Måttligt med protein till muskelbygget

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Måttligt med protein till muskelbygget

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Att äta proteinrik mat i syfte att bygga muskler är nog bra men det är ingen idé att överdriva. Kroppen kan inte bygga muskler av mer än 30 gram protein i taget, motsvarande en 120 grams hamburgare, enligt ny forskning gjord vid universitetet i Texas.

Forskarna lät 34 vuxna försökspersoner äldre äta en måltid med antingen 30 eller 90 gram protein. Sen tog de blodprover och vävnadsprover för att mäta hur mycket muskelproteinsyntes som måltiderna lett till – och det var ingen skillnad.

Det protein som kroppen inte kan bygga muskler av kan istället lagras som fett, konstaterar forskarna som rekommenderar att den som vill maximera sitt muskelbygge sprider ut proteinintaget över måltiderna.

30 gram protein både morgon, middag och kväll – och det behöver ju inte vara kött. Det kan vara nötter och yoghurt till frukost, ett ägg till lunchen och bönor till middag.

Forskningen är utförd av bland andra Douglas Paddon-Jones vid University of Texas Medical Branch at Galveston, och studien publiceras i tidskriften Journal of the American Dietetic Association.

[http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=3197867]

Låter inte vettigt alls för en hårt tränade byggare.
    Skulle högproteindieter vara onödiga och fettbildande skulle inte så lång empirisk erfarenhet som byggare genom åren samlat visat motsatsen.

Finns fler variabler än proteinsyntes att ta hänsyn till.

Joakim wrote:
    Att äta proteinrik mat i syfte att bygga muskler är nog bra men det är ingen idé att överdriva. Kroppen kan inte bygga muskler av mer än 30 gram protein i taget, motsvarande en 120 grams hamburgare, enligt ny forskning gjord vid universitetet i Texas.

Forskarna lät 34 vuxna försökspersoner äldre äta en måltid med antingen 30 eller 90 gram protein. Sen tog de blodprover och vävnadsprover för att mäta hur mycket muskelproteinsyntes som måltiderna lett till – och det var ingen skillnad.

Det protein som kroppen inte kan bygga muskler av kan istället lagras som fett, konstaterar forskarna som rekommenderar att den som vill maximera sitt muskelbygge sprider ut proteinintaget över måltiderna.

30 gram protein både morgon, middag och kväll – och det behöver ju inte vara kött. Det kan vara nötter och yoghurt till frukost, ett ägg till lunchen och bönor till middag.

Forskningen är utförd av bland andra Douglas Paddon-Jones vid University of Texas Medical Branch at Galveston, och studien publiceras i tidskriften Journal of the American Dietetic Association.

[http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=3197867]

Känns som en av många konstiga studier, med tanke på vad tränande med högt proteinintag åstadkommer…

G

Precis, med studier kan man få många vägar att verka vettiga, men vad som låter vettigt måste inte vara den bästa vägen.
    För att jag ska tro på detta vill jag först se någon disciplinerad kroppsbyggare bygga 1år med den ena resp. 1 år med den andra metoden och sen jämföra resultat.

Hazeblazer wrote:
    Precis, med studier kan man få många vägar att verka vettiga, men vad som låter vettigt måste inte vara den bästa vägen.
    För att jag ska tro på detta vill jag först se någon disciplinerad kroppsbyggare bygga 1år med den ena resp. 1 år med den andra metoden och sen jämföra resultat.

Problemet med dom flesta studier är just avsaknaden av tid och helhet.

Vincent Qvarfordt wrote:
    Låter inte vettigt alls för en hårt tränade byggare.
    Skulle högproteindieter vara onödiga och fettbildande skulle inte så lång empirisk erfarenhet som byggare genom åren samlat visat motsatsen.

Eftersom man länge känt till att protein är muskelns största beståndsdel, näst vatten, så kan man anta att många byggare antagit att det skulle vara en fördel att äta stora mängder protein. Såvitt jag vet så är iaf inte stora mängder protein särskillt katabolt, så det är klart att de fått resultat. Men det är inte säkert man behöver äta mer än 30g per måltid, eftersom 5 måltider om dagen skulle ge 150g protein och 6 måltider om dagen 180g. Tänk på jordbruket, där man länge övergödslade med kväve (kväve är det som grundämne som skiljer protein från fett o kolhydrater) i tron att mer var bättre. Till sist upptäckte man att stora delar av kvävet, bara rann rakt ut i havet. Nu börjar man bli så nogrann att man mäter upp kvävebehovet bit för bit på åkrarna och gödslar mer eller mindre beroende på behov.

Vad jag vill komma till är att för mycket protein inte används till att bygga massa då vi bara kan lagra in omkring 3 g protein i form av nybildad muskelmassa per dygn (6kg/år). Detta kräver dock ca 4,3 g protein i maten. Sen så skall man inte glömma att musklerna förbrukar protein under arbete och vila, men detta rör sig om ca 5% av energiåtgången (så länge man inte har brist på muskelglykogen, som vid en deff), så om vi tränar så hårt att vi gör åt med 2500 kcal extra per dag, jämfört med en svensson, så betyder det att vi har ett extra behov av protein på ca 30g per dygn, vilket med ett NPU (netto protein utnyttjande) på 70% betyder ett extra intag på 45g per dag, sen så har vi förståss grundbehovet på kanske 1g protein per kg i värsta fall (Dock är detta inräknat det protein musklerna bränner). Om vi har 30 kg extra muskelmassa så behöver vi 30g protein även här detta är dock inräknat ett NPU på ca 70%, så totalt sett skulle en BB på ca 105 kg, som äter 5000 kcal per dygn, max behöva 75g mer protein än de ca 75 till 80g högt räknat en svensson behöver. Alltså 150 till 155 g protein totalt per dygn. Detta täcks dock ganska bra med nyttig husmanskost på 15E% protein, eftersom 15E% av 5000 kcal ger 188g protein per dygn.

YTS wrote:
    Eftersom man länge känt till att protein är muskelns största beståndsdel, näst vatten, så kan man anta att många byggare antagit att det skulle vara en fördel att äta stora mängder protein. Såvitt jag vet så är iaf inte stora mängder protein särskillt katabolt, så det är klart att de fått resultat. Men det är inte säkert man behöver äta mer än 30g per måltid, eftersom 5 måltider om dagen skulle ge 150g protein och 6 måltider om dagen 180g. Tänk på jordbruket, där man länge övergödslade med kväve (kväve är det som grundämne som skiljer protein från fett o kolhydrater) i tron att mer var bättre. Till sist upptäckte man att stora delar av kvävet, bara rann rakt ut i havet. Nu börjar man bli så nogrann att man mäter upp kvävebehovet bit för bit på åkrarna och gödslar mer eller mindre beroende på behov.

Vad jag vill komma till är att för mycket protein inte används till att bygga massa då vi bara kan lagra in omkring 3 g protein i form av nybildad muskelmassa per dygn (6kg/år). Detta kräver dock ca 4,3 g protein i maten. Sen så skall man inte glömma att musklerna förbrukar protein under arbete och vila, men detta rör sig om ca 5% av energiåtgången (så länge man inte har brist på muskelglykogen, som vid en deff), så om vi tränar så hårt att vi gör åt med 2500 kcal extra per dag, jämfört med en svensson, så betyder det att vi har ett extra behov av protein på ca 30g per dygn, vilket med ett NPU (netto protein utnyttjande) på 70% betyder ett extra intag på 45g per dag, sen så har vi förståss grundbehovet på kanske 1g protein per kg i värsta fall (Dock är detta inräknat det protein musklerna bränner). Om vi har 30 kg extra muskelmassa så behöver vi 30g protein även här detta är dock inräknat ett NPU på ca 70%, så totalt sett skulle en BB på ca 105 kg, som äter 5000 kcal per dygn, max behöva 75g mer protein än de ca 75 till 80g högt räknat en svensson behöver. Alltså 150 till 155 g protein totalt per dygn. Detta täcks dock ganska bra med nyttig husmanskost på 15E% protein, eftersom 15E% av 5000 kcal ger 188g protein per dygn.

Inget nytt, men jag köper helt enkelt inte det.
    Har själv provat att ligga lägre på proteinet och märker att resultatet blir sämre. Om det beror på anabola signaler av högt proteinintag eller något liknade vet jag inte, men min och hundratusentals byggares erfarenheter genom många år borde ha dödat myten ommycket protein om det just var en myt.

Man ska tänka på att styrketränande människor ofta har en högre halt utav diverse uppbyggande hormoner i kroppen än vad en som inte styrketränar har. Det verkar som att många tester inte riktigt tar med det i beräkningen. Ett ökat värde av testosteron ger med rätt energiöverskott kroppen möjlighet att verkligen köra proteinsyntesen i höjden, vilket också kräver mer essentiella aminosyror, dvs mer proteiner måste intas via kosten.

Det måste vara möjligt att öka mer än 6kg muskelmassa per år….kanske inte i tester som ska vara så neutrala som möjligt…men i verkligheten, där hormoner spelar stor roll i uppbyggnad, måste en man med en bra nivå av fritt testosteron kunna ha en såpass ökad proteinsyntes att muskelökningen kan ligga på mer än 6 kg per år…

Jag själv ökade 20 kg, varav min fettprocent bara ökade med 3 procentenheter, från 12-15%, allt detta under en 6- månadersperiod. Detta på grund av massor med mat och mängder med protein… Det hade ju varit löjligt om bara 3 kg av dessa 20 skulle vara muskler? Då tycker man att jag med 17 kg mer fett skulle se ganska…..fet ut…eller i alla fall under tester ha en BETYDLIGT högre fettprocent…

Det jag menar med detta är att det ofta utelämnas muskelbyggande faktorer i dessa tester för att göra dem så korrekta som möjligt i jämförelse med varandra…

Vincent Qvarfordt wrote:
    Inget nytt, men jag köper helt enkelt inte det.
    Har själv provat att ligga lägre på proteinet och märker att resultatet blir sämre. Om det beror på anabola signaler av högt proteinintag eller något liknade vet jag inte, men min och hundratusentals byggares erfarenheter genom många år borde ha dödat myten ommycket protein om det just var en myt.

Har du koll på hur mycket protein du äter per dygn?

Kanske du inte täcker ditt energibehov tillräckligt när du inte tar extra protein alt. äter så mycket protein att du får överskott på kalorier och ökar delvis i fett?

YTS wrote:
    Vad jag vill komma till är att för mycket protein inte används till att bygga massa då vi bara kan lagra in omkring 3 g protein i form av nybildad muskelmassa per dygn.

Totalt inkorrekt. Man lagrar in mångdubbelt mycket mer protein än så som muskelprotein per dygn. Det är det faktum att proteinnedbrytningen är ungefär lika stor som proteinsyntesen som gör att balansen inte kan bli hur positiv som helst, men ditt påstående är helt felaktigt.

King Grub wrote:
    Totalt inkorrekt. Man lagrar in mångdubbelt mycket mer protein än så som muskelprotein per dygn. Det är det faktum att proteinnedbrytningen är ungefär lika stor som proteinsyntesen som gör att balansen inte kan bli hur positiv som helst, men ditt påstående är helt felaktigt.

Jag skrev nybildad muskelmassa och jag vet att man både bryter ner och bygger upp sitt muskelprotein. Vad jag i själva verket mena är, att det är vad som behövs genom kosten, för att bygga upp den nybildade muskelmassan, utöver underhållsbehov och förbränning av aminosyror. Så helt felaktigt anser jag inte att det är.

Nybildad muskelmassa handlar om tresiffriga gramsiffror, likaså nedbrytningen. Du kanske menade en sak, men du skrev en annan.

Och det är: ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.

Quote:
    It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

[http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S]

Och det handlar inte bara om hur mycket av proteinet man äter som blir muskelprotein. Det handlar om signalmekanismer. Största delen av proteinet blir energi, men det betyder inte att det inte hjälper till med muskeluppbyggnad. Även om en aminosyra i slutändan oxiderar till energi, bidrar den med sin blotta närvaro i blodet till muskeluppbyggnad genom att signalera för proteinsyntes. Sedan kan det vara helt andra aminosyror än dom man ätit/druckit som nybildar muskelproteinet. Största källan till aminosyror för muskeluppbyggnad är inte dom man äter, utan eget nedbrutna muskelprotein som återanvänds i proteinomsättningen och bildar muskelprotein igen, just på signaler från exogena aminosyror (mat/dryck). Extracellulära aminosyror sänder signaler till intracellulära – det behöver inte vara aminosyrorna i kosten som blir muskelproteinet.

[http://jp.physoc.org/content/552/1/315.full]

King Grub wrote:
    Nybildad muskelmassa handlar om tresiffriga gramsiffror, likaså nedbrytningen. Du kanske menade en sak, men du skrev en annan.

Okey, jag är inte så bildad som du är, så vad är den korrekta termen för följande? Om du t.ex. ett år har 38 kg muskler och nästa år 44kg! Vilket är en ökning med 16,4g/dygn, varav protein utgör ca 3,3g.

Quote:
    Och det är: ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.

Låter som du har intressen i kosttillskottsbranchen?
    Även om du har rätt, så är det säkert inte nödvändigt med mer än 2g/kg för att nå en hyfsat snabb muskeltillväxt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.