Träna muskelgrupper

Home Forums Bodybuilding Träna muskelgrupper

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #50752
    #121611

    Hej!
    Jag är ny här på forumet, men inte helt ny när det kommer till att träna; jag har tränat regelbundet de senaste tre åren, både på gym och hemma. Min fråga – till de mer erfarna, eller kunniga – är hur man på ett bra sätt bör lägga upp träning efter muskelgrupper, och hur man bör tänka vid ett sådant upplägg. Om jag har förstått det rätt, efter viss konsultation av gymanställda, så är det bästa att träna de muskelgrupper ihop, som mest aktiveras parallellt vid träning. Rådet jag har fått är att träna rygg och biceps ihop – därför att man aktiverar biceps vid träning av lats (vid exempelvis chinups), att träna bröstmuskler och triceps vid samma träningstillfälle – det eftersom man ofta aktiverar triceps vid bröstmuskelträning – och till sist att träna ben och mage, vid ett tredje pass. Alltså: Rygg – biceps, Bröst – triceps, ben – mage.

    Jag fick detta råd för ett ganska bra tag sen och har sedan dess tränat, visserligen olika övningar, men alltid efter dessa muskelgruppskombinationer.

    Jag har också hört att man bör variera träningen så mycket som möjligt; frågan är således: bör jag hålla mig till dessa kombinationer, och helt enkelt variera sättet jag tränar sagda muskelgrupper på , eller är det bra att även kombinera vilka grupper jag tränar tillsammans vid ett tillfälle?

    Hrm. Ursäkta att det blev långt – hoppas att ni orkade läsa allt!

    #121612

    Hej, välkommen!

    Jo detta är ganska vanliga frågor. Det finns dock inte något som är ”rätt”. Allt beror på i vilket sammanhang detta sker. Ifall du väljer att träna till exempel 3 dagar i veckan så fungerar det att träna biceps med bröst/axlar, triceps med rygg osv. Detta anser jag dock inte är att föredra i alla sammanhang. Om du tränar t.ex 5 dagar iveckan så finns det stor chans att du kommer ”överträna” biceps i fall du tränar rygg Måndag och biceps tisdag. Det beror då självklart på hur hårt du tränar, utförande m.m. Det är dock det jag utgår ifrån.

    Sedan var det de med att chocka muskeln. Jag kan inte säga att jag är helt med vad som gäller där, jag har dock hört att detta är överdrivet. Visserligen så får du mer träningsverk efter att du bytt övningar. Det kan dock vara andra faktorer som spelar in. T.ex att du känner att det är roligare och därför tar ut dig mer.
    Detta är dock inte något som du skall citera mig på. Detta var endast mina egna antagnaden och inte med någon som helst vetenskaplig förankring.
    Jag lär väl få korrigerande citat eftersom ändå.

    Hoppas jag lyckades göra vissa saker mer klara, Lycka Till1

    #121613

    Kör just nu följande,
    Bröst/Triceps
    Biceps/Axlar
    Rygg
    Bröst/Spinning
    Vader/Mage
    Spinning

    Bröst och triceps fungerar kanon för mig, biceps axlar funkar också bra men kanske inte optimalt, rygg funkar kalas dagen efter ett biceps pass då jag tycker man får mer fokus på ryggen, bröst igen? Ja precis det upplägget har jag i 2 veckor framöver, mage och vader funkar grymt bra då jag inte är super förtjust i att träna mage men älskar att pressa vader så jag har något att se fram emot. Och nej jag tränar inte fram/baksida lår mer än det jag får ut på spinningen och när jag kör vader.

    Vet inte om det var till någon hjälp men har testat det du kör nu och mitt upplägg jag har för tillfället ger mig mer, var inte rädd för att testa dig fram.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.