Comeback á la Kjellberg

Home Forums Dagböcker Comeback á la Kjellberg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 479 total)
  • Author
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Tack Tommy! Det känns särskilt kul att höra det från dig då jag, som du säkert vet, är rejält avundsjuk på dina böjar! :P

Ja jag böjer lite tyngre men kör ju inte riktigt med dina reps :D

Tommy Ivarsson wrote:
    Ja jag böjer lite tyngre men kör ju inte riktigt med dina reps :D

Då kan det bli vår inoficiella tävling/samarbete. Du reppar mer, jag böjer tyngre! :up:
    Jag har som max gjort en 4a på 125 kg, det känns inte helt omöjligt i dagsläget.

Rasmus Kjellberg wrote:
    Då kan det bli vår inoficiella tävling/samarbete. Du reppar mer, jag böjer tyngre! :up:
    Jag har som max gjort en 4a på 125 kg, det känns inte helt omöjligt i dagsläget.

Mitt rekord är väl 25 eller om det var 27 reps på 100kg. Kan ju sikta på 30 :D

Tommy Ivarsson wrote:
    Mitt rekord är väl 25 eller om det var 27 reps på 100kg. Kan ju sikta på 30 :D

Roligt att du skrev just 27, det är nämligen precis vad undertecknad gjort på 100 kg. Ska sanningen fram är jag lite sugen på att pröva lyckan på 30 reps något pass inom en snar framtid. :ph34r:

Bröst och triceps imorse 07.50:
    Hantelpress:
    17,5 kg – 15 reps
    17,5 kg – 15 reps
    17,5 kg – 15 reps
    17,5 kg – 12 reps
    17,5 kg – 12 reps
    15 kg – 15 reps
    15 kg – 12 reps
    15 kg – 12 reps
    Snedbänk i smith: (Något av en TUT-variant (time under tension, riktigt skönt faktiskt).
    30 kg – 15 reps
    35 kg – 15 reps
    35 kg – 15 reps
    Cablecross:
    20,5 kg – 15 reps
    22,5 kg – 15 reps
    22,5 kg – 15 reps
    Smalbänkpress: Triceps var av förklarliga skäl lite slitna efter bröstträningen.
    20 kg – 15 reps
    25 kg – 15 reps
    30 kg – 15 reps
    30 kg – 15 reps
    Stångpushdowns:
    27,5 kg – 15 reps
    32 kg – 15 reps
    36 kg – 15 reps
    41 kg – 15 reps
    Reppushdowns:
    20,5 kg – 15 reps
    20,5 kg – 12 reps
    16 kg – 20 reps
    18 kg – 20 reps
    Over and out
    60 minuter

Idag var det bara en sak som gällde, att fullkomligt mosa, slakta och förstöra bröst och triceps med högreps så det smällde om det. Under passet gick jag tillbaka i träningsboken och kollade senaste högrepsperioden och jämfört med de passen har jag ökat på riktigt bra när det kommer till högrepsträningen. Just högrepparna är inte det jag behöver förbättra men jag gnäller inte över maxstyrkan nu, en ökning är alltid en ökning. Snedbänken var riktigt härlig, jag begränsade rörelsen till den där främst bröstmuskulaturen arbetade, det kändes knappt någonting i varken triceps eller framsida axlar. Den kommer köras några pass framöver. Tricepsstyrkan kändes faktiskt bra trots väldigt hög träningsvolym hela passet. Vikterna i smalbänken må vara lätta men jag förlåter mig själv för det, får se vad lågrepparna hamnar på om någon vecka. Värt att tillägga är att trots att jag körde minst 12-reppare idag betyder det verkligen inte att seten är lätta, det var nära failure på ganska många, de sista repsen är mao allt annat än semester.

Lite övriga reflektioner:
    Morgonvikt: 66,5 kg. – 0,2 kg sen igår trots ett kcalintag på 3 200 kcal igår.
    Jag har svårt att förstå att inte ens 3 200 kcal räckte till, igår var jag inte överdrivet aktiv heller för den delen. Detta fick mig att fundera och planera lite på väg till gymmet.

Jag har lagt ned, och lägger ned, alldeles för mycket tid på träning och kost för att inte uppnå de mål/planer jag har. Nu är målet/planen att bygga muskler, period! Jag jobbar som sagt sista timmarna imorgonkväll vilket leder till att jag inte kommer flänga fram och tillbaka till jobbet och inte heller stå/gå under de timmarna vilket jag tror kommer göra en hel del. Trots det kommer jag ligga konstant på samma kcalintag även om jag inte alls gör mycket på en dag, får se vart det tar mig. Jag börjar i alla fall med detta och utvärderar sedan hur det går längs med vägen. Men som jag skrev igår, att noja ligger inte för mig. Att istället bara ha koll på träningsvikterna, spegeln och kroppsvikten räcker gott och väl.

Just det, jag knäppte några asdåliga men roliga discobilder i gymmet. Några kommer postas inom en snar framtid. Resten av min lediga dag kommer gå åt till att sticka en snabbis till jobbet och låna skrivaren och flytta tillbaka allt i lägenheten jag hyrt i andra hand då jag flyttar ut till helgen.

Igår fick jag även antagningsbesked på studera.nu på min sena anmälan. Det kommer bli Företagsekonomi med inriktning mot Organisation, 61-90 hp, distans för min del i höst och vår. Detta innebär faktiskt Kandidatuppsats för mig under vårterminen! 8)
    Det kommer bli sjukt kul, inspirerande och utmanande.

Jag har märkt en sak nu under dagen som jag vet att jag reflekterat över många gånger ända sedan jag började träna styrketräning för strax över 6 år sen.
    När jag tränar med högre repetitionsintervall, låt säga allt mellan 8-15 reps, så får jag mer ”pump och kontakt” (förlåt, även jag hatar de orden), och jag känner mig alltid riktigt färdig med de tränade musklerna efter passet samt att jag känner mig tröttare i de musklerna under dagen och upplever mer träningsvärk dagen/dagarna efter. Tränar jag däremot med ett lägre repetitionsintervall, låt säga allt mellan singlar till 6 reps, upplever jag inte samma pump och kontakt och känner mig inte heller lika trött i musklerna under dagen. Detta leder mig till själva funderingen/frågan:

Är ett högre repetitionsintervall mer fördelaktigt för att öka muskelvolymen?
    Ger det mer än tunga maxningar och lågreppare när det kommer till hypertrofi?

Jag har givetvis sökt såväl här på forumet som bland riktiga källor, d.v.s. vetenskapliga artiklar och fått en del motsägelsefulla svar. Rent spontant gillar jag ett högre repetitionsantal mer, trots att jag kontinuerligt tvingar mig till tyngre vikter och lägre repetitioner i jämna cykler.

Här är två av de bilder jag knäppte efter passet imorse. Discobilden tycker t.o.m. jag såg mycket bättre ut IRL. Som vanligt försvinner alla ådror, räfflor och konturer med en kass mobilkamera. Benen ser OK ut trots att de är helt kalla och med löpartights på.
    Enjoy!

Vad som är mest fördelaktigt när det kommer till repetitionsintervall för hypertrofi kommer det nog alltid finnas delade meningar om, åtminstone innan vetenskapen kan ge ett klart svar på frågan (även om det finns vissa studier som pekar mer åt ett visst intervall för vissa muskelgrupper).

Sen finns det ju så mycket mer som hör till utöver det valda repetitionsantalet.

Jag tycker du ska köra det du själv anser ger bäst resultat, fast våga testa nya saker när lusten finns där. Desto mer erfarenhet, desto lättare kommer du att få i framtiden.

Jag själv exempelvis har aldrig någonsin under min seriösa tid kört ett repetitionsintervall över 6 (8 i vissa övningar och ex. genomblödning), och jag tycker själv att jag har åstadkommit en helt okej muskelhypertrofi hittills :) Om högreps hade gett mig bättre resultat, kan man självklart aldrig veta. Men jag har det lätt, jag ogillar högreps ;) Tunga vikter är det jag tycker är kul. Har man bra rörelse så blir det inga problem med kontakten. Sen tycker jag personligen att styrka och muskelökningar går hand i hand.

Schyst lårsvep genom brallorna! :up:

Tack för svaret Nic! Vi verkar vara på samma sida, förutom att jag har en viss preferens för ett högre repsintervall (även om jag som sagt kör lågreps också). Som du säger kan man ju köra på det man trivs med samt experimentera lite fram och tillbaka. Jag har givetvis hunnit göra det redan men min erfarenhet är inte överdriven riktigt än. :)
    Tack för benkommentaren också. ;)

Morgonvikt: 66,3 kg. Ytterligare – 0,2 kg sen igår.
    Vad fan, igår var jag utanför dörren när jag var på gymmet samt cyklade till jobbet och skrev ut lite kursplaner. Visserligen röjde jag runt i lägenheten någon timma men 3 200 kcal på ca 66 kg är tydligen inte tillräckligt trots allt. Jag var visserligen typ totaltömd vid vägningen men ändå.
    Med ett BEE på ca 2 050 kcal tycker jag att det är osannolikt att jag sumpar vikt trots 1 150 kcal över BEE. Det finns helt enkelt inget annat att göra än att höja ytterligare. Sista arbetsdagen idag dock vilket förmodligen kommer resultera i mindre hålligång för undertecknad.

Dagens träningspass då: Löpning
    Uppvärmning: Lätt löpning till gymmet ca 1,5 km samt 1 km löpning på bandet på gymmet.
    Sträcka: 3 km.
    Tid: 11:15 minuter, d.v.s. en kilometertid på 3:45 eller 16 km/h.
    Nedvarvning: Lätt löpning på bandet 1 km samt vadträning i gymmet och lätt löpning hem, ca 1,5 km.
    Total sträcka: Ca 8 km.

Övrigt om passet: Jag fortsätter härda kroppen på medeldistanserna. Jag var lite sugen på ett rekordförsök idag (10:30 är PB på 3 km) men det skulle inte ha gått med tanke på måndagens benpass. Tiden på 11:15 kändes dock bra, jag tycker jag går från klarhet till klarhet. Jag är definitivt tillbaka från hela vårens hälsporre. Vaderna mosades med 16 set idag igen. Löpningen hem var inte särskilt skön.

Bröst och triceps känns f ö riktigt möra idag. Framsida axlar känns ingenting samtidigt som det var längesen jag kände av triceps såhär mycket dagen efter ett pass.

Imponerande löptider!

3200 kcal låter ju absolut som att det borde räcka för en viktuppgång vid din kroppsvikt, om du nu inte rör på dig mycket i vardagen.

På dina löpardagar låter det kanske som något för lite dock.

Å andra sidan så går du ju upp i vikt om man ser på snittvärdet som du nämnde tidigare. Så, fortsätt du i din takt lite längre innan du ändrar något och stirra dig inte blind på små viktskillnader från dag till dag :up:

Keep it up!

Du kanske har en hög NEAT eller nåt. På något vis verkar du ju förbruka gott om energi om dina kalkyler stämmer. Så för guds skull, höj intaget ;)

Nic Nordin wrote:
    Imponerande löptider!
    3200 kcal låter ju absolut som att det borde räcka för en viktuppgång vid din kroppsvikt, om du nu inte rör på dig mycket i vardagen.
    På dina löpardagar låter det kanske som något för lite dock.
    Å andra sidan så går du ju upp i vikt om man ser på snittvärdet som du nämnde tidigare. Så, fortsätt du i din takt lite längre innan du ändrar något och stirra dig inte blind på små viktskillnader från dag till dag :up:
    Keep it up!

Tack Nic! Bättre tider kommer det dock bli. Rekorden på 10:30 på 3 km samt 18:18 på 5 km är inte omöjliga ens i dagsläget.
    Jag stirrar mig absolut inte blind på vikten, men det är förvånande att det går neråt nu. Medelvikten är som sagt det relevanta men med nedgång varje dag blir det inte mycket till uppgång. ;)
    Jag lever ett allmänt aktivt liv men inte överdrivet tycker jag. Exempelvis cyklar/går dit jag ska, jobbar etc.

Tommy Ivarsson wrote:
    Du kanske har en hög NEAT eller nåt. På något vis verkar du ju förbruka gott om energi om dina kalkyler stämmer. Så för guds skull, höj intaget ;)

Mitt BEE är beräknat med Harris & Benedict-ekvationen från den eminenta ”Deff – en guide”. Jag kommer höja en aning för att se vart det tar mig. :)

Förra veckan var jag dock inte nytömd vid varje vägning vilket gör en del. Men det kommer bli bra detta, nu när formnojan inte är ett hinder längre. :devil:

Misstänkte det, alla dessa formler är ju bara fingervisare så som du själv skriver så får du nog anpassa kosten en del utefter vad vågen visar ;)

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 479 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.