4-split på Nordatlanten

Home Forums Dagböcker 4-split på Nordatlanten

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tjenare!

Jag tänkte starta en dagbok där jag skall redovisa lite smått och gott från mina träningspass och mitt liv till sjöss. Först tar vi en liten faktaruta:

Namn: Henrik Gustafsson
    Kön: Hane
    Ålder: 26 år
    Längd: 183 cm
    Vikt: 76 kg
    Civilstånd: Sambo
    Yrke: Fartygsingenjör

Jag arbetar på ett av svenska handelsflottans största fartyg. Vi fraktar containers och rullande gods till Belgien, Tyskland, England, Kanada och USA. Jag arbetar 5 veckor och sedan är jag ledig 5 veckor. Idag är det måndagen den 11 augusti och jag har precis mönstrat på i Göteborg. Vi har alltid samma rutt och vi mönstrar alltid på och av i Göteborg. Jag har haft 5 sköna veckor hemma men nu börjar alvaret igen.

Jag tog min sjöingenjörsexamen från Chalmers i våras och detta är mitt första jobb inom min profession. Jag jobbar med elen ombord och springer omkring och löser elproblem mest hela dagarna. Fråga gärna om Ni undrar något om fartyg eller mitt yrke.

Vi har ett riktigt bra gym ombord om man jämför med många andra fartyg. Det finna allt man behöver. Det blir en hel del byggande av hantlar med lösa plattor men det är ok. Jag kommer köra en 4 split här ombord och en 3 split när jag är hemma. Hemma på landbacken kommer jag köra löpträning 2-3 pass i veckan utöver gymmet. Jag kommer redovisa hur mitt program ser ut om några dagar. Vi har bara internet i vissa hamnar så det kommer vara några dagar eller någon vecka emellan uppdateringarna.

Vi har som sagt en fast rutt som vi går. Rutten är följande:
    Göteborg, Sverige
    Antwerpen, Belgien
    Liverpool, England
    Halifax, Kanada
    New York, USA (SHOPPING)
    Baltimore, USA
    Norfolk, USA (vändpunkt)
    New York, USA
    Halifax, Kanada
    Liverpool, England
    Antwerpen, Belgien
    Hamburg, Tyskland
    Tillbaka i Göteborg

Detta tar alltså 5 veckor. Mycket bra rutt där man har chans att gå i land i USA och shoppa. Det är BILLIGT i staterna nu när dollarn är låg.

Jag kommer slänga upp lite bilder på mig samt bilder på gymmet ombord senare. Kanske hinner posta lite bilder senare ikväll. Skall ner och träna snart nämligen.

Nu har jag skrivit så mycket så ingen orkar läsa detta så nu slutar!

Tänkte skriva lite om kosten ombord senare också

Skepp o’hoj på er gossar :up:

Så här ser båten ut :D
    *292 meter lång
    *27 000 hästkrafter
    *ca 57 000 ton

Fråga gärna!

alltid kul med nya journaler, inte för att jag varit med så länge (3 månader) men ändå =). grym arbetsplats, ni har rätt schysst svängradie va? :p. om jag varit dig, hade jag försökt bygga så mkt av hantlarna som du behöver innan passet sätter igång kanske mest jag som gjort så hatar sånt pillande =). ska definitivt följa, när du sen blivit tillräckligt stark kan du ju skriva hur många kontainrar du klarar att lyfta.
    Lycka till!:D

Den här journalen ska jag prenumerera på.

Hoppas du uppdaterar ofta!

Ska defenitivt följa denna journalen.

Hej på er!

Kul att några har skrivit! Just nu ligger vi i Liverpool och jag skall dra iland och kolla på fotboll. Everton – Blackburn, Premier Leage premiär idag!! Vi har bra internetuppkoppling här så jag kommer slänga upp lite bilder på både mig och gymmet ombord. Men det gör jag när jag kommer tillbaka efter fotbollen.

Cheers

PS Kommer bli en pint innan matchen också =)

Så då har man varit på Everton – Blackburn i Premier League premiären för i år. Riktigt kul match där Blackburn vann med 3-2.

Tänkte lägga upp några bilder på mig själv samt några på vårt gym här ombord. Jag har tagit bilderna (som synes) på mig själv i en spegel. Jag riskerar inte livet för att fråga om en gammal sjöman vill ta bilder på en halvnaken karl. : Vi börjar med gymmet! FINT VA!? :D

Här kommer bilder på mig. För tillfället tränar jag 2 ledig 1 hela tiden. Detta för att jag har jour var tredje kväll/natt så det passar bra att träna så.

Jag kör:
    Rygg+biceps
    Bröst+triceps+underarmar
    Ben
    Axlar+mage

Bilderna är ju som sagt inte top notch. Skall ta nya när jag kommer hem då min sambo kan ta.

Ikväll bär det av över atlanten. Vi lämnar Liverpool kl 22 och är beräknade ankomma till Halifax i Kanada fredagkväll. Jag vet inte när jag får internet nästa gång så på återseende!

Då var man framme! Vi anlöpte Halifax, Kanada i morse kl 0800. Jobba lite på förmiddagen men gick sedan iland för lite shopping och promenad.

Jag har ju inte nämnt något om maten ombord innan så det tänkte jag göra nu. Vi får lagad mat 3 ggr per dag. Frukost, lunch och middag.

Frukosten består av allt möjligt. Det finns gröt, någon ”riktigt” mat typ äggröra och prinskorv och så finns det alla flingor och yoghurtar man kan tänka sig. Bröd med massor av pålägg. Man kan väl jämför det med en välsorterad hotellbuffé. Jag brukar köra på gröten.

Lunch och middag är oftast husmanskost. Det är ingen direkt smalmat som baxas ut men allt är lagat från grunden och inga halvfabrikat. Det är sjukligt gott måste jag säga. Efterrätt är ganska vanligt förekommande också

Igår hade vi en riktigt nice dag på Atlanten så jag knäppte lite bilder. En bild på premier league biljetten också. Tog ett i min hytts dagrum också :D

Fan ser härligt ut. Är det ett hårt jobb ? lycka till med träningen

Oggelit0 wrote:
    Fan ser härligt ut. Är det ett hårt jobb ? lycka till med träningen

Tackar!

Nä, inte speciellt hårt. Det är klart att det inte är som att jobba iland där allt står still och man går hem varje dag men det blir som en annan värld.

För er som är intresserade av maskiner och att arbeta till sjöss:
    [http://brajobb.nu]

Tänkte dra lite fakta om min avdelning ombord, maskin!

Framdrivning:
    6 cylindrig K90 maskin (kolvarna är 90 cm i diameter)
    Slaglängd på 2,2 meter
    Utvecklar runt 27 000 hk
    8 meter hög och 14 meter lång
    800 ton

skall ta lite bilder i maskin tills nästa uppdatering vilket borde bli på måndag då vi anlöper New York

Det här kommer bli en mycket intressant tråd att följa. Jag hade en fd. arbetskamrat som gjorde sin militärtjänstegöring på båt. Har för mig det var denna

[http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Carlskrona_(M04])

HMS Carlskrona, 105 meter långt så det är betydligt mindre fartyg.

Han sade även att det kunde vara ett helvete att köra bänkpress när vädret inte var det bästa.

Lycka till och kört hårt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.