En vändpunkt, my little struggle.

Home Forums Dagböcker En vändpunkt, my little struggle.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Jag har alltid presterat bättre när jag vet att andra räknar med resultat, så att öppna en sånhär dagbok och låta andra se vad man håller på med känns för tillfället parfect.

Ok för att ge er lite bakrunds info;
    Alltid varit lite små knubbig, det har påvärkat min vardag extremt mkt för det har sänkt självförtroendet en hel del, för ca 6 månader sen fick man helt enkelt nog och bestämde sig för att göra någonting åt de.
    Såhär var man i starten (kom ihåg, säger inte att jag var tjock, utan hade bara endel lön fett och små hängtuttar som gjorde mig extremt uppretad)

Längd; 179
    Vikt; 71 kg
    Ålder; 17

Hängde först med till skolgymet 2 gånger i veckan, det ökades sen till att man började springa 7 km 2 ggr/veckan och därpå gymma, sen köptes det en medlemskap på det lokala gymmet och man började sattsa stenhårt.
    Huvudmålet var att arbeta bort tjej brösten och få tightare mage, och där av blev det till slut att man bara körde konditions pass 7 ggr veckan i en timme.
    Jag började minnas totalt allt jag stoppade i mig och detta gjorde mig extremt kalori medveten och allt slutade med att jag började ljuga för min mamma om att man åt massor i skolan för att slippa äta hemma, (Maten inehöll ju kalorier:O:/) och satte i mig högst 700 kalorier/dagen.
    I ett ental månader levde jag praktist taget på frukt och lite havregryns gröt.
    Man märkte inte skillnaderna själv så mkt men folk omkring en började kommentera ens vikt nergång, i början var det kul och man blev glad att det gav resultat, men när folk började byta berömmet mot ”du tynar bort” ”fan ät nått” så blev det bara jobbigt.
    Min mamma var nog den som låg på mest, storbråk om mitt ”ätande” lr ”inget ätande” helt enkelt var en vardags sak.
    Men personligen tkte man aldrig att man var så mest spinkig, man fortsatte leva på frukt och bränna så mkt som möjligt, även fast man allitid låg hungrig som fan mot kvällen, men träning känndes onödig om man skulle trycka i sig massa med, låter helt idiotiskt i efterhand men då känndes det lågiskt.

Så för en vecka sen kom då vändpunkten, en våg hade ställts in på toaletten som farsan hittat någonstans och man tänkte att det skulle ju va intresant att se om nått hänt på domma 6 månaderna, ställde sig och tittade ner på siffrorna och hoppade lika fort av, ställde sig igen för att dubbelkolla.
    54 kg.
    Man blev helt paff, efter man kollat upp lite info fick man fram att man hade ett Bmi på 16.9, mindre att anorexia fallet DennsM (dennism.se) som man suttit å skrattat åt med polarna 2 dagar innan.
    Här fick de bli en ändring, så dom närmaste dagarna har varit som julafton flera ggr om, har aldrig ätit så mkt i hela mitt liv, sockerflingor, ostmackor, tacos, kyckling, paj, godis, pasta you name it, och i morse stog vågen på 60 kg, fortfarande för lite men vill inte gå upp i fett så mkt så efter denna fross vecka så skall det minskas extremt på konditions passen och mkt mer tid bland vikterna.

Tanken med denna dagboken är att man hoppas på mat tips och olika tränings metoder från er lite mer erfarna, åkte nyss och handlade med min käre mor (som denna veckan gått med glädje tårar över sin frossande son) och köpte in följande saker som man läst till sig är bra vid träning;
    Kyckling, lax, tonfisk i vatten.
    Fullkorns pasta, fullkorns ris.
    Ägg, havregryn.

Min mål är väl ganska enkla, har ingen målvikt, vill helt enkelt få en stark kropp, inte för högt Bf och inte se ut som ett benrangel.

Hoppas ni har tid att skriva en rad med lite hjälpande info, skall nu iväg på mitt första enbart styrke inriktade pass.

Ha det bra!

Det har verkligen hänt mycket de senaste månaderna för dig… Hoppas du hittar och håller en stabil vikt så din kropp kommer till ro.
    Kul att starta en journal så du ser lite hur din kost/träning ser ut. Och lite feedback är alltid trevligt.
    Har du kort så slänga gärna upp dem om du har lust. Kör hårt nu mannen!:up:

Tack så mkt staffan, bilder kommer inom kort.:D

Dagen är inte helt slut en men kan ju dra på med en liten update och schemat man tänkt sig.

Dagen; vaknade väldigt tidigt pga av en skolsak.:O

0600; 1,5dl havregryn, 4 äggvitor.
    0715; gym, konditionspass 700 kcal (kommer inte höra till vanlighten i framtiden men efter en hel vilovecka med matfrossande kändes det bara skönt att röra på sig.)
    Sen var det skola men slutade dock tidigt.
    1030; 1,5 dl havregryn, 4 äggvitor, Massssor med kanel.

Blitt lite enformigt med kosten idag men skall nu iväg på ett axel/mag pass så det blir ändring på saken i eftermidda.

Här är vecko schemat, kom gärna med synpunkter;

Måndag; bröst, biceps.
    Tisdag; axlar, mage.
    ons; triceps, rygg.
    Tors; ben, mage.
    Fredag; vila.
    Lördag, Biceps, bröst.
    Söndag; vila.

För att inte göra inlägget helt ointresant kan jag bjuda på ett bröd man skapade i veckan, extremt gott om man får säga det själv.:emo-thumb

1 liter filmjölk, 7 dl vetemjöl, 2,5 dl rågkross, 2,5 dl vetekross, 2,5 dl vetekli, 2 dl hela linfrön, 2 dl solros frön, 3 dl mörksirap, 1,5 Msk bikarbonat, 1 Tsk salt.

Blanda först alla torra ingridienser, häll sedan i filmjölken och sirapen, blanda allt ordenligt, bröa sedan 2 st bakformar och lägg i smeten 50/50, Sätt ugnen på 150 grader och ha inne formarna i ca en och en halvtimme, kanske liite längre.
    När ni tar ut dom är det viktigt att låta dom svalna i minst 45 min innan ni skär i dom, annars kommer ni bara trycka sönder dom.
    Bästa pålägget för mig är en ostbit och gurka;)

Sähär borde dom se ut färdiga;

[img=http://img386.imageshack.us/img386/985/81145545.jpg]Hoppas eran tisda har varit schysst såhär länge, peace.

bara ät som fan träna som en idiot så kommer du bli väldigt nöjd kan ajg lova
    jag har också varit smal en gång i tiden och då kom gymmet jag åt som fan tog inte många månader innan jag blev nöjd så bara kör på ! lycka t =)

Vad glad jag blir för din skull att du har lyckats bli medveten om problemet och börjar ta dig ur träsket. Vissa lever i total förnekelse men du verkade ha förstått att du vägde för lite, så starkt jobbat! Nu är det bara att träna och äta mängder av mat som gäller, den här ska definitivt följas. Lycka till!

Skönt att se att du har kommit ur det, eller i alla fall uppmärksammat ditt eget problem. Tror det tar ganska lång tid att komma över det helt. Hoppas allt löser sig och ett tips är att inte stirra dig allt för blind på vad all mat innehåller för kalorier. Så lätt att bli nojig och halka tillbaka till dit du varit.

Blir nog bra detta, lycka till!

Det där brödet såg ju kanonsmarrigt ut! Ska nog testa!

Angående träning och kost, så lyssna alltid på kroppen (även fast jag vet att det är sjukt svårt). Den kommer tala om för dig vad du behöver och när, bara du lyssnar. Jag hejar på dig och tror det kommer gå skitbra för dig. Du ska se att du kommer öka en massa i vikterna på gymmet också, när kroppen får den näring den behöver! Å det är en härlig känsla när man blir starkare! 8)

Kul med så mkt uppmärksamhet, tack alla:D
    Såhär har då rästen av dagen sett ut;
    Efter man skrivit senaste inlägget skulle man sticka iväg och när bussen rullade in så kom man såklart på att man glömt busskortet, så det va bara att vandra hem igen och vänta några timmar på nästa, detta gjorde så att kosten blev lite lidande:frust:
    Fortsättning på mat intaget efter 1030;

1300; kokade till mig 4 mer äggvitor för att hålla mig till efter träning, jag försökte dra i en med äggulan i men fyfan vad ja hatar den smaken, konstigt med tanke på att äggvitor är fan asgott. Sen missade man då bussen som sagt.
    1500; 3 äggvitor och ett äpple.

Sen var det dax för andra försöket att komma med bussen vilket jag gjorde, drog på med ett ordentligt mage och axelpass (blir ett mer inriktat schema på träningen i framtiden, måste bara lära mig alla namn på det man gör:p), gjorde ont att ta ut mjölken ur kylskåpet senare.

2000; efter träning, 2 äggitor, älgkötts kallops med ris, faan va gott, efträtt 2 päron med hemmagjord dilldipp.

Kosten har helt klart varit helt sne idag, men i framtiden blir det bestämdare tider och mer varierat käk. Om det är någon som vet om det finns nått negativt med att trycka i sig otroligt mkt äggvitor säg gärna till.

Sov gott!

Att behöva skippa äggulan är inte bra, den är otroligt näringsrik. Prova istället att blanda ut äggen med en gaffel och göra en äggröra, då känner man inte ”äggulesmaken” lika bra.

Mjo får setill att skärpa mig på den delen, idag var jag inställt på ett rygg å triceps pass men när man vaknade i morse gav kroppen mig en bitch slap och det gjorde ont att gå ur sängen:(, vilo dag då tänkte man.
    Satte sig framför datan med sin skål gröt och ägg och snubblade in på [www.dennism.se], läste några rader om denhär jubelidioten som skriver om sig själv som kostexpert och har sina ”hälso stunder”.:frust:
    Om man tittar runt lite mer kan man läsa om hans ”favorit dieter” där han uppmanar till att svälta sig själv i 4 dagar för att sen få äta en dag.
    Blev smått förbannad så drog upp i köket och fixade lite mer käk och protest åt 3X frukostar framför datan, kanske int det bästa men fick mig att må lite bättre mohaha.
    Taggar inför ett dubbel pass imon för att ta igen lite, tare lungt!

du får gärna slänga på en bild på dagsformen:D

Äggklockan wrote:
    Mjo får setill att skärpa mig på den delen, idag var jag inställt på ett rygg å triceps pass men när man vaknade i morse gav kroppen mig en bitch slap och det gjorde ont att gå ur sängen:(, vilo dag då tänkte man.
    Satte sig framför datan med sin skål gröt och ägg och snubblade in på [www.dennism.se], läste några rader om denhär jubelidioten som skriver om sig själv som kostexpert och har sina ”hälso stunder”.:frust:
    Om man tittar runt lite mer kan man läsa om hans ”favorit dieter” där han uppmanar till att svälta sig själv i 4 dagar för att sen få äta en dag.
    Blev smått förbannad så drog upp i köket och fixade lite mer käk och protest åt 3X frukostar framför datan, kanske int det bästa men fick mig att må lite bättre mohaha.
    Taggar inför ett dubbel pass imon för att ta igen lite, tare lungt!

Japp, kunskapsnivån på DennisM är läskigt låg. Det är bra att du är klokare än så och den där 3X frukosten gjorde nog ingen skada – tvärtom!

Helt rätt också att du känner efter och tar en vilodag när kroppen säger till. Man ska absolut inte träna om man är sliten för att ”det står på schemat idag”.

Tänkte även tipsa dig om en sak som kan göra det lättare att käka hela äggen. Inget märkvärdigt bara en liten variant på äggröra. Du tar en 5-6 ägg, mer om du är hungrig annars kan du ta färre, och en 6-7 skivor hushållost (eller vilken ost som än finns i kylen) och lägger det i pannan tillsammans med de ihoprörda äggen. Stek det sedan till en god äggröra med smält ost i :)

testade just tipset Jakob och måste säga fan va gott, slängde dock in lite paprika, jao som sagt blir det tv med mackor ikväll, får dra till hårt imon.

Äggklockan wrote:
    testade just tipset Jakob och måste säga fan va gott, slängde dock in lite paprika, jao som sagt blir det tv med mackor ikväll, får dra till hårt imon.

Perfekt, ditt äggproblem är löst!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.