Home › Forums › BODY.se: Nyheter om kroppskultur › Periodisk Fasta , sågas av Petra Lundström – Ystads Allehanda
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 oktober, 2007 at 11:03 #835352Anonym anvandareMember
[http://www.ystadsallehanda.se/article/20071005/SPORT/710050146]
7 oktober, 2007 at 11:03 #84411Anonym anvandareMember7 oktober, 2007 at 20:39 #835353Anonym anvandareMemberJofren wrote:Kan bara hålla med båda parterna. Kul att folk hittar det som FUNKAR för DEM just FÖR STUNDEN.Vad är det du håller med henne om då?
7 oktober, 2007 at 21:45 #835354Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Men att låta någon ljuga rakt ut i en tidning är helt fel imo. Dessutom av någon som är utbildad.Och det är inte vad jag tycker nu, utan det är vad jag vet baserat på studier som Grub har visat (ang. ämnesomsättningen) och sen har jag ju fått lära mig här att kroppen reglerar blodsockret bra. (Så länge man är frisk och har tillräckliga mängder kolhydrat lagrat i kroppen givetvis).
Hur kan du påstå att hon ljuger!? Vad är det med IF som skiljer från all annan vetenskap där det inte finns några klara sanningar? Samtidigt som du påstår att hon ljuger så säger du ju mer eller mindre att det är en odiskutabel sanning att IF är ett bättre upplägg.
Hon har en åsikt som hon grundar på sin egen tolkning av vetenskap, därmed varken sagt att hon har rätt eller fel. Både du och jag är övertygade om att det är ett lämpligt kostupplägg för många men att påstå att någon som anser olika ljuger gör man bara om man är fanatisk och inskränkt.
Det finns vetenskapligt stöd för IF men hon kan säkert visa referenser som talar emot. Så är det alltid. Så hon baserar sitt uttalande på vetenskap, precis som du påstår att du gör med ”studierna du läst” (d.v.s. abstracts från studier som du läst utan att troligtvis förstå hälften men fått det förklarat för dig).
7 oktober, 2007 at 21:57 #835355Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Hur kan du påstå att hon ljuger!? Vad är det med IF som skiljer från all annan vetenskap där det inte finns några klara sanningar? Samtidigt som du påstår att hon ljuger så säger du ju mer eller mindre att det är en odiskutabel sanning att IF är ett bättre upplägg.Hon har en åsikt som hon grundar på sin egen tolkning av vetenskap, därmed varken sagt att hon har rätt eller fel. Både du och jag är övertygade om att det är ett lämpligt kostupplägg för många men att påstå att någon som anser olika ljuger gör man bara om man är fanatisk och inskränkt.
Det finns vetenskapligt stöd för IF men hon kan säkert visa referenser som talar emot. Så är det alltid. Så hon baserar sitt uttalande på vetenskap, precis som du påstår att du gör med ”studierna du läst” (d.v.s. abstracts från studier som du läst utan att troligtvis förstå hälften men fått det förklarat för dig).
Jag tror KB syftade på Petras uttalande om negativa effekter på ämnesomsättning, hjärnfunktion etc.
7 oktober, 2007 at 22:04 #835356Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Jag tror KB syftade på Petras uttalande om negativa effekter på ämnesomsättning, hjärnfunktion etc.Ja och det är säkert fel, men jag skulle inte påstå att hon medvetet häver ur sig lögner för det.
Jag tycker hon är rätt löjlig i hela artikeln, det är ofta som personer verkar skrämda över kosthållningar som motsäger någon sorts ”norm” över hur, vad och när ”man ska äta”.Att inte hålla med Petra Lundström i det hon säger är ju en sak, men att försöka framstå som mer vetande p.g.a. att man tittat på ett par abstracts på ett träningsforum är hyfsat magstarkt.
8 oktober, 2007 at 00:12 #835357Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tycker hon är rätt löjlig i hela artikeln, det är ofta som personer verkar skrämda över kosthållningar som motsäger någon sorts ”norm” över hur, vad och när ”man ska äta”.Jag håller med.
Överlag blir jag förbannad på människor som hela tiden hänvisar till ”magiska” regler när det gäller ätande, utan hänsyn till personliga preferenser vad gäller måltidsfrekvens.
Jag vet många som tvingat sig själva till att börja äta enligt ”the hobbit meal plan” bara för att guru X säger att man måste äta var tredje timme.
Över en dag/vecka/månads tid är det ändå kalori in/kalori ut som gäller, vilket innebär att man har full frihet att anamma den måtidsfrekvens man trivs bäst med.
För tio år sedan åt jag aldrig före klockan 1700 på dagarna men efter att ha bläddrat igenom byggartidning X så ”insåg” jag plötsligt att jag skulle behöva äta var 2-3 timme om jag ville bygga muskler.
Frukost var den svåraste biten att ändra på och det tog säkert ett halvår innan jag kunde trycka i mig frullen utan att må illa.
Flera av mina vänner upplevde samma sak men vi gjorde det vi trodde att man måste göra för komma någon vart i bänkpressen.
(Jag tänker inte ens gå in på alla de andra myter man tuggat i sig som en tacksam hund över åren.)Petra är inskränkt såtillvida att hon tror att det finns en väg, och en väg allena, som leder till pärleporten.
Allt annat än normen (6-8 mål/dag) leder in i fördärvet och det är uppenbarligen ”oansvarigt” av någon att förespråka ett alternativ till att gå och småknapra hela dagarna som en koffeinskadad fjällhare.
Egendomligt nog verkar förespråkarna för IF vara mycket mer toleranta; det är inte särskilt sannolikt att vi kommer att få höra Martin Berkhan eller någon annan som haft stor framgång med IF fördöma en högre måltidsfrekvens av några andra skäl än att det är jävligt jobbigt att behöva äta hela tiden, eller att det för många leder till ökad hunger när man aldrig får äta sig mätt, osv osv.
Trivs man så är det ok. Håll koll på makron och lägg upp det så att det passar ens personliga preferenser och mål med träningen (bulk, deff, underhåll, etc).
Jävligt enkelt kan man tycka.
Åtminstone så framstår det som jävligt enkelt i samma sekund man inser att det finns väldigt få magiska regler att hålla sig till.
Tänk om folk visste att de hade frihet att själv bestämma över sin måltidsfrekvens.
8 oktober, 2007 at 07:27 #835358Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Jag påstår att hon ljuger för att hon sa något som är fel.Att säga något som inte stämmer och som är fel är inte att ljuga. I såna fall skulle ju du ljuga i dom flesta inlägg du skriver.
Varför du länkar till något som King Grub skriver förstår jag inte. Jag läser redan allt han postar, men läser inte med hundraprocentig övertygelse bara för att det råkar stämma överens med hur jag vill att det ska vara.
Så jag har redan läst det och jag har heller aldrig sagt att det är fel. Det skerev jag ju redan från början att både du och jag ser IF som något positivt. Däremot ska det bli mer intressant om Petra Lundström letar upp sina referenser så du och jag kan läsa det istället.
Det är då man kan bli övertygad om att det är rent skitsnack, vilket jag tror det är eftersom jag inte heller förespråkar att man låser sig vid traditionellt ätande och inte ser någon direkt hälsomässig fördel (muslimernas ramadan är ett bra exempel där det har ”fungerat” under en lång historisk tid).
Jon Larsson wrote:Åtminstone så framstår det som jävligt enkelt i samma sekund man inser att det finns väldigt få magiska regler att hålla sig till.:up:Mycket bra skrivet.
8 oktober, 2007 at 11:25 #835359Anonym anvandareMemberDet tråkiga är ju att många som skulle kunna uppleva förhöjd livskvalitet av lägre måltidsfrekvens/IF antagligen känner sig avskräckta från att prova detta efter att ha läst Petras sågning av konceptet.
Jag är övertygad om att IF skulle kunna vara en välsignelse för många som haft problem med att ligga på kaloriunderskott; 2000 kcal på åtta timmar mättar oerhört mycket mer än 2000 kcal under 16 timmar.
Hoppas hon nappar på erbjudandet om en offentlig debatt, det vore intressant, minst sagt.
8 oktober, 2007 at 17:26 #835360Anonym anvandareMemberBåde vägarna funkar säkert alldeles utmärkt, det är väl bara prova själv så får man se vad man gillar mest.
Själv har jag svårt att tänka mig att fast i 16 timmar, är ju så gott o gå o små äta lite.
Sen tycker jag att man kan äta sig mätt om man äter ofta, jag är aldrig hungrig över huvudtaget.Men jag måste säga att jag är riktigt sugen på att prova IF för att få en personlig referens.
9 oktober, 2007 at 17:10 #835361Anonym anvandareMemberIdag var det reaktioner på artikeln i Ystads Allehanda:
9 oktober, 2007 at 17:17 #835362Anonym anvandareMemberDåliga reaktioner utan verkliga referensramar…
Alla som har åsikter om periodisk fasta som provat det:
Vi måste få liv i debatten med mer vettiga inlägg!
den kritiken som stod idag är skrattretande…
[mailto:sporten@ystadsallehanda.se]9 oktober, 2007 at 17:41 #835363Anonym anvandareMemberHaha underhållande:D
Jag kräver posedown mellan Seth och Ulrika – Ulrika vet att man måste äta ofta för att få igång förbränningen så det råder ingen tvekan om att hon kommer att förnedra Seth med sin hårdhet!
9 oktober, 2007 at 18:09 #835364Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Nu kan inte ens Eddie säga emot mig hoppas jag.Jodå det kan jag. Varför skulle det vara en åldersgräns på att skicka mail till en tidning?
Du ser, det gick.:emo-thumb
9 oktober, 2007 at 23:53 #835365Anonym anvandareMemberHa ha ”Metoden funkar om man vill bli fet”. Lite synd att de som uttalar sig i tidningen aldrig testat IF.
Edit: såg föresten att hon som sa det påstår att hon har testat if. Hade i så fall vart intressant se hennes upplägg… Låter man det dessutom gå såpass långt att man behöver en operation som hon verkar ha behövt (om det nu var hennes kostuppläg som orsakade att det gick så långt), oavsett vilken typ av diet man kör på, så är det nog nåt annat det är fel på….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.