Helenas långa väg till altaret

Home Forums Dagböcker Helenas långa väg till altaret

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 80 total)
  • Author

Då var det dags igen, morgonpromenad med mina kära stavar…

Tid 1:24:09
    Health 13% 11:04
    Fitness 67% 56:11
    Power 20% 16:33
    Genomsnitt 143 bpm
    Max 181 bpm
    765 kcal

Önskar att jag hade tagit i lite mer…

Ingen morgonpromenad igår pga svinont i ryggen och rumpan.
    Troligtvis träningsvärk men jag blir ganska handikappad när det gäller ryggen.
    Så jag vågade helt enkelt inte bege mig ut när jag hade så ont.
    Idag känns det bättre men ”tyvärr” kom min pappa på besök innan väckarklockan ringde…
    Så jag ville inte vara otrevlig o sticka ut på promenad när sambon inte heller var hemma (jagade…) o kunde ta hand om besöket.
    Men pappa brukar komma varje helg nu för tiden bara för att hjälpa till med stallbygget. Så jag visste ju att han klarade sig själv där ute men han hade köpt trisslotter åt oss och ville ha kaffe så det var bara att dra på sig stora leendet och planera promenaden lite senare idag.

Ikväll har jag party igen, den här gången är det i min hemby hos en barndomskompis som jag inte umgåtts med på typ 15 år…
    Jag hoppas att jag säljer mycket ikväll för jag behöver verkligen pengarna!
    Mina vinterdäck var ju inte godkända visade det ju sig så på tisdag får jag hem nya däcken på 7500 kr… Så jag behöver PENGAR! vem behöver inte det?!Jag kanske inte har sagt det men vid sidan om mitt arbete som cnc-operatör så driver jag homepartyn o säljer sexleksaker och underkläder…
    Man får iaf nån tusenlapp extra i månaden…

Nä nu ska jag ut o sätta i broddarna i Pelles skor så vi kan ut o rida!
    Har längtat så efter att få rida den sista veckan så nu ska vi ut o njuta i det fina vädret!
    Mycket snö, klarblå himmel, stark sol och 4.5 plusgrader – kan det bli bättre?!
    Det tråkiga är väl alla snöstyltor som Pelle kommer att få i hovarna men jag är ju bara ute i skogen så så länge vi håller oss borta från vägarna så är det ju ingen fara med dom, han märker knappt av dom iaf då…

Ha det bra!

Nu har jag varit på mitt andra möte hos [http://www.halsoinvesthogbo.se/ Högbo Hälsoinvest] och den här gången skulle jag alltså få veta vad dom hade gjort upp för reahiliteringsplaner för mig.
    Jag blev förvånad, glad och lättad av beslutet…
    Jag ska bli sjukskriven i fem veckor, en så kallad förebyggande sjukskrivning.
    I dom fem veckorna är det rehabträning 4 dagar i veckan mellan kl 8.30-16.00 det innebär två träningspass om dagen (en gruppträning på morgonen och en individuell träning på eftermiddagen) sen är det teori liknande kurser under dagen om kost, avslappning (även lite praktiska uppgifter i avslappningsövningar), stresshantering och annat smått o gott.
    Kort sagt så är det fem intensiva veckor där dom går in på djupet på hela livsstilen (hälsobeteendet kallade dom det) och inte bara behandlar ryggen…
    Dom anser att allting hör ihop, mår jag dåligt så äter jag fel, då klarar jag inte av att träna ordentligt eller så tränar jag fel vilket i sin tur gör att jag får ännu mer ont i ryggen vilket leder till att jag mår dåligt…
    Ja en enda ond cirkel alltså…
    Det blir nog bra till sist!
    Jag börjar vecka 3 och går där till o med vecka 7.
    Så det är en stund kvar…

Hittade en ny bröllopsklänning som jag föll för också, jag tycker ju om den jag har köpt av min syster men den här lockade verkligen fram en stark känsla som skrek ut att ”Den DÄR vill jag ha!!!”
    Jag har bokat tid hos bröllopsbutiken Pierina i Gävle imorgon för att prova ut den, den fanns bara kvar i ett exemplar o den är en storlek större än den jag har (38/40) plus att det ALDRIG har blivit använd vilket lockar mer :|
    I början var jag tveksam eftersom jag redan hade köpt en klänning men när jag berättade för min tärna o Anders om hur jag kände så tyckte dom att jag skulle ta den för jag gifter mig bara en gång o då ska jag ju ha klänningen jag älskar…
    Så i o med den nya klänningen byts också färgerna ut, tidigare skulle jag ha ljus rosa o ljus lila men nu blir det helt enkelt vitt och mörkt rött! ;)

Morgonpromenad har jag hunnit med idag också, glömde nästan bort det 😮
    Blev en kort på 38 minuter, hade ingen ork eller lust.

Är sjukskriven den här veckan och nästa också för att jag äter tre mediciner mot ryggen, en för smärtan, en förbiverkningarna av den första medicinen och en muskelavslappnande…

Morgonpromenad i regn/snöslask och svinhala vägar!
    Inte direkt det optimala när man vill hålla pulsen uppe men jag rörde iaf på mig, får se det så!
    Jag hade Jack med mig vilket inte heller är så bra när det är halt… :nono:

Jag tänker inte skriva in statsen från promenaden då jag såg efter halva sträckan att jag hade råkat stänga av pulsklockan så den ger ingen rättvis bedömning idag…
    Men det vart iaf den gamla vanliga sträckan på 7 km (enligt klockan så tog prommen 88 minuter idag)
    Nu har jag även stretchat och övat lite på min nyinköpta pilatesboll/fitnessboll eller vad den nu kallas.
    Behöver stärka upp bålmuskelaturen så den nöts på lite då o då just nu.

Kallt är det här inne också, Anders jobbar dygn så det är inte eldat…
    Ja jag kan elda själv men det är ju så tråååkigt…. :O

Bestämde mig för den nya klänningen igår också, den satt bättre än den jag har hemma så det fattades knappt en decimeter innan jag får igen dragkedjan o det klarar jag ju av!!!
    Varför jag bytte berodde INTE på storleken utan på klänningen i sig, jag verkligen ÄLSKAR ;) den nya klänningen, o det är väl så det ska kännas?!

Nu ska jag göra mer nytta.
    Snart första advent o jag ska julstäda innan dess (har hela nästa vecka fullpackad med födelsedagar!!! 6 st på 7 dagar! blir kämpigt med tid över hemma)
    O jag hade tänkt prova på ett nyttigare recept på lussekatter så även jag kan unna mig nånting, men jag tänker då inte tillåta mig tårta på alla dessa kalas (ett är sambons…) men färsk fruktsallad med lättkesella är inte heller så dumt!

Ha det bra!

Usch så mycket en sjukskrivning kan ställa till med!
    Jag klättrar på väggarna här hemma… Vila ryggen? Vad är det?!
    Stor städade hela nedervåningen, bytte till julgardiner och gjorde fint inför advent. Härligt!
    Stolt blev jag också när jag såg resultatet efter min ihärdiga dag!
    Tyvärr blev jag nästintill sängliggandes dagen efter, men jag fick ju fint här hemma! :emo-thumb

Grannen (vars tupp flyttade hit i början på sommaren) gav oss två av sina hönor i tisdags, så igår fick vi första ägget! *stolt*
    Det är inte fy skam att bara gå ut i hönshuset och plocka färska ägg när man är sugen

Annat nytt då…
    Jo sjukskrivningen förde ju med sig dålig ekonomi också, helt plötsligt minskade ju min lön :( och med den även pengarna till den nya klänningen, så som det ser ut nu måste jag kassera dom planerna fast har jag tur blir den inte såld förrän jag har råd att köpa den…
    En sak som grämer mig är rehabsträningen i vår, fem veckors sjukskrivning, jag som går på knäna efter tre… Eller egentligen är det bara en veckas sjukskrivning jag får på knäna för nu, den i oktober som drog ner november lönen, tänk vad tre veckor kommer dra ner december lönen då!!!
    Usch o fy!

Nä nu ska jag sluta gnälla o gå ner o göra tårta, Anders fyller ju år idag så vi väntar på besök. Har lovat svärmor att hon ska få mat när hon kommer hit efter sin strålningsbehandling som hon gör just nu på Gävle sjukhus… Av 25 behandlingar har hon 7 kvar nu…

Ha det bra!

Äntligen börjar kilona krypa av mig, det går sakta men säkert! :yahoo:

Det är nu dagliga morgonpromenader och – hör o häpna – viktväktarmat!!!
    Jag fick den tokiga idéen om maten här om dagen då jag inte får träna utan bara ta promenader och jag ville ha resultat NU!
    Så jag tänkte ”har det funkat för andra så kanske det funkar för mig med”
    Jag tänkte bara hålla på med det fram tills jag får börja träna igen.

Var till min frisör igår, hon vill ha med mig till en Vietnames – Tao eller vad han hette från Linköping…
    Han skulle tydligen kunna ”bota” de flesta krämpor med hjälp av olika andningsövningar, rörelser och mat?!…
    Ja det skadar inte att prova!
    Han lyckades hjälpa henne under det här året med stora bölder hon fick i ansiktet som läkarna sagt att skulle vara kroniska och gav henne antibiotika som gav henne ännu mer problem fast bölderna försvann…
    Idag finns bara lite ärr i ansiktet efter bölderna och hon äter ingen medicin alls utan följer hans kostråd (inga konstigheter, bara ”rena” råvaror och inga tillskott…) så han kanske inte är så tokig.
    Tänkte kolla upp det här med ryggen bland annat sen drabbas jag ju av ALLT! Så fort det är nått som går ute i landet så nog f**n drabbas jag av det också! :(

Nä nu ska jag ut på min promenad, kaffet har nu kallnat tillräckligt så jag kan dricka det :D

Ha det bra!!!

Jag mår verkligen jättebra just nu!!!
    Vaknade klockan 7 imorse (trots att jag jobbat eftermiddag!) Och kände ett sånt enormt sug efter en härlig morgonpromenad!
    Så jag drog med mig sambon ut i regnet så han fick ta Jack så jag kunde ta mina kära stavar ;)
    Dom gör mig verkligen lycklig, det går så bra när jag tar dom med mig ut och jag känner verkligen att det ger mer än en vanlig promenad.

Det finns ett företag här i Gästrikland som heter [http://www.bondenara.se Bondenära] och jag kom i kontakt med dom för några veckor sedan och då bestämde vi oss för att anlita dom till frukt o grönsaker för dels är det ekologiska råvaror och sen är frukterna o grönsakerna mycket godare än i handeln!
    Vad dom sysslar med är alltså försäljning av ekologiska råvaror (allt möjligt faktiskt!) sen levererar dom det hem till dörren!
    Det är många företag som sysslar med sånt nuförtiden och jag tycker det är toppen!
    Varje torsdag får vi hem 4 kg frukt och 7 olika grönsaker (allt efter säsongen) så helt plötsligt vräker vi i oss frukt o grönt varje dag!
    Så det kan ju vara en bidragande faktor till mitt välmående.
    Förra veckan fick vi hem 10 kg styckat lammkött också, så nu är frysen full

Hade en tråkig eftermiddag igår dock; trött och tung i kroppen och killarna kom med kebab och pratade om helgens övertid då det tydligen ska bjudas på pizza… Men jag då? Tänk på mig grabbar! :(
    Men idag är det mycket bättre igen!!! :D

Ha det bra!

Vågen visar nu minus 2.1 kg sen i tisdags!!!

:yahoo:

Idag visade vågen -2.8 kg… jag får väl vara glad så länge det varar…
    Jag har fått en tokig period o väger mig varje morgon för att hålla motivationen uppe, än så länge har jag haft tur att den bara har visat minus för varje dag som går så nu ska jag inte väga mig förutom på tisdagar!!! *LOVAR*

Promenaderna rullar på, är lite beroende av dom nu 😮
    Igår missade jag morgonpromenaden, tog en resa in till Borlänge för att shoppa loss inne i Kupolen istället.
    Men på kvällen hade vi julmarknad här i Årsunda så jag o Anders snörade på oss dojjorna och tog en rask 60 minuters promenad i den mörka skogen fram till centrum! Riktigt härligt!!!

Idag har dock mina stavar fått blivit utnyttjade igen och nu ska jag ut o rida Pelle för första gången på VÄLDIGT länge! *glad*

Tyvärr har jag nu två nattveckor på raken framför mig, börjar ikväll kl 18.00 o då tänkte jag köra 10 nätter på raken istället för att vila nästa helg. Det passar bäst för mig just nu…

Jag är väldigt avundsjuka på alla som är nere på LP, jag vill också!!!:(

Nästa år ska jag vara på plats!!!

Lycka till alla som tävlar idag (spec Cinnabon! +163 BF :emo-thumb You rock girl!)

Kram kram!!!

Bild nr 1: Är på väg till Kupolen, att lite shoppingplaner kan göra mig så glad :D

Bild nr 2: Jag försöker få på mig en kjol i storlek 38… Meningen är att jag ska lyckas någon gång, men det är iaf en bra bild att ha o jämföra med när jag lyckas nå målet.

Bild nr 3: Från en av mina morgonpromenader, underbart med solsken och gnistrande snö! :nod

Är på mitt första av 10 nattskift och jag mår oförskämt bra!!!
    Det roligaste var när jag bytte om och jag fick igen arbetsbyxorna helt utan problem!!! *skrattar* Jag har haft en lååång period nu där jag inte har fått igen knappen i byxorna men sista dagarna har det gått med en liten kamp men idag hände det som gjorde mig glad, dom gick inte bara att stänga utan dom sitter slappt runt magen och rumpan också!!!
    Låter säkert helt sjukt för er som är så otroligt vackra och med en grym fysik men min knubbsälsfysik gör ju att den minsta framgången känns enorm för mig 😮

Jag satt o räknade lite på tiden tills vi ska iväg till Borlänges Aqua Nova med företaget och allas familjer (deras nybyggda äventyrsbad som tydligen är ett av de bästa i sverige! kanske till o med norden…)
    Vi har idag 9 veckor kvar till den dagen, hoppas jag hinner förlora en del kilon tills dess men håller jag i som jag gjort den här veckan så ska ju inte det vara några problem.
    Det tråkiga är att min Anders ska vara i Linköping just den helgen så han kan inte följa med *gråter*
    Jag som så gärna ville ha honom med :(

Det påminner mig om att jag måste köpa bikini…. Men jag väntar nog ett tag till med det, vet ju inte om jag har gått ner mer tills dess eller om jag har samma storlek… *önskar vara nån storlek mindre*

Alla bilder på folk från FF gör mig ju tokmotiverad till ännu en härlig vecka med VV och promenader!
    Har fått min T-shirt från tjejmilen nu också, är anmäld till 2008 års lopp :P
    Vann ju ett helt set med löparkläder och skor från Nike när jag deltog nu i 2007 års lopp!
    Men nu kommer jag ju o springa under ett annat namn, som nygift! ;)

Ja just det – jag var ju ut o red Pelle idag också! Det var så härligt att rida igen! Men det gör ju så ont i ländryggen när jag rider…
    Fick trilskas med att sätta i nya brodd i skorna innan vi gav oss ut också *suck*
    Men 30 minuter fick jag på hästryggen och sen var det mat och sömn som stod på schemat innan jag åkte hit för lite slavarbete…

Grattis grattis tjejer till fjärde respektive femte platsen i BF +163 cm!!![/b]
    :yahoo::buttrock::friends:

Jobbade bara till kl 02 i natt så jag tog mig ur sängen vid kl 11 redo för en morgonpromenad med mina stavar!
    Startade VV programmet och såg att det inte alls var vägning på tisdagar utan MÅNDAGAR! Så det var bara att ställa sig på vågen igen (för typ hundrade gången den här veckan 😮 ) men då fick jag mig ett stort leende på mina läppar och promenaden blev SÅ mycket lättare!
    Jag hade minskat från 78.8 till 75.5 (3.3 kg!) den första veckan! :yahoo:
    Jag tror att det beror mycket på min beslutsamhet den här tiden, och nu är jag ju ännu mer besluten!!!
    Jag blev verkligen glad över minskningen men framförallt att det har varit så lätt! Jag har då aldrig varit med om att jag inte har protesterat det minsta men nu har det bara flutit på!
    Jag kanske har mognat eller nått, jag vet inte men det känns annorlunda än tidigare försök iaf.

Nu ska jag iväg o kränga lite dildosar :up:P

ja just ja, jag skrev ju frossa i rubriken…
    Jag fryser HELA tiden idag!!!
    Låg i soffan med tre filtar och raggsockor och en varm kopp te men var likt förbannat svinkall över hela kroppen!!!
    Inge roligt alls ju…

När jag skulle åka till jobbet idag (igår? :| ) så skrev jag in allt jag hade ätit och det jag hade gjort i ordning för att ta med mig.
    Då såg jag att jag borde äta lite mer än det jag hade planerat för dagen men tiden räckte inte till så det fick räcka, men nu när klockan snart är 03.20 så känner jag hur trött min kropp är, jag borde verkligen ha ätit mer!!! :(

Så här trött har jag nog aldrig varit ett nattskift…
    Jag sitter inte o gäspar och är ”dags-att-sova-trött” utan kroppen är tung och känns konstig bara.
    Tappar balansen när jag går och mår lite illa…
    Men jag bestämde mig för att låta promenaden vara under tisdagen och sova ut och sen handla inför resten av veckan så jag slipper det här problemet i fortsättningen.

Nästa vecka är det två julbord inbokat – blir jobbigt!

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 80 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.