Carros träningsdagbok

Home Forums Dagböcker Carros träningsdagbok

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 325 total)
  • Author

Film då. Samma skit som förra veckan i böjen… blev lite sur på sista som man nog hör…

[youtube=EicjRXfcOO8]

[youtube=ZsoR_bmNxHQ]

Tror jag läste någonstans i din journal att du tyckte att din rygg fälls en hel del i böjarna.
    Men spontant ser det inte alls ”fel” ut. Kan det vara att ryggslutet behöver mer styrka/träning?
    Men ta inte mina ord på för stort allvar, jag är ingen SL-expert på något sätt.

För övrigt kan det iofs vara positivt att man inte är nöjd med det man gör hela tiden.
    ”Man kan alltid bli bättre!” osv…

Gettodachoppa wrote:
    Tror jag läste någonstans i din journal att du tyckte att din rygg fälls en hel del i böjarna.
    Men spontant ser det inte alls ”fel” ut. Kan det vara att ryggslutet behöver mer styrka/träning?
    Men ta inte mina ord på för stort allvar, jag är ingen SL-expert på något sätt.

För övrigt kan det iofs vara positivt att man inte är nöjd med det man gör hela tiden.
    ”Man kan alltid bli bättre!” osv…

Det känns som att jag fäller den mer än vad som syns på film faktiskt. Hur som helst så blir tekniken verkligen urdålig på dessa vikterna, vad som inte syns t.ex. är att knäna går ihop på vägen upp vilket inte är så bra. När tävlingen är över skall jag gå ner på lite lägre vikter igen och dessutom köra utan bälte ett tag känner jag. Börjar bli lite sliten nu…

Nä nöjd blir man aldrig, men att kunna känna sig nöjd med ett pass däremot skulle jag vilja känna lite oftare :)

2010-04-06

Bänkpress:
    20 kg: 16
    40 kg: 5
    50 kg: 10 Reps-PB!

Smalbänk:
    45 kg: 5, 5
    50 kg: 5, 5, 5
    Lätt

FU-bänk:

20 kg: 10
    45 kg: 5, 5
    Lite test bara

Bredbänk:
    40 kg: 10, 10, 10

Fetknoppens:
    +10 kg: 10, 10, 10
    +5 kg: 10
    Per sida

Magmaskin:
    30 kg: 10
    35 kg: 8
    37,5 kg: 8, 8, 8, 8, 8
    25 kg: 50 Meningslöst faktiskt

Hantelcurl:
    10 kg: 10
    15 kg: 8, 7, 6, 6
    Dropset 12,5 kg: 16 –> 10 kg: 16

Pushdowns:
    15 kg: 10
    20 kg: 10, 10, 10
    Dropset 20 kg: 10 –> 15 kg: 12 –> 10 kg: 20
    Dropset 20 kg: 10 –> 15 kg: 8 –> 10 kg: 20
    Pump deluxe

Kommentar:
    Lallade runt lite i bänken idag. Ville testa en tia på 50 och det var inga problem, ganska lätt till och med. Sedan testade jag alla möjliga varianter av bänk… smalbänken var jättelätt, långt ifrån max. Är nog i princip lika stark där som i vanlig, så skall höja där nästa gång. Dock tror jag inte på teorin att köra max varje gång så det var nog bra det här idag i alla fall. När det gäller FU-bänk så ville jag bara testa hur det kändes. Lite vingligt var det allt men inga större problem… för övrigt så har jag ingen aning om vad den övningen skall vara bra för, någon som vet? :)

Testade fetknoppens magövning med, tyckte den var lite knepig. Tog inte så bra. Ser ut som att dagens pass var väldigt långt pga så många övningar, men var klar på ca 1½ timme, kortare än vanligt alltså.

2010-04-07

Uppvärmning roddmaskin 3 min

Marklyft:
    60 kg: 8
    80 kg: 5
    90 kg: 3
    100 kg: 3
    105 kg: 5, 5, 3, 3 Reps-PB
    60 kg: 10
    Bälte på 100-105 kg

Chins:
    -19 kg: 5
    -12 kg: 2 Eh…
    -14,5 kg: 5, 4
    -17 kg: 5
    Katastrof var ordet

Smala latsdrag:
    47 kg: 8, 8
    54 kg: 6, 6, 6
    47 kg: 8

Hantelrodd:
    17,5 kg: 8
    22,5 kg: 6
    20 kg: 8, 8, 8
    Per arm

Hyperextensions (fd. rygglyft):

+15 kg: 8, 8, 8, 8

Breda latsdrag:

47 kg: 8, 8, 6, 6
    40 kg: 10
    Fokus på kontakt

Kommentar:
    Då var det lite mark igen efter att ha vilat en vecka från det. Det kändes absolut bättre än sist, så nog har vilan hjälpt alltid, men det är fortfarande inte bra… Måste ha varit oerhört sliten i ryggen alltså. Jag misstänker att jag har kört på alldeles för mycket volym i marken förut och att det snarare gjort skada än nytta, så från och med nu kommer det bli betydligt färre reps/set samt att jag nog kommer lägga in lite viloveckor emellanåt för marken. Lite tråkigt men det känns samtidigt bra att jag börjar lära mig vad min kropp klarar av och inte, så jag vet lite bättre var jag kan lägga ribban. Jag kommer nog också skippa de raka marklyften som ligger på bendagen ett tag framöver för att återhämtningen skall kunna bli ännu bättre mellan ryggpassen.

Hur jag skall göra fram till tävlingen med marken vet jag dock inte riktigt. Jag måste maxa en gång till innan dess, dock inte veckan innan så det måste nästan bli nästa vecka. Bara för att ha en hum om hur jag ligger till och vad jag kan förvänta mig på dagen D.

Skall bli skönt sen när den är över faktiskt så att jag kan börja grundträna lite igen på lite lägre vikter utan bälte. Känns som jag behöver det.

För övrigt ett ganska dåligt pass. Chinsen var ju under all kritik Kändes inget bra i hantelrodden heller så sänkte och försökte fokusera på kontakt men kände ingenting… Latsdragen var väl det enda som kändes ok idag. Bytte namn på rygglyften också då hyperextensions nog är ett mer korrekt ord på övningen och alla vet vad som menas.

Har också en grym träningsvärk i sidorna av magen idag, så fetknoppens magövning tog uppenbarligen riktigt ordentligt igår. Det trodde jag inte :)

En liten roman blev det idag ja…

Jösses, jag har inte nådig träningsvärk i ryggslutet idag. Dels fortfarande grym träningsvärk av fetknoppens i förrgår, dels nu även av marken och rygglyften igår. Att ligga på sidan när man skall vila/sova är inte att tänka på :p

Träningsvärk är en angenäm värk, dock inte när det går ut över resten av träningen. Får hoppas att det har minskat till nästa pass. Vilodag idag.

Dagens pass får nog klassas som årets sämsta. Kändes blytungt i bänken redan i uppvärmningen och efter två dåliga femmor på 52,5 lade jag ner bänken. Körde lite militärpress men fick ont i högeraxeln igen. Var på väg att gå hem direkt men tvingade mig att stanna kvar och dra lite i kablarna först för att inte känna mig totalt misslyckad. Nu känner jag mig bara lite totalt misslyckad istället för jättemycket.

Det är för mycket nu bara, jag lyckas inte hålla ihop det längre känner jag.

:(

2010-04-11

Knäböj:
    20 kg: 10
    50 kg: 5
    60 kg: 3
    70 kg: 2
    80 kg: 1
    85 kg: 1
    90 kg: 1
    95 kg: 1 PB Men det sög :(
    Bälte på 80-95 kg

Frontböj:
    50 kg: 5
    55 kg: 2
    60 kg: 2
    65 kg: 1
    67,5 kg: 1 PB
    70 kg: 1 PB
    72,5 kg: 1 PB Men gräsligt fult
    Bälte på allt

Benpress:
    100 kg: 5
    125 kg: 5
    150 kg: 5, 5, 5
    100 kg: 30

Kommentar:
    Kändes sjukt tungt i böjarna redan i uppvärmningen, så kände på mig att det inte skulle gå så bra idag, och jag hade väldigt rätt. Bestämde mig ändå för att försöka på 95 (lite korkat utan passare egentligen) och jag hade tur att den kom upp. Kändes som att jag blev stående i två år innan den lossnade på vägen upp. Deppig Carro nu :(

Körde med bälte i frontböjarna för första gången bara för att se vad jag kunde klara då. Så om det är PB kan man ju diskutera egentligen eftersom jag aldrig försökt förut. Ville egentligen bara gå hem hela tiden men blev lite benpress på slutet i alla fall.

En sak är i alla fall säker och det är att jag kan glömma kvalet till RM. Jag är för långt ifrån 100 kg i böjen fortfarande och det kommer inte att ändras på ett par veckor. Man får inte glömma att jag trots allt har ökat mitt PB i böjen med 17,5 kg nu på mindre än två månader och att den utvecklingen knappast hade kunnat hålla i sig någon längre period. Jag får försöka ställa in mig på att göra en hyfsad tävling istället och vara nöjd med det, typ 95-57,5-122,5 = 275 kg. 5 kg ifrån kvalet, så lite störande 👿

Har en del film från idag men får se om jag tycker det är värt att lägga upp.

5kg hinner du öka, du böjer ju 95 nu.. Iallafall så kan man ju alltid försöka satsa man kan ju
    bara misslyckas men då har man försökt iallafall :D.
    Finns det nåt kilos utrymme till i de andra grenarna annars?
    Rätt skönt för mig, jag är redan kvalad och det var soft för jag lyfte tillräckligt redan
    på de ingångsvikter jag satt.

*Babe* wrote:
    5kg hinner du öka, du böjer ju 95 nu.. Iallafall så kan man ju alltid försöka satsa man kan ju
    bara misslyckas men då har man försökt iallafall :D.
    Finns det nåt kilos utrymme till i de andra grenarna annars?
    Rätt skönt för mig, jag är redan kvalad och det var soft för jag lyfte tillräckligt redan
    på de ingångsvikter jag satt.

Med tanke på hur 95 såg ut idag så hade jag inte kunnat lyfta ett gram mer. När det gäller bänken tror jag inte jag klarar mer än 57,5 med stopp, om ens det. 60 har jag aldrig försökt med stopp på men har svårt att tro att det skulle gå. I marken har jag försökt två gånger på 125 och inte rubbat vikten så förväntar mig inte det på tävlingen heller…

Film då. Skratta inte :(

[youtube=OA2zCmD0Fms]

[youtube=OR_Lidw1HlY]

Det är skillnad på att lyfta på flaket och i träningslokalen, 5kg kan man utan problem få av den adrenalinkick som kommer med tävlingen. Jag bommade 205kg i böj 2 veckor innan serie 1 och på tävlingen gjorde jag 217,5 och det var inte helt max..

anders172 wrote:
    Det är skillnad på att lyfta på flaket och i träningslokalen, 5kg kan man utan problem få av den adrenalinkick som kommer med tävlingen. Jag bommade 205kg i böj 2 veckor innan serie 1 och på tävlingen gjorde jag 217,5 och det var inte helt max..

Haha jäklar, det var inte illa. Jag har lite svårt att se vart tusan jag skulle få 5 kg ifrån, men visst, försöka skadar kanske inte. Typ om jag skulle gå in lätt på 80 kg, sen höja till 95 och sen ha iaf ett försök på 100… får se.

2010-04-13

Bänkpress:
    20 kg: 16
    Med signaler och stopp
    50 kg: 1 Glömt vilken signal jag glömde här :|
    55 kg: 1, 1, 1 Glömde pressignalen på första, racksignalen på andra men satte den på tredje… :whistle:
    57,5 kg: Fail Väldigt nära, hade nog gått med lite mer vilja
    50 kg: 1 Yep
    Utan signaler etc.
    50 kg: 5, 5, 5 Segt :/

Hängande benlyft:
    15 st + 15 sek, 15 st + 10 sek, 15 st + 10 sek, 15 st + 10 sek

Dips:
    -12 kg: 5, 5
    KV: 6, 6, 4, 4 Såg på simpsons mellan seten och blev mest fnittrig och okoncentrerad
    -12 kg: 8

Fetknoppens:
    +5 kg: 10, 10, 10
    Per sida

Magmaskin:
    35 kg: 10
    37,5 kg: 8
    35 kg: 10
    30 kg: 20

Pushdowns:
    15 kg: 10
    20 kg: 10, 10, 10
    Dropset 20 kg: 10 –> 15 kg: 10 –> 10 kg: 20
    Dropset 20 kg: 10 –> 15 kg: 10 –> 10 kg: 15
    PUMP!!! Tror mina triceps brann upp här

Kommentar:
    Får tacka Halldin för signalerna, det var verkligen bra att öva på skitlånga stopp ;) Hade lite problem i början men gick bättre mot slutet. Får nog öva på detta någon gång till innan tävlingen, och då med rätt skor också då jag av någon anledning glömde byta idag… Tror ändå inte att 57,5 blir några problem på tävlingen, borde satt den idag med egentligen…

Tror dock jag kommer dissa nästa bänkpass, för jag kände mig trött och seg idag, inget tryck alls. Blir nog ytterst lite träning fram till tävlingen nu, och jag kommer nog dissa en del komplement från och med nu också. Jag antar att det är så man gör inför tävlingar i alla fall? :what:

2010-04-14

Har precis kommit hem från en 2 timmar lång upptäcktsfärd med Kallie :)Vet inte riktigt vad det tog åt mig men fick för mig att bara gå till ställen jag aldrig varit på förut. Det resulterade i att jag gick rakt upp i skogen och bokstavlingen klättrade upp på ett berg (undrade lite vad jag höll på med när jag fick häva mig upp för diverse klippor). Nyfiken i en strut…

Tillslut kom jag till världens skummaste byggnad mitt ute i skogen uppe på berget. Två runda tegelbyggnader med flera meter högt taggtrådsstängsel runt. Där fanns också skyltar som sade att man varken fick fotografera, mäta eller avbilda byggnaden på något sätt enligt lag ;) Gick i alla fall runt och såg en informationsskylt där det stod att det var någon gammal skyttevärn från andra världskriget som var byggd på något gammalt fornminne som var 4000 år gammalt.

Traskade vidare och kom till Torpadammen som tydligen skulle vara fullt av grodor och ödlor, men vi stannade aldrig och letade efter en eventuell prins :p Sen kom vi till torpaslingan eller vad den nu hette och den skulle leda hemåt så vi valde den. Otroligt fin natur! Fanns intressanta skyltar lite här och var som beskrev den lite underliga naturen och varför bergen såg ut som de gjorde osv. Sen gjorde vi en avstickare till från stigen och mitt uppe på berget träffar vi på en tjej som står på en klippa. Hennes hund hade tydligen stuckit efter ett par rådjur. Saken var att den hunden var fan större än rådjuren själva, haha har nog aldrig sett en så stor hund förut. Kallie tyckte mest den var jobbig. Lite längre bort på en klippa hade man utsikt ända bort till Hisingen! Såg både havet, Göta älv samt självklart Götaälvsbron. Blev minst sagt förvånad, men otroligt fint var det i solnedgången :)

Dock började det ju mörkna så sen gick vi hem, väldigt nöjda både jag och Kallie. Hur mysig promenad som helst! Jösses vad lite man vet om sina omgivningar egentligen. Den stackarn sitter förresten med en tratt på huvudet när hon är inne nu då hon har ett sår hon inte får slicka på. Hon tycker rätt synd om sig själv kan jag säga…

Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 325 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.