Comeback á la Kjellberg

Home Forums Dagböcker Comeback á la Kjellberg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 479 total)
  • Author
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ja jag såg att det var lite lättare vikter men den totala volymen blir ju ruskig :) Blir ju 7 (6,8) ton i bara knäböjen liksom :D

Ha, hell yeah! Ganska grisigt faktiskt. Det känns gött i benen idag, rentav bättre än jag förtjänar. :D

Bänkpress:
    20 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    50 kg – 10 reps
    60 kg – 10 reps
    60 kg – 10 reps
    60 kg – 10 reps
    60 kg – 10 reps
    50 kg – 10 reps
    50 kg – 10 reps
    50 kg – 10 reps
    Hantelflyes:
    12,5 kg – 10 reps * 3 set
    Smalbänkpress:
    20 kg – 10 reps
    30 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    40 kg – 10 reps
    35 kg – 10 reps
    35 kg – 10 reps
    35 kg – 10 reps
    Hantelextensions över huvudet:
    12,5 kg – 10 reps
    15 kg – 10 reps * 2 set
    Over and out

Det gick ju bra det här. Jag orkade inte (som förra lättare veckan) köra 10 ganska tråkiga set på en och samma vikt. Jag ökade till 60 kg i bänken för att se hur jag ligger till och allt kändes bra. Inte fail i något set.

Smalbänken var högt över förväntan. En rolig sak jag kom att tänka på idag under stretchingen var att jag körde ”tungt” och relativt låga reps på 40 kg i våras. Bra ökat. Styrkan i pressövningarna är det jag är mest nöjd med nu i höst, jag börjar kunna pressa som folk utan att triceps tar slut dubbelt så fort som axlarna eller brösten.

Kul att se att styrkan i boobisarna ökar. Kommer bli riktigt bra när du får lite mer kött på brösten :up:

Tommy Ivarsson wrote:
    Kul att se att styrkan i boobisarna ökar. Kommer bli riktigt bra när du får lite mer kött på brösten :up:

:D Då är vi av samma åsikt. Jag dundrar på så gott jag orkar, förhoppningsvis kommer det ta mig framåt!

Det blev intervaller detta löppass också. Träningsvärken i benen känns bra mycket mer idag än igår, där fick jag. Allrahelst i baksida lår. Jag körde lite lugnare 400-metersintervaller med 40 sekunders vila mellan samtliga 10. Det bra bandet är fortfarande ur funktion vilket jag inte alls är nöjd med, särskilt inte efter dagens pass.

För att skona mitt fortfarande lite lynniga högerknä, och träningsvärken, var det som sagt lite lugnare tempo som gällde. Ingen blodsmak och inga stjärnor för ögonen således, tråkigt. Under den 8e intervallen stack det dock till betänkligt i högerknät, dum som jag (alltid) är fortsatte jag dock både den intervallen, och fullföljde de avslutande två. Det konstiga är dock att det inte gjorde ont under intervall 9 och 10, eller under ”nedvarvningen” bestående av 2 km löpning i 15 km/h (4 min/km).

Efter stretchingen fick jag dock betala priset för detta då jag knappt kunde gå som folk, trots det körde jag lite vader, och efter detta kändes knät som vanligt igen. Djävligt skumt.

Doktorn ordinerar följande: Lugnare stegringstakt under uppvärmningen, som dessutom bör förlängas till 2 km löpning för att vara rejält varm i kläderna innan allvaret börjar. Nedvarvningen bör vara just det, NEDvarvning, inte löpning i förhållandevis bra tempo. Detta för att jogga bort eventuell mjölksyra, inte skapa den.

Dessutom vågar jag påstå att jag tagit min löpning till en ny nivå med ganska kraftigt förbättrade tider. Ju bättre jag blir, desto hårdare måste jag kämpa för att bibehålla tiderna, och kämpa som en galning för att förbättra dem ytterligare. Istället för att enbart köra intervaller och medeldistans (med några få långpass då och då) kommer jag även börja träna fartlek. Variation och ett aningen annorlunda upplägg kan förhoppningsvis ta mig ännu ett steg längre.

Marathoninlägget Allan.

Dagens marklyft gick bra, nu skriver jag dock i ett annat ärende. Uppdaterandet av journalen har börjat kännas mer som ett måste än en fördel för mig i att ha koll på min träning. Att först skriva allt i en träningsbok, för att sedan rabbla upp allt här blir för mycket tårta på tårta, varför jag lägger journalen på is på obestämd framtid. Jag kommer uppdatera när det hänt något särskilt, typ fortsatt stabil viktutveckling på såväl vågen som i gymmet. Personbästan har är särskilt nöjd med kommer således postas.

Basövningsnötandet kommer alltså fortsätta med samma envishet som förut. I träningen förespråkar jag kontinuitet, när det gäller Internet-uppdaterandet kan det väl diskuteras. :p

Redan idag ägde ett träningspass (på löpbandet) rum jag känner kan vara roligt att berätta om.

10 000 m:
    Tid: 37:59 minuter, PB! (från tidigare 38:36 minuter).

Jag lade upp passet som planerat, bättre uppvärmning, fokus under själva prioritetssträckan, och lugn nedvarvning.

Det finns ganska mycket mer att kapa tror jag. Det är ganska stor skillnad på att veta hur man lägger upp kortare medeldistanser respektive längre distanser. Jag hade ganska mycket kraft kvar mot slutet. Det är dock svårt att förutse när man vet att milen kan kännas lång och orken kan vara lynnig under slutsträckan (typ de sista 2-3 km).

Nytt pb i raka mark idag, en 8a på 90 kg. Inte så djälva pissigt.

Morgonvikt: 71,8 kg.

ÅÅh, stort grattis till PB på milen :up:

Tommy Ivarsson wrote:
    ÅÅh, stort grattis till PB på milen :up:

Tack! :) Det visar sig att takterna sitter i på de lite längre distanserna trots min ganska ensidiga fokusering på intervaller och medeldistans.

Även styrketräningen fortsätter gå framåt. Idag gjorde jag en 8a på 70 kg i bänken (med en kroppsikt på 71,0 kg). Resten av bänkserien präglades av repsökningar så jag är mer än nöjd.
    Som om inte det vore nog köttade jag ett nytt pb i den smala bänkpressen med en 10a på 50 kg.

Bra 400-metersintervaller idag. Ett bättre upplägg med mer uppvärmning, fokus på intervallerna, och sedan lugnare nedvarvning gjorde susen. Knät var det lugnt med också. Tung vadträning efteråt, som vanligt ganska få set och lågt repsintervall.

Morgonvikten var tydligen ”nere” på 70,9 kg idag. Slarvigt. Det uppskattade intaget ligger på ca 3 500 kcal. Å andra sidan var intentionen att nå 70 kg innan årsskiftet och samtidigt hålla formen. Något jag anser jag lyckats bra med.

Stabila marklyft igår, en morgonvikt på 71,1 kg imorse och ruggiga militärpressar idag. 11 reps på 40 kg, med stången ned till brösthalsen är det bra mycket tyngre, jag hade inte förväntat mig att kunna högreppa på den vikten redan. Ett PB med råge, således.

Det börjar bli dags nu, 10-minutersgränsen på 3 000 m är såväl lockande som vidrig (då jag vet hur ont den sista kilometern alltid gör). Jag är lite ”sugen” på att testa imorgon.

Idag så djävlar. Min envisa och ihärdiga medeldistans- och blodsmakslöpning har nu tagit mig till vad som inför hösten var drömtider som låg långt fram i tiden.
    Idag sprang jag äntligen 3 000 m på 09:56 minuter.

Jag la upp loppet bra, med facit i hand bör jag gått ut ännu hårdare då jag, under de sista 300 m, toppade bandets hastighet på 20,8 km/h. Ändå kände jag att jag hade (förhållandevis) mycket kvar att ge efteråt.

Såhär ser löprekorden ut på de viktigaste distanserna:
    3 000 m: 09:56 minuter.
    5 000 m: 16:56 minuter.
    10 000 m: 37:59 minuter.

Än en gång grymma löptider! Hoppas själv på att komma igång igen med löpningen framöver när mitt ena knä har blivit bättre.

Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 479 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.