Vad tror NI ?……….

Home Forums Bodybuilding Vad tror NI ?……….

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 57 total)
  • Author
    Posts
  • #700189
    Jonas Lundberg wrote:
    först och främst titta hur högt upp vadmusklerna fäster på underbenet.
    och nu pratar jag inte om soleus (den underliggande musklen), utan den diamantformade musklen.
    fäster den musklen mer än halvvägs upp på underbenet, så har man en stor nackdel. inte bara en stor nackdel, utan man kommer aldrig att få vadmuskler som dom med en muskel som fäster långt ner på underbenet.

    vaderna behöver återhämtning och vila precis som andra muskler, men det får dom inte i och med att vi tar tusentals steg dagligen. detta tror jag är än viktigare för oss med fel (dåliga) anlag.

    har själv kämpat med mina i 22 år utan att lyckas, men det jag har märkt är att dom svarar bättre på mindre total träning.
    nu under dieten när jag cyklar och går mycket, så tappar dom i både fyllighet och styrka, dom blir mindre och känns helt klart övertränade. sämre kraft och kontakt i vadträningen.

    lagom mängd träning var 3-7 dag med mycket vila däremellan precis som andra muskler borde funka, men tyvärr så får dom ju aldrig vila!

    Vilken sorts genetik är det som ger dig en vadmuskel som fäster högt upp och en som fäster långt ned:what: Riktigt irriterande att de ser så olika ut.

    #700190

    Gammlar tråd men vill vill bara poängtera det Jonas skrev. En person med korta gastrocnemius kan aldrig få bra vader. Tyvärr med det är så läget är. Ju längre gastrocnemius är desto större potential finns det för riktigt grova vader.

    #700191

    Bump!

    Kan någon förklara lite mer hur det är med långa/korta gastrocnemius i samband med vadernas utveckling? Visa gärna med någon bild. Mvh

    #700192

    Det är med lång/kort beror väl par hur långt den går innan det går samman och bilder akilles senan.

    Däremot det här med att bygga vader, jag tror dom är svår byggda för att dom innehåller mycket typ 1 muskelfibrer vilka inte har så bra tillväxtmöjligheter som typ 2 fibrerna.

    Sen kan man ju diskutera om man ska köra högreps för att stimulera typ 1 eller tungt för att försöka få typ fibrerna att bli mer lika typ 2 vilket ska gå. Frågan är väl i vilken utsträckning.

    #700193

    Med tanke på hur vaderna brukar se ut i en proffsklunga av cyklister så ska man väl kanske fundera en eller två gånger innan man avfärdar högrepsträning…

    #700194
    Quote:
    These results suggest the relatively poor response of soleus muscle protein synthesis to an acute bout of resistance exercise may be the basis for the relative inability of the calf muscles to respond to resistance training programs.

    – Acta Physiologica Scandinavica. Volume 182 Issue 2 Page 189-196, October 2004. T. A. Trappe, U. Raue, P. A. Tesch (2004) Human soleus muscle protein synthesis following resistance exercise.


    Quote:
    both muscle mass and strength decrease during periods of disuse or unloading (e.g., bedrest, spaceflight), and this response is more pronounced in the calf (gastrocnemius and soleus) compared with the thigh (quadriceps femoris). Additionally, it has been shown that resistance training maintains muscle mass in the quadriceps femoris but is unable to completely attenuate the atrophic response in the calf during long-duration bed rest. These results are supported by observations that the calf is often difficult to hypertrophy with resistance training, even in ambulatory individuals.

    – Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E479-E485, 2005.

    #700195
    Salus wrote:
    – Acta Physiologica Scandinavica. Volume 182 Issue 2 Page 189-196, October 2004. T. A. Trappe, U. Raue, P. A. Tesch (2004) Human soleus muscle protein synthesis following resistance exercise.


    – Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E479-E485, 2005.

    jag fattade ungerfär….. så här mycket av det där : :what: :what: :what:

    #700196
    procore wrote:
    jag fattade ungerfär….. så här mycket av det där : :what: :what: :what:

    Vad är det som är så svårt att förstå?

    Det du citerade är var/vilket sammanhang artikeln publicerades i. I citat ovanför står det utdraget vad som stod i publikationen.

    #700197

    jag super sättade mina vader med stående vader o direkt på ben pressen o körde då med ett ben i taget. börjar alltid lätt o för varje sett tyngre o tyngre. man ska köra så hårt o aggresivt som möjligt. ökade mina vader på det sättet 13 cm runt på mindre än ett år……..:)

    #700198
    beefecake76 wrote:
    jag super sättade mina vader med stående vader o direkt på ben pressen o körde då med ett ben i taget. börjar alltid lätt o för varje sett tyngre o tyngre. man ska köra så hårt o aggresivt som möjligt. ökade mina vader på det sättet 13 cm runt på mindre än ett år……..:)

    Det verkar helt orimligt.

    #700199

    hur gjorde arnold? han fick ju gryma vader till slut=?

    #700200
    dankenownz wrote:
    hur gjorde arnold? han fick ju gryma vader till slut=?

    Bland annat gjorde han tvärtemot vad de flesta gör. Han konstaterade att hans vader inte var så bra som han önskade. För att han aldrig skulle bli lat eller slarva med vadträningen körde han konstant med shorts för att alla skulle se hans vader och gärna dissa dem. Det gav en del extra motivation som i sin tur ledde till ett par helt ok vader.

    #700201

    Konstigt nog så har mina vader ökat med ca 7-10 cm på 2 års träning. Jag har kört oregelbundet med otroligt mycket variation.

    #700202

    Jag vet rätt många på SM nivå som haft dåliga vader men som nu har riktigt bra vader – efter plastikoperation.

    Tror det är ännu mer vanligt utomlands att folk justerar med plastik.

    #700203

    Man kan se om de är naturliga, om de är deffade och torra :)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 57 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.