- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 november, 2011 at 09:19 #251315Anonym anvandareMember
De senaste dagarna har jag fått lyssna på en hel del samtal rörande rubriken, vilket fått mig att påminnas om min egen ”uppsatta-mål-historia” inkl diverse slutsater.
Avsluta skolan, skaffa jobb-bostad-körkort-häst-bil – var de första målen, vilka gick relativt smärtfritt. En och annan dyrköpt erfarenhet gällande både bilar och:
– hästar – inkl frekventa besök på akuten, men det hör väl till.
Sedan hade jag den brillianta idén att få skapa mitt eget hem. Helst bygga nytt men totalrenovera var också ok. En tanke jag fann som mycket tilltalande. Vad det innebar i praktiken hade jag givetvis inte en aning om.
Så här i efterhand: psykos!2003 var året då jag hade lyckats få min dåvarande lägenhetshatande sambo att förstå att man inte kunde bo i något så ocharmigt som en nyckelfärdig mex-tex-villa eller någon opersonlig kvadratisk massproducerad låda i svensson-svensson område.
Jag hade även lyckats få honom förstå det härliga i att få skapa sitt hem från grund och botten.
Dealen blev att objektet skulle ligga rimligt nära city, jag fick bestämma över husdelen och han över garagedelen.Efter hetsig budgivning mellan oss och ett (annat galet!) par blev huset vårt och vi blev lyckliga ägare till:
– det fantastiska 1800-tals garaget på 250kvm.
– det fantastiska lilla huset på prärien modern style (med asfalterad väg och kommunalt vatten och möjlighet till avlopp givetvis).
– badrummet
– köket
– vardagsrummet
Med i köpet ingick även doften ”förmultnad-skog-och-kanske-lite-mögel” som satt i väggarna.
Huset hade inte använts sedan 50-talet och var i skick därefter.
Andra dagen som husägare gick jag igenom det ruttna ”vackra gedigna trägolvet som bara behövde slipas”, lyckan var total och alldeles fulländad!15 november, 2011 at 13:41 #251316Anonym anvandareMember– gratis arbetskraft nyttjades efter bästa förmåga (pappa)!
– under rivningsarbetet upptäckte vi att halva skorstenen var slaktad/bortknackad, det hade dolts av väggar och tak.
Ett problem extra eftersom öppen spis stod överst på min önskelista…– vi hade tur och fann en hel drös med fina gamla bjälkar när vi öppnade upp mot vinden.
– jo, även jag var delaktig i slitet.
Dagens förbränningstips: bygg/renovera bostad, mycket effektivt!
15 november, 2011 at 20:08 #251317Anonym anvandareMemberAtt, iaf hyfsat från grunden, rita och bygga sitt eget hem var absolut en lärorik upplevelse men slutsatsen blir ändock att det är en prioriterad sysselsättning andra kan få roa sig med :p
15 november, 2011 at 21:53 #251318Anonym anvandareMemberFunderade på hur jag slugt skulle ge uttryck för min beundran men blev mållös. Du kanske inte tycker det själv men du har en jäkla energi
16 november, 2011 at 07:30 #251319Anonym anvandareMemberHäftigt!! både upplevelsen samt tänket.kan man el har tillfälle att göra detta,så bör man pröva på,då vet man sedan,vad det innebär!……..lol. det roliga i saken,är ju att för varje arbetad timme,så ökar värdet 10 faldt!! har själv hållit på med en massa olika projekt!!
Hus-kaffé-verkstad-affär-dansgala-resturang-mm…..
efter ett sånt projekt,har man fått en mycket bra utbildning,då sitter det i ,ett tag,då skulle man kunna göra exakt samma sak igen,men åt någon annan,och ta betalt för det också!!! har jag ofta gjort,typ,startat ett bolag som sysslat med olika saker.
men jag säger: många äro vägarna till lycka/olycka……………lol
ha det.mvh bighulken…………..16 november, 2011 at 10:06 #251320Anonym anvandareMembersnygg renovering
16 november, 2011 at 16:57 #251321Anonym anvandareMembernördfarbrorn wrote:snygg renoveringTack och bock nördis
Magnus Larsson wrote:Funderade på hur jag slugt skulle ge uttryck för min beundran men blev mållös. Du kanske inte tycker det själv men du har en jäkla energiHahaha! Jag kan erkänna att jag fått energikommentaren tidigare så det kanske är så
Tack tack!bighulken wrote:Häftigt!! både upplevelsen samt tänket.kan man el har tillfälle att göra detta,så bör man pröva på,då vet man sedan,vad det innebär!……..lol. det roliga i saken,är ju att för varje arbetad timme,så ökar värdet 10 faldt!! har själv hållit på med en massa olika projekt!!
Hus-kaffé-verkstad-affär-dansgala-resturang-mm…..
efter ett sånt projekt,har man fått en mycket bra utbildning,då sitter det i ,ett tag,då skulle man kunna göra exakt samma sak igen,men åt någon annan,och ta betalt för det också!!! har jag ofta gjort,typ,startat ett bolag som sysslat med olika saker.
men jag säger: många äro vägarna till lycka/olycka……………lol
ha det.mvh bighulken…………..Visst är det så att det man själv sliter ihop, eller skapar, ökar i värde och betydelse, iaf delar jag den åsikten.
Men du, det fetstilta: GLÖM!
Inga pengar i världen (och det är sant om nu någon tror att allt har ett pris) kan få mig att göra om det där.
OM jag ska göra om det så kommer det inifrån, för att jag känner att jag vill och måste…och inget i världen kan få mig att avstå16 november, 2011 at 17:15 #251322Anonym anvandareMemberHar nog råkat få någon släng av det där som många verkar dras med.
Hals och huvud bråkar så gårdagen gick i vilans tecken.
Bara ett litet snabb-besök på jobbet och passa på att:– hämta bilen på rekond. Tänk om den alltid kunde se ut så där? Självrengörande och självputsande bil står på önskelistan.
– appropå slit. Han som fixade min bil stod beredd att börja med det där monstret, blev utsliten bara av att titta på den.
Sedan hem och möta dödstristess.
Försökte sova men det gick typ inte alls så då blev det film istället:– udda men fungerade
– absolut inte min typ av film MEN eftersom Hans Wiklund rekommenderade den, och jag gillar Hans Wiklund, så såg jag den.
Blev positivt överraskad, tror tom jag kunde höra mig fnissa ett par gånger. Helt okÄven denna dag har gått i pestens sega anda.
Har gjort ett slow-motion-pass på gymmet, fullkomligt idiotisk men strunt samma. Nu ska jag tydligen bli bjuden på bio. Film okänd, passar mig utmärkt, skönt att få bli rastad16 november, 2011 at 18:35 #251323Anonym anvandareMemberlustigt!!! tror det är en polare till mig som byggt den bussen!!!!!
såg lite foton å annat på den.när han byggde den.alltså ,han köpte bussen,sen byggde han om den för att passa som racing buss,med allt vad det innebär!!! också en gammal hojåkare!!! sverige är litet!!!……………..lol16 november, 2011 at 20:54 #251324Anonym anvandareMemberbighulken wrote:lustigt!!! tror det är en polare till mig som byggt den bussen!!!!!
såg lite foton å annat på den.när han byggde den.alltså ,han köpte bussen,sen byggde han om den för att passa som racing buss,med allt vad det innebär!!! också en gammal hojåkare!!! sverige är litet!!!……………..lolSe där ja! Jag misstänker att den högst troligt är den enda i sitt slag?
Hur som, bevis på att världen är bra liten dyker upp titt som tätt16 november, 2011 at 21:00 #251325Anonym anvandareMemberDu glömde ju berätta vilken biofilm det blev. Vore ju jätteroligt om det var Tower heist, hehe.
16 november, 2011 at 21:06 #251326Anonym anvandareMemberNyss hemkommen från:
– bio.
Nu är jag helt färdig, ska slurpa i mig en varm prottedrink.
Ser på mjölkpaketet:– humor! Vad blir det i en sådan där liten anrättning, 1000kcal? Men säkert jättesnaskigt :emo-thumb
Blev ett lättare bic/tripass under em.
Den här föll jag för vid första ögonblicket så den knycker jag:
16 november, 2011 at 22:00 #251327Anonym anvandareMemberSam wrote:Se där ja! Jag misstänker att den högst troligt är den enda i sitt slag?
Hur som, bevis på att världen är bra liten dyker upp titt som tättfinns nog flera bussar av den modellen!!! men inte med samma lackering!!! catapult hette deras racing team,sponsrat av KTM,samt alla på lackeringen.så är nog rätt så unik i sverige.kollade på hans bilder nyss,och det är den! de bytte den till en nyare,2007.deras team alltså.
ja ja,nog om det nu.menar inte att världen är liten,bara sverige!!!
hej svejs……:up:19 november, 2011 at 00:00 #251328Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Du glömde ju berätta vilken biofilm det blev. Vore ju jätteroligt om det var Tower heist, hehe.Vampyrfilmen!
Det var en intressant upplevelse, och då menar jag i första hand studien av övrig biopublik och i andra hand själva filmen.
Se den på bio och innebörden av det jag syftar på blir uppenbar.bighulken wrote:ja ja,nog om det nu.menar inte att världen är liten,bara sverige!!!
hej svejs……:up:Jag tänkte att världen är liten och Sverige ännu mindre
19 november, 2011 at 00:17 #251329Anonym anvandareMemberTorsdag – lätt rygg
Fredag – lätta ben och massa massa jobb.
Det verkar som min ebola börjar ge sig så imorgon går det kanske att göra ett lite mer engagerat gympass? HoppasKöpte en triss:
– och vann 25kr! Helt sensationellt!
Jag hade inte blivit förvånad om jag hade fått betala 25 000kr i 25 år.Kvällens mage:
– den såg betydligt roligare ut i morse men eftersom vi haft mula- och filmkväll så är den ursäktad
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.