Går det att komma överens med en rumpa?

Home Forums Dagböcker Går det att komma överens med en rumpa?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 1,433 total)
  • Author

[img=http://bellaeklund.blogg.se/images/2008/good-morning_21808112.jpg]Nu: cardio – vilken fest!!!!!!!!!…..! :p

Baklänges redovisning:

Axlar

Hantelpress (tidigare 8 reps på 6-8kg)
    10kg – 1×8, 2×6, 1×5, 2×4
    9kg – 5×6, 1×5
    8kg – 2×8

Lyft åt sidan (tidigare 4kg)
    5kg 1×8, 1×6
    4kg 3×8

Framåtlutande – liggande – lyft (tidigare 3kg)
    5kg 1×6
    4kg 2×8, 1×6
    3kg 1×8, 1×6

Efter ovanstående brände det inte bara i axlarna utan även nacken så tanken att köra trapz fanns inte övht.

Dagen inleddes emellertid av 90 underbara cardiominuter med smekande träningsvärk i romp och baksida lår.
    Jag älskar att köra cardio med träningsvärk i benen… inte :p
    Fick således räcka med moderat belastning i rask promenadtakt.

Som sällskap hade jag den lättsmälta ”Illustrerad vetenskap” som avledning.
    Kan dela med mig av följande smått och gott:

Svaret:
    En av de främsta regleringsfaktorerna är fysisk aktivitet och hormonnivåer.
    Ju högre östrogennivå en kvinna har ju större andel fett tenderar att lagras på höfter och lår.
    Ju lägre östrogennivå desto mer fett lagras på mage och bröst.
    Det är en av anledningarna till att åldrande kvinnnor tenderar att bli alltmer lika män i sin kroppsform (benen smalnar och midjemåttet ökar) när östrogennivåerna sjunker av naturliga orsaker.
    Forskning har visat att motion är ett effektivt sätt att bli av med magfett.
    Detta pga att arbetande muskler producerar signalämnet interleukin-15 som på ett effektivt sätt tar hand om bukfett..
    Fettet på lår och skinkor låter sig dock inte påverkas i samma utsträckning av enbart motion utan där når man bäst resultat med minskat kaloriintat genom konditionsträning och reglerat kaloriintag.

Konstaterande: jag har antagligen skyhöga östrogennivåer, lucky me…

Svaret:
    De slöa rackarna som har svårt att förmå sig till aktivitet riskerar i betydligt högre grad –

1. Demens och depression
    Den förhöjda blosockernivån påverkar hjärana så att den producerar mindre mängd av ämnet BDNF, som medverkar dels till att neuronen kan utvecklas, och del till att våra minnen kontinuerligt lagras i långtidsminnet.

2. Hjärt och kärlsjukdomar
    När förhöjda blodsockervärden får blodets proteiner att klistras ihop, kan det leda till både åderförkalkning och blodproppar.
    Insulinresistens kan i många fall också ha direkt inflytande på blodkärlens förmåga att reglera blodtrycket.

3. Bröst och tjocktarmscancer
    När cellerna mister sin insulinkänslighet, reagerar bukspottkörteln genom att producera stora mängder av hormonet.
    Insulin kan i större mängd göra att celldelningen hamnar utom kontroll, så att det uppstår cancer, i synnerhet i bröst och tarm.

4. Typ 2-diabetes och fetma
    När cellerna förlorar förmågan att reagera på insulin, kan blodsockernivån och andra delar av ämnesomsättningen inte anpassas till kroppens behov.
    Följden blir bland annat försämrad leverfunktion och ansamling av bukfett runt de inre organen.

Konstaterande: Hur var det nu det där med ”lättja”? :D

Sist, men inte minst, mänsklighetens räddning:

De handlingsförlamade och ryggradslösa kommer kunna erbjudas ryggrad – äntligen! :D

Det går verkligen framåt viktmässigt med ditt lilla cardio/kostomlägg, kvitto på att musklerna börjar ”röra sig” och snart kan du säkert se dina eftertraktade triceps ordentligt. :up:

Albin wrote:
    Det går verkligen framåt viktmässigt med ditt lilla cardio/kostomlägg, kvitto på att musklerna börjar ”röra sig” och snart kan du säkert se dina eftertraktade triceps ordentligt. :up:

Jag hoppas du har rätt så jag slipper ta till plan B dvs tricepsimplantat ;)

Under lördagen hade jag kännbara sviter efter torsdagens/fredagens ben/axelpass, i sådan grad att jag fick anpassa mig lite under viktpasset.
    90 min promenad inledde ett bi/tricepspass där triceps fick lite mildare behandling.
    Kändes dock bra sammanfattningsvis och resulterade i söndagsömma biceps.

Efter lördagsspasset blev jag serverad en fantastiskt ljuvlig het anrättning:

– med havets läckerheter – så GOTT!
    Skulle egentligen ha serverats med pasta men jag höll mig till gurkan, fungerade det med :)

Resten av lördagen tillbringades i soffan med film och matfixering. Synnerligen lyxig och högst passande tillvaro med en rasande snöstorm utanför fönstret :)

På morgonen överraskades jag av mindre spännande snömassor.
    Spänningen tilltog när jag bara såg tak och fönster på min lilla bil pga de upp-plöjda snödrivorna – tack plogbilen:

Det var bara att gräva sig fram, utrustad till tänderna med:

– en stycken, i sammanhanget, löjlig snöborste och två kängförsedda fötter…

Slutet gott, allting gott, bilen kom loss och sedan följde en hyfsat lång bilfärd som från A till Ö bjöd på detta härliga väder och utsikt:

Lite lagom trött och tärd när jag kom fram men mot alla odds kändes det faktiskt som rätt medicin att göra 90 minuter promenad – MEN, det blev inga vikter!

Tvärtomt kylskåp tvingade mig till ögonblicklig aktion – matjakt.
    Väl inne i matbutiken växlade min uppmärksamhet till högsta skärpa. Antar det är någon biologisk kvarleva från urtiden…eller ett resultat av kontrollerat kostschema ::D

Hur som, fick syn på dessa:

– julägg?
    Strategiskt placerade bland tomteluvorna.
    Jag som är svårt och hårt traditionsbunden när det gäller just jul anser att det är
    otyg att blanda jul och påsk :nono:
    Must och skinka hör till julen och äggen hör till påsken – basta!
    Den som kommer dragandes med kräftor den 24/12 förtjänar att brännas upp med Gävlebocken :p

Fick även syn på denna lilla lockelse:

Någon som testat?
    Någon som vill testa? ;)

Jag vet vem som skall testa den där moussetårtan!

Albin wrote:
    Jag vet vem som skall testa den där moussetårtan!

Säger du det :D
    Inbillar mig att med lite extra hallon kan det nog bli fest :fun:

– blev det i form av asiatiskt.
    Mitt favoritställe är grymma på sina kycklingfiléspett.

En sak jag förundras över, när det gäller ämnet: asiatiskt, är de här sakerna:

Räkchips kallas de och jag undrar, är det någon som uppriktigt tycker de är goda?
    Börjar misstänka att de enbart existerar av tradition eller kan det möjligen vara mina smaklökar som är defekta?

Quote:

Räkchips (på indonesiska krupuk, kerupuk eller kroepoek; på malajiska keropok; i Filippinerna kropek; i Vietnam bánh phồng tôm) är ett populärt tilltugg i delar av öst- och Sydostasien.
    Det är spröda friterade kakor som görs på stärkelse och andra smakgivande ingredienser, ofta räkor, varifrån de har fått sitt svenska namn

Räkchips görs genom att blanda räkor, tapiokamjöl och vatten. Blandningen rullas ut, ångas, skivas och torkas. När de har torkats, friteras de i olja.
    Efter bara några sekunder expanderar de till stora fluffiga kex, nästan som popcorn, då de små luftbubblorna i chipsen expanderar.
    Om de låts torka i luft i flera timmar, börjar de ofta mjukna och bli sega, och därför bör de förtäras inte långt efter att de friterats.
    Man kan förvara dem i lufttäta förpackningar, vilket bevarar krispigheten.
    De kan ofta köpas i orientaliska och asiatiska affärer, samt i många länder i stormarknader.

Många varianter kan också tillagas i mikrovågsugn, där de kan tillagas på under en minut, vilket ofta får dem att expandera på samma sätt som när de friteras.
    I små mängder är den varianten mindre stökig, snabbare och hälsosammare då de inte blir lika oljiga.

Räkchips är ett traditionellt komplement till maten och medföljer ofta hämtmat i många västländer

[http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4kchips]

thaikäk idag alltså, lyx!

– en rejäl laddning vad jag förstår efter några snabba studier av morgonens skåne.
    Efter lärdomen som presenterades i post #580 har jag nu vidtagit åtgärder:

Så låt snön komma, jag är beredd och redo. Jag har snöskyffel-junior i bilen och problem ”insnöad bil” är ett minne blott :emo-thumb

Albin wrote:
    thaikäk idag alltså, lyx!

Ja iaf kycklingfiléer tillagade på olika trevliga sätt men det räcker för att mattillvaron skall kännas lyxig

Dåligt med uppdateringar här!

Albin wrote:
    Dåligt med uppdateringar här!

Eller hur!
    Det är tufft att få tiden att räcka till när man har en så extremt krävande tillvaro…att ha ett liv tror jag det kallas i folkmun ::D😉

Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 1,433 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.