Comeback á la Kjellberg

Home Forums Dagböcker Comeback á la Kjellberg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 479 total)
  • Author

Hallå hallå.
    Då var jag tillbaka på forumet igen och efter att ha smygkollat lite hit och dit är det fan i mig dags att sopa igång en ny journal igen.

För er som kikat lite i mina tidigare journaler vet ni att jag är/varit en formkåt djävel som ständigt hållit en nästintill för bra form sen tre år tillbaka. Nu är jag dock sugen på att bli starkare och då krävs det att man äter lite mer och i alla fall försöker släppa formkåtheten till förmån för lite kött igen.

Jag har sedan mitten av januari haft ett uppehåll från mina studier men nu till hösten återupptar jag dessa igen för att bli företagsekonom. Jag har läst 94,5 av totalt 180 hp så det är bara att köra igång igen, tur då att jag är sjukt motiverad. De kommande 30 hp kommer dock att läsas på 50 % och på distans.

En del av er vet även att jag är gotlänning men bodde i Kalmar mellan sommaren 09 och våren 11. Nu har jag bott på Gotland sedan mitten av januari och arbetat som receptionist/instruktör på gymmet Form Gotland. Jag kommer dock att flytta till Västerås i början av oktober, något som ska bli förbannat roligt. Jag jobbar fram till vecka 32, sedan blir det lite ”semester” innan studierna börjar igen v. 35.

Nog med kallprat, lite mer träningsinriktat nu kanske.
    Jag arbetar som sagt med att lägga den ständigt rippade och ådriga formen åt sidan, det finns ju mellanting mellan typ tävlingsform och grisfet (något många tyvärr inte förstår dock). Vikten har pendlat mellan 65-67,5 kg senaste tiden och träningen har känts och gått helt ok. Nu har jag dock börjat ha lite bättre koll på hur mycket jag stoppar i mig och ligger uppskattningsvis på 3 100 – 3 200 kcal om dagen (någon exakt stenkoll orkar jag däremot inte ha).

Träningsschemat ser ut som följer:
    Måndag: Fram- och baksida lår
    Tisdag: Bröst och triceps.
    Onsdag: Löpning, intervallträning eller medeldistans (d.v.s. kort och snabbt, max 5 km). Vader på det.
    Torsdag: Rygg och mage.
    Fredag: Axlar och biceps.
    Lördag: Löpning, antingen som onsdagspasset eller ett längre distanspass i återhämtningssyfte.
    Söndag: Vila.

Fokus ligger på basövningar, där knäböj, raka marklyft, hantel- /bänkpress, marklyft, chins och militärpress prioriteras. Jag kör dock en del övningar utöver dessa också.

Sådär, ett sjudjävla långt inlägg fick det bli till en början härinne tydligen. Det första passet jag redovisar med vikter och allt blir först på måndag nästa vecka tror jag, börja på ny kula typ. Jag är mitt inne i en lågrepsperiod där varje pass är grisjobbigt och jag tar i som satan, skulle man väl kunna säga.

Bilder kommer att förekomma med relativt jämna mellanrum, någon gång innan måndag bör jag nog kunna knäppa några i alla fall. I övrigt kommer jag bara snacka lite skit härinne fram tills den riktiga träningsuppdateringen kommer igång.

Mycket nöje.

Kul att du är tillbaka. Följde dina tidigare journaler med stort intresse!
    Detta kommer således även att följas:)
    Kör hårt och lycka till med träningen och framförallt studierna!

Martin_Matti wrote:
    Kul att du är tillbaka. Följde dina tidigare journaler med stort intresse!
    Detta kommer således även att följas:)
    Kör hårt och lycka till med träningen och framförallt studierna!

Tack för det Martin! Roligt att se att även denna journal förhoppningsvis kommer ha i alla fall några anhängare. :)

Sådär, färdigjobbad för idag. Inte en särskilt lång dag, milt uttryckt. Två introduktioner, den ena i gymmet och den andra i gymmets så kallade Milon-maskiner, går på ca 2 timmar. Imorgon är det dock morgonlöpning och vadträning, tvättid 9-11 och jobb 12-20 som gäller.

Min träning i nuläget utförs helst på morgonen, när jag har möjlighet till det. Mina styrkepass körs allt som oftast antingen med start 05.30 (!) eller strax innan 08. Detta har passat mig bra nu under perioden jag jobbat, då har jag haft träningen avklarad och hunnit vara ledig en stund innan jobbet. Hur konstigt det än må låta klarar jag ändå av att prestera bra så äckligt tidigt på dagen. Den som lever om ett par veckor kommer dock få se ifall jag kanske ökar/presterar ännu mer/bättre om jag dessutom fått komma igång ordentligt på dagen innan mitt pass.

Nu när jag slutar jobba kommer jag nämligen med största sannolikhet gå tillbaka till mina studentrutiner vad gäller träningen. För mig innebär detta att gå upp och käka, smälta frukosten några timmar, dra i mig lite aminosyror och 200 mg koffein och sen träna runt lunch. Upplägget med att träna efter frukost och runt lunch är nog det jag gillar allra mest.

Kvällen blir lugn, skulle egentligen hittat på något med en kompis som är nere på ön under sin semester. Han hade däremot blivit utbjuden på krogen och med min morgondag känner jag att det är bäst att avstå sådana bravader. Generalbakis gillar jag inte att vara på jobbet av någon anledning. Najj, en stor djävla portion mat och 6an kommer förmodligen bli verkligheten för mig.

Idag var det intervallöpning på bandet som stod på schemat. Det fick bli 300-meters, jag körde igång relativt nyvaken runt kl. 06.50.
    Intervall # 1: 300 m á 15,5 km/h
    Intervall # 2: 300 m á 16 km/h
    Intervall # 3: 300 m á 16,5 km/h
    Intervall # 4: 300 m á 17 km/h
    Intervall # 5: 300 m á 17,5 km/h
    Intervall # 6: 300 m á 18 km/h
    Intervall # 7: 300 m á 18,5 km/h
    Intervall # 8: 300 m á 19 km/h
    Intervall # 9: 300 m á 19,5 km/h
    Intervall # 10: 300 m á 20 km/h, bandets maxfart
    Intervall # 11: 300 m á 20 km/h bandets maxfart
    Intervall # 12: 300 m á 20 km/h bandets maxfart

Vilan mellan varje intervall blir kortare och kortare. Jag springer 300 meter, höjer bandets hastighet till nästa nivå, låter bandet gå själv 300 meter, sedan kör jag igen o.s.v. Ett upplägg jag trivs med. Blodsmak i munnen och stjärnor för ögonen är bra grejer har jag fått för mig.
    Det kändes faktiskt hur bra som helst. Jag tänkte bara köra 10 totalt, d.v.s. endast en på maxfart men jag kände mig oförskämt pigg efter tian så jag fick mjölka ur två till. Hade bandet gått snabbare hade jag dessutom ökat ännu mer kände jag.
    Efter intervallerna gick jag ut och högreppade vaderna i gymmet, det brände på bra.

Dagens uppvärmning bestod av löpning till gymmet, strax över 6 minuter, samt 500 meters löpning på bandet innan jag satte igång. Nedvarvningen bestod av löpning hem från gymmet, strax över 7 minuter.

Fan va roligt att du är tillbaks! :) Ska givetvis följa din kamp, och för guds skull – Som du själv skrev, se nu till att äta ordentligt den här gången ;)

Förresten, hälsa Julia Malmborg från mig! Hon jobbar och tränar på Form i Visby om jag inte minns fel :D

Tommy Ivarsson wrote:
    Fan va roligt att du är tillbaks! :) Ska givetvis följa din kamp, och för guds skull – Som du själv skrev, se nu till att äta ordentligt den här gången ;)

Förresten, hälsa Julia Malmborg från mig! Hon jobbar och tränar på Form i Visby om jag inte minns fel :D

Roligt att du är tillbaka i min journal också Tommy! :)
    Japp, jag har styrt upp saker och ting. Äter betydligt mer nu, som sagt 3 100 – 3 200 kcal per dag. Jag är dock ganska fysiskt aktiv om dagarna så om jag märker att träningen/vikten stagnerar är det bara att höja intaget ytterligare.
    Hmm, jag vet vem Julia är men jag tror faktiskt inte att hon jobbar hos oss längre.

Rygg och mage kommer tränas idag runt 11.30. 10 set marklyft (uppvärmningsseten inräknade) och 6 set chins är planen för ryggen.

Jag utlovade ju lite bilder innan nästa vecka. Bilderna som följer är tyvärr förkastliga. Jag har inte något riktigt bra ställe här hemma att direkt posera på och med en rutten mobilkamera är det egentligen inget kul att trycka av fysikbilder.
    Här är i alla fall tre på benen samt tre stycken discobilder som visar att jag är liten men naggande god. Om inte annat är beachformen hyffsad, om till och med jag får säga uttrycka mig i den sakfrågan.

Kul att du är tillbaka här på forumet igen :)

Att formen är bra visste vi nog alla, likaså gällande benen :up: Hoppas träningen kommer flyta på bra nu.

Hur lägger du upp dina 3100-3200 kcal makromässigt?

Lycka till med allt.

Nic Nordin wrote:
    Kul att du är tillbaka här på forumet igen :)

Att formen är bra visste vi nog alla, likaså gällande benen :up: Hoppas träningen kommer flyta på bra nu.

Hur lägger du upp dina 3100-3200 kcal makromässigt?

Lycka till med allt.

Tack Nic, kul att du kikar in! :)
    Träningen har gått bra ett tag nu, det blev stor skillnad när matintaget medvetet höjdes.
    Jag har inte någon större koll på makrofördelningen. Jag skulle tippa på att det blir ca 2,5 g protein/kg kroppsvikt, ca 1 g fett/kg kroppsvikt och resten kolhydrater.
    Hoppas journalen är såpass underhållande att du fortsätter följa den. ;)

Igår grisade jag som sagt loss i marklyften och i chinsräcket, det känns betänkligt i ryggen idag kan man säga. Imorse körde jag axlar och biceps med fokus på militärpressen som gick bra. Tidigare körde jag pushpress men nuförtiden hjälper jag inte upp vikten något alls med benen, allt för att främja styrkeutvecklingen i såväl axlar som triceps.

Nu blir det, till min besvikelse, ingen styrketräning under helgen. Jag styrketränar aldrig på helgerna men motivationen är så djävla bra nu. Nåväl, jag är å andra sidan alltid übertaggad till en ny vecka när det väl är dags för det. På måndag börjar jag även redovisa passen med vikter och allt, i alla fall de övningar jag anser vara betydelsefulla för att kunna följa utvecklingen.

I övrigt är det jobb som väntar i helgen, 9-14 imorgon och 13-19 söndag så lite tid har man allt över ändå. Får se vad jag hittar på, ska vädret envisas med att vara pissigt blir jag lite halvlack. Mina lördagar börjar nämligen oftast med ca 11 km återhämtningslöpning runt 05.20 innan jobbet.

Smygpostar lite från jobbet.

Klockan ringde 04.50, drack lite Xtend, tog lite koffein, stack ut och sprang ca 11 km med start 05.23.
    Det blev ett renodlat återhämtningspass samt invigning av de nya skorna. De kändes bra trots att det resulterade i lite skavsår, men inget överdrivet farligt.
    Klockan stannade på 55:00 minuter, 5 min/km således.

Just det, morgonvikt: 66,9 kg (ej nyskiten).

Vanligtvis väger jag mig varje morgon nu och noterar sedan genomsnittsvikten per vecka för att se ifall det går framåt.
    Vad sägs om… ca 70 kg till årsskiftet? Bra eller anus (som det brukar heta)?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 479 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.