Daniels Odyssé

Home Forums Dagböcker Daniels Odyssé

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • Author
    Posts
  • #544151

    Ghu! Jag har en riktig dunkande träningsvärk över hela ryggen sedan gårdagens pass. Känns åtminstone bra att träningen verkar ge resultat. Jag har även kommit fram till vad jag tror är ett hyfsat schema över träningen nu. Istället för helkroppspassen så kör jag nu på individuella kroppsdelar en gång i veckan. Förhoppningsvis skall man kunna köra skiten ur dem istället för att bara träna dem lite grann som jag gjorde när jag tränade helkropp.

    Måndag: Armar
    Här bli det att döda biceps och triceps så man är lagom pumpad i armarna under veckan.

    Tisdag: Ben
    Över och underben står på schemat. Även vader kommer läggas in här. Förmodligen ett av de ”jobbigaste” passen i veckan.

    Onsdag: Axlar & Nacke
    Man får ju inte glömma dem! Hade tänkt dra ihop dem med armar, men jag ansåg att det kunde bli för mycket så jag tog dem enskilt.

    Torsdag: Vila
    En kvällspromenad hinner man nog klämma in här, men inga vikter. Vila är vila.

    Fredag: Bröst och mage
    Känns som om det kan bli ett relativt tungt pass, men å andra sidan så är det ett av de mer roligare passen också 

    Lördag: Rygg
    Då smider vi ryggen, ett av områdena jag behöver jobba mest på!

    Söndag: Vila
    Troligen en dag man tar sig en långpromenad och liknande. Ingen hårdare träning, lite cardio och sådana saker.

    Vila blir i sådana fall på torsdag och söndag vilket funkar bra med mig. Torsdagar är en dag då jag jobbar sent och söndagar är ju traditionell vilodag sedan urminnes tider tillbaka.

    Jag slänger upp en lite traditionell sidbild (väldigt avspänt, lol). Idag blir det en redig promenad, vädret är ju fint och allt. Våren är här! :)

    [img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=371&pictureid=1976]

    #544152

    Måndag måste vara den härligaste träningsdagen? Då vet man att man har en hel vecka av pumpande framför sig! Och idag var det armarna som fick sig en omgång. Dock så kommer jag troligen ändra rutinen lite. Efter att jag gjort klart biceps så var jag så där lagom död i köttet och att göra triceps blev mer än plåga än ett nöje. Men nog med snack, till resultatet!

    Stående Stångcurls
    20kg x 15 (Uppvärmning)
    40kg x 10
    40kg x 10
    50kg x 6 (Helt klart tungt)

    Stående Hantelcurls (Tvåhänt)
    25kg x 10
    25kg x 10
    25kg x 10
    30kg x 10

    Sittande Lutande Hantelcurls
    20kg x 10 (kände att det blev lite segt, blir annan övning nästa gång)

    Koncentration Curls
    20kg x 10 + 10
    20kg x 10 + 10
    25kg x 6 + 6 (Här var jag något pumpad) :emo-thumb

    Scottcurles
    50kg x 0 :p (Fail, var för pumpad klara dock normalt av att göra minst 40 sådana här när jag tränade helkropp fast då tränade jag ju bara Scotten)
    40kg x 20
    40kg x 20
    30kg x 20
    30kg x 20

    Vid det här laget var jag ganska slut i armarna och de var typ dubbelt så stora som de brukade vara, eller nja men nästan i alla fall. Då var det hur som helst dags för triceps.

    French Press
    30kg x 10
    30kg x 10
    30kg x 10

    Kick Back Hantlar
    25kg x 10
    20kg x 10
    20kg x 10

    Pushdowns med rep
    60kg x 20
    50kg x 20
    40kg x 30

    Dips
    5st

    Sedan var mina armar någonstans mellan himmel och helvette. :| Dock så kunde jag säkert göra en hel del mer tricepsövningar, men jag tror jag måste lägga in det på något annat pass i veckan. Jag behöver mer triceps, eller som Lou Ferigno sa med pubertalbruten stämma. ”I NEED MORE WEIGHT!” :emo-thumb

    #544153

    Många verkar tycka att ben är relativt tråkiga att träna, men jag tycker nog ta mig tusan att det är en av de roligare grupperna av muskler att bearbeta. Kanske är det för att jag aldrig tidigare har gått in så mycket på att träna enskilda muskelgrupper och att jag där igenom har funnit att benträningen har blivit rolig? Hur som helst så är detta veckans benpass:

    Benspark
    50kg x 10 (lite uppvärmning)
    83kg x 10
    83kg x 10
    95kg x 10 PB

    Benböj i Smith
    50kg x 10
    50kg x 10
    80kg x 10
    80kg x 10
    100kg x 10 PB (Och det går förmodligen lite till :))

    Benpress
    164kg x 30
    198kg x 20 (Fick lite ont i knät så jag slutade efter denna, inte farligt dock)

    Sittande vadpress
    60kg x 10 (Detta är maxvikten på pressen :( )
    60kg x 10
    60kg x 10
    60kg x 10

    Stående vadpress med bälte
    200kg x 10 (Här smäller det lite :) )
    200kg x 10
    200kg x 10
    250kg x 10 (Maxvikten, funkade bra, skall nog ta smiten nästa gång)

    Liggande lårcurl
    50kg x 10
    72kg x 10
    90kg x 10
    100kg x 4 PB (Blev tungt, fixade inte att gå upp hela vägen):frust:

    Cyckling
    30 minuter

    Det blev inte fullt lika många övningar som jag trodde så vi får se om jag kan få in någon mer till nästa vecka. Alla förslag är välkommna. :emo-thumb

    #544154

    Ser ut att vara ett bra pass. Särskilt bra att du slutade när det gjorde ont. Det gjorde nämligen inte jag, och så kör jag rehab nu med…:whistle:

    #544155
    Staffan_STB wrote:
    Ser ut att vara ett bra pass. Särskilt bra att du slutade när det gjorde ont. Det gjorde nämligen inte jag, och så kör jag rehab nu med…:whistle:

    Ajdå, det var beklagligt. Jag får hoppas att det går bra med träningen endå. Varje gång jag känner att det är mer en ilande smärta än en ansträngande smärta så slutar jag. Jag har turen att inte fått några allvarliga skador som krävt rehab och jag hoppas att jag kun undvika sådant i allra möjligaste mån. Respekt endå att du tränar och ligger i, något som jag definitivt kan ta inspiration ifrån! :)

    #544156

    Kom till gymmet idag, taggad och glad. Började träna och tänkte att nu jävlar, men så hände något konstigt. När jag skulle börja köra axlarna (som är dagens träning) så märkte jag att jag var ytterst svag i dem. Trodde att jag var ganska stark i axlarna efter att ha tränat dem i maskin, men det var en helt annat femma med de fria vikterna. Den första övningen (hantelpress) tog jag 25kg vikterna, ganska enkelt! Trodde jag ja! Det tog nästan stop direkt! Växlade således ner till lite enklare, men tillslut fick jag upp de där jäkla 25kg hantlarna. Jag kände mig lite skamsen efter. :ph34r: Jaja, till dagens träning!

    Hantelpress
    15kg x 10 (detta gick bra och funkade som bra uppvärmning)
    25kg x 8
    25kg x 8
    25kg x 8 (Sista två blev ganska skakiga)

    Stångpress (bakom rygg)
    25kg x 15 (Ville känna på det lite innan jag växlade upp)
    30kg x 10
    30kg x 10
    35kg x 10

    Stående Militärpress
    40kg x 10
    50kg x 10
    50kg x 10

    Hantellyft åt sidan
    10kg x 10 (Blev förvånad att så lite vikt kunde vara så tungt om man gör det åt sidan)
    10kg x 10
    10kg x 10
    12kg x 10

    Nackflex
    5kg x 10 (Lite udda, men till och med med 5kg var det ganska jobbigt)
    5kg x 10
    5kg x 10

    Efter att jag var klar med axlar och nacke kollade jag lite på klockan och bestämde mig för att köra ett magpass också. Inget anvancerat, men i alla fall tre basic övningar. Skall köra samma sak på fredag också.

    Crunchmaskinen
    119kg x 25
    119kg x 25
    119kg x 25
    91kg x 40
    91kg x 40 (119kg är maxvikt)

    Twistade crunches i maskin
    90kg x 50
    90kg x 50 (jag måste göra många reps för att känna det ordentligt)

    Situps i lutande bänk
    40 vanliga
    20 åt höger sida
    40 vanliga
    20 åt vänster sida (traditionellt och troligen den bästa övningen)

    Cyckling
    30 minuter

    Tack vare att jag var så ovan och att jag är mer van vid att hålla på med tyngre vikter känns det nästan inte som ett ordentligt träningspass. Med magen kändes det i alla fall som man uträttat lite mer och jag tror jag kommer implementera magen när jag kör axlarna och nacken också. Då får jag magen 2 gånger i veckan och det blir ok.

    PS: Tror för övrigt att jag har enbart käkat kyckling de senaste två veckorna på kvällen. Skall nog ta en bit rött kött idag, troligen nöt för lite omväxling skull. :P

    #544157

    Det är torsdag och det innebär vilodag!
    Nu när jag har börjat träna seriöst så känns det som att varje vilodag är en bortkastad dag, men samtidigt förstår jag processen med att musklerna skall få vila så de inte blir övertränade. Samtidigt gäller det förstås att maxa ut så mycket som möjligt på varje pass man gör för att uppnå maximalt resultat. Jag försöker göra detta så bra som möjligt även om jag är en riktig novis på muskelfokuserad träning. Min förhoppning är att jag lär mig snabbt och därför läser jag förstås en hel del artiklar just nu. Träningen kommer dock enbart på träningen (fyndigt va?).

    Jag funderar också på varför jag beslutade mig för att börja träna seriöst just nu? Om cirka en och en halv månad fyller jag 27 och då är det cirka 8 år sedan jag började träna på gym. Till en början hade jag precis som många andra ett helt gäng kompisar med mig. Men en efter en började de hoppa av och efter bara något år så var jag ensam. Så jag fortsatte att träna dag efter dag. Jag bytte maskiner hit och dit, började lära mig lite i hur allt fungerade. Jag frågade aldrig någon personlig tränare utan jag skolade mig själv och lärde känna min kropp på ett helt nytt sätt.

    Så nu efter snart åtta år av träning fick jag någon sorts form av tanke att jag kanske kunde bli bättre? Jag var redan stor och jag vet att jag har de genetiska förutsättningarna för att bli stor. Farsan var stor som ett hus och jobbade med asfalt och farfar var ännu större och gotländsk djuphavsfiskare så det finns generationer av grova Svensson män i familjen. Jag vill inte säga att jag skall ta steget till att bli fullfjädrad bodybuilder, men om jag ser att fysiken är uppnåelig och om min ambition och vilja finns så vem vet? :)

    #544158

    Bröst, bröst, bröst!
    Idag pumpade jag igång ordentligt!

    Bänkpress
    70kg x 10
    70kg x 10
    70kg x 10
    90kg x 4
    90kg x 3
    90kg x 5 (Vet ej varför jag kunde lyfta fem sista, måste betyda att jag kan lyfta mer!:bb:)

    Hantelpress på lutande bänk
    22kg x 10
    24kg x 10
    28kg x 10
    30kg x 8 (Kunde formodligen dragit till med ett par kg till, nästa gång så!)

    Hantelflyes
    10kg x 10 (lite ovan fortfarande kände jag)
    16kg x 3
    16kg x 6
    16kg x 8 (Nästa gång tar jag 18kg)

    Hantelpress (kanske lite overkill men jag kände att jag kunde mer!)
    32kg x 10
    32kg x 10

    Kryssdrag
    25kg x 12
    30kg x 10
    35kg x 10

    Sedan så var bröstet helt avdomnad ok spänd! Tänkte även ta magen i sammma veva, men när jag började göra mina crunches på maskinen villa armarna inte riktigt hänga med. Jag beslutar att göra magen imorrn eftersom jag redan gjort den i onsdag och det blir lite för tätt inpå.

    Summa sumarum: Bra pass idag även om det inte blev så många övningar. En hel del tunga saker fick jag upp och nästa gång skall vi nog bräcka 100kg bänkpress och öka hantlarna till 34kg! :emo-thumb

    #544159

    Är helt sjukt trött i kroppen efter bröstpasset igår fredag, men jag begav mig iväg till gymmet i förmiddags och körde på med ett kombinerat rygg och magpass, men det var ryggen som var det som stod huvudsakligen på schemat. Jag kände av tröttheten ganska rejält kan jag säga. Nu är det dock vilodag på söndag som tur är. :up:

    Framåtlutande skivstångsrodd
    39kg x 15
    51,5kg x 15
    60kg x 10
    70kg x 10

    Marklyft
    80kg x 6
    100kg x 5
    100kg x 6 (fortfarande teknikproblem)

    Latsdrag bakom nacke
    40kg x 15
    70kg x 10
    75kg x 10
    75kg x 10

    Hyperextensions
    30 vanliga
    20 år vänster
    20 vanliga
    10 åt höger (blev skittrött av marklyftet, kroppen ville inte)

    Hantelrodd
    35kg x (10+10)
    25kg x (10+10)
    25kg x (10+10)

    Smalt latsdrag
    40kg x 10
    60kg x 10
    70kg x 10

    Det blev inte så enormt mycket mage på det, men lite i alla fall.

    Cruchmaskin
    119kg x 25
    119kg x 25
    91kg x 40
    91kg x 40

    Sidocrunchmaskin
    90kg x 50
    90kg x 50

    Totalt slut, ser dock fram mot måndagen! :p
    Nu skall det sovas!

    #544160

    Slänger upp en bild precis som varje söndag.

    15 dagar in i dieten och den seriösa träningen
    [img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=371&pictureid=1991]Renoveringen forsätter. Det finns en relativt markant skillnad om man jämför med den första bilden på sid 1. Bröstet har fått mer definition och magen har krympt, men jag jobbar fortfarande på rygg och axlar. En bild på ryggen kommer komma inom en snar framtid, då jag fortfarande skäms för hur gravt underutvecklad den är Vikten är dock relativt oförändrad och står kvar på drygt 102kg.

    #544161

    Har haft en djävulsk träningsvärk i benen under de senaste två dagarna, detta trotts att jag inte tränat benen sedan i tisdags. Men jag har dock cyklat och gått osv. och det har nog tagit ut sin rätt eftersom benen inte fått chansen att vila. Var först lite tveksam till att gymma idag, men eftersom det var armarna som stod på tur så blev lockelsen för stor.

    Dagens pass bjuder på en hel del ökningar på minivikten, men då måste jag även nämna att vissa av de här övningarna har jag bara träna på ett par gånger och potentialen för mycket högre vikter finns. Men nog med skrytande propaganda från min sida. Till resultatet!

    Stående Stångcurls
    40kg x 10
    40kg x 10
    45kg x 8
    45kg x 8
    50kg x 6

    Stående Hantelcurls
    25kg x 10+10
    30kg x 10+10

    Sittande Lutande Hantelcurls
    25kg x 5+5
    15kg x 10+10
    15kg x 10+10 (Blev en aning trött här)

    Koncentration Curls
    25kg x 6+6
    25kg x 5+5
    20kg x 10+10
    20kg x 10+10

    Scottcurls
    50kg x 10
    45kg x 10
    45kg x 10
    40kg x 13

    Härligt pumpad i armarna övergick jag nu till….MER ARMAR! Triceps next!

    French Press
    35kg x 10 PB
    30kg x 10
    30kg x 10

    Kick Back Hantlar
    25kg x 10+10
    23kg x 10+10
    23kg x 10+10

    Pushdowns med rep
    60kg x 20
    65kg x 20 PB
    70kg x 20 PB (igen) :yikes:

    Dips
    6st

    Är överlag nöjd med utvecklingen. Det finns definitivt möjlighet för att öka vikterna ytterligare speciellt på French press och pushdowns. Jag känner inte så enormt mycket avdomnad i armarna heller, men det tåls väl att se tills imorrn. Då kanske jag inte kan skriva ordentligt! :D

    Lägger till en liten bild på min Whey som jag köpte idag också….WHAT A FUCKIN HOG!
    [img=http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs009.snc1/2627_1045746863815_1229952866_30120322_4895343_n.jpg]

    #544162

    Idag var det tänkt att jag skulle träna benen, men jag har istället beslutat mig för att ta en vilodag. Anledningen är att jag känner ganska sliten i kroppen och speciellt i benen. Det har varit ett antal riktigt intensiva veckor och det börjar göra sig påmint. Hur jag skall klämma in benen i veckans träning har jag inte bestämt mig ännu, men jag tror jag tar dem på fredag eller lördag. Imorgon blir det hur som helst axlarna och nacken samt magen som kommer få sig en omgång. Ni som har läst bloggen vet att jag specialsattsar lite på axlarna och det behövs verkligen om jag skall få lite bättre definition i kroppen och bli starkare.

    Hade även tänkt göra lite smygreklam för de supplement jag knaprar i mig. Precis som med träningen så är jag även en novis på allt vad vitaminer, omega 3, protein och keratin heter, men med lite info från den lokala gymgrossisten så har jag börjat käka lite sådana saker. Förr i tiden tyckte jag det räckte med en banan. Haha, ibland kanske det gör det, men det här sakerna verkar faktiskt fungera riktigt bra.

    Det som jag käkar nu är:
    Daily Strength Vitamin & Mineraltillskott (2st om dagen)
    San 3x Triple Strength Fish Fats (Omega-3) (3st om dagen)
    Whey Complete Protein (120mg om dagen)

    Sedan så började jag knapra lite keratin också, men jag tycker inte det har så oerhörd effekt på träningen. Ger mig inte någon märkbar uthållighet under passen, men jag skall käka färdigt tavlan av Kre-Alkalyn kapslarna (tar 3st innan varje pass) och sedan så får man se om jag köper mer. :whistle:

    #544163

    Man ser helt klart skillnad mellan bilderna, keep up the good work! :emo-thumb

    #544164

    Då var det dags för axlarna!
    Dagens pass började ganska trögt, men det flöt väl på relativt väl. Har dock haft rätt så mycket muskelvärk i framförallt ben och rygg, men det torde väl vara ett bra tecken?

    Hantelpress
    16kg x 10
    16kg x 10
    26kg x 5 (otroligt trögt)
    26kg x 3 (mer trögt)
    20kg x 5 (växlade ner och fortfarande trögt :yikes:)
    18kg x 10 (there we go! :p)

    Stångpress (bakom rygg)
    30kg x 10
    30kg x 10
    30kg x 10
    35kg x 9 (blev lite små fusk på de sista)

    Shrugs i Smith (första gången jag försöker mig på det här)
    60kg x 10
    60kg x 10
    60kg x 10 (ok så då vet jag att jag klara det)
    70kg x 10 (mer vikt!)
    80kg x 10 (90 nästa?)

    Hantellyft åt sidan
    10kg x 10
    10kg x 10
    12kg x 10
    12kg x 10

    Nackflex med fri vikt
    5kg x 10
    5kg x 10
    5kg x 10 (fortfarande ganska jobbigt)

    Sedan växlade jag över till magen så att den fick sitt första pass för veckan! Egentligen är det inga förändringar sedan förra veckan, men jag skriver upp det endå i fall någon är intresserad och inte orkar backa bandet.

    Crunchmaskinen
    119kg x 25
    119kg x 25
    119kg x 25
    91kg x 40
    91kg x 40

    Twistade crunches i maskin
    90kg x 50
    90kg x 50

    Situps i lutande bänk
    40 vanliga
    20 åt sidorna
    40 vanliga
    20 åt sidorna

    Cyckling
    30 minuter

    Det var väl ett ok pass antar jag. Dock så tror jag att jag måste se över vikterna och min teknik lite. Jag tycker inte det tar tillräckligt i axlarna, men jag är ändå ganska färidig i dem. Skall studera upp mig mer på tekniken när det kommer till hantlarna.

    #544165

    Ingen träning idag, kom precis hem från jobbet och av någon konstig anledning stänger gymmet klockan 20:00 på torsdagar! Hur som helst så fick jag ändå en hel del benträning idag i form av cycklande. Runt 50 minuter spenderades på åbäket att åka upp och ner för promenaderna i Norrköping så helt bortkastad har dagen inte varit.

    Imorrn är det min sista dag innan Påsklovet! 8) Japp om du inte har gissat det redan så är jag för gammal för att vara en elev i grundskolan, men knappast gammal nog för att vara lärare! :devil:
    Så medan mina 9or har lov och slappar kommer herr Svensson själv vara i full gång med att träna som bara fan!

    Ja, man skall väl hinna med att greja lite i trädgården på mitt nyinköpta land också. Solrosor och smultron blir det att plantera under helgen! Förhoppningvis ger det fina blommor och en god skörd i Juli.
    Imorrn blir det ett superpass! Både bröstkorgen och benen skall köras. Det blir nog runt 180mg protein som går ner istället för traditionella 120mg imorrn. Smaskigt! :buttrock:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.