HJÄÄÄLP!!! helvändning av livet

Home Forums Dagböcker HJÄÄÄLP!!! helvändning av livet

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jag är helt ny när det gäller kost och träning. Här vill jag skriva ut lite hur jag lever, äter och tränar för att kunna få tips och råd.

Min tanke förutom att såklart må bra är först och främst gå ner i vikt (ca 25-30kg kanske?) just nu väger jag mellan 105-110, helt ärligt vet jag inte eftersom jag inte väger mig. Mäter mig dock!

Har en bra grund, är stark eller såkallad grov benstomme ;) *skrattar lite*

Jag bor i malmö (nyinflyttad) och är medlem på 24/7 men ska jag vara ärlig har jag aldrig varit där, största anledningen är nog min okunnighet av träning och är lite löjlig så ja, inte gått dit :P (skäll på mej)
    Har precis köpt mig en stegräknare och en vanlig vardag ligger jag aldrig under 10tusen steg.

Ska jag berätta lite snabbt om hur jag var förr så drack jag LÄTT 4-10 burkar cola om dagen och även godis dagligen, rörde mig knappt, var väl när man gick på stan och liknande men inget i träningssyfte. Flyttade till malmö i mars, sen dess har jag promenerat CA 3 dagar i veckan en timme per gång i snabb takt. Har även bättrat på min mat en hel del och minskat godis/cola otroligt mycket. Kan hända att det blir en burk cola i veckan. En normal dag ser väl matintaget ut ungefäääääär såhär:
    Frukost: två fullkornsmackor med antingen kalkon eller ost på, även smör!
    Älskar mjölk så ett glas (ca 3dl) till frukosten. Blir det inte mackor så blir det lättfil vaniljsmak med havrepuffar. Även linfrö (krossade)

Lunch blir det sällan, isf något hyffsat lätt, slinker tyvärr ner en korv då och då. Riskakor. Eller en smoothie.

Kvällsmat är väl ganska vanlig mat, lax med potatis och romsås. Köttbullar mm, ärtsoppa mm.. Älskar sallad så har nästan halva tallriken med sallad till varje måltid (sallad tomat gurka)

Nu är det såhär att jag har minskat mitt kaloriintag senaste månaden, två månaderna. Ätit ca 1000-1500 kcal per dag, och rört mig mer än vanligt MEN iiiiiiiingenting har hänt på måttbandet.

Jag är så otroligt öppen för förslag och tips, är tyvärr en sån människa som har lättast att leva efter ett schema.. Att man vet vad man ska träna eller äta, lättare att faktiskt göra då. Men eftersom jag är så otrolig okunnig inom det mesta så hoppas jag verkligen det finns någon här som är villig att kanske hjälpa mig lite?

Kommer skriva upp allt jag äter och tränar några veckor och skriva in här allt eftersom.

Hej

En snabb titt på det du skriver så är det första man misstänker samma problem som i alla andra (finns väldigt många trådar där folk inte kan förstå varför dom inte går ner i vikt) trådar med samma ämne. Och det är att du förmodligen inte ligger på underskott, det är i praktiken enkelt, ligger på på underskott går man ner i vikt. Du skriver en korv slinker ner här och där osv vilket får en att misstänka att du missar att räkna en hel del i din redovisning. Även småsaker som smör, olja osv osv osv ger kalorier och många bäckar små. Köttbullar, ärtsoppa osv osv är energitätt mat, bra mat men kanske inte just när man ska gå ner i vikt och ganska mycket dessutom.

Sen om du inte vägt dig, hur sjutton vet du då vad ditt kaloribehov är? ;-)

Mitt tips om du vill göra en helomvändning är att skaffa en digital matvåg om du inte redan har det och faktiskt ha koll på vad du stoppar i dig. Shapeup eller liknande ap gör det enkelt att skriva in vad man äter och se hur många kalorier det är.

När du fått styr på kosten så utnyttja det där kortet du köpt på 24/7, bli inte en av dem som köper ett kort och sen skiter i att träna. 24/7 (jag tränar själv där just i Malmö) har folk av alla storlekar och dessutom finns det tjejgym för de som tycker det är lite pinsamt eller har andra anledningar att inte vilja träna med killarna.

Lycka till!

ps, inte chans att det är 1000 kalorier på den kosten. bara två mackor med pålägg är minst 300kcal.

Gober wrote:
    ps, inte chans att det är 1000 kalorier på den kosten. bara två mackor med pålägg är minst 300kcal.

Äter oftast bara frukost och middag. :P

Gober wrote:
    Hej

En snabb titt på det du skriver så är det första man misstänker samma problem som i alla andra (finns väldigt många trådar där folk inte kan förstå varför dom inte går ner i vikt) trådar med samma ämne. Och det är att du förmodligen inte ligger på underskott, det är i praktiken enkelt, ligger på på underskott går man ner i vikt. Du skriver en korv slinker ner här och där osv vilket får en att misstänka att du missar att räkna en hel del i din redovisning. Även småsaker som smör, olja osv osv osv ger kalorier och många bäckar små. Köttbullar, ärtsoppa osv osv är energitätt mat, bra mat men kanske inte just när man ska gå ner i vikt och ganska mycket dessutom.

Sen om du inte vägt dig, hur sjutton vet du då vad ditt kaloribehov är? ;-)

Mitt tips om du vill göra en helomvändning är att skaffa en digital matvåg om du inte redan har det och faktiskt ha koll på vad du stoppar i dig. Shapeup eller liknande ap gör det enkelt att skriva in vad man äter och se hur många kalorier det är.

När du fått styr på kosten så utnyttja det där kortet du köpt på 24/7, bli inte en av dem som köper ett kort och sen skiter i att träna. 24/7 (jag tränar själv där just i Malmö) har folk av alla storlekar och dessutom finns det tjejgym för de som tycker det är lite pinsamt eller har andra anledningar att inte vilja träna med killarna.

Lycka till!

Tack ska köpa en direkt i morgon. Använder den appen redan ;) men ska ha anteckningsblock med mej ööööverallt :)

Emma.ahlfors wrote:
    Gober wrote:

Och det kanske gör att du blir hungrig och småsugen..på tex en korv?

Jag kan rekommendera dig att söka upp deffguiden där finns massor av bra info om man vill gå ner i vikt.

Gober wrote:
    Emma.ahlfors wrote:
    Gober wrote:

Och det kanske gör att du blir hungrig och småsugen..på tex en korv?

Jag kan rekommendera dig att söka upp deffguiden där finns massor av bra info om man vill gå ner i vikt.

https://www.body.se/forum/deff-och-fettminskning/deffguide-266225

Tack så jättemycket!!! :)

Välkommen hit.
    Rent spontant så säger jag som Gober, kaloriunderskott ger viktminskning, överskott viktuppgång. Simple as it is.

Jag skulle tipsa om regelbundenhet. Frukost, lunch, middag och sen peta in mellanmål.
    Ät en frukost som mättar lite bättre än ett par mackor, nötter och frukt är vettiga mellanmål.
    Försök att lägga till grönsaker som innehåller något mer än bara vatten, ex broccoli, spenat osv.

Vad äter du efter middagen? Till kvällen? Det är ju ofta där många faller dit och äter saker man inte planerat.

Lycka till!

nenya wrote:
    Välkommen hit.
    Rent spontant så säger jag som Gober, kaloriunderskott ger viktminskning, överskott viktuppgång. Simple as it is.

Jag skulle tipsa om regelbundenhet. Frukost, lunch, middag och sen peta in mellanmål.
    Ät en frukost som mättar lite bättre än ett par mackor, nötter och frukt är vettiga mellanmål.
    Försök att lägga till grönsaker som innehåller något mer än bara vatten, ex broccoli, spenat osv.

Vad äter du efter middagen? Till kvällen? Det är ju ofta där många faller dit och äter saker man inte planerat.

Lycka till!

Tack! Oftast efter middag blir det oooom jag blir hungrig en frukt. Men ska börja väga maten och skriva upp allt :)

Jag gör det lätt för mig, kanske kan funka för dig med. och såhär gör jag både vid deff och bulk bara det att avid bulk äter jag vad jag känner för vid sidan oom också ;)

matlådor för tex fem dagar framåt där jag gör ett storkok och räknar och väger ALLT så vet jag exakt vad jag äter plus att jag har bara denna maten hemma plus kesella. då slipper jag jobbet varje dag och jag har 100% koll på vad jag äter och att det täcker mitt behov oavsett om jag vill minska fett eller öka muskler ;) inte så kul men så mycket lättare.

sen får jag ju ge dig ett plus med för att du börjat ta tag i ditt problem jag började själv på 90 kilo utan en enda muskel på kroppen för två år sedan till att ställa upp i alströmmer nu 75 kg :D

BenGeten wrote:
    Jag gör det lätt för mig, kanske kan funka för dig med. och såhär gör jag både vid deff och bulk bara det att avid bulk äter jag vad jag känner för vid sidan oom också ;)

matlådor för tex fem dagar framåt där jag gör ett storkok och räknar och väger ALLT så vet jag exakt vad jag äter plus att jag har bara denna maten hemma plus kesella. då slipper jag jobbet varje dag och jag har 100% koll på vad jag äter och att det täcker mitt behov oavsett om jag vill minska fett eller öka muskler ;) inte så kul men så mycket lättare.

sen får jag ju ge dig ett plus med för att du börjat ta tag i ditt problem jag började själv på 90 kilo utan en enda muskel på kroppen för två år sedan till att ställa upp i alströmmer nu 75 kg :D

Jag tävlingssimmade när jag var yngre så har en jäkla bra grund kvar. Är väldigt stark. Inte väldigt kanske men ;) väger som sagt 105-110 men skulle jag säga det till nån som träffat mej skulle dom inte tro mej :P det har satt sig bra ;) sen dessutom så för min längd mm ska jag väga 60-70 kg något. Vi får se när jag väl kommer igång, vill gå ner först men sen bygga lite muskler. Inte överdrivet tycker inte det e snyggt på tjejer men ska endå synas att man har dom ;) vikten håller jag inte riktigt koll på pga att jag för det första inte vill väga 60kg utan går enbart efter utseende, hur kläderna sitter tills jag är nöjd.

Jaså? Är ju skitbra. Starkt gjort :) och tipset om mat är bra. Ska jag börja med! Tack :)

BenGeten wrote:

Word! Planering är a och o. Jag gör alltid matlådor på söndagar – främst då till veckans alla luncher. Räknar så att det är en bra fördelning mellan nutrienterna och kcal-mässigt.

Oftast så varierar vi oss inte så mycket. Det kanske handlar om 5 olika frukostar, 5 olika luncher och 5 olika middagar som vi brukar göra till vardags. Om du räknar på dem så blir det ju ganska enkelt för dig att veta vad du får i dig.

Räkna ut BMR och sen är det ju enkelt att göra en kostplan där du lägger dig på ett underskott.

När hade du tänkt köra igång tänker du?

nenya wrote:
    BenGeten wrote:

Word! Planering är a och o. Jag gör alltid matlådor på söndagar – främst då till veckans alla luncher. Räknar så att det är en bra fördelning mellan nutrienterna och kcal-mässigt.

Oftast så varierar vi oss inte så mycket. Det kanske handlar om 5 olika frukostar, 5 olika luncher och 5 olika middagar som vi brukar göra till vardags. Om du räknar på dem så blir det ju ganska enkelt för dig att veta vad du får i dig.

Räkna ut BMR och sen är det ju enkelt att göra en kostplan där du lägger dig på ett underskott.

När hade du tänkt köra igång tänker du?

Det smarta draget bör vara att sätta igång med styrketräningen direkt med syfte att bygga. Inget överdrivet, men 3 pass i veckan kanske. För ju mer muskler du drar på dig ju mer energi gör din kropp av med. Det finns nog ingen större risk att du skulle bli för stor rent muskulärt.
    Lycka till!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.