Helenas långa väg till altaret

Home Forums Dagböcker Helenas långa väg till altaret

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 80 total)
  • Author

Så nu ska jag ge det ett försök…
    Jag ha gjort så många försök tidigare men min karaktär är inte så stark :(
    Jag lyckades ganska bra första 3-4 månaderna när jag var på coachonline.org men sen träffade jag kärleken och träningen blev lite bortprioriterad 😮

Men nu är bröllopsdatumet spikat – klänningen är köpt, kyrkan är bokad, gästlistan skrivs… Så nu MÅSTE jag kämpa!!!
    Finns liksom ingen återvändo.

Fakta:
    25 år
    159 cm
    78.3 kg (har ökat den sista månaden från 74 kg…)
    jobbar tre-skift…

Har tagit hjälp av en PT nu som hjälper mig med att komma igång.
    Vi kör nu mest basic och börjar om från början, allt för att jag ska lära mig alla viktiga grunder och göra övningarna så rätt som möjligt eftersom jag tidigare bara gått på hur mycket kilon jag kan ta istället för att koncentrera mig på att rätt muskel får jobba på rätt sätt!
    Jag hade grym träningsvärk dagen efter första passet då han var på mig i alla rörelser. Jag tog inte ens hälften så mycket i vikt som tidigare men det var bra mycket jobbigare!
    Nu körde jag visserligen 12 reps i 3 set istället för ca 6-8 reps i 2-3 set som jag har gjort…
    Sen försöker jag ta minst 10 000 steg om dagen också, har ju en sån tävling på jobbet vilket sporrar lite mer.
    Så jag har hittat en sträcka på ca 7 km i skogen som tar ca 80-90 minuter för mig att gå med vår gråhund. (hanhundar, spec älghundar, är inte särskilt rolig att gå med i skogen alla gånger…)
    Sen har jag även tre hästar varav en är en tävlingshäst (både hoppning o dressyr) så jag rider minst en häst/dag.

Kosten är däremot helt galet.
    Trodde först att jag åt på tok för mycket då jag bara ökade i vikt så jag gick med i viktklubb.se och började skriva in allt jag åt.
    Jag skulle ligga på runt 1794 kcal/dag enligt dom men jag låg på knappt 1000 kcal/dag så felet låg i att jag åt för lite!
    Här hade jag gått o dragit ner på maten för jag trodde det var boven i dramat men se så fel jag hade!

Så nu är jag tillsagd av min PT att äta mer och oftare (med 2-3 h mellanrum…) så får vi se om det ger resultat.

Så idag är morgonpromenaden avklarad och nu ska jag ut och rida Pelle sen är det nattskift som gäller.
    Skulle behöva hjälp om hur jag ska äta när jag går natt för de skiften är de största problemet i kosthållningen…
    Någon som har nå tips och råd?!
    Är väldigt tacksam!

//Helena

Träningsupplägget för den här veckan ser ut så här:

Pass 1: cykel 30-40 minuter, mage och ländrygg
    Pass 2: Cykel 25 minuter, 2 övn rygg o 2 övn biceps
    Pass 3: 4 övn ben o 3 övn mage
    Pass 4: 2 övn bröst, 2 övn axlar o 2 övn triceps

utöver det är det även schemalagt 1-2 promenader på 30-60 minuter

Jag har problem med ländryggen/bäckenbenet.
    Mina ligament i bäckenet är utslitna så min ländrygg tar mycket stryk om jag inte tränar och går på mina veckobesök hos kiropraktorn…

Snart är nattskiftet klart så då är det sängen som hägrar! :lazy:

Dagens träning kommer nog att bli;
    ”Morgonpromenad” – ska försöka hinna mitt vanliga på 90 minuter men får ta det jag hinner…
    Rida Pelle – även där får jag ta det jag hinner
    Rida islandshäst med jobbet kl 17…
    Så jag ska alltså iväg med jobbet och rida islandshäst när jag har tre egna hästar som behöver motion… :|

Måste hinna till gymmet också *stressar*
    Men jag har ju inte haft tid hittills den här veckan!
    Förutom när jag låg hemma i illamående och huvudvärk men då hade jag ju en godkänd anledning :|

Gårdagens plus
    – promenaden som håller i sig!
    – ridturen med Pelle! – äntligen känns det som om vi kommer nån vart med dressyren!

Gårdagens minus
    – den dåliga kosten
    – jag blev för slö efter promenaden o ridturen så jag missade en massa viktig tid där jag hade kunnat göra nått annat som att träna eller städa…

Ska även försöka hålla lite mer koll på vad jag stoppar i mig, det får inte bara bli oplanerade mål för då kan det bli vad som helst som går fort att göra…

Vaknar väl till lunch idag och då gäller det att jag hinner med allt.
    Anders jobbar dag så jag måste sköta hela gården de få timmar jag har hemma *kommer ihåg*

Hallå!
    Satt och kikade in din journal och vill bara komma in och peppa lite! Bra kämpat! :emo-thumb

Och en fråga också. Har du gått ner nånting i vikt sen du började äta mer mat än då? Funderar en del på det där, och det verkar vara en svår balans mellan att äta för lite eller för mycket :|

Sen vill jag bara säga att jag är så avis på dina hästar! Hade en egen, ett fullblod, som blev såld i våras för att jag inte hade tid och råd. Men nu när jag läser i din journal får jag en massa härliga minnen ;)

Ha det bra och fortsätt kämpa!!
    Mvh

Hello Helena!
    Den här journalen har jag väntat på:emo-thumb
    Hmm,vet inte om jag missat,men när är datum spikat för bröllopet?
    Ang natt arbete så jobbar jag sj bara nätter+kvällar!
    På nätterna under dieten åt jag: proteindrinkar+1banan(kyckling+sallad)proteinrika bars.
    Nu käkar jag gröt+proteindrink!
    Ska bli såååå kul att följa dig till alltaret!
    Jag är såååååå glad för din skull!;)
    Tror du är riktigt motiverad att fixa det här nu!
    (du har ju verkligen fullt upp med jobb,hästar och träning)
    Men det här är ju under en tillfällig period,så det här kommer du fixa tjejen!
    Lycka till nu!
    Vi finns här för dig!
    Många Kramar//S*

hannav86 wrote:
    Hallå!
    Satt och kikade in din journal och vill bara komma in och peppa lite! Bra kämpat! :emo-thumb

Och en fråga också. Har du gått ner nånting i vikt sen du började äta mer mat än då? Funderar en del på det där, och det verkar vara en svår balans mellan att äta för lite eller för mycket :|

Sen vill jag bara säga att jag är så avis på dina hästar! Hade en egen, ett fullblod, som blev såld i våras för att jag inte hade tid och råd. Men nu när jag läser i din journal får jag en massa härliga minnen ;)

Ha det bra och fortsätt kämpa!!
    Mvh

Hej!
    Tack så mycket!
    Härligt med stöd! :emo-thumb
    Jag har inte sett någon förändring än på vågen, det är så många faktorer som ska spela in. Jag stressar ju också väldigt mycket och får lite sömn så jag tror inte att det kommer visa nå resultat förrän jag skärper till mig och tar tag i allt som ska göras.

Hästarna är självklart en glädje att äga, tråkigt att du blev tvungen att sälja.
    Ibland går jag faktiskt i dom tankarna själv då jag inte känner att jag har råd och tiden är också en bristvara men så länge vi klarar oss så vill jag inte fundera mer allvarligare på den saken.

Ha det bra!
    /Helena

SUSAN wrote:
    Hello Helena!
    Den här journalen har jag väntat på:emo-thumb
    Hmm,vet inte om jag missat,men när är datum spikat för bröllopet?
    Ang natt arbete så jobbar jag sj bara nätter+kvällar!
    På nätterna under dieten åt jag: proteindrinkar+1banan(kyckling+sallad)proteinrika bars.
    Nu käkar jag gröt+proteindrink!
    Ska bli såååå kul att följa dig till alltaret!
    Jag är såååååå glad för din skull!;)
    Tror du är riktigt motiverad att fixa det här nu!
    (du har ju verkligen fullt upp med jobb,hästar och träning)
    Men det här är ju under en tillfällig period,så det här kommer du fixa tjejen!
    Lycka till nu!
    Vi finns här för dig!
    Många Kramar//S*

Hej gumman!
    Kul att du tittar in!
    Ja jag tyckte det var dags att komma igång seriöst nu så då är det lika bra att gå hela vägen :D
    Datumet är spikat sen klänningen köptes, 080808. (kl 16.00)
    En fredag dock, men det där datumet ska ju betyda tur och evighet eller vad det nu var på japanska så vi får väl lita på det ;)

Jo just nu har jag VÄLDIGT mycket att göra och hinna med så ibland känns det riktigt tungt när kroppen säger att jag måste vila men ändå åker jag till jobbet för ett nattskift…

Hoppas jag hinner till västerås också men det känns som om jag måste prioritera hemma först så vi får se…

Kram på dig!!!

Det börjar bra…
    Har inte hunnit med träningen idag som det var tänkt, men morgonpromenaden blev av iaf.
    Inte lika lång som vanligt men det blev iaf nånting…
    Jag och Jack var ute i 40 minuter i skogen efter min knappt 4 timmars sömn och sen har dagen bara rullat på…
    Red islandshäst 2 timmar med jobbarkompisarna också, kul var det men usch så dåligt samvete jag har för att jag varken hann med mina egna hästar eller träningen!!!
    Kom hem 20.30, gjorde klart med mina hästar för natten, packade ner nån smörgås i all hast och kom iväg till jobbet kl 21.15…
    Jag var så otroligt stressad hemma så när jag nästan var framme på jobbet så hade jag börjat koppla av och trodde att jag skulle somna bakom ratten…

Så nu är det ett nattskift med en hel del kaffe som är framför mig :sleepy:
    Det bästa med mitt jobb är att jag kan faktiskt åka hem om jag inte kan/orkar jobba och jobba igen det sen när jag har tid!
    Den tanken går faktsikt omkring och sprätter i mitt huvud just nu så jag har planer på att stå ut så länge jag kan iaf…

Tänkte även passa på och berätta lite om där hemma, om varför jag har så lite tid om dagarna…
    Vi (jag och min sambo Anders) bor inte i en liten lägenhet direkt utan vi äger (tillsammans med Anders syster) en stor släktgård (Anders morfars släktgård) med mycket mark (skog och åkrar, åkrarna är tack och lov utarrenderade!) och en stor ladugård där det har funnits mjölkkor med idag inhyser den våra 7 får, mina tre hästar, en tupp (Sture) och två stallkatter.
    Inne i huset, som för övrigt är på 220 kvm, bor vi med gråhunden Jack och två katter som är för slöa för att vara stallkatter.
    En av hästarna är ju min tävlingshäst, de andra två rider jag när jag har tid och möjlighet, men önskan är ju att hinna rida två hästar/dag iaf.
    Sen tränar jag min svägerskas dotter, Alina, i ridning då hon inte kan gå på ridskola (delad vårdnad så hon bor hos oss varannan vecka) och hon är 10 år och tycker att moster har all tid i världen för henne :whistle:

Mer då…
    *hmm*
    Anders är brandman och har världens konstigaste arbetstider.
    Antingen är det dagspass mellan kl 08.00-18.00 eller nattpass 18.00-08.00 men varannan helg är det dygnspass 18.00-18.00 så när han jobbar är det bara jag som kan sköta gården och eftersom jag jobbar treskift så blir det en hel del pusslande och sömnen får tyvärr ta en massa stryk…
    Jag har ju förstås svägerskan på samma gård i ett annat hus men hon har nyligen skaffat kille så där kan man inte räkna med så mycket hjälp för tillfället :p
    Dessutom är hon hästrädd så det sket sig iaf…

Faktiskt så tar vi oss tid för att mysa en kväll i veckan om vi kan, ibland blir det fler veckor mellan men vi försöker iaf!
    Men vi ser då nästan aldrig på TV!
    I tisdagskväll var första kvällen på länge som vi slog oss ner i tv-soffan och kunde koppla av med en film, men då var den tiden väldigt noga inplanerad i dagsschemat så det skulle hinnas med *skrattar*

Ja som ni ser så är mina dagar fulla till bredden men jag älskar det!
    Så om jag kommer iväg till gymmet kan jag nästan aldrig garantera för saker och ting blir aldrig som man tänkt sig…

Nä nu måste jag jobba!!!

Kram!!!

Börjar med att bli sjuk direkt efter att jag har startat denna journal! :(
    Men samtidigt är jag inte förvånad för det inträffar VARJE[/b] gång jag börjar träna och känner endorfinerna strömma genom kroppen.
    Det slår liksom aldrig fel 😥

Men igår ledsnade jag och tog en shoppingtur :|
    spenderade nästan hela lönen och åkte sen på en dundrandes huvudvärk som vägrade släppa, men jag har ju världens bästa sambo som åkte hem från nattskiftet för att ta hand om mig och alla djuren så jag fick kurera mig. ;)

Jag hade ju också köpt en leksak till honom på Toys R’US(som jag också fick leka med!)
    Han hade berättat att han älskade att bygga med lego när han var liten (vilken unge älskade inte lego?!) och när jag gick där bland hyllorna och letade efter en present till bästa väninnans son som fyller 7 idag hittade jag en hel brandstation i lego! Men bilarna fick man ju köpa separat så jag började i liten skala och köpte den största bilen – en stegbil med släpvagn och motorbåt och en rökdykare och en räddningsledare *skrattar*
    Så när han kom hem och allt var klart så hamnade vi vid köksbordet och byggde med lego!
    Lite kul!!!

Det där var kanske lite offtopic….

Lite mer ontopic…
    Har laddat min nya mobil (köpte ju en sån igår också… W660i – röd) med massor av ny musik så nu spelar den för fullt i mina öron och jag är mer laddad än någonsin!
    Det är underligt ändå hur humöret kan ändras från att inte vilja nånting alls till att jag vill springa milen NU(!) med bara en sån liten detalj som fräsch musik i MP3 spelaren…
    Ska börja med att dra mig ut på promenad nu, men eftersom jag bor mitt ute på landet och jakt med lös hund började idag så får jag hålla mig borta från jaktområdena vilket är typ ÖVERALLT!
    Men jag har ju en nyinköpt crosstrainer som står i vardagsrummet *tänker*
    Men det är ju härligare med en promenad ändå…

Borde ta en sväng på gymmet också, men eftersom jag både somnade o vaknade med denna huvudvärk så vet jag inte om det är det smartaste draget idag eftersom jag också ska jobba eftermiddag…

KUL!
    Lycka till!
    Mvh/J.

Oj villken shoppingtur det blev*Me like,hehe*
    Men du vännen hoppas verkligen du blir frisk och kry snart!
    Sååå typiskt nu när du var såååå taggad!
    Krya på dig bruden:friends:…Kram//S*

Kämpa på tjejen du klara det! :)

Hej synd att du bor så långt bort, annars kunde jag avlasta ditt samvete vad gäller häst-motionering ibland, längtar efter att få rida lite, men har inte tid/pengar till ridskola/medryttare nu.

Kör så det ryker nu så ska du se att kilona kommer göra detsamma! Ska bli kul att se bilder från bröllopet sen (vilket jag räknar kallt med att du kommer posta!)!

Fed up wrote:
    Hej synd att du bor så långt bort, annars kunde jag avlasta ditt samvete vad gäller häst-motionering ibland, längtar efter att få rida lite, men har inte tid/pengar till ridskola/medryttare nu.

Kör så det ryker nu så ska du se att kilona kommer göra detsamma! Ska bli kul att se bilder från bröllopet sen (vilket jag räknar kallt med att du kommer posta!)!

+1[/b]
    Håller tummarna för dig kvinna!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 80 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.