- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 februari, 2010 at 22:27 #312637Anonym anvandareMember
Det är sant, du har helt rätt i det och den nyper bra den med i maskin, så får väl ta och köra den som första övning från och med nu. Yes du har helt rätt, lite vila gör bara gott för kroppen. Ha det bäst med lillen, vi höres. MVH cesse:emo-thumb
5 februari, 2010 at 23:59 #312638Anonym anvandareMemberBlev ett snabbpass idag. Ville inte låta lillen vänta för länge på gymmet. Han får hänga där så mycket. Benen behöver inte så mycket ändå!
Quads:
Knäböj: 1×12, 60kg, 2×12, 100kg, 1×12, 90kg.
Benpress: 3×12, 250kg, 1×12, 240kg.
Benspark: 2×12, 40kg.Vader:
Ståendes vadpress: 1×15, 60kg, 3×12, 70kg.
Vadpress i benpressen: 4×12, 200kg.
Enbenspress i hackliften: 2×12, 150kg.Mage:
2 övningar, 4 set per övning.
Högt tempo som attans. Kroniskt adnfådd. Mina ben gillade inte detta. Mjölksyra vad e det för något:p!? Bra pass och svettigt. Saknade lite att piska på lilla J. Men hon e sjukling nu. Så hon får vila upp sig och åerfå krafterna tills nästa. Ha en fortsatt trevlig helg nu mina läsare!
”varje tjej kan fånga en kille, men det krävs en kvinna för att behålla en man”!
6 februari, 2010 at 19:38 #312639Anonym anvandareMemberDå var veckans sista pass avklarat. Skönt att få igång kroppen igen nu. Men jag var väldigt trött dock efter lite sömn inatt.
Axlar:
Rear deltoids: 1×12, 35kg, 1×12, 42kg, 2×12, 49kg.
Hantelpress: 1×12, 20kg, 2×12, 22kg, 1×12, 20kg.
Sidolyft åt sidan med hantlar: 4×12, 11kg.
Shrugs i smith: 4×12, 50kg.
Shrugs med hantlar: 4×12, 24kg.Hamstrings:
Liggandes lårcurl: 1×12, 35kg, 1×12, 40kg, 1×12, 45kg, 1×12, 50kg.
Sittandes lårcurl: 4×12, 45kg.
Raka marklyft i smith: 1×12, 60kg, 2×12, 80kg.Bra tempo rakt igenom passet. Andfådd hela tiden. Stressade lite extra pga att lillen gillar inte sitta på detta gym för länge. Längtar redan efter den lite mer tunga träningen. Men man måste gör det här också. Tiden tickar ner för varje dag till tävling. Ja, ja…..jag kör på så gott jag kan och så får vi se hur man ser ut på scen den dagen den kommer;)! Men man önskar att man hade lite mera tid……
7 februari, 2010 at 19:38 #312640Anonym anvandareMemberDå lider veckan på sitt slut. En ny vecka imorgon med nya krafter. Nu känner man sig helt ok igen och redo att möta gymmets, livets framgångar & motgångar. Jag komprimerade mina pass denna vecka för att komma ikapp det jag missade när jag var sjuk. Men nu kan jag återgå till mitt schema igen. Gymmen e fulla med nya ansikten då nyårslöftena om en ny starkare, hälsosammare & snyggare kropp infinner sig. Man hoppas det håller i sig för alla som kämpar på där ute men kunskapen saknas ofta dock……
Onödiga dieter
Rent allmänt sett vill folk bli av med lite underhudsfett. Så de beslutar sig för att ”deffa” när de sätter igång att träna eller alldeles för tidigt i sin nyfunna gymvärld. Med rena rama svältdieterna. Man stöter på det varje dag eller att de ska ”bulka” för att lägga på sig maximalt med muskler. Sedan ”deffa” för att få fram sommarformen. Naturligtvis styr egot dessa dieter och inte alltid så verklighetsanknytna uppfattningar om deras egna kroppar. Som tävlingstränande vet man hur mycket man förlorar om man låter sitt ego bestämma över formen. Den dyra muskelmassan man lägger på sig under året. Kan stagnera under deffen när man istället kunde lagt på sig muskelmassa.
Ponera att du går på en bulk nu under vintern. Du bör ha lagt på dig lite muskelmassa under denna tid. Sedan låt oss säga 3 mån på deff innan sommaren. Naturligtvis vill du ju behålla din form under sommaren så det blir lite striktare med maten även där. Kanske runt 3 mån till då. Summan av kardemumman är att du har förlorat 6 mån dvs halva året på en onödig fåfängd diet (enligt mig). Dessa månader kunde du istället ägna åt att lägga på dig mer muskelmassa så metabolismen i din kropp ökat och därmed fått en bättre fettfri kropp. Den oftast överdrivna bulken har bara satt käppar i ditt eget hjul. Onödiga kcal som du egentligen inte behöver.
Vad göra åt detta dilemma då? Svaret finns ju egentligen i varje sund människas förnuft. Helt enkelt äta bara det man behöver för att bibehålla sin muskelmassa & ligga på något plus för att ytterligare kunna lägga på sig mer skelettmuskler. Där gäller det dock att vara ärlig mot sig själv vad man äter och hur man ser ut i spegeln. Det kanske låter krångligt att hålla på väga och räkna kcal. Men jag gör det inte utan använder rent förnuft med regelbundna fettmätningar och kollar i spegeln. Inte för att jag är ”deffad” året runt. Men det syns att jag går på gym & har synlig muskulatur. Det jag i alla fall strävar efter med mitt tränandes och därför jag valde denna underbara sport. För att det syns vilken sport man utövar! Sedan blir det lättare att nå den tävlingsform jag vill om man inte är grisfet offseason. Var ordentligt självkritisk när du tittar dig i spegeln så kommer du kunna behålla en bättre året runt form enligt mig. Men bli inte fanatisk i ditt kostupplägg. Du måste kunna njuta av livet också annars har ju allt slit förlorat sin charm…..
Nu skriker magen & lammrygg står på menyn med cous-cous. Låt nästa vecka bli din bästa vecka & försök göra en människa lycklig om så bara för några sekunder varje dag. Men bättre än ingenting alls!
7 februari, 2010 at 20:14 #312641Anonym anvandareMemberHärliga visdomsord som alltid, det är så härligt att titta in här och få läsa lite fint pyntade rader från dig.Ha en skön Söndag kväll. MVH cesse:emo-thumb
8 februari, 2010 at 20:42 #312642Anonym anvandareMemberSteppen1983 wrote:Härliga visdomsord som alltid, det är så härligt att titta in här och få läsa lite fint pyntade rader från dig.Ha en skön Söndag kväll. MVH cesse:emo-thumbLite funderingar får man bjuda på ibland;)! Hoppas man kan vara till någon hjälp till nån själ där ute…..
Då var det nya tag i gymmet och kör nu på 12-15 reps. Hade en ovan träningskompis med mig & trodde hon skulle dra ner tempot. Men hon fick inte andas knappt, hahaha! Pep lite då & då men vi körde på i ett rasande tempo. Svårt att känna bröstmusklerna på tjejer med implants dock:p!
Pecs:
Hantelpress i snedbänk: 1×15, 22,5kg, 3×15, 32kg.
Bänkpress: 1×15, 60kg, 2×15, 70kg, 1×15, 60kg.
Hantelflyes: 4×12, 20kg.
Sittandes bröstpress: 3×15, 50kg.Triceps:
Pushdowns: 3×15, 30kg.
Triceps extension med rep bakom huvudet: 2×15, 30kg, 1×15, 35kg.
Triceps extension med hantel: 3×15, 12kg.Kändes riktigt bra idag. Kul pass och svetten lackade. Kunde nog kört lite tyngre men svårt att hitta vikterna direkt. Bra kontakt i bröstet och lite annorlunda tryck. Passet gick så snabbt att jag kände mig tvungen att cykla en kvart. Var väldigt pigg idag:). Nä, nu blir det mat för min kurrade mage!
9 februari, 2010 at 21:50 #312643Anonym anvandareMemberYtterligare ett härligt pass avklarat. Det tar på kroppen att köra högrepps! Men vill man bli fin får man lida pin…..En kompis från forumet dök upp i Stockholm idag så vi gick och käkade lite thaimat. Hon var också sugen på att börja bygga & tävla på allvar. Alltid kul med oväntade besök!
Rygg:
T-bar rowing: 1×15, 45kg, 1×15, 70kg, 1×15, 65kg.
Latsdrag med stång: 2×15, 60kg, 2×15, 55kg.
Sittandes rodd: 4×15, 60kg.
Latsdrag med handtag (handflatorna inåtvända): 4×15, 55kg.Biceps:
Stångcurls med z-stång: 1×15, 25kg, 2×15, 45kg.
Scottcurl med hantel: 3×15, 15kg.
Dubbel-biceps i CC: 3×15, 22kg.Grymt pass med skönt tempo. Vilade bara när lilla J(skönt att ha dig tillbax) körde sitt set. Genomsvettig och hög puls. Kändes att man levde idag:emo-thumb! Hade en grym pump i ryggen och bra kontakt. Venerna slingrade sig som ormar över armarna…..
”Heaven in the chest, hell in the heart”
9 februari, 2010 at 23:50 #312644Anonym anvandareMemberBRA där mannen, nu kör vi på :emo-thumb
10 februari, 2010 at 14:47 #312645Anonym anvandareMemberVad kan man fundera på när man tvättar på då? Egentligen har jag så mycket jag skulle vilja dela med mig om. Men kan tyvärr inte lägga ut allt….Några hemligheter måste man spara på till de speciella jag tränar. Men lite kan man väl ponera över…..
Fysiska svagheter
Alla har vi svagheter. När jag säger detta ord tänker ni naturligtvis på fysiken men det finns lika mycket i psyket. Svag för sötsaker etc. Jag inleda med svagheter i fysiken dock.
De flesta har någon svaghet i fysiken. Så även jag. En eller några muskelgrupper som släpar. Vad göra åt detta dilemma. Det har sagts tusentals ggr & jag kanske kommer upprepa mig. Men det bjuder jag på. Först måste man analysera vilka faktorer det kan bero på att något släpar. Om det inte är någon permanent skada eller någon faktor du inte kan påverka. Så beror det oftast på; för tunga vikter, dålig teknik, dålig kontakt mellan muskel & hjärna. Genetik kan också ligga i fatet. Som de flesta gjorde jag min beskärda del i misstagen och bombade min ”svaghet” brösten med överträning som ett brev på posten och uteblivna resultat. Samt jag åt för lite och tränade 6 pass i veckan utan periodisering. Tungt var allt trodde man……
Nu har egot släppt, förnuftet & insikten ökat. Jag behöver inte bevisa något längre. Man analyserar problemen med kritiska ögon & baserar de nya uppläggen på tidigare misstag & framgångar. Man känner sin kropp bättre och lyssnar mer på den. När man är ung vill man så mycket men kan så lite. Man chansar & försöker ta efter böcker kända byggare & deras koncept. Men de man inte tar i beaktning är att vi har alla olika föruttsättningar & måste anpassa våran träning efter det. Man ser ofta på forum att man ska inte krångla till programmen för mycket men jag anser att det bör man. Det funkar till en viss gräns. Men individen kräver ett individuellt program också för att nå sin fulla potential. Nu vänder jag mig till tävlingstränande som syftar på att nå en estetiskt fulländad kropp. Motionären behöver inte den speciella träningen för att bara hålla hälsan & välbefinnadet.
Vad har jag börjat göra då åt mina svagheter. Det är bröst & rygg jag har som släpar. Tyvärr vanliga svagheter. Jag kan börja med ryggen som jag hade riktiga problem med kontakten i & vägrade kötta på sig. VIKTFIXERINGEN var problemet. Med en sänkning till tjejvikter & uppdelade ryggpass till 2 pass per vecka. Fick jag resultat som jag aldrig tidigare uppnått under hela min tidigare karriär. Men under en kortare period dock (se min dagbok). Jag har äntligen börjat få en rygg nu:D!
Det var tekniken jag & kontakten jag strävar efter nu. Att verkligen se till att hjärnan & musklen arbetade tillsammans & inte mot varandra. Att folk tycker jag tränar ovanligt lätt bekommer mig inte det minsta. Jag får det resultat jag behöver & vägen till det må vara outgrundliga för nybörjaren.
Gällande antalet set reps bör man känna efter hur mycket den specifika musklern tål, din återhämtningsförmåga & ytterligare livstil (sömn, kost, stress etc).
Nu när man går efter den inre känslan & så får man en mera upplyst syn på sig själv & sin träning. Jag har alltid haft stora armar. Behöver inte göra så mycket för att få dem att växa. Snarare ett dilemma att de växer för fort för min symmetri. Så där fick jag dra ner på armträningen & bara underhållsträna dem nu tills tävling. Så att fråga mig hur man bygger stora armar är ingen idé. Jag har fått dem gratis! Det är bättre fråga någon som kämpat med någon/några svagheter och lyckas förbättra dem. Av de kunskaperna får du mera utdelning i din strävan efter förbättringar & den estetiskt perfekta kroppen!
10 februari, 2010 at 15:05 #312646Anonym anvandareMemberTycker du redovisar din träningsfilosofi bra. Har ett par frågor angående dina principer. Vad är lätt enligt dig? Tror ju att du skulle kunna få iväg 15 reps på 80kg i bänken men varför väljer du att köra på just 70. Tappar du kontakten efter det eller hur tänker du?
Själv kör jag gärna på svintungt och är väl en av de förspråkarna för det. Så länge man utför övningen och man får trycket i musklerna så känns mer vikt bättre. Vad anser du är sämst med att just köra så? Är det utmattning av nervsystemet eller blir slitaget på musklerna för hårt? Oavsett hur man gör så lyfts ju vikten med musklerna vilket borde ge den stimulans som behövs.
Kul att diskutera med dig och all heder till dig. Alltid kul att läsa din journal!
10 februari, 2010 at 17:30 #312647Anonym anvandareMemberChrister Örni wrote:Tycker du redovisar din träningsfilosofi bra. Har ett par frågor angående dina principer. Vad är lätt enligt dig? Tror ju att du skulle kunna få iväg 15 reps på 80kg i bänken men varför väljer du att köra på just 70. Tappar du kontakten efter det eller hur tänker du?Själv kör jag gärna på svintungt och är väl en av de förspråkarna för det. Så länge man utför övningen och man får trycket i musklerna så känns mer vikt bättre. Vad anser du är sämst med att just köra så? Är det utmattning av nervsystemet eller blir slitaget på musklerna för hårt? Oavsett hur man gör så lyfts ju vikten med musklerna vilket borde ge den stimulans som behövs.
Kul att diskutera med dig och all heder till dig. Alltid kul att läsa din journal!
Jag körde på ett rasande tempo & med det så ligger jag på den vikten för att inte köra till failure. Muskelkondition är inte den bästa just nu. Samt att tränar mest Typ 1-muskelfibrer just nu. Jag är explosiv men tränar dessa nu för bättre muskelkondition samt ge bättre ”flex” på scen. Kör nu endast sista setet till failure. För maximal återhämtning av CNS. Med att jag kör lättare kan jag också korrigera min teknik bättre. Dvs att jag kan fokusera på att verkligen få kontakt med muskeln istället för att fokusera på att få upp vikten annars dör jag. Med assisterande hjälpmuskulatur istället för den avsedda musklern jag tränar.
Att jämt köra tungt utsätter ju som du nämner CNS samt slitage på leder. Musklerna tål det bättre om man vilar & äter korrekt. Jag är inte ute efter maximal hypetrofi under lättare perioder. Men jag kommer slänga in ett set per övning lågreps för att även aktivera Typ 2-fibrerna. Så man inte tappar för mycket musklermassa under denna lätta period.
På detta sätt undviker jag platåer samt utvecklas konstant i min kroppsammansättning. Jag har gjort alla misstag man kan göra som nybörjare och sett att detta funkar bäst både för mig och de flesta andra. Obs, OM man kan lyssna på sin kropps signaler. Jag är ingen styrkelyftare och vill undvika skador. Så detta träningssätt gynnar mina mål bäst. Hoppas du fick svar på dina frågor. Detta e dock min filosofi. Min väg, mitt tempel! Behöver inte vara rätt för dig dock;)!
11 februari, 2010 at 22:13 #312648Anonym anvandareMemberWoohoo, då var det konditionspasset över. Var laddad som attan. Sovit bra. Ätit ordentligt innan. Glykogendepåerna riktigt påfyllda. Rammstein i lurarna innan passet. Green kick & BCAA i systemet. Sedan var det bara att köra så mjölksyran kickade in i hela benen!
Quads:
Benpress: 1×15, 150kg. 1×15, 200kg, 2×15, 230kg (lite för lätt).
Knäböj: 1×15, 60kg, 3×15, 80kg.
Benspark: 2×15, 30kg, 2×15, 25kg.Vader:
Vadpress i benpressen: 1×15, 200kg, 1×15, 250kg, 2×15, 230kg.
Stående vadpress: 4×15, 60kg.
Sittandes vadpress: 2×15, 25kg, 2×15, 30kg (alldeles för lätt).Mage:
3 övningar, 4 set per övning. 15 reps.
Riktigt bra pass kan jag säga. Grymt tempo & sjukt tryck i bena efter. Kunde knappt gå ordentligt. Lilla J har ju haft ryggläge/semester under lång tid så hon pep lite (e ju trots allt tjej). Hon fick knappt hämta andan mellan seten. Men hon kämpade på bra till bittra slutet! Lite annorlunda att köra på så här. Man känner att man lever:whistle:. Helt annorlunda tryck i kroppen nu. Härligt att få till sådana här pass ibland. Lilla J var också nöjd.
”Livet e en lek, lek med livet”:p
11 februari, 2010 at 23:23 #312649Anonym anvandareMemberSkönt pass där mannen, kan tänka mig den goa pump och smärta du fick känna, GREAT . Ha en skön kväll. MVH cesse
12 februari, 2010 at 21:26 #312650Anonym anvandareMemberVaknade upp idag i lite vemod. Hade ingen lust att resa mig upp. Kunde inte lokalisera varför. Men tog mig i kragen och drog i mig en prottedrink samt en varm dusch. Sedan kändes det mycket bättre. Ytterligare en måltid och lite Rammstein u lurarna så var man på väg till gymmet igen med ny gnista och krafter. Kände att det var dags att förgylla en kvinnas dag idag. Så min lilla J fick en liten present lagom till Valentine. Krävs så lite att få någon att känna sig speciell & uppskattad. Glöm inte bort det nu i helgen mina kära läsare!
Axlar:
Framåtlutande flyes, baksida axlar: 4×12, 10kg.
Flyes i CC liggandes på bänk, baksida axlar: 1×15, 12kg, 1×15, 15kg, 2×15, 17kg.
Sittandes hantelpress: 3×15, 25kg. 1×10, 20kg, drop till 10kg 6reps till.
Sidolyft åt sidan: 4×15, 10kg.
Shrugs i maskin: 4×15, 30kg.Hamstrings:
Sittandes lårcurl: 1×15, 30kg, 1×15, 40kg, 2×15, 50kg.
Raka marklyft: 1×15, 60kg, 2×15, 70kg.
Liggandes lårcurl: 2×15, 35kg, 2×15, 40kg.Ja, sjukt tempo igen. Grymt tryck i axlarna. Kan egentligen inte klaga på detta pass. Denna vecka har varit väldigt annorlunda. Känns som man nästan inte tränat. Visst muskelkonditionen får sitt i alla fall. Tyckte dock att min förra högrepps period i somras var tyngre. Men nästa vecka ska jag lägga in några set lågrepps också. Ha en trevlig helg nu alla läsare. Får se om man gör något inlägg. Kanske något poppar upp i huvudet:p!
13 februari, 2010 at 17:30 #312651Anonym anvandareMemberKände mig lite uttråkad och nere igen på kvällen. Tur att man har så gulliga vänner som kommer över & piggar upp en. Ibland e det faktiskt skönt att även få & inte bara ge. Det e så sällan man själv blir överraskad. Även om man får vara en god rådgivare & lyssnare samtidigt. Formulan för att pigga upp mig igår:P….Glenfiddich 12 years (whiskey, livets vatten), min långbenta modelvän, helkroppsmassage & oops där var felet (min domarkompis hund)! Sååå skönt att bli ompysslad för omväxlingens skull. Tack gumman!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.