kg) under hans tävlingsförberedelser?

”PÅ tredje plats kom Morgan Lundberg, Karl johans Gym, som var i bra form med bra mage och ett bra lårsvep. Överkroppen behöver dock lite mer massa för att matcha benen.”

Benen är och har varit Morgans svaghet och överkroppen hans styrka, hur tänkte du här?

Tack på förhand.

Daniel Gustavsson wrote:
    Beror kanske lite på storlek på tävlingarna….

Jo, visserligen. Men 2 mot 13 är lite väl ojämt fördelat tycker jag. :|

camilla wrote:
    Jo, visserligen. Men 2 mot 13 är lite väl ojämt fördelat tycker jag. :|

Body arrangerar ju tävlingen. E man med i DC får man se till o va med på Lucia oxå ;)

Daniel Gustavsson wrote:
    Body arrangerar ju tävlingen. E man med i DC får man se till o va med på Lucia oxå ;)

Fanns det AF på Lucia så…

Fredrik Age wrote:
    Jag reder ut begreppen sett från min synvinkel. Så när skrev jag i reportaget:

Vann gjorde då Nils-Åke Nylander, Bodycenter, som revanscherade sig från förra året då han visserligen var hård men lika tom som en torkad disktrasa. Nu kom han in fyllig som få och fick åka hem med en guldmedalj. Han har bra axel- och armparti men för att bli komplett så skulle det behövas mer massa på ryggen och på benen.

Så här skriver du:

Gällande bilder på särbedömningar kontra vad jag skriver så är lite svårt, eftersom det är jag som skriver och en annan som fotograferar. Givetvis så är det ju bra om det finns bilder från särbedömningen på t.ex. vinnaren och tvåan för att kunna förklara skillnaderna dess emellan, men det är inte alltid att det finns plats för alla bilder i själva knäcket. Man får då välja mellan äpplen och päron och alla kan som sagt inte bli nöjda, men förhoppningsvis så många som möjligt.

Sedan skrev du:

Se ovan gällande bildhanteringen. Gällande min bedömning av din fysik så är det ju vad jag som skribent tycker. Inte vad domarna tycker. Vad de tycker kan utläsas i sifferform på protokollet, eller tillfrågas muntligen på plats. Jag skriver utifrån vad jag ser och oftast har jag – sett till bedömningen – typ 80-90% rätt – och detta utan någon domarutbildning i SKKF´s regi.

Jag förklarar mer än gärna hur jag såg på din fysik under FF nedbrutet i hygglig detalj. ….dramatisk paus – måste hämta blocket från FF….. Så, nu är jag med i matchen. Here we go: Om man ser dig på linen och i olika poseringar så ser du ganska lång ut. Du drabbas lite av Zapfe-syndromet. För att matcha upp överkroppen så behövs det benvidd i klass med Fredrik Carlsson. Det saknar du. Med det sagt, så innebär det inte att har dåliga ben utan – som jag skriver – det behövs mer massa på benen. Kommer massan så kan du ge dig tusan på att vidden hänger med. Benen är alltså inte dåliga, vilket DU skriver i ditt inlägg – inte jag.

Gällande armarna så tycker jag ju faktiskt att de är riktigt bra – även triceps – som du själv inte tycker. De är massiva och det är precis vad ett par byggararmar ska vara.

Slutligen då ryggen. Precis som jag skrev så tycker jag att du behöver mer massa på ryggen. Jag skrev inte att den var dålig utan det gjorde DU i ditt inlägg. Dina axlar överskuggar lite av ryggen bakifrån och i t.ex. dubbel biceps bak så blir ryggen inte lika bred – mycket då baserat just på din längd. Att posta bara en ryggbild i forumet ger inte riktigt rättvisa i det stora hela.

Personligen försöker jag skriva om en persons styrkor och svagheter, för annars blir det bara ryggdunkeri eller bara rent trams. Det finns – nästan – inga tävlande som är helt perfekta och man får väga för och nackdelar mot varandra. Ett reportage är ju som sagt skribentens rapportering om tävlingen och det är inte alltid som åsikterna stämmer överrens med slutresultatet. Vill man bara veta hur det gick så är det ju bara att läsa domarprotokollen. Där har man ju allt svart på vitt. Ett tävlingsreportage ska vara lite som att läsa Aftonbladets Per Bjurman om klädseln på Melodifestivalen – fast omsatt till byggning.

Hoppas du blev lite klokare på detta efter min lååånga förklaring. Nu måste jag sluta så jag hinner se slutet på Förlossningskliniken…

Jag tror att jag missuppfattade dig lite grann och i stort är allt du säger helt sant faktiskt och helt rätt och jag gillar att du är rätt fram o säger vad du tycker och i det ser jag inget fel i utan tvärtom det ska du ha en eloge för och i det stora hela ha vi bara putte lite olika åsikt om min rygg he he men i övrigt är vi nog ganska lika i tyckandet med vad som är dåligt o bra med min fysik och för mig är det bara att visa upp ett bättre paket för dig nästa gång så får vi se hur vi ser på det hela då he he:P
    Och jag hoppas verkligen inte att du tror att jag tycker du gör dåliga repotage för det gör du inte och det var inte det som jag tyckte var dåligt utan bara att det inte fanns särbedömnings bilder i repotaget för det ger mer rättvisa om saken och om någon tävlande får kritik av den som skriver om tävlingen.
    Och jag vet att du inte är en rygg dunkare och det är bra och jag har inte glömt dina t-shirts med texter på ryggen he he och jag vet att du vågar sticka ut hakan och det är bra:D
    Det jag tror du missuppfattade mig på var att du tror nog att jag bara menade det som stod om mig och det du skrev om + 100 kg klassen men det var alla klasserna jag menade och just det som stod om mig hade jag inte så mycket att klaga på men läser man mitt inlägg kan man nog få den uppfattningen så det blev lite fel av mig där tror jag:|
    Fast lite tråkigt tycker jag det är att jag inte kan säga till dig att din rygg då den var inte bra ju hmm men det går inte för det var ju din bästa muskel grupp när du tävlade så där är vi väl helt överens he he he.
    Ha det bra Fredrik och hoppas inte du tog min kritik personligt för jag tar inte din så utan den kommer bara att göra att jag är bättre nästa gång och det är ju bra för mig och då kan jag inte se det som något dåligt eller negativt för det är ju det jag vill bli:nod

mickebodyb wrote:
    Ha det bra Fredrik och hoppas inte du tog min kritik personligt för jag tar inte din så utan den kommer bara att göra att jag är bättre nästa gång och det är ju bra för mig och då kan jag inte se det som något dåligt eller negativt för det är ju det jag vill bli:nod

Inga probs, jag tar sällan – om än aldrig – kritik personligen. Kör hårt nu!

Mattias L wrote:
    ”PÅ tredje plats kom Morgan Lundberg, Karl johans Gym, som var i bra form med bra mage och ett bra lårsvep. Överkroppen behöver dock lite mer massa för att matcha benen.”

Benen är och har varit Morgans svaghet och överkroppen hans styrka, hur tänkte du här?

Tack på förhand.

Jag tänkte precis som jag skrev. Bra lårsvep och bra mage. Mer massa på överkroppen behövs. Även om benen inte var knivskarpa så fick Morgan till ett riktigt bra svep på benen – både bakifrån och från sidan. Ryggen släpar en aning och det är lite trångt mellan axlarna, men på det stora hela en fysik under uppbyggnad. Inga svårigheter i mitt omdömde, tycker jag. Som kuriosa så hade jag även honom på tredje plats i mitt block.

Fredrik Age wrote:
    Inga probs, jag tar sällan – om än aldrig – kritik personligen. Kör hårt nu!

Jag tänkte precis som jag skrev. Bra lårsvep och bra mage. Mer massa på överkroppen behövs. Även om benen inte var knivskarpa så fick Morgan till ett riktigt bra svep på benen – både bakifrån och från sidan. Ryggen släpar en aning och det är lite trångt mellan axlarna, men på det stora hela en fysik under uppbyggnad. Inga svårigheter i mitt omdömde, tycker jag. Som kuriosa så hade jag även honom på tredje plats i mitt block.

Oki tack för svaret:up:

När det gäller bilder från tävlingar var det ju otroligt bra bilder i tidningen 97, 98.

Kommer ihåg att man fick se hela finalfältet på samma bild med olika poseringar. Tror det var bilder från SM när Oldenmark vann -90 och kan det ha varit Roberto Krüll som vann tungvikten…?

Det är ju lättare att jämföra texten med bilderna om man får se fler än en byggare åt gången, och det blir ju roligare läsning.
    Det har ju fungerat att ha sådana bilder i tidningen förut så det borde ju fungera även idag..

Robox wrote:
    Det har ju fungerat att ha sådana bilder i tidningen förut så det borde ju fungera även idag..

Personligen tror jag att behovet av sådana jämförelsebilder är mindre idag än tidigare. Jag kan också tycka att det är tråkigare med linebilder och rena jämförelser rakt av då mitt behov av det redan är stillat när tidningen kommer i butik. Då det nu för det mesta finns bra tävlingsbilder på flertalet sajter där hela förbedömningen och finaler läggs upp.

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.