Dags att göra tävlingsbiff av thaibiffen!

Home Forums Dagböcker Dags att göra tävlingsbiff av thaibiffen!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,186 through 1,200 (of 1,355 total)
  • Author

Vilken härlig känsla vara nere i gymmet. Bara sitta på cykeln och värma upp fick mitt humör att gå upp i taket. Snart skulle man få grepp stängerna och hantlarna igen. Även om det bara kommer bli några fjollpass denna vecka så är det den där underbara känslan att bara vara där!

Bröst:

Bänkpress i snedbänk: 1×15, 50kg, 1×10, 80kg, 2×10, 90kg.
    Hantelpressar: 4×8, 35kg (långsamma med stop 2 sek i bottenläget).
    Hantelflyes i snedbänk: 4×8, 22kg.
    Pullover: 3×8, 40kg.

Mage:

2 övningar, 4 set per övning och 10-15 reps.

Moderat tempo. Kände mig inte stark men hade inga känningar i axeln under hela passet och det var ju toppen! Fokuserade på kontakt och bara glädjen över att få träna igen. Fick riktigt bra tryck och hela kroppen kändes tight. Nu blir det att bränna av 4 pass på raken så man inte släpar efter denna vecka. Enligt min omgivning verkar jag inte tappat något i volym så det är bara styrkan som lider när jag festat. Men det ska vi snart ta igen!

Blev en grillad entrecoté och papayasallad till middag. Lite messandes med Puman och vi bestämde mötas upp. Visste dock att hon var nog lite full igen annars hör hon inte av sig. Förutom när hon är ledsen och behöver lätta sitt hjärta….

Bilder på middagen och Skönheten och Odjuret:D!

Nu får du ta och kötta på Biffen! Jag vill se riktiga hardcore-pass här om några veckor! ;-)

Vad är de här thai-lipo du skriver om?

Albin wrote:

Energidricka :)

Gettodachoppa wrote:
    Nu får du ta och kötta på Biffen! Jag vill se riktiga hardcore-pass här om några veckor!

Kötta på gör jag trots fjolltränandet. Ingen volymträning direkt men kvalikativ massa som är kvar när man deffat har varit melodin på sistone. Hardcore tycker du va? Jaha ja, då får man ytterligare tillmötesgå en trogen läsare. Hardcore inom en snart framtid ligger på orderlistan nu!

Albin wrote:
    Gober wrote:
    Energidricka

DUKTIG liten Gober:emo-thumb! Brukar svepa 2 st innan passen i Thailand. Brukar ge bra med energi!

Så då var det dags att ta tag i ryggbiten. Men till mitt stora förtret så var man totalt orkeslös redan när jag vaknade. Kände mig helt tom i kroppen och inget tryck eller träningsvärk. Även om brösten börjar ömma nu till slut! Men det var bara ta sig igenom dagen och sedan ta sig till gymmet. Seg som man var hoppade jag ändå min vanliga Green Kick och även marklyften. Blev ett litet fjollpass som den discobyggare man varit på sistone…

Rygg:

Pull-ups: 4×8, kv
    Liggandes hantelrodd: 1×10, 22kg, 3×10, 25kg.
    Sittandes rodd med v-handtag: 1×10, 60kg, 1×8, 70kg, 1×8, 80kg, 1×8, 90kg (inte de mest stilrena i slutet).
    Latsdrag med v-handtag: 3×8, 70kg.

Moderat tempo. Blev mest ett obligatoriskt pass då gnistan inte riktigt ville infinna sig. Men skönt att få det gjort. Inte så mycket mer att tala om detta pass. Det var som det var och denna vecka blir det lite slappare. Skulle egentligen kört giantsets men då kryssningen tog mer på krafterna än jag trodde får det bli lite disco fortfarandes.

En tjej på gymmet nämnde att hon skulle snart bli bostadslös. Vi diskuterade möjligheterna jag kunde erbjuda. Hon bad mig tänka över om jag hade lust upplåta ett rum till hennes förfogande. Jag sa åt henne om så vore fallet kommer hon bli FET av all min mat1

Bifogar en bild på min bolognese jag blev sugen på mitt i natten. Kokade den i robust rödvin så den blev så där härligt fyllig. Jag åt den med makaroner då jag av någon anledning inte orkade koka spagetti. Italienarna river väl sig i håret…Även en bild på dagen middag, fläskkarré, cous cous och vitlöks, chilifrästa haricort verts med ostronsås och lite soya.

Varit rätt hektiskt på sistone. Då båda ägarna till thaien var bortresta och det var lönehelg bad de mig rycka in. Redan på fredagen var det fullsatt till sista stolen och jag var tvungen att neka en hel gäster som kom. Men hade det rätt trevligt ändå fast man var rätt trött. Hann äta i alla fall den kvällen och prata lite med gästerna.

Lördagen var minst sagt kaotiskt. Hade fullt med bokningar och gästerna avlöste varandra på löpande band. Många stora sällskap som födelsedagsfester, förlovningsfester och catering mitt i allt. Fixade lite till lite mat som jag ställde i baren och som jag tänkte småäta på under kvällen då jag visste att det skulle bli en hel del att göra. Maten stod fortfarandes kvar när vi stängde….Helt sjukt tryck var det och man kunde knappt andas. Hade rätt ont i fötterna efter denna helg. Märkligt nog blev jag utbjuden av en tjej som satt i baren med sin väninna medans jag stod i baren och gjorde efterrätter. Svettig och stressad som man var hade man egentligen ingen lust. Men gick ut en snabbis efter stängning då jag lovat henne det.

Man fick sig en påminnelse varför man lämnade denna sönderstressade branch. Ok, nu är jag inte lika van som de andra längre och det känns mer i början. Kan inte riktigt alla rutiner etc så det blir lite förvirrat ibland. Men man måste ställa upp för sina vänner i nöd och lust!

Det är absolut Sveriges bästa thai. Men det går göra ytterligare förbättringar. Utöka verksamheten etc. Sådant som jag tycker är roligt att bidra med. Har gått igenom likviditet, juridisk person, balansräkning osv med ägarinnan igår. Rest har sådan vilande potential som skulle kunna öka omsättningen rejält!

Nu ska jag inte tråka ut mina läsare mer. Helgen var ändå trevlig och ibland kunde man växla några ord med stammisar och gamla bekanta som man inte sett på år. När 70% av gästerna var vackra kvinnor och uppsminkade till max med vackra klänningar eller korta kjolar med snygga pumps gjorde inte saken sämre;)

I alla fall här är måndagens bröstpass:

Bröst:

Bänkpress: 1×15, stången, 1×12, 50kg, 1×10, 90kg, 1×8, 110kg, 1×6, 125kg (pass på sista).
    Hantelpressar i snedbänk: 3×6, 42kg (för lätt), 1×8, 42kg.
    Hantelflyes: 1×8, 22kg, 3×8, 27kg.
    Pecdeck: 3×12, 40kg.

Moderat tempo. Var rätt skönt att bara vara där efter helgen. Kände mig rätt ok i hela kroppen under passet. Den ökade värmen är som balsam för min kropp. Lederna och musklerna är mjukare och inga skador kändes. Ska succesivt börja köra tyngre nu igen och det är roligare träning. Idag blev det ingen träning då vi var och handlade lite växter, glas etc till thaien och det blev sent. Ska till gymmet imorgon och ta igen det. Vi får se hur jag uppdaterar denna vecka och nästa. Kanske blir en liten paus….:p

Lite mat har man lyckas få i sig trots allt. Har börjat känna lite på att laga från deras meny till mig själv och lyckades få till det som det ska smaka. Men har ingen lust att ställa mig i det kokheta köket mer än i nödfall och för min egen mages skull:D!

Det finns några sådana där dagar när kroppen skriker efter något speciellt. Man är alldeles yr och abstinensen gör en kallsvettig. Man har sådant sug att man skulle kunna nästan kliva över lik för att få ”DET”. Så det var bara att sätta sig på tuben in till asfaltsbetongens centrum. På sin vanliga plats i gatuhörnet stod han. The ”dealer” i sin keps djupt neddragen över sitt huvud och ryggsäcken placerad strax bakom sig. Jag drog min svarta huva över huvudet och närmade mig honom med bestämda steg. Med tystlåten röst frågade jag honom: ”vad har du idag?”. Han drog upp sin väska och tittade sig noggrant omkring medans en påse öppnades. Vackert paketerade låg mina små älsklingar som något annat från de thailändska fälten en gång i tiden. Fem för hundra väste han fram. Men du får sex för hundra. Taget sa jag. Har du någon mer hårdvara frågade jag försynt. Han drog upp ytterligare en påse med en annan variant. Jag tar en påse av det också mumlade jag.

Glad i hågen hoppade jag nästan till thaien för här skulle det festas! En liten bild på första påsen…(nej, det är inte opium från Thailand:nono:)

[img=http://img845.imageshack.us/img845/1284/201103308431.jpg]Jag sparade dock de korvarna till morgondagen och åt andra påsen (thai isterband) med lite stekta ägg och papayasallad samt jasminris.[img=http://img684.imageshack.us/img684/1817/201103308451.jpg][img=http://img807.imageshack.us/img807/7440/201103308441.jpg]Det var gårdagen det och ingen träning blev det heller. Men idag körde vi rygg med ägarinnan till thaien.Rygg:

Marklyft: 1×12, 60kg, 1×10, 110kg, 1×8, 140kg, 1×6, 170kg.
    Pull-ups: 4×8, kv.
    Liggandes hantelrodd: 1×8, 22kg, 3×8, 27kg.
    Sittandes rodd: 3×10, 70kg (för lätt).
    Latsdrag: 3×12, 60kg (alldeles för lätt).

Moderat till högt tempo. Det var länge sedan vi tränade tillsammans och hon hade varit kaxig innan och sagt att hon minsann var minst lika stark som sist när vi tränade 2v tillsammans varje pass. Men det var ett jäkla klagandes hela tiden om hur tunga vikterna var och att jag måste sänka hennes vikter hela tiden! Men hon fick smaka på mina dragremmar över rumpan och då vart hon äntligen tyst och tränade på utan något mera gnäll:p.

Jag var inte riktigt på topp för ett minnesvärt pass men det kändes helt ok ändå. Bra kontakt och ett tryck som kändes som jag växt en storlek mer. Riktiga bulor på ryggen och svårt att tvåla in ryggen i duschen. Härligt det där och jag kände mig allmänt lycklig!

Lite bilder på papayasalladen, en av starkaste rätterna vi har i Thailand (fisksoppan) och min räkomelett jag åt idag. Jag fotade mina korvar jag köpte igår och vackert lagt upp med chili, ingefära, lime och koriander. Men det fotot hade tydligen försvunnit, grrrr. De brukar allt mer låta mig göra min egen mat om det inte är för fullt i köket. Jag tycker att det är ganska kul ändå så det gör jag gärna.

Du måste laga mat åt mig!

Tomas Tryffel wrote:
    Du måste laga mat åt mig!

Jasså, det tycker du va:)?! Jag som just funderade på om man skulle kanske gifta sig så jag slapp laga mat, städa, tvätta och kunde bara fokusera på att träna och spela tv-spel resten av mitt liv:P. Ligger en viss sannning i det faktiskt. Mitt ex påpekade det när jag nämnde en gång att jag skulle laga mat och städa. Att det var hennes jobb och jag borde bara sitta och spela mitt tv-spel medans hon fixade det….

Riktigt seg av lågtrycket. Hjärnan ville inte riktigt vakna till liv. En kompis bjöd på lammlunch idag i alla fall så det var väl trevligt. Sedan ladda batterierna för att träna lite quads. Ägarinnan ringde och var sugen på att hänga på så hon fick någon som pressade henne. Själv tänkte jag ändå bara köra lite fjollträning då det är ben….

Quads:

Knäböj: 1×15 stången, 1×12, 60kg, 1×10, 100kg, 1×8, 130kg, 1×8, 150kg.
    Benpress: 1×10, 250kg, 1×8, 350kg, 2×8, 400kg.
    Benspark: 2×12, 40kg (kanske lite i lättaste laget om jag ska erkänna).

Vader:

Vadpress i benpressen: 1×15, 150kg, 1×12, 200kg, 1×10, 250kg, 1×8, 300kg.
    Ståendes vadpress: 1×12, 80kg, 1×10, 100kg, 1×8, 110kg, 1×8, 120kg.

Moderat tempo i quadsen högt i vaderna. Energin var låg trots 2 glas kaffe och en Green Kick. Men hade bara sovit 4 tim och känslig för lågtryck så det gick väl hyffsat för att vara en av de sämre dagarna. Jag var lite förvånad över att vikterna ändå kändes väldigt lätta idag. Men vid närmare eftertanke så har den ökade aktiviteten jämfört med min vanliga lathet aktiverat min benmuskulatur och låtit dem jobba mer. Det var likadant under deffen då den ökade kardion faktiskt gjorde att benträningen höll sig intakt rent styrkemässigt.

Blev lite grillat kött, ris, papaysallad och någon fläskgryta till middag. En gemensam kompis kom förbi till mig och ägarinnan. Vi skulle hjälpas åt att packa upp varorna i källaren. Det var ingen höjd på deras sexsnack där inte. Inga hämningar alls och skulle få Moder Teresa att bli högröd i ansiktet om hon hade lyssnat. Tur att man är härdad genom åren. Tjejer spelar alltid förnäma bland killar eller ytliga bekanta. Men när de väl känner sig bekväma så är det ingen lek vad de kan diskutera;)!

Nä, nu ska man försöka lägga lillen som spelar Ratchet & Clank tills ögona blöder. Äpplet faller inte långt ifrån trädet säg….:nerd:

biffen669 wrote:
    Jasså, det tycker du va:)?

Självklart! Antingen det, eller att du kanske ger lite recepttips :)
    Nog för att dagboken är kul att läsa ändå, men matbilderna är ju sjuka…

Tomas Tryffel wrote:
    Självklart! Antingen det, eller att du kanske ger lite recepttips.
    Nog för att dagboken är kul att läsa ändå, men matbilderna är ju sjuka…

Jag har faktiskt lekt med tanken att börja göra lite matvideos. Tyvärr har jag ingen gas-spis (föredrar gas för thaimat) hemma längre och det är oftast för fullt i restauangköket för att hålla på att leka. Men en del ska man kunna göra ändå. Vi får se när jag har lite motivation till det! Kan vara intressant att göra lite olika maträtter från olika länder samt crossover a´la Biffen!

Inte så mycket att orda om denna helg. Blev faktiskt en relativt lugn en. Lillen har fått leka av sig med sina kompisar och fått nya leksaker. Idag blev det lite skräpmat till en början som en väldigt stor pizza…

[img=http://img847.imageshack.us/img847/4361/201104038491.jpg]Lite senare sniffade mina vältränade näsborrar upp att det vankades fisksoppa hemma hos ägarinnan. Naturligtvis var det mer än så där och vi hade en trevlig middag där. Hennes kusin var där och ska tydligen köpa ut den andra ägaren och det planerades ivrigt vad som kunde förbättras. Samt thailändska ambassaden har hyrt upp hela Kungsträdgården och ska ha Tjabba thai där som grundsten i sommarens Thaifestival.

Riktigt träningsugen och ska bli skönt att få dunka på brösten ordentligt imorgon. Måste jaga Herr Lundgren som ska upp nu i Allingsås. Men jag har tiden framför mig. Alltid skönt kunna smyga i vassen….:p

Lite av maten vi åt till middagen:

Blev dubbelpost. Moderator kan radera om det behagar dem:?

Dags för veckans första och mest efterlängtade pass, nämligen brösten. Om jag ska någonsin kliva upp på scen igen och kunna hävda mig ordentligt måste jag få bukt med min platta tillvaro. Som tur är har jag funnit en bra utvecklingskurva nu för de små stackarna och allt som behövs är tid. Snart är det väl dags att börja träna dem 2 ggr i veckan.

Bröst:

Hantelpressar: 1×12, 27kg, 1×10, 42kg, 1×8, 47kg, 1×5, 52kg.
    Snedbänk i smith: 1×10, 60kg, 1×8, 90kg, 1×6, 110kg, 1×6, 100kg.
    Hantelflyes: 1×10, 22kg, 3×8, 27kg.
    Flyes i CC: 2×12, 25kg.

Axlar:

Baksida axlar i maskin: 1×15, 25kg, 1×12, 40kg, 1×10, 55kg, 1×8, 65kg, 1×6, 65kg.
    Sittandes axelpress i maskin: 1×10, 30kg, 1×10, 40kg, 1×8, 60kg, 1×7, 65kg.
    Hantellyft åt sidan: 1×12, 12kg, 3×8, 17kg.
    Sittandes shrugs i maskin: 1×12, 30kg, 3×8, 40kg.

Moderat tempo i brösten och högt i axlarna. Styrkenivån kändes inte riktigt på topp men överlag helt ok pass. Fick rejält med tryck i axlarna. Den där underbara känslan infann sig också i duschen när musklerna var blodfyllda och svårt att tvåla in sig.

Blev lite axlar som ni såg för att jag inte gjorde det i helgen. På min läsares begäran ska ett recept komma nu på min Pad pet seafood jag gjorde som mellanmål. Obs! Detta är mitt egna recept och måtten är som det thailändska köket nämligen ”öppet”. Det finns inga mått eller direkta tider. Maten är klar när den är klar om man säger så. Ägarinnan gnällde dock lite om att var jag tvungen att ta de dyraste råvarorna de hade i min matlagning:p!

Pad pet taley a´la Biffen

[http://img508.imageshack.us/i/201104048601.jpg/ [img=http://img508.imageshack.us/img508/9982/201104048601.jpg]]

1 portion

Tigerräkor, 6 st.
    Gröna musslor med skal, 4 st.
    Bläckfisk tuber 6 st.

Long bean, en näve.
    Flodspenat, en näve.
    Hackad vitlök, en klyfta
    Hackad chili, efter egen smak.
    Rödlök, en näve.

Tamarind pasta, 1 tsk.
    Mushroom soy, 1 msk.
    Ostronsås, 2 msk.
    Nam pla (fisksås), 1 msk
    Pressad citron, 2 msk.
    Matolja, 2 msk.
    Socker (kan uteslutas helt).
    Monosodium Glutamat, 1 tsk.

Jag förvärmer skaldjuren på rest kök i en skaldjursbuljong men ej nödvändigt.

Värm upp matoljan i en het wok. Fräs vitlöken, tamarind pastan, rödlök och chili lite snabbt. Lägg i spenaten, long bean och skaldjuren. Häll i resten av kryddorna och woka på full värme ytterligare några min tills skaldjuren fått full smak. Servera med ris, lite hackad koriander och limeklyfta.

Snabb och enkel måltid som vem som helst kan slänga ihop. Funkar både till vardags och som lite finare måltid. Garnera lite vackrare bara.

Lite av mina andra måltider också under dagen….

Trevligt med lite recept så man blir lite inspirerad att gå ner till dom asiatiska butikerna och handla lite.

Vad är det på bilden längst ner, dom gråa klumparna?

Lysande! Tack!
    Jag undrar också vad de grå klumparna är. Är de ungefär som de där ”fläskbollarna” man får i soppan? :)
    Och bilden till vänster om bollarna ser ju sjukt lockande ut.

Viewing 15 posts - 1,186 through 1,200 (of 1,355 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.