Comeback á la Kjellberg

Home Forums Dagböcker Comeback á la Kjellberg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 479 total)
  • Author

Skönt att tränigen går frmåt trots att vikten ligger stilla. Men det fungerar ju inte allt för länge så om det nu behövs så höj intaget. som Gurra skrev så kan du ju testa att lägga in ordentliga ätardagar emellanåt :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Skönt att tränigen går frmåt trots att vikten ligger stilla. Men det fungerar ju inte allt för länge så om det nu behövs så höj intaget. som Gurra skrev så kan du ju testa att lägga in ordentliga ätardagar emellanåt :)

Inbillar jag mig eller sitter du här och skriver på fyllan Tommy? ;)
    Skämt åsido, du och Gustaf har helt rätt. Jag vet ju hur man gör, jag har ju gått upp i vikt förr om man säger så.

På tal om ätardag så redovisar jag dagens kost i kommande inlägg samt lägger in en nytagen bild på utgångsläget.

Några av er kanske minns det från mina tidigare journaler. På lördagar åt jag alltid godis (choklad) förut, kanske just för att det var lördag eller att jag begränsade mina ”ätardagar” till helgen. Detta ligger dock inte för mig nuförtiden, vill jag ha något sådant på en tisdag äter jag det då. Men ikväll har jag faktiskt ätit lite skräp, inte just för att det är lördag utan för att jag kände för det.

Dagens käk:
    Frukost: Havregrynsgröt med kesella, vaniljyoghurt och honung, vitaminer och Omega-3 till det.

Innan träning: 2 skopor Xtend och 200 mg koffein.

Efter träning: 2 skopor Xtend.

Lunch: Nudelgryta med grönsaker och ketchup samt kassler med gräddpepparsås.

Mellanmål: 1 dl Whey-80.

Kvällsmat: Risgrynsgröt med kanel och två solrosrågbröd med senap.

Kvällsmål: Kladdkaka.
    Ca 4 200 kcal.

Ja, NU förväntar jag mig i alla fall en stor viktuppgång tills imorgonbitti. Räcker det inte med ovanstående vet jag inte vad jag gör.

Nåväl, kroppsvikten är egentligen inte överdrivet relevant, bara en bra måttstock på hur man ligger till. Jag kommer inte heller i fortsättningen att noja över vikten så länge den går uppåt. Går det väldigt fort uppåt är det t.ex. viktigt att jag inte börjar sänka intaget p.g.a. fetträdsla el.dyl. utan att jag då istället går efter formen.

Mycket snack blev det nu märkte jag, nog med det, här är dags- /kvällsformen såhär en lördagkväll: (Bra tryck av kladdkaka;))

Morgonvikt: 65,4 kg, icke nyskiten.
    Alltså, hur är det ens möjligt? Strax över 4 200 kcal igår resulterade i viktnedgång.

Jag tycker du ska sluta väga dig varje dag, känns bara som att du nojjar alldeles för mycket.
    Räkna ut ett ungefärligt överslag av ditt energibehov (vilket jag tror du säkert redan har gjort), lägg upp en typiskt dag med mat och anpassa mängder till en bit över ditt energibehov med marginal (säg 400-600 kcal).
    Väg dig en gång i veckan och om inte vågen går i rätt riktning så öka energiintaget lite till (kanske 200 kcal eller så).
    Om du känner att du verkligen måste proppa i dig mat och går runt och mår allmänt dåligt pga. det så får du väl helt enkelt prioritera om det är värt att tvinga dig till att äta mer bara för att gå upp i vikt eller om du ska omvärdera dina prioriteringar.
    Jag vet att det jag föreslår inte direkt är något revolutionerande och att du säkert redan är fullt medveten om vad du ska göra men ibland behöver man någon ”stating the obvious”.

Det kanske också är så att du tycker om din nuvarande form rätt så mycket och egentligen inte vill tappa den i utbyte mot något hekto muskler och några hekto fett?

Malto i drinkarna ;)

maskin wrote:
    Jag tycker du ska sluta väga dig varje dag, känns bara som att du nojjar alldeles för mycket.
    Räkna ut ett ungefärligt överslag av ditt energibehov (vilket jag tror du säkert redan har gjort), lägg upp en typiskt dag med mat och anpassa mängder till en bit över ditt energibehov med marginal (säg 400-600 kcal).
    Väg dig en gång i veckan och om inte vågen går i rätt riktning så öka energiintaget lite till (kanske 200 kcal eller så).
    Om du känner att du verkligen måste proppa i dig mat och går runt och mår allmänt dåligt pga. det så får du väl helt enkelt prioritera om det är värt att tvinga dig till att äta mer bara för att gå upp i vikt eller om du ska omvärdera dina prioriteringar.
    Jag vet att det jag föreslår inte direkt är något revolutionerande och att du säkert redan är fullt medveten om vad du ska göra men ibland behöver man någon ”stating the obvious”.

Det kanske också är så att du tycker om din nuvarande form rätt så mycket och egentligen inte vill tappa den i utbyte mot något hekto muskler och några hekto fett?

Först och främst, tack för ditt inlägg. :)
    Jag kommer dock fortsätta väga mig kontinuerligt. Jag anser det vara lättare att anpassa intaget i önskad riktning då. Väger jag mig mer sällan vet jag inte hur utvecklingen sett ut över exempelvis veckan som gått.
    Jag har gjort en liknande överslagsräkning som den du föreslår samt lagt på en ”budget” utöver det, som tydligen inte räckt till i vilket fall. Jag gillar verkligen att laga och äta mat och att äta mycket har jag aldrig haft svårt för så jag mår absolut inte dåligt.
    Det jag skriver härinne kan ge en aningen missvisande bild av vem jag egentligen är. Jag går absolut inte och tänker på viktkurvor och träning hela dagarna. Men då detta är min träningsjournal rör inläggen främst mina tankar och funderingar kring just kost och träning.
    Angående min nuvarande form är det snarare så att mina kroppsideal förändrats, varför jag nu istället strävar efter en uppgång bestående av både fett och muskler.

Eller som man säger på svenska: Jag är fördjävla tanig.

Tommy Ivarsson wrote:
    Malto i drinkarna ;)

Jag har prövat Xtend med malto, det förstörde vad som annars är en god drink. Mer beasås däremot!

Då så, så länge du trivs med det du gör så kör på! Se bara till att utvärdera metoden ibland så att det går i rätt riktning.

maskin wrote:
    Då så, så länge du trivs med det du gör så kör på! Se bara till att utvärdera metoden ibland så att det går i rätt riktning.

Jadå, visst gör jag det. Jag tycker styrketräningen ger mig något då den ger möjlighet att förändra utseendet på sin kropp förhållandevis mycket, samt att jag, som den sanna individualist jag är, utför all min träning själv. Min löpning kör jag för att hela tiden fortsätta förbättra mina medeldistansrekord och för att en bra kondition aldrig är fel att ha.

Och som sagt, när jag inte utför själva träningen eller sitter här på forumet och pratar dynga har jag såklart ett liv bredvid också. ;)

En riktigt skön söndag går (redan) mot sitt slut. Trots att klockan är lite återstår det endast filmtittande för min del. Det har varit en välbehövlig vilodag. Det enda jag åstadkommit är en promenad samt mathandel imorse. Från klockan 11 och framåt har jag bara läst, tittat på Gossip Girl och suttit vid datorn, sjukt skönt.

Imorgon är det fram- och baksida lår, ser fram emot knäböj! Planen är som sagt lite lägre repetitionsantal (6-8). Samtidigt var det längesen jag reppade loss på 100 kg i just böjen, varför det faktiskt lockar en aning. Får se hur det känns imorgon på väg till gymmet.

Dagens käk:
    Frukost: Havregrynsgröt med kesella, vaniljyoghurt och honung, vitaminer och Omega-3.

Lunch: Pennepasta med gräddpepparsås och ketchup, kassler med dijonsenap och brysselkål.

Kvällsmat: Ris med sötsur sås, kyckling med beasås och grönsaksblandning med ketchup.
    Ca 2 900 kcal.

Jag har inga som helst planer för nästa vecka. Lite lösa planer med några kompisar kanske men annars helt öppet, precis som en semestervecka ska vara.

Morgonvikt: 66,2 kg, icke nyskiten. Detta får inleda veckan. Hej hå, let’s gå.

Jahapp, fram- och baksida lår på schemat som sagt var. Det här är faktiskt första lårpasset på flera månader då jag har varit vaken några timmar innan samt ätit frukost. Får se hur det går. Jag har ännu inte bestämt mig angående knäböjupplägget. Antingen siktar jag på 3 tunga arbetsset på 115 kg eller maxreppar jag på 100 kg (vilket i dagsläget är ca 151 % av min kroppsvikt).

Fram- och baksida lår:
    Knäböj:
    Uppvärmningsset på 20, 40, 60, 80 och 100 kg
    115 kg – 8 reps
    115 kg – 8 reps
    115 kg – 8 reps
    115 kg – 8 reps PB-serie!
    Benspark trippeldropp: (Squeeze och långsam excentrisk fas)
    77, 63,5, 50, 41 kg – 20 reps (5 reps på varje vikt)
    Benpress utan stopp i toppläget: (Vikten är den jag hänger på)
    50 kg – 15 reps
    50 kg – 15 reps
    50 kg – 15 reps
    Raka marklyft:
    Uppvärmningsset på 20, 40, 60 och 70 kg
    80 kg – 8 reps
    80 kg – 8 reps
    80 kg – 8 reps
    80 kg – 8 reps PB-serie!
    Liggande lårcurl trippeldropp: (Squeeze och långsam excentrisk fas)
    45,5, 41, 32, 27,5 kg – 20 reps (5 reps på varje vikt)
    Stående lårcurl:
    7 kg – 15 reps
    8 kg – 10 reps
    8 kg – 10 reps
    Over and out
    62 minuter

Djävlar i helvete vilket pass! Jag kände mig odödlig i knäböjen från början till slut! De första 1-2 repsen i varje set går jag inte lika (/fullt) djupt p.g.a. ren försiktighet, efter dessa har dock säkerheten och självförtroendet växt till sig så då är det 90 grader som gäller (vilket är min standard då jag böjer gristungt). Jag har aldrig varit i närheten av 4 åttor på 115 kg!
    Detsamma gäller de raka marklyften, åttor har jag gjort på 80 kg, dock inte 4 på rad med en kroppsvikt på ca 66-67 kg!
    Som synes kördes trippeldroppsövningarna aningen lättare men med annorlunda utförande, att jämföras med förra veckans explosiva repetitioner.

Idag var det förbannat kul att kötta! Jag känner tydligt att hela bålen får sig en rejäl genomkörare under såna här pass. Jag känner dessutom hur mycket jag tjänar på att kontinuerligt och envist fortsätta med såväl knäböj som marklyft.

Jag körde extra mage efteråt, tihi.

Dagarna går fort trots att man inte gör så mycket för att fördriva tiden. Hursomhelst har det varit en bra dag med ett lyckat träningspass, lite studieplanering samt en vända på stan i jakt efter nya träningshandskar. Jag hittade dock inga så de får följa med min nästa gymgrossisten-beställning istället. Där vet jag vad jag får dessutom, mina Harbinger börjar bli lite slitna först nu och de införskaffades trots allt förra sommaren.

Dagens käk:
    Frukost: Havregrynsgröt med kesella, yoghurt och honung, vitaminer och Omega-3 till det.

Innan träning: 2 skopor Xtend och 200 mg koffein.

Efter träning: 2 skopor Xtend.

Lunch: Fyra varma mackor med majonnäs, kyckling, sötsur sås, grönsaker och ketchup.

Kvällsmat: Nudlar med ketchup och soja, kassler med beasås och grönsaker.

Kvällsmål: En macka med kaviar och en med messmör.
    Ca 3 200 kcal.

Morgondagen består av bröst och triceps i gymmet och eventuellt att göra stan med en kompis. Nu FILM!

Riktigt bra böjserie Rasmus! Grymt att kunna hålla repsen i så många set. :up:

Tommy Ivarsson wrote:
    Riktigt bra böjserie Rasmus! Grymt att kunna hålla repsen i så många set. :up:

Tack så mycket Tommy! Jag hoppas att jag även kan bli lite mer stark och inte bara repstålig med detta upplägg med sjunkande repsantal från vecka till vecka, det har ju gått bra hittills i alla fall. :)
    Jag minns att jag tittade på pulsklockan efter fjärde (och sista) arbetssetet. Alla set på 115 kg tog ca 15 minuter. Det tycker jag är helt ok. Värt att tillägga är att dessa tunga set tar sin tid så jag sitter inte och vilar 5 minuter mellan varje.

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 479 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.