- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 oktober, 2011 at 21:42 #304220Anonym anvandareMember
Det blev inte ett återhämtningspass ikväll märkte jag. Jag sprang i strax över 60 minuter och höll ca 5 min/km de första 2-3 km, sedan ett relativt jämt tempo på strax under 5 min/km och sista km körde jag på ca 4 min och kände mig fin efteråt. Trots att jag inte lägger någon som helst energi på långdistanslöpning har jag inte tappat något där.
Nu är i alla fall PF-planerna fastställda och påbörjas f.o.m. imorgon. Tanken är att bryta fastan runt 13 och ha det s.k. ätarfönstret mellan 13-21. Tiderna kommer såklart inte vara huggna i sten utan fungera mer som utgångspunkter. Vissa dagar kommer förmodligen träning ske med bara aminosyror i kroppen men i de flesta fall kommer ett mål intas innan.
Imorgon är det total vilodag.
16 oktober, 2011 at 13:47 #304221Anonym anvandareMemberMorgonvikt: 68,4 kg nyskiten.
Det blev tydligen lite längre fasta än 16 timmar, den här gången behövdes det inte ens några dagars ”inkörning”. Det var snarare skönt att skippa den tidiga morgonfrukosten. Jag funderar dock på att äta snart. Idag har jag varit duktig och städat och håller på att tvätta nu. Lite promenerande för inhandlande av Flux och kvarg har också avklarats. Nu blir det läsning, Guitar Hero och serieslappande resten av dagen.
Lårpass imorgon.
17 oktober, 2011 at 11:39 #304222Anonym anvandareMemberMorgonvikt: 69,2 kg, icke-nyskiten.
Det var längesen vill jag lova. Detta är vanligt efter vilodagar har jag märkt, d.v.s. högre vikt. Men det är kul hursomhelst, formen känns dessutom bra. Ser jag ut såhär vid 70 kg är det högt över förväntan. Jag ser knappt någon skillnad gentemot vad jag vägde dagen efter jag flyttade till Västerås i slutet av sommaren (66,5 kg).PF känns f ö lika bra som det gjort de tidigare gångerna jag kört på det. Förutom lite varierande arbetstider vet jag egentligen inte varför jag slutat. Särskilt med tanke på att jag varit student större delen av mitt liv. Som student tycker jag det är skitskönt. Jag slapp t.ex. bli ”avbruten” av frukost imorse och har därför kunnat lägga ca 4,5 timmar relativt oavbruten läsning bakom mig.
Nu börjar tankarna gå mot dagens träning, fram- och baksida lår. Ytterligare djupböj och -rakmark väntar!
17 oktober, 2011 at 18:51 #304223Anonym anvandareMemberIF som en student är fan perfekt! Skönt att kunna sova fram tills man börjar, bränna av hela förmiddagens föreläsningar och sedan gå hem och äta eller köra ett träningspass
Känns effektivt!
17 oktober, 2011 at 19:22 #304224Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:IF som en student är fan perfekt! Skönt att kunna sova fram tills man börjar, bränna av hela förmiddagens föreläsningar och sedan gå hem och äta eller köra ett träningspassKänns effektivt!
Håller med till fullo! Nu är jag dessutom distansstudent så för egen del går jag upp tidigt och pluggar så mycket jag behöver. Sedan har jag en hel del fritid utöver de vanliga förpliktelserna. :up:
17 oktober, 2011 at 19:28 #304225Anonym anvandareMemberKnäböj:
20 kg – 10 reps
40 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
80 kg – 10 reps
100 kg – 10 reps
100 kg – 10 reps
100 kg – 10 reps
80 kg – 10 reps
80 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
Raka marklyft:
20 kg – 10 reps
40 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
70 kg – 10 reps
75 kg – 10 reps
75 kg – 10 reps
75 kg – 10 reps
70 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
Benspark:
3 set, sista till fail
Sittande lårcurl:
3 set, sista till fail
Over and outDet kändes bra idag också. Jag förstår inte varför jag fuckat around så mycket till och från egentligen. Jag har haft långa perioder med upplägg liknande dagens och kommer aldrig byta till massa supersetande och strunt igen. 3 set 10or på 100 kg kändes bra, faktum är att jag kände mig bättre för varje set som gick. Efter 100 reps trodde jag inte de raka marken skulle gå så bra men även där klämde jag iväg 10 set djupa 10or varav 3 st på 75 kg. Bra jobbat. Under de sista seten var det inte överdrivet långt ifrån ”greppfail” så även greppet fick en rejäl genomkörare idag, aldrig fel.
Bröst och triceps imorgon. För första gången sedan början av sommaren väntar plan bänkpress. Jag förvarnar er redan nu om att det är min i särklass sämsta styrkeövning, alla kategorier. Men man måste börja (om) någonstans och bänkpress känns manligare än hantelpress (som jag kört ett längre tag nu).
17 oktober, 2011 at 22:54 #304226Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Håller med till fullo!Edit;
Jahapp, jag käkade sista gången någon gång kring 20.30-tiden och trodde att allt var klockrent då en typisk matkoma infann sig. Nu sitter jag dock här klarvaken. Jag vet, klockan är ju långt ifrån mycket och jag brukar inte direkt klaga över att vara vaken såhär dags. Men jag känner redan nu att jag inte orkar käka så mycket och så tätt inpå som det blir med PF hur jag än lägger upp det. Det är egentligen synd då upplägget passar mig bra på alla andra punkter förutom just det att det blir för tight mellan målen. Jag kör på det som trots allt verkar passa mig, mat dagen igenom och låg måltidsfrekvens.18 oktober, 2011 at 09:05 #304227Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Edit;
Jahapp, jag käkade sista gången någon gång kring 20.30-tiden och trodde att allt var klockrent då en typisk matkoma infann sig. Nu sitter jag dock här klarvaken. Jag vet, klockan är ju långt ifrån mycket och jag brukar inte direkt klaga över att vara vaken såhär dags. Men jag känner redan nu att jag inte orkar käka så mycket och så tätt inpå som det blir med PF hur jag än lägger upp det. Det är egentligen synd då upplägget passar mig bra på alla andra punkter förutom just det att det blir för tight mellan målen. Jag kör på det som trots allt verkar passa mig, mat dagen igenom och låg måltidsfrekvens.Det kan inte vara en vanesak? Ge det en vecka och utvärdera sedan?
Det behöver inte vara den stora måltiden som är den största bidragande orsaken till att du är klarvaken,
utan det kan vara själva förändringen i kostupplägget?
Om PF passar din livsstil perfekt i övrigt skulle jag givit det åtminstone en vecka och sedan utvärderat
om det är mängden mat eller förändringen i sig som påverkar.18 oktober, 2011 at 15:15 #304228Anonym anvandareMemberKan känna igen problemet med att somna efter en sen sista måltid. För min del har det mer med värmen att göra, som igår t.ex då jag avslutade dagen med 600gr köttfärs med div skräp i samt 1 cocktailtomat så blev jag som en braskamin och hade svårt att somna (ok, det tog 3 minuter mot normala 3 sekunder)
Du får hitta ett upplägg som passar dig. Själv är jag inte så noga med mitt ätarfönster. Jag skjuter på frukosten till en lämplig tid och äter sedan under några timmar när hungern sätter in. Kan bli ätarfönster på både 4 och 10 timmar.
18 oktober, 2011 at 16:12 #304229Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:Det kan inte vara en vanesak? Ge det en vecka och utvärdera sedan?
Det behöver inte vara den stora måltiden som är den största bidragande orsaken till att du är klarvaken,
utan det kan vara själva förändringen i kostupplägget?
Om PF passar din livsstil perfekt i övrigt skulle jag givit det åtminstone en vecka och sedan utvärderat
om det är mängden mat eller förändringen i sig som påverkar.Jag har kört PF under relativt långa perioder förut och då gillat det fullt ut men nu struntar jag i det. Det var inte bara svårigheten att sova hela natten igenom som påverkade mig, nu när jag dundrar i mig typ 3 400 kcal/dag i snitt blir det ännu kämpigare med PF. Det är en annan femma under diet.
Tommy Ivarsson wrote:Kan känna igen problemet med att somna efter en sen sista måltid. För min del har det mer med värmen att göra, som igår t.ex då jag avslutade dagen med 600gr köttfärs med div skräp i samt 1 cocktailtomat så blev jag som en braskamin och hade svårt att somna (ok, det tog 3 minuter mot normala 3 sekunder)Du får hitta ett upplägg som passar dig. Själv är jag inte så noga med mitt ätarfönster. Jag skjuter på frukosten till en lämplig tid och äter sedan under några timmar när hungern sätter in. Kan bli ätarfönster på både 4 och 10 timmar.
Jag trivs faktiskt bra med att käka större huvudmåltider men under mer ”konventionella” timmar/tidpunkter. Jag tänker inte hålla på och krångla och sätta ett visst namn på mina matvanor. Jag fortsätter med att äta det jag vill när jag vill.
18 oktober, 2011 at 16:15 #304230Anonym anvandareMemberJag sov ca 3 timmar inatt. Somnade sent och vaknade tidigt med vad som på förhand kändes som halsont. Efter lite Vademecum-gurglande och en Bafucin försvann det och nu känns det knappt något alls. Även vilopulsen (36 slag/minut) var som vanligt imorse så jag tränade ändå. Om något skit är på g i kroppen som påverkade vikterna i dagens pass är jag sjukt nöjd i vilket fall då allt kändes mycket bra. Hela passet kommer när som.
18 oktober, 2011 at 16:23 #304231Anonym anvandareMemberBänkpress:
20 kg – 10 reps
40 kg – 10 reps
50 kg – 10 reps
60 kg – 5 reps
65 kg – 5 reps
67,5 kg – 5 reps
65 kg – 5 reps
65 kg – 5 reps
60 kg – 5 reps
60 kg – 5 reps
Hantelflyes:
3 set
Smalbänkpress:
20 kg – 8 reps
30 kg – 8 reps
40 kg – 6 reps
45 kg – 6 reps
50 kg – 6 reps tangerat PB!
47,5 kg – 6 reps
47,5 kg – 6 reps
45 kg – 6 reps
40 kg – 6 reps
40 kg – 6 reps
Stångpushdowns:
3 set
Over and outJajemen, precis som jag hoppats har t.o.m. mina bänkpressar ökat tack vare envishet i hantelpressarna och ökat fokus på tricepsstyrka (det sistnämnda är nog den mest bidragande faktorn). Jag vet, vikterna är lätta men för mig blir det tungt med noll rövlyft och inget bröststudsande med stången.
Jag trodde triceps skulle vara tröttare och förberedde mig på lite mesigare smalbänkar men det kändes hur bra som helst även där varför jag bestämde mig för att köra tungt.Och på tal om tungt, morgonvikt: 69,3 kg, icke nyskiten. Det tar sig.
Imorgon väntar löpning. Med tanke på den brutala träningsvärken i benen (särskilt baksida lår) vet jag inte vad jag har rätt att förvänta mig men det börjar bli dags att slå 17:07 på 5 000 m. Jag vet dock att rekordförsöken är bäst lämpade till lördagens löppass men är man sugen så är man..
19 oktober, 2011 at 16:49 #304232Anonym anvandareMemberNja, hade jag försökt mig på rekord på en medeldistanssträcka hade jag nog inte åstadkommit något revolutionerande. Träningsvärken i benen (och bröstet) sitter i, med besked. Hoppas på en klar förändring tills morgondagens markande. Det blev 500-metersintervaller, vilket jag inte ens kommer ihåg när jag sprang sist.
Uppvärmning:
Cykel till gymmet (15-18 minuter) + 1 km löpning på bandet i stegrande tempo.500-metersintervaller: 1 minut vila mellan samtliga
1. 15 km/h
2. 15,5 km/h
3. 16 km/h
4. 16,5 km/h
5. 17 km/h
6. 17,5 km/h
7. 18 km/h
8. 18,5 km/h
9. 19 km/h
10. 20 km/hNedvarvning:
1 km lätt löpning på bandet, styrketräning av vader i gymmet + cykel hem från gymmet (15-18 minuter).Bra sprunget. Undantaget förra onsdagens max-intervaller brukar ju onsdagens diton köras i alla fall med viss återhållsamhet då måndagens styrkepass tenderar att kännas betänkligt. Det är stor skillnad på intervaller och intervaller, kör jag 200 meter vet jag att de är förhållandevis korta men desto vidrigare när man väl springer och för varje 100 meter som plussas på kommer i alla fall jag allt närmare mjölksyratröskeln. Dagens pass var inte nära ”fail”, men trött blev jag, såklart.
Morgonvikt: 69,2 kg.
19 oktober, 2011 at 18:54 #304233Anonym anvandareMemberVad blev totaltiden för samtliga intervaller nu då? Du lägger ju iofs 9 minuter på vila men i gengäld håller du ju ett högt tempo
19 oktober, 2011 at 19:50 #304234Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Vad blev totaltiden för samtliga intervaller nu då? Du lägger ju iofs 9 minuter på vila men i gengäld håller du ju ett högt tempoDet brydde jag mig faktiskt inte om att hålla koll på idag. Jag tog passet lite som det kom skulle man kunna säga. Jag tror dock inte att skillnaden mellan den sammanlagda tiden och mitt 5000 m-rekord skiljer sig så mycket åt, vilket talar för att jag inte tog ut mig helt och att måndagens benpass sätter sina spår. Tanken var förstås inte att köra slut på mig så passet får ett klart godkänt ändå. På lördag är dock sannolikheten högre att jag försöker slå 17:07 på 5 000 m.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.