Bo Berglund, chefsläkare Sveriges Olympiska kommitté

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Bo Berglund, chefsläkare Sveriges Olympiska kommitté

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Jag tycker han säger emot sig själv när han först säger att många kosttillskott innehåller anabola steroider och sedan säger att inte kosttillskott fungerar.

Han förklarade inte heller hur skidåkarna skall få i sig 8000 tusen kalorier utan att ta några kosttillskott när han nu var så stolt över att ha fått alla svenska idrottare att sluta med allt utom vitaminer och mineraler.
    [rtsp://lyssna-rm.sr.se:554/p1/nyhetsverktyg/P1_063125BTU_2007-07-02_173151.rm]

Det vore inte helt överraskande om det finns en viss skillnad mellan vissa ledares önskningar och åsikter utåt och den verkliga verkligheten, så att säga. ”Enligt vanligtvis välunderrättade källor” slinker det allt ner en och annan gainer och vitargo även inom skidor och andra etablerade idrotter.;)

Jag hade kunnat klämma 8k kcal helt utan kosttillskott utan att blinka. Det hade för fan varit rena drömtillvaron:P

Andreas Guiance wrote:
    Jag hade kunnat klämma 8k kcal helt utan kosttillskott utan att blinka. Det hade för fan varit rena drömtillvaron:P

Vi märker det :p

Andreas Guiance wrote:

Menar du på skräpmat eller bra mat?

Menar han seriöst att kroppen inte kan ta upp mer än 10 gram proteiner efter ett träningspass? Någon sådan studie har jag aldrig stött på

lillpatrik wrote:
    Menar han seriöst att kroppen inte kan ta upp mer än 10 gram proteiner efter ett träningspass? Någon sådan studie har jag aldrig stött på

Jag tror det handlar om ett tryckfel. Det ska antagligen stå:
    Bo Berglund, chefsläkare, Swedish Special Olympics Committee.

Melin wrote:
    Vi märker det :p

:D

Centipede wrote:
    Menar du på skräpmat eller bra mat?

Bra mat. På skräpmat kan vilken n00b som helst göra det;)

Får jag välja äter jag över 10 lagade mål mat per dag

Karl Alfred wrote:
    [img=http://svt.se/content/1/c6/28/15/81/bo_berglund_sok_411.jpg]Han pratar om det akuta behovet av protein och den handlar om 10-12 gr eaa. Utifrån det pratar vi så mycket om EsaPro men det är betydligt effektivare att inta det före passet.

ja ja det räcker för mig att se bilden på honom så ser jag att han har prövat det i praktiken själv he he:D
    Blir fruktansvärt trött på alla förståsigpåare som aldrig visar upp något resultat på sig själva men det vet precis hur allt fungerar och hur man ska göra och det verkar som det alltid är de som kommer med konstiga påståenden och för mig är det i alla fall så att det som teoretiskt verkar vara helt rätt inte alltid är det i praktiken för det finns kanske en massa saker de inte räknat med som gör att det inte fungerar i praktiken:nono:

Jag skulle gärna vilja se studien där de hittade dopingpreparat i kosttillskott, Tycker ju att de borde publicerat den och polisanmält de företag som eventuellt hade något olagligt i.

Edit: verkar vara den här [http://multimedia.olympic.org/pdf/en_report_324.pdf]

Lite intressant är ju att läsa denna mening ”According to the label all positive supplements could be attributed to companies only located
    in five countries; the USA, the Netherlands, the UK, Italy and Germany.”

Och att de 6 olika prov som de tog i sverige var helt fria. Vidare gjordes studien innan 2002 och pro-hormoner har väl blivi än mer förbjudna i t.ex. USA vilket förmodligen gjort det ännu mindre sannolikt att hitta de i kosttillskott

From Captain Capone to Bo Berglund:

hubas wrote:
    Lite intressant är ju att läsa denna mening ”According to the label all positive supplements could be attributed to companies only located
    in five countries; the USA, the Netherlands, the UK, Italy and Germany.”

Och att de 6 olika prov som de tog i sverige var helt fria. Vidare gjordes studien innan 2002 och pro-hormoner har väl blivi än mer förbjudna i t.ex. USA vilket förmodligen gjort det ännu mindre sannolikt att hitta de i kosttillskott

Uppenbarligen hade jag fel [http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=667883] 👿 Men hade varit väldigt roligt att se vilka de produkter som klarade sig var.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.