TV3´s ”Du är vad du äter”

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur TV3´s ”Du är vad du äter”

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 71 total)
  • Author
    Ryska Björnen wrote:
    Håller med alla här alltså. Hon är duktigt slö den kvinnan.
    Jag fick en kardinalflipp när hon i ett program påstod att man kunde äta Kolhydrater & Sallad, Protein & Sallad men INTE kolhydrater & protein samtidigt för då lagrades det som fett….
    Jag mailade henne och fick faktiskt svar hör och häpna!

Så här svarade hon:

Hej och tack för ditt brev

Kul at du ser på programmet och engagerar dig!

Problemen med att kombinera kolhydrater och proteiner har varit kända i flera tusen år. I den indiska läkekonsten Ayur veda och i kinesisk medicin är lika säkert som att vi blir berusade av alkohol.

Jag kan själv tala av egen erfarenhet där både idrottare och andra människor vi hjälpt, når enastående resultat och mår så mycket bättre genom att följa dessa enkla råd.

Jag hoppas du svarade på de?!:O ”I flera tusen år” Visste man ens för 500 år sedan vad kolhydrater och protein var?;) Undra hur Gustav Vasa laddade inför sin resa:P
    Hokus pokus

Ryska Björnen wrote:
    Jag fick en kardinalflipp när hon i ett program påstod att man kunde äta Kolhydrater & Sallad, Protein & Sallad men INTE kolhydrater & protein samtidigt för då lagrades det som fett….

Så här svarade hon:

Problemen med att kombinera kolhydrater och proteiner har varit kända i flera tusen år. I den indiska läkekonsten Ayur veda och i kinesisk medicin är lika säkert som att vi blir berusade av alkohol.

Jag kan själv tala av egen erfarenhet där både idrottare och andra människor vi hjälpt, når enastående resultat och mår så mycket bättre genom att följa dessa enkla råd.

Lyle Mcdonald (en av världens mest framstående forskare) kallr det där ”food combining bullshit”.

[http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46151&highlight=food+combining]

Ryska Björnen wrote:

Så här svarade hon:

Fascinerande att du faktiskt fick ett svar :)
    Det är ju mer än vad man får från arbetsgivare som VILL att man ska maila :(

Jag vill tillägga:

Googla på Ayur veda. Jag tycker det låter som new-age crap :|

Största skämtet den där skipper!:D

Jag kan inte sluta att undra vilka dessa ”elitidrottsmän” är, av vilka hon tydligen verkar ha ett helt ”stall av klienter”.

Det är inte första gången jag läst att hon nämnt sina elitidrottsmän. Det är ju inte så att hon är psykolog som lyder under sekretesslagen så om hon nu haft framgågsrika idrottsmän som klienter borde hon ju i såna fall skylta med vilka dom är.

Känns, minst sagt, som att hon ”tänjer lite på sanningen”.

Combatgirl wrote:
    Jag har sett programmet och tycker lite synd om dem som ”utsätts” för henne… Visserligen är det ju något de själv valt men…. Tänkte på en tjej som fick en lång lista med saker som hon skulle äta, men knappt visste vad hälften var för något när hon skulle köpa hem det.

Vet inte personen hur en broccoli ser ut är det väl på tiden att hon lär sig det när hon har en 10-årig dotter? om vi tänker på samma program som jag råkade se en stund av…

Combatgirl wrote:
    Nej, det var inte samma… Det här var en ung tjej som bodde med sin pojkvän och de diskuterade vad de olika sakerna kunde vara för något. Sedan när hon köpt hem sakerna så visste hon knappt vad som var vad eller hur man skulle tillaga det… :)

Minns när jag gick i 8:an på hemkunskapen när en kille utbrast ”Usch, vad är det där? :| ” Och pekade på en tomatklyfta.

Han visste hur en HEL tomat såg ut, men aldrig ätit det eller dissikerat någon tomat…:P

Hahah… killen kan inte haft många iQ! Hade dagens snabbmatkedjor inte funnits till så hade han troligtvis vetat vad en tomat va

Obildade fanskap (: Han tillhör nog inte skaran som gillar att lära sig bra saker…

Tycker också att det är underhållande att se på, MEN, jag anser att det inte ska behöva vara SÅ krångligt att komma ner i vikt eller att bli mer hälsosam??

Tror inte att det kan vara så ekonomiskt direkt, att leva på den kost hon förespråkar?

Måste man ha en fet plånbok för att uppnå hälsa?

Det jag menede med mitt förra inlägg är, att leva som Anna förespråkar är onödigt dyrt och krångligt för en”vanlig” motionär, eller någon som vill få lite mer koll bara. Om en PT skulle ge dessa kostförslag, skulle nog många av dennes kunder tappa motivationen halvvägs.

Det bör (enl. mig) inte vara FÖR svårt eller dyrt att finna hälsa och välbefinnande. Hur många är det inte som ändå ger upp? Min erfarenhet är att det ska vara lättförstått, relativt enkelt att få i sig rätt mat och inte alltför kostsamt. Är dock överens om at det ÄR dyrare med tex fullkorn osv.tyvärr…

mvh:)

Det funkar dock med hennes metoder. Vilket man kan se på resultatet. Men hennes extrema metoder efter metoder är det ingen vanlig svensson som har ork, motivation och energi till.
    Själv gillar jag programmet. för en del snappar man upp för vore det inte att man lär sig något nytt varje dag så vore det inte kul att leva.
    Men Som sagt var det finns lättare och enklare metoder. Men som alla säkert har konstaterat så är det dyrt att leva ett hälsosamt liv.

Problemet med att det som Skipper ”lär” ut knappst är speciellt sant eller vetenskapligt. Utan mest väldigt fluffiga teorier.

emiladrian wrote:
    Det funkar dock med hennes metoder. Vilket man kan se på resultatet. Men hennes extrema metoder efter metoder är det ingen vanlig svensson som har ork, motivation och energi till.
    Själv gillar jag programmet. för en del snappar man upp för vore det inte att man lär sig något nytt varje dag så vore det inte kul att leva.
    Men Som sagt var det finns lättare och enklare metoder. Men som alla säkert har konstaterat så är det dyrt att leva ett hälsosamt liv.

Om hennes metoder funkar eller inte får man aldrig se i programmet. En metod funkar enligt mig först om du lyckats hålla nere vikten i minst 1 år.

Att gå ner i vikt är inte särskilt svårt, att hålla den och inte återgå till gamla mönster är det svåra.

lillpatrik wrote:
    Om hennes metoder funkar eller inte får man aldrig se i programmet. En metod funkar enligt mig först om du lyckats hålla nere vikten i minst 1 år.

Att gå ner i vikt är inte särskilt svårt, att hålla den och inte återgå till gamla mönster är det svåra.

I agree=)

Jag håller med många att det kan vara underhållande att se på, men jag tycker fortfarande att det är kränkande för personerna som är med. Anna Skipper fokuserar ju verkligen bara på kosten och motion, vart tog självförtroendet och självkänslan vägen? Även om man går ner i vikt måste man ju ha motivation att hålla sig kvar där och framför allt tycka om sig själv för den man är. Isf är ju Toppform, som några andra nämnt här, mycket mer intressant och givande enligt mig.

Mer självförtroende och självkänsla åt folket!

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 71 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.