Vad tror NI ?……….

Home Forums Bodybuilding Vad tror NI ?……….

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 46 through 57 (of 57 total)
  • Author
    Posts
  • #700204
    dankenownz wrote:
    hur gjorde arnold? han fick ju gryma vader till slut=?

    Synthol

    #700205

    AHAHAHAHAH Synthol fanns inte ens på den tiden, så snacka inte.

    #700206
    Janpeter Sangborn wrote:
    Bland annat gjorde han tvärtemot vad de flesta gör. Han konstaterade att hans vader inte var så bra som han önskade. För att han aldrig skulle bli lat eller slarva med vadträningen körde han konstant med shorts för att alla skulle se hans vader och gärna dissa dem. Det gav en del extra motivation som i sin tur ledde till ett par helt ok vader.

    Ha ha! Det är tanken med att jag kör i shorts! Att inse att det är dags att döda vader och ben :p

    #700207

    Jag tror på det som nämts tidigare om mängd träning. Djupa vadmuskel är en postural muskel som innebär att den är upprätthållande. Den tål därför mer stryk dels på grund av att den är aktivera på ett helt annat sätt över tiden gemfört med en icke postural muskel, och måste för att kunna fungera korrekt dag in och dag ut även återhämta sig på ett helt annat sätt.

    Jag har nästintill heller aldrig sett en riktigt kraftig människa med små vader. Mycket belastning under lång tid tror jag absolut ger bättre föruttsättningar för vaderna att bli stora, och om man inte belastat dem mycket och ofta tror jag dem vänjer sig vid hård träning och börjar återhämta sig bättre en icke posturala muskler. (Detta är som sagt endast vad jag tror på ingen sanning)

    Personligen började mina vader svara på ett helt annat sätt både styrkemässigt och storleksmässigt efter att jag börjat träna dem 4 gånger per vecka istället för 2 gånger.

    #700208

    det är helt sant. älskar att köra vader o ben o det är nog därför dem har växt så bra… hade inte alls så stora vader innan jag började köra på det sättet. jag hade säkert tränat i 10 år innan det började hända nått alls med dem. men sen har jag polare som kör hög reps o fått helt sjuka vader.. så det är svårt att säga vad som är rätt o fel. det är bara att köra på o testa allt. tja o fridens :)

    #700209

    Jag tycker att mina vader svarar mycket bättre på min vadträning nu efter att jag kör thaiboxning.
    Var jobbit för vaderna som fan de första veckorna, hoppade t.om över att träna dem på gymmet. Nu när jag kör dem får jag därmot en helt annan kontakt med dem.

    Vet inte om det blivit större.. Har samma omkrets på vaden som jag har på biceps. Ska mäta dem när jag är tävlingsklar sen.

    #700210
    Quote:
    Originally Posted by innermusic
    I was wondering about the calf routine.
    Calf raise: 3-4X6-8/3′
    Seated calf: 2-3X10-12/2′

    Is this sufficient to stimulate growth? I always thought you needed to do 15-20 reps and many sets to get these suckers to grow.

    Only because most people train them so ineffectively. Even then they don’t usually grow.

    Do every rep of the 6-8 (or even 5’s) with a 2 second dead pause, take 1-2 secodns up, squeeze hard at the top and slow negative. You won’t need 15-20 reps.

    Lyle

    The pause at the bottom is arguably more important than that at the top.
    Reasoning: the achilles tendon is really good at returning elastic energy, why guys with no calves can bounce the stack. They are using very little muscular effort to do so, just storing and returning elastic energy through the tendon. I suspect this is where teh old ’15-20 reps thing came from’ people are using so little energy/rep they have to do high reps to feel anything.

    Dead pause at the bottom dissipates elastic energy, you could go as long as 4 seconds if you want but most people get bored so I compromise with 2 seconds. You can even go explosive up, no pause at the top, but slow eccentric or whatever flats your boat. Just do that pause at the bottom.

    Not that failure on calves is going to have much of an impact on CNS fatigue. You can also do 5 sets of 5 instead of 3-4X6-8. In any event, go heavy. Gastroc is primarily fast twitch, it needs heavy loading like any other muscle.

    Do the workout at least twice/week or every 5th day.

    Lyle
    Reply With Quote

    #700211

    Mina vader är riktigt motsträviga, men de har växt en hel del under året. Skillnaden mot tidigare är att jag tränat dem tre dagar i veckan under en 6 veckors period…sedan gått ned på en dag i veckan under 6 veckor och sedan tillbaka till tre dagar i veckan igen osv…

    Tror dom behöver jobba hårt, men sedan få lite tid att vila…funkade för mig iaf.

    #700212
    Jimmy_Kej wrote:
    och som nån sa tidigare: överviktiga personer har ofta stora vader vilket innebär att de belastas ofta (typ var dag) av att bära runt på tung vikt…..

    Jag hänger med i resonemanget. Men då skulle alla tungviktsbyggare ha stora vader, då de bär runt på en hel del tyngd.
    Överviktiga personer har ju bra mycket mer fett på vadern, vilket gör att de är större.
    Skulle det här hålla så borde du kunna bygga ett par stora vader om du tex går runt med en 20kgs ryggsäck på dagarna.

    #700213

    Kan någon posta på långa respektive korta vadfästen? Jag fattar noll vad ni snackar om. Hade varit skönt om man kunde sedan jämföra vad man har. :D

    #700214

    Jag kör mina vader i Hacksquaten, Det funkar skit bra. 4-6 reps 3 set en gång i veckan.

    #700215
    Iggan wrote:
    Kan någon posta på långa respektive korta vadfästen? Jag fattar noll vad ni snackar om. Hade varit skönt om man kunde sedan jämföra vad man har. :D

    Fästena sitter på samma ställe på alla hälbenet (tuber calcanei).
    Det dom menar antar jag är jur tidigt vadmusklerna går över till fästes senan.

Viewing 12 posts - 46 through 57 (of 57 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.