Heidi tar sig i kragen

Home Forums Dagböcker Heidi tar sig i kragen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 542 total)
  • Author

Eftersom Filip jobbar från jättetidigt till jättesent idag så hinner jag inte till gymmet. Därför blev det 45 min. motionscykel medan Hampe sov.

Onsdag, torsdag och fredag blir det gymmet!

Idag var det äntligen dags för gymmet! Bröst, axlar och triceps på schemat. Gick upp tidigt för att rusa inom tvättstugan och slänga i massor med tvätt, sedan gick man glatt iväg trots ösregn och storm. Paraplyet åkte åt alla möjliga håll.. Var på gymmet strax efter 7.30.

En ”rolig” grej var att jag inte hade många rena träningslinnen kvar. Så jag provade ett som annars suttit jättetight över brösten. Jag fick typ trycka ner dom i linnet och det såg ut som om dom var på väg därifrån :D Men inte idag!! Det fanns mycket plats över :) Inte alla som blir glada över att brösten krymper, men efter amning osv så tog dom upp halva överkroppen. Det var inte snyggt. Så jag är glad!

10 min. promenad till gymmet

Lutande hantelpress: 15×8, 16×8, 18×6
    Chestpress: 40×8, 40×8, 40×7
    Flyes i cc: 20×10, 20×9 ,20×8

Stående skivstångspress: 22×8, 25×8, 27×7
    Hantellyft åt sidan: 7×8, 8×8, 9×7
    superset med
    Framåtlyft: 7×8, 8×8, 9×6
    Sittande hantelpress: 12×8, 13×8, 13×7

Pushdown: 20×8, 25×8, 25×7
    Frenchpress: 15×8, 17×7, 17×7
    Enarms pushdown med omvänt grepp: 5×8, 6×8, 6×7

15 min. crosstrainer (nivå 3)
    15 min. löpning (9 km/h)

10 min. promenad hem

Löpningen kändes så lätt och rolig idag att jag hade kunnat köra på mycket längre. Men jag hade inte den tiden tyvärr. Ben och mage imorgon.

Dagens lunch: ett experiment.

Jag slängde allt i en stekpanna. Det tog inte många minuter. Jag använde : lite kokosolja (behövs inte mycket), 240 g älgskav, 1 dl kokt ris, ½ lök, några champinjoner, vitlök, ingefära och soja. Det blev gott! Jag åt med pinnar för att göra det lite mera lyxigt :D

Heidi K wrote:
    En ”rolig” grej var att jag inte hade många rena träningslinnen kvar. Så jag provade ett som annars suttit jättetight över brösten. Jag fick typ trycka ner dom i linnet och det såg ut som om dom var på väg därifrån :D Men inte idag!! Det fanns mycket plats över :) Inte alla som blir glada över att brösten krymper, men efter amning osv så tog dom upp halva överkroppen. Det var inte snyggt. Så jag är glad!

Som vi diskutera innan.
    Det handlar om att trivas med den egna kroppen, vad andra tycker spelar egentligen mindre roll.
    Du är nöjd, så :up:

Quote:
    Jag slängde allt i en stekpanna. Det tog inte många minuter. Jag använde : lite kokosolja (behövs inte mycket), 240 g älgskav, 1 dl kokt ris, ½ lök, några champinjoner, vitlök, ingefära och soja. Det blev gott! Jag åt med pinnar för att göra det lite mera lyxigt :D

Ser riktigt gott ut!
    En favorit när jag äter thai är just stekt ris.

Heidi K wrote:
    Jag åt med pinnar för att göra det lite mera lyxigt :D

Finns ytterligare en fördel med pinnar: det tar i regel lite längre tid att få i sig maten :|;)

Sam wrote:
    Finns ytterligare en fördel med pinnar: det tar i regel lite längre tid att få i sig maten :|;)

:up:

JTrulsson wrote:
    Som vi diskutera innan.
    Det handlar om att trivas med den egna kroppen, vad andra tycker spelar egentligen mindre roll.
    Du är nöjd, så :up:

Ser riktigt gott ut!
    En favorit när jag äter thai är just stekt ris.

Ja alltså dom får inte försvinna helt, men jag tycker mest dom är i vägen då man tränar :D Men ibland kommer dom ju till användning :|

Sam wrote:
    Finns ytterligare en fördel med pinnar: det tar i regel lite längre tid att få i sig maten ;)

Haha, ja precis! Kanske man borde äta gröten med pinnar också?

Ben och mage idag då ja. Det är sällan som jag känner mig motiverad inför ett benpass. Vet egentligen inte varför för det är ganska kul bara man kommer till gymmet. Men det beror nog lite på att det oftast blir samma övningar varje vecka. Saknar en riktig benpress också! Idag blev det ett pass i mängden, men dom behövs ju dom också.

Knäböj: 40×10, 50×8, 60×7, 50×8, 40×8
    Benspark: 60×8, 65×8, 70×8
    Liggande lårcurl: 30×8, 30×8, 30×6
    Sittande lårcurl: 35×10, 40×9, 45×8
    Benpress: 110x8x3
    Stående vadpress: 60×15, 60×15, 60×12

3 övningar för magen, 9 set
    30 min. löpning (intervaller, 4.56 km)

10 min. promenad hem

Imorgon blir det rygg och biceps! Har en Celsius som jag ska sluka innan jag går till gymmet. Jag tyckte inte om smaken förra gången, men den här ska smaka cola så får se om den går ner :D

Vaknade utan träningsvärk i benen och tänkte ”ah, skönt att fungera normalt en dag”.. Efter frukosten kände jag hur det började trycka i benen och då jag reste mig kändes det som om benen hade exploderat. Skumt!

Idag var det rygg och biceps på tur. Egentligen ska jag ha 2 vilodagar nu i helgen om jag ska få mina vilodagar. Men eftersom det händer spännande saker nästa vecka borde jag försöka få in lite cardio antingen på lördag eller söndag. Får se :)

Chins: 8, 8, 8 (hjälpvikt 10)
    Hammerrodd: 55×8, 60×8, 65×8 (pb i antal reps på sista)
    Pulldown: 45×10, 50×8, 55×7 (technogyms maskin)
    Sittande rodd, brett grepp: 50×8, 50×8, 50×7
    Ryggresningar: 15x8x3

Baksida axlar i maskin: 20×10, 20×8, 20×8
    Framåtlutande sidolyft i cc: 7.5x8x3

Ez- curls i cc: 30x8x3
    superset med
    Hammercurls: 12x8x3

20 min. crosstrainer (hann inte mer)

10 min. promenad hem

Då det var dags för ryggresningarna blev jag riktigt illamående. Kändes som spyan åkte hiss i halsen. Som tur var nådde den aldrig takvåningen :D Kände mig stressad eftersom jag inte hade mycket tid på mig och jag gärna ville få in så mycket cardio som möjligt. Blev 20 minuter, sedan snabba steg hemåt.

[https://www.body.se/artiklar/?id=62642 Kom ihåg att rösta!]

Vaknade strax innan 7 och hörde regnet som smattrade på fönstret. En stund senare var man ute på en morgonpromenad. Jag hade lärt mig av mitt misstag (gick en morgonpromenad i ösregn, utan paraply och regnkläder..det blev blött), och hade därför en stor grön tältliknande jacka på mig. Kände mig sådär lagom snygg :D Men vem bryr sig, det var mysigt! Blev 60 minuter morgonpromenad :)

Igår läste jag på lite om detta med morgonpromenader. Jag har en bok som heter Allt om fettförbränning. Skriven av Fredrik Paulún. Köpte den för några år sedan så informationen i den kanske inte ens stämmer längre. Det finns några sidor om just morgonpromenader i den boken.

Några tips på vad man ska göra före morgonpromenaden för att få maximal fettförbränning och minimera muskelnedbrytning:

– drick ett stort glas vatten
    – drick 2 koppar kaffe 30 minuter innan promenaden
    – inta 20 g protein 30 minuter innan promenaden

Det står att promenaden ska vara 45-90 minuter men längre än så är risken stor att man förlorar muskelmassa.

Jag vet inte.. Jag dricker alltid ½ liter vatten innan jag går. Men detta med 20 gram protein har jag aldrig tänkt på. Då blir det ju nästan som att man äter frukost 2 gånger. Om man ska hälla i sig kaffe (jag dricker inte kaffe och tänker inte börja heller :D) och äta t.ex. 20 gram äggvita först. Vad tycker ni? Borde man prova? Spelar det så stor roll, egentligen?

Slänger in 2 bilder.
    Först ut är dagens lunch : 1 kokt kycklingfilé, ½ mosad avokado med 100 g kvarg, grönsaker.
    Sedan en bild på vad vi gör varje kväll ;)

Snygging

Alm wrote:
    Snygging
    Heidi K wrote:
    Jag vet inte.. Jag dricker alltid ½ liter vatten innan jag går. Men detta med 20 gram protein har jag aldrig tänkt på. Då blir det ju nästan som att man äter frukost 2 gånger. Om man ska hälla i sig kaffe (jag dricker inte kaffe och tänker inte börja heller :D) och äta t.ex. 20 gram äggvita först. Vad tycker ni? Borde man prova? Spelar det så stor roll, egentligen?
    :

Aminosyror! Garanterat snabbare upptag än protein, så slipper du vänta den där halvtimmen.
    Sen släng i dig lite koffein istället för kaffet. Det höjer ju även förbränningen lite :)

faogel wrote:
    Aminosyror! Garanterat snabbare upptag än protein, så slipper du vänta den där halvtimmen.
    Sen släng i dig lite koffein istället för kaffet. Det höjer ju även förbränningen lite :)

Låter ju precis som det jag får i mig innan mina morgonpromenader…
    Undra hur det kan komma sig? ;)

faogel wrote:

Tack för tipset! :)

Inte uppdaterat här på ett tag. Det beror på att vi har varit i Finland en vecka. Vi kom hem i tisdags och jag har hunnit med bröst, axlar, triceps + 15 min. löpning och ben, mage + 30 min. crosstrainer sedan dess.

I Finland åt jag som jag ville och det blev ingen träning (förutom ca 6 timmar promenad med nära och kära). Gick bara upp ½ kg och det är redan borta. Åt inte så mycket som jag ville ;)

Jag har bestämt mig för att lägga ner dagboken. Det känns som om jag sitter och upprepar mig. Jag har kört på det här schemat i ca 1 år nu. Jag måste ha nya mål!

Då jag började med den här dagboken ville jag hitta tillbaka till träningsrutinerna jag hade innan jag blev gravid, och det har jag gjort! Jag ville få en sund kropp och gå ner till vikten jag hade då jag blev gravid, och det har jag också gjort. Jag har blivit starkare och fått bättre kondition.

Jag fortsätter självklart att träna trots att jag inte skriver här ;) Såhär ser upplägget ut tillsvidare:

Träningen
    -3 styrkepass (1. bröst, axlar, triceps 2. ben och mage 3. rygg och biceps) + 15-30 min. cardio efteråt.
    -2 konditionspass

Kosten
    -Jag är försiktig med kolhydrater
    – Inga såser, inget bröd eller korv
    – Godis och annat ”skit” bara på ätardagen
    – Ätardag 1-2 gånger/månad

Slänger in några bilder på hur det såg ut då och hur det ser ut nu. Kämpa på alla biffar!

Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 542 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.