Dag för dag hos Ronja

Home Forums Dagböcker Dag för dag hos Ronja

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 178 total)
  • Author
    Fighterbabe wrote:
    Ja, preics… Här kan jag inte gömma mig… 😮 :D

Tack! Men… Den lilla hunden som sitter innanför en jacka är inte min. Det är Theres lilla Ida som sitter där… Gissar att det var den du syftade på? :)

oj då oops 😮

bullis the king wrote:
    När jag dietade första gången i mitt liv gick jag in på keto direkt, 0g carbs och runt 300g protte per dag, gick första svängen på morgon nån gång runt 6-7 tiden o sen lite senare på kvällen vid 20-21 nån gång. Jag gick ner ca 30-35kg på 5 månader.

Prova ?

Håller med.

Ger mig fan på att du skulle tappa som satan av att göra på detta sätt.

Fighterbabe wrote:
    Tränade du flera timmar/vecka med kondition och styrka också då? :

När du kommit ner en bra bit i underhudsfett kan du säkerligen lägga till lite kolhydrater för att bibehålla energin till dina aktiviteter, men på den nivån du verkar ligga nu (inget illa menat) så skulle du säkerligen uppnå ett ökat välbefinnande att få en markant fettminskning.

bra pass.. men va är du snackar om gällande köttet??

Fighterbabe wrote:
    Jag har epilepsi och jag VET att jag måste ”sköta mig” för att kunna hålla mig anfallsfri. 😮 Medicinerna gör dock sitt till och jag har varit anfallsfri i 3 år nu. Men bara för det vill jag inte äventyra mitt körkort som jag har fått ta. :nono:

Klart att man kan gå på extrema dieter och tappa massor av vikt, men det går man upp igen så fort man återgår… Kroppen går på sparlåga… Nej, en bra balans mellan protein, kolhydrater och fett tror jag på…:

Nu kan jag mycket väl vara ute och cykla, men jag har för mig att jag läste i en B&K en gång att ketogena dieter var väldigt gynnsamt för just epilektiker.

Har du hört något åt det hållet?

Om inte så blir jag nog tvungen att pm:a någon av forumets orakel för att få klarhet i frågan.:D

Fighterbabe wrote:
    Det vet jag faktiskt inte! :what:
    Bra och regelbunden kost och tillräckligt med sömn tjatade min läkare på mig om, :O speciellt på högstadiet då jag ibland sov alldeles för lite om jag åkte iväg på läger och vi ”sov” i masslogi… :)

Ok. Jag ska pm:a Grandmaster eller King Grub.

Återkommer med svar.:nerd:

Fighterbabe wrote:
    Men nu har jag ju varit anfallsfri i 3 år, så jag behöver ju inte ändra på kosten nu för den skull… ;)

Näe, naturligtvis inte.:)

Jag blev bara nyfiken och eftersom du är epileptiker så kanske svaret är intressant även för dig, även om du inte behöver ändra på något.

Fighterbabe wrote:
    Absolut… Jag försökte söka lite på olika födoämnen och epilepsi och hittade bl.a. följande:
    ”MSG (Monosodium Glutamate) stör balansen i hjärnan och misstänks ligga bakom många sjukdomar bland annat allergier,epilepsi,Parkinson, koncentration och inlärning osv osv osv ”

MEN! Är Glutamat och Glutamin samma sak? :what:

Näe, det tror jag inte. Jag säger tror eftersom erfarenheten säger mig att man inte ska vara så jävla tvärsäker här i världen.

En gång i tiden var jag t ex ”säker” på att man inte fick äta kolhydrater på kvällen under diet.

Så fel man kan ha..:|

Dock tror jag fan inte att Glutamin och Glutamat är samma sak, det är jag nästan säker på.

Nästan. 8)

Fighterbabe wrote:
    Det bara slog mig när jag kom på att det tillskott, KCG2 som jag tar, innerhåller glutamin…

Hittade just det här om ketogen kost och epilepsi:

[http://www.neuropediatrik.blf.net/utbildn.dagar/nollsex/femton.pdf]

Men det var för SVÅRBEHANDLAD epilepsi och de var upp till ca 12 år i genomsnitt… :

Men det var ju LÅGT protein-intag :what:

Aha, jamen då stämmer antagligen min minnesbild av artikeln.

Ketogena dieter innehåller ju egentligen inte så mycket protein.

Moderat med protein, högt fettintag och lite kolisar, vill jag minnas.

Intressant är det i alla fall, oavsett om detta har någon relevans för din egen hälsa eller inte.

Fighterbabe wrote:
    Jo, men detta inlägg av Bullis_the_king: ”När jag dietade första gången i mitt liv gick jag in på keto direkt, 0g carbs och runt 300g protte per dag” Det blir väl inte riktigt ketogen kost va?

Näe, men folk kallar ju gärna högproteindieter för keto och vem fan orkar käfta emot?

Det är ju en viss skillnad dock.

Fighterbabe:

Jag pm:ade Grandmaster och han hade såklart svar på tal.

Jag klistrar in ett citat ur pm:et här.

Quote:
    Ketogena dieter är beprövade, effektiva metoder för behandling av epilepsi hos barn och ungdomar. Om jag inte minns fel så är dieten effektiv i två av tre fall, antingen genom att helt förhindra anfallen eller kraftigt lindra dem. Man är fortfarande oklar över hur dieten fungerar och dess verkningsmekanismer är höljda i dunkel.

Det här är ingen ”gör-det-själv-diet”, och dess tillämpning måste ske i samråd med läkare/nutritionist. I dess ursprungliga form ketogena dieter inte mycket gemensamt med de varianter som ofta syns på byggarforum som detta.

Ovanstående har väl liten eller ingen relevans för dig, kunskap är dock inte tungt att bära så jag klistrar in det i alla fall.

Du tränar på som vanligt! dumma misshandel av dina armar, suck. hoppas att dem kommer fram till något bra iaf. Corepass är bra, tänk inte på kcal förbrukningen ocå, tänk på vilken snygg mage du kommer få :D Ta ahnd om dig tjejen, kram

DUKTIGT!

DUKTIGT!

DUKTIGT! :up: :nod

Nu kan jag inte hålla mig längre.

Vad gjorde du för att bli bannad från Kolo?

Kör så det ryker! /J.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 178 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.