Jonas gör sitt bästa

Home Forums Dagböcker Jonas gör sitt bästa

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 63 total)
  • Author

Hej!
    Lite bakgrundsfakta först då:
    Är 30 år fyller 31 nu i mars. Är 181 cm lång och har dom senaste åren legat stabilt på ca 83kg, men efter diverse skador och ätit dålig mat så ligger vikten nu på 90kg. Så nu är då tanken att jag ska rycka upp mig och komma igång med träningen. Problemet är jag ofta blir sjuk när jag börjar träna, blir lätt lite överentuastisk och tränar lite för hårt från början. Så den här gången började jag lite lugnare, de första månaderna körde jag helkroppspass på jobbets gym
    och kompletterade med lite löpning. Sen några veckor tillbaka kör jag på ett gym och försöker nu träna efter Joachim Bartoll´s upplägg med två underkropps- och två överkropps pass + två löppass i veckan. Vet inte riktigt om jag orkar träna så mycket utan att bli sliten, men det får visa sig i längden. I så fall drar jag ner på ett underkroppspass och försöker klämma in allt på ett pass, och att jag kör mage de dagar jag springer. Men ska försöka hålla 6 pass i veckan, men som sagt får se hur det går.

En vanlig dag hur jag äter:
    Frukost: Hälsofil, fiberflingor, lingonsylt + ev. 1 eller 2 ägg eller fiberhavregrynsgröt, lingonsylt och lättmjölk
    Mellanmål: Smörgås med skinka och ev. keso + kaffe eller proteindrink + banan
    Lunch: Fullkornsmakaroner + kyckling + grönsaker eller fullkornsmakaroner + köttfärssås
    Mellanmål: Samma som förmiddagen
    Träning
    Efter träningen Gainer med vassleprotein + dextropur och frysta bär
    Middag: Något liknande som lunch, försöker klämma in fisk någon dag i veckan (lax eller tonfisk)
    Kvällsfika: Fullkornsbröd med ost, skinka eller kalkon

Så här såg ett av mina första pass ut i slutet av februari:
    Benböj smithmaskin: 3×10@80kg
    Bänkpress smithmaskin: 3×8@60kg
    Roddmaskin: 3×8@50kg
    Pushdowns: 3×8@25kg
    Ryggresningar: 3×12
    Stående hantellyft åt sidan: 3×8@12,5kg

Men nu kommer jag forsättningsvis uppdatera träningsdagboken daligen med start igår:

Måndag 12/3, underkropp, Tung Maximal Träning

Benböj
    5×5@110kg –> pb
    3×5@100kg

Crunches med vikt
    8×5@10kg vikt

Marklyft
    8×5@110kg

Sittande vader
    8×5@35kg

Kommentar
    Har nog aldrig tagit ut mig så mycket nån gång på ett styrkepass, kändes grymt bra. Vet faktiskt aldrig om jag ens har tagit 110 i benböj, hur som helst har jag aldrig tagit det så här många gånger. Samma gäller nog marklyft, kommer nog få lite träningsvärk :D Har börjat gå till och från jobbet nu i min jakt på att gå ner några kg, ska även mäta mig i kväll och se om jag gör några framtsteg måttmässigt…

Tisdag 13/3 – överkropp, Lätt Explosiv Träning

Hantelpress
    3×10@32,5kg
    1×8@32,5kg

Latsdrag
    4×10@60kg

Militärpress
    3×10@40kg
    1×8@40kg

Sittande rodd
    4×10@60kg

Kommentar
    Kände mig svag idag, tror jag var lite sliten sen träningen igår. Körde för första gången stående militärpressar, men kände av marklyften igår och skakade i hela ryggen. Men på det stora hela är jag ändå hyfsat nöjd…

Vet inte om det är nån mod. som är inne och kollar här, men om det är så skulle jag uppskatta om det gick att ändra min rubrik till ”Jonas gör sitt bästa” istället för som det är nu ”gunnargren.

Ondsdag 14/3 – löpning

~ 4km ca 25min

Kommentar
    Fy f*n vad jobbigt det var idag, har sån träningsvärk i ben och korsrygg sen måndagens träning att jag knappt kan gå. Efter ett par hundra meter hade jag så ont i korsryggen att jag trodde att jag skulle få bryta. Men jag kämpade vidare, det gick men roligt var det inte. Men trots allt känns det bra att jag tog mig iväg och sprang, det tog i mot med tanke på träningsvärken och att jag inte har kunnat somna de två sista nätterna. Har bara sovit 8-9 timmar på två dygn och det känns i kroppen…

Fredag 15/3 – underkropp, Lätt Explosiv Träning

Benböj
    4×10@90kg

Knäuppdragningar (mage)
    10×4

Bencurls
    4×10@30kg

Vader
    2×10@30kg (sittande)

Kommentar
    Kändes helt ok, med tanke på att jag fortfararande har träningsvärk i benen sen i måndags. Kändes bra med lite mer energi efter att man fått sova bra i natt, är grymt laddad inför morgondagens överkroppspass! :yahoo:

Fredag 15/3 – överkropp, Tung Maximal Träning

Sned hantelpress
    8×5@32,5kg

Skivstångsrodd
    8×5@50kg

Liggande tricepspress
    8x530kg + z-stång

Hantelcurls
    8×5@20kg

Kommentar
    Kändes rätt bra, men tycker det är jäkligt svårt att komma ihåg vilket set jag är på när jag kör så många set som 8 som jag nu kör. Får snart börja ta med mig papper och penna…Första gången på länge jag körde skivstångsrodd, men det kändes helt ok. Löpning i morgon!

Varför kan man inte redigera sitt inlägg? Såg att jag hade skrivit fredag 15/3 igår när det var torsdag, ingen katastrof men hade gärnat ändrat det om det gick…

Lördag 17/3 – Löpning (eller vad man ska kalla det)

Försökte springa idag, men hade ingen energi överhuvudtaget. Det snöade och motivationen var inte på topp, sprang 4 km i lungt tempo, men gick på slutet. En riktig besvikelse, men jag orkade helt enkel inte. Får se om jag pallar med att träna som jag gör nu, just nu känns det inte som det. Jaja får se hur det blir…

Det ser bra ut här:emo-thumb Smart att gå ut lugnt. Fortsätt så här så kommer det gå jättebra!

Lycka till

Börja lugnt i början och sen allteftersom är det bara att öka! Lycka till!:)

Jag har sprungit 1-2 gånger i veckan i 1½ månad nu, men det är första veckan som jag körde 4 styrkepass och som jag sa så hade jag ingen energi. Hade träningsverk i ben, vader och rygg sen veckans träning och det gick så jäkla tungt. Men får se hur det känns i fortsättningen…Skrev ju tidigare att jag hade tänkt dra ner på ett styrkepass om jag inte pallade att träna 6 gånger i veckan, men vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Styrketräningen är kul, ser fram emot varje pass men löpningen är verkligen en plåga, speciellt nu när våren har dragit sig tillbaka och det snöar igen. Motiviationen för löpningen kanske kommer tillbaka när våren kommer….

Söndag 18/3 – vilodag

Skönt med en vilodag, tog alla fall en 45-50 minutersprommenad i morse…

Måndag 19/3 – underkropp, Lätt Explosiv Träning

Benböj
    4×10@100kg

Crunches med vikt
    4×10@10kg

Marklyft
    3×10@100kg
    1×8@100kg

Sittande vader
    4×10@40kg

Kommentar
    Kändes rätt ok, men vet inte om jag måste lägga om passen lite grann Var helt slut i korsryggen efter benböjen när jag skulle köra marklyft. Så antingen kör jag för tungt på benböjen och lyfter fel eller så får jag lägga om passen.

Sen det är med vikten, vet att man inte ska stirra sig blind på det men…Förra veckan gick jag till jobbet, 3-3,5km enkel väg, fram och tillbaka 4 dagar, tränade 4 rätt hårda styrkepass och sprang 2 gånger men gick inte ner ett halv kilo ens. Så tydligen äter jag jävligt fel, eller för mycket, för jag har svårt att tro att jag har ”omvandlat” fettet till muskler. Men jag orkar verkligen inte hålla på att väga maten, så seriös orkar jag helt enkelt inte vara…Så det är väl bara att gillar läget…

Jonas_G wrote:
    Vet inte om det är nån mod. som är inne och kollar här, men om det är så skulle jag uppskatta om det gick att ändra min rubrik till ”Jonas gör sitt bästa” istället för som det är nu ”gunnargren.

Fixat. Pm:a nästa gång så går det snabbare:)

Andreas Guiance wrote:
    Fixat. Pm:a nästa gång så går det snabbare:)

Tack så mycket! Jag försökte men jag kunde inte, och kan fortfarande inte göra det :|

Trodde det först berodde på att jag inte hade ställt in Få e-post från andra medlemmar, men nu har jag gjort det och det fungerar fortfarande inte…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.