Dag för dag hos Ronja

Home Forums Dagböcker Dag för dag hos Ronja

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 178 total)
  • Author
    Combatgirl wrote:
    Om 10 timmar är det dags för BIA-mätning. Ska bli spännande att se vad som har hänt sedan sist… :

Men det värsta är att man måste sova innan… Som om man skulle bli mindre stressad av att veta att man måste upp tidigt/har en tid att passa?

Jaja, jag får väl helt enkelt FÖRSÖKA sova lite iaf :sleepy: Får väl läsa nån tråkig bok eller nå´t… :O

Håller tummarna! /J. :|

Combatgirl wrote:
    Gjorde en BIA-mätning till idag med katastrof-resultat! :( Hur kunde det gå så? Muskelmassan hade minskat och andelen fett hade ökat! :(

För att få rättvisa resultat ska man inte äta eller dricka mindre än 2 timmar före en mätning, inte träna mindre än 24 timmar innan och man ska helst mäta samma tidpunkt på dygnet varje gång.

Nu mätte jag 2 timmar efter att jag gått upp för dagen. Och jag var ute och på promenad/jogging igår efter 13.00…

Tidigare har jag mätt på tisdag e.m. runt 16-tiden, och träningen innan var core fram till 16.00 på måndagen.

Men kan en sådan grej ändra i resultatet så mycket! Och tappa muskler? :frust:

Har väl kanske varit liiite slarvig med maten de dagar jag inte mått så bra, men annars tycker jag ju att jag har varit duktig… Jag har tänkt extra mycket på det där med protein och har ju t.o.m. börjat äta kyckling! :

Katastrof är det när en tsunami slukar en massa människor eller när hundratusentals svälter i Darfur. En BIA-mätning kan aldrig kallas en katastrof, även om det skulle vara nåt hekto åt fel håll.

En BIA-mätning kan visa enormt mycket fel vid ett enstaka tillfälle, bland annat beroende på stress och mycket annat. En liten dip i vätskenivån och vips är värdena helt andra. Däremot är de en god vägvisare sett över längre tid. Enstaka fel är alltså inget att bli upphetsad av.

Combatgirl wrote:
    Jag tycker det känns som en katastrof, det var inte LITE åt fel håll heller. Jag har ungefär samma värden som när jag började mäta i februari. :( Vätskan var ju 2 kg mindre, men det var ju som sagt på ”morgonen” som jag mätte den här gången. Men om vätskan är lägre, hoppar värdena för muskelmassan och andelen fett då också? :frust:

Midjemåttet hade minskat, så det var väl det enda som gått åt rätt håll idag… 😮

Jag tycker ju annars att jag har blivit starkare och musklerna ”känns mer” än förut… :)

Det är precis det där som är faran med BIA-metoden. Eftersom vätskan förändrats kraftigt kommer även muskelmassan att förändras kraftigt. Fettet, (i alla fall procenten men även ganska troligt också de absoluta värdena) kommer också att påverkas av detta. Utan att känna till vare sig hur mätningen gick till just idag, förutsättningarna eller resultaten i detalj, kan jag nästan lova att verkligheten och siffrorna inte synkade idag. Samma mätning i morgon eller nån annan dag kan visa helt annat resultat. Trist, men samtidigt hoppfullt. Minskat midjemått och mer ”kännbara” muskler borde väl övertrumfa ett värde i en manick, eller? Jag har själv jobbat med metoden och vet hur siffrorna kan förändras beroende på hur förutsättningarna är. Bara hur man fäster elektroderna kan påverka massor. En metod blir aldrig bättre än den tillämpas.

Midjemåttet är betydligt mer relevant än en BIA-mätning. Jag diffar massor av procent per dag i sådana mätningar.

Edit: Eller det JP sa;)

Jag tycker alltid att man ska utgå från hur man mår?

Jag antar att du mådde jätte bra innan du gjorde din mätning. Du kände dig smalare, hade mera muskler. Så säger en apparat att så är int fallet?
    Känns som om det mest blir ett slag i ansiktet för dig. Att istället använda dig av den positiva energi du byggt upp innom dig.
    Nu hade midjemåtet gått ner vilken är en bra indikator på att allt går åt rätt håll.
    Så länge du känner dig ”fräsh” i kroppen är det nog ingen fara med någon markant muskel förlust.
    Det blir värre när du känner dig trött och tom.

Så.. kör hårt och lycka till!

Jag tycker du ska skita i de där mätningarna.

Håll dig till måttbandet, spegeln och vågen.:up:

Du ska nog se att det var tidpunkten på dagen som gjorde stor skillnad! Och det är ju toppen att du tappat i centimeter i midjan. Fokusera på det positiva!

Jag brukar gå och göra kalipermätningar! Vet dock inte vilken metod som är mer pålitlig. Huvudsaken är väl att man har ett ursprungsläge och att man sedan mäter med samma metod igen nästa gång.

Kämpa på! :)

Kollar in lite hos dig…läste om din mätning…Ingen KATASTROF inte…Jag har kört huvudet i väggen många gånger ska du veta:frust: ..Sköt om dig!! //FIA

Hej tjejen !! Ta det inte allt för allvarligt med din mätning idag, sånt kan visa fel som tidiagre talare har förespråkat…så mkt som ska spela in om man ska ha en exakt lika mätning varje gång….jag skulle säga omöjligt. hehe..

men en kombination av måttband o dina egna ögon ( läs kläder ) ser…o självklart vågen o sedan en stor portion sunt förnuft :) så kommer framgången att både synas o kännas..
    så det är bara o kämpa på, det går ju jätte bra !!

Själv jag mäter mig med kaliper o måttband en gång i månaden just nu, o sedan vågen en gång i veckan..
    jag är själv hysterisk när min våg mäter ”fel” haha…men sedan så sitter kläderna annorlunda o ja känner mig annorlunda i kroppen o speglen säger något…
    O framför allt, det viktigaste, JAG MÅR BRA ! o det är så du oxå ska känna !!!

:up:

Nu ska inte jag komma här med någon jäkla pekpinne eller så. Men om Du inte mår bra, så bör du nog ta tag i det först innan du försöker gå ner i vikt. Annars tror jag inte det blir en bra kombination. Och när du tänker efter så förstår du nog själv att det är viktigare att du mår bra än att du går ner i vikt. I annat fall så kommer du ändå bara gå upp kilona direkt sen igen.
    Sedan det här med att spegeln säger 10-15 kg mer.. Det vet du ju själv att det grundar sig på att du har skev kroppsuppfattning..

Ta hand om dig nu, var dig själv till lags och inte alla andra.
    Jag finns på msn om du behöver prata

Kram Charlotte

Combatgirl wrote:
    Måttbandet talar ju för att jag har minskat i vikt, eller ja, att resultaten går åt rätt håll iaf. :) Men spegeln säger något annat. Jag är mer ovän med spegeln nu än vad jag var för 3 månader sedan… :(

Vad är det du ser i spegeln idag som du inte såg för 3 månader sedan?

Vad har hänt?

Men, nångång ska jag väl kanske må bra också… Hoppas jag…[/QUOTE]

Speglen är ingen vän…men en spegel som sagt…perfektionen ser man aldrig i speglen…den är den värsta kritikern…hehe..men den puschar mig åt rätt riktning :emo-thumb

Du kan få gå på kurs hos mig om hur man får sig själv att må bra, o verkligen känna att man mår bra :D
    O klart att du ska vara ärlig mot dom du känner…det är ju dina vänner som kan hjälpa dig o stötta dig när saker o ting känns förjävligt.. =)
    sedan vet ja ju själv att man svarar ja eller okej.. på frågan till folk som man inte känner.. hehe..så funkar vi människor..

Ha en fin dag! /J.

Combatgirl wrote:
    …träna inför mångkampen på RIX i sommar… Bänkpress är en av de fysgrenar som jag har någon chans i överhuvudtaget… Och då menar jag chans att vinna över min mamma. Jag ska bevisa för henne att man VISST får muskler av protein! :| :D Eller, ja, att det inte är bortkastat iaf… :)

Sen att hon kommer vinna över mig i resten av grenarna, det är en annan sak… :

hehe schysst att tävla mot mammsen, =) klart att du vinner !! go go go

o du bungyjump får du göra själv…skulle aldrig kasta mig ut så..svimmar. h0h0..

Ja så det är hääär man ska hålla koll på dig! ;)
    Roligt namn på hunden! :devil: Dessutom väldigt passande med tanke på hans ögon (2a bilden) :D

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 178 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.