Kan en baddabilder bli längdhoppare?

Home Forums Dagböcker Kan en baddabilder bli längdhoppare?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #218680

    Ja det är en filosofisk fråga förstås. Men inte enbart. Om vi definierar längdhoppare såsom ”presterar resultat värt att skrivas ned” och sedan definierar det också, och sedan drar upp en massa förutsättningar – jadå går det kanske att gissa.

    Jag fick den här idén när jag summerade mitt idrottande och konstaterade att jag aldrig presterade nämnvärda resultat som simmare eller joggare. Däremot 170cm i höjdhopp känner jag ingen annan som gjort. Mina styrkeresultat (alltid raw) skulle förmodligen stå sig i ett klubbmästerskap sånär som på att jag är mycket tyngre än dom som lyfter lika mycket.

    Nåväl, jag har inte deltagit i någon idrottstävling sedan jag var 13 och ångrar det litegrann. I gymnasiet (när jag gick på gymmet 2-3 gånger i veckan) promenerade jag bort till gymnasie-mästerskapen i friidrott och märkte att det var en som var riktigt bra, för junior. Däremot var det ingen som var nästan riktigt bra. Vinnaren hoppade 180, och det ingen annan som var över 160. Så jag hade varit bland dom bästa om jag bara lagt om gymträningen till höjdhopp ett par månader.

    Höjdhoppare kan jag iaf inte bli. Men jag har spänsten kvar. Och jag fick aldrig till något längdhopp som räknades som barn. Jag var för långsam. Det tror jag inte att jag är nu. Så jag funderar på att träna längdhopp i sommar (efter en planerad sjuhelvetes diet under senvår.)

    Frågan är hur mycket man kan väga som längdhoppare? Jag är inte beredd på några extrema uppoffringar men två träningspass i veckan, två i gymmet, och 5 kilometer promenader 3-6 gånger i veckan kanske.

    Resultatmässigt kommer det inte gå att jämföra med senior. Jag är veteran M35 och jämför mig med dem. Har jag ingen chans på 5 meter är det ingen idé. Då är det inte i samma klass som mitt 170 höjdhopp. Men faktiskt är 5 meter ett riktigt respektabelt resultat i veteran-SM. Kanske beror det på att det varken ligger pengar eller prestige i det hela. Det är väldigt väldigt få (f.d) elitidrottare som deltar. Över huvud taget är det rätt få deltagare :p

    Till en början tänkte jag gå ner från dagens 103 (bulk- och dietfri men tränad) till 95 för att toppa sommarformen. Problemet nu är att jag inte tror att det räcker. Jag tror inte att det går att hoppa längd särskilt mycket över 90 kroppskilo på min längd (187 sist jag kollade för 9 år sedan)

    Såg ut såhär i december 2011 (innan en 3-kilo viktuppgång)
    [img=http://a1.ec-images.myspacecdn.com/images02/147/523f7247544b4739ae78f131a5d789e1/l.jpg]

    #55755
    #218681

    Tyckte någon att det var en kul grej? I så fall postar jag ett till inlägg om förutsättningarna för detta (=personligt rekord i längdhopp egentligen, tror det är 460-470).

    Annars mörkar jag projektet :D Som när jag tog upp höjdhoppet en sommar, det berättade jag inte ens för tjejen jag bodde med :p

    #218682

    Haha, jag tycker det verkar vara en rolig idé.
    Fortsätt skriv!

    #218683

    Ok

    Som ni kommer märka så tvivlar jag på om detta är möjligt. Kanske verkar det här resonerandet långsökt i dagsläget men det kan vara som bakgrund senare, så att jag har något att skylla på :D

    Jag brukar gå ner 6-8kilo på sommaren. Tar här ett exempel där utgångsvikten är 5 kilo lägre än nu.

    Så här såg det ut 2010 när jag sade upp gymkortet pga kompartmentsyndrom, jag vägde nog 98 där i juli.

    Då hade jag styrketränat 1-2 gånger i veckan under våren (för att det gjorde ont) mot 3 ggr nu (utom den här veckan som jag var förkyld)

    [img=http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/123/079d6258866841e18f099b5756076349/l.jpg]Den sommaren blev jag försenad med lättningen men i september hade jag gått ner ungefär 8 kilo. Och såg då ut som en längdhoppare med lite god fantasi. Observera att jag slutat lyfta helt här.[img=http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images02/115/84a69e53f0fa49248e9a30952c906768/l.jpg]Här har vi en riktig hoppare, som jag kanske skulle ha en chans mot idag men bara pga att elitkarriären haft sönder hans knä. Samma år typ.

    Jag har inte fått veta hans vikt här men som ni kommer se så ser han mer ut som sommaren 2011 (även hans bilder kommer här i kronologisk ordning)
    Han ser ut som någon slags kraftsportare här – inte som en kulstötare men som en spjutkastare.[img=http://svt.se/content/1/c8/01/87/37/29/holm-sjoberg_485.jpg]Nästa nedslag är efter Mästarnas Mästare.
    Han säger här att han väger 15-18 kilo mer än som aktiv vilket förmodligen betyder 98 eftersom han skriver 80 kilo vid världsrekordet (i sin blogg). Om vi förutsätter att han var som lättast på 80.

    Han ser ungefär ut som en längdhoppare här..OBS han är 12cm längre än mig.
    [youtube=AyrnJIi-y5I]

    2011 hade han gått upp till 112. Det är alltså 15 kilo på ett drygt år!! Han tränar ju i gymmet förstås, vilket även går att läsa lite om i hans blogg från det året. Ändå greppar jag inte riktigt elitidrottares (och även filmbiffningar) enorma vikt upp- och nedgångar. Själv hittar jag ett stopp både uppåt och nedåt som är väldigt svårt att komma förbi.[img=http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13053856/800/normal/1de575f80dfae/20s08-patrik-281__mngl_20110520nb5x008%2Cnje_1.indd_8088.jpg]

    #218684

    Underbart! Fortsätt skriv såklart! Ska du inte testa ett hopp då, och se hur bra spänsten är och hur långt du kommer nu. Kan vara intressant att se framstegen :)

    #218685

    ^ precis, men vill ju inte knäcka självförtroendet

    Jag vet att jag är både spänstig (som i indianhopp) och snabb (på väldigt korta sträckor) men om det går att hoppa längdhopp med 103 kilo, är verkligen tveksamt. Skulle jag inte klara 3 meter skulle jag nog ge upp. Men vid ett läge ska jag förstås prova, frågan är om jag ska vänta tills jag börjar dieta. Jag var ute och gick ungefär 15 kilometer för någon månad sedan så problemet är inte att jag är överviktig iaf :D Men just den där kampen mot gravitationen kan bli ojämn känner jag.

    #218686

    Detta fick mig också att fundera när jag såg det. Inte så mycket för hur smal han är men hur nedrans stark han är. 165 kilo godkänd böj. Själv börjar jag (efter träningsuppehåll) närma mig min egen bästa som var 120 (och då är jag ändå mycket tyngre). Det är väldigt bra att vara stark – om inte annat för att skaderisken blir så mycket mindre vid explosivt idrottande.

    165 kilo djup böj är vad som krävs för 7.40 längdhopp!
    [youtube=PknI-Wzuk0Y]

    #218687

    Ja han var stark! ok, börja dieta först, sen tycker jag att du ska satsa på att slå Mattias Sunneborn med att ta 15 steg i luften i ditt längdhopp. Såklart lägga upp film på det också.

    #218688

    Jag vet inte exakt hur jag ska lägga upp detta än. Sedan tidigare planerar jag att börja dieta 1 maj, och försöka göra det bättre än tidigare. Detta blir första gången som jag både går på gym och har tillgång till ett protein jag kan äta mer än ett kilo av utan att bli trött på det (äggprotein men funderar på att testa en kaseinsort också).

    Längdhopp känns väldigt somrigt och om det visar sig vara min bästa idrott just nu borde jag träna det just nu. Lyfta vikter är som sagt en fördel även då.

    Har funderat på hur tekniken går till. Ovanligt nog använder jag höger fot som avstamp trots att jag är (rättså) högerhänt. Så det vet jag. Varför det är effektivare att springa under luftfärden har jag aldrig förstått. Men det är heller inte aktuellt. Det är tillräckligt intressant att fundera på om jag ska rotera runt högerbenet (avstampsbenet) och få fram det – eller liksom dra fram det. Sen blir det intressant att hur mina psoasmuskler reagerar på det – inte mina bästa muskler direkt. Förmodligen är det så att rotera fram benet aktiverar benets adduktorer istället!

    Ja jag lär ju göra en video om träningen går bra.

    #218689

    Nu har jag kommit upp i liknande styrka jag hade för två år sedan när jag gjorde avbrott från styrketräning med låga reps. Det tog 8 veckor som jag trodde att komma tillbaka. Jag började ju på högre kroppsvikt så trots att jag var nästan helt otränad räknar jag med att göra några personbästa i gymet redan under våren (latsdrag och roddar är redan bättre än någonsin). Nu gjorde jag flera reps på 110 i knäböj. Om jag gör 125 och samtidigt väger 92 tror jag att jag kan hoppa 5 meter i längdhopp. Det kommer dock bli svårt. Pressa i gymmet blir det – 135 kilo i knäböj och 95 kilo kv blir istället målet.

    Jag gissar att det kommer vara 15-20 grader i maj så det är snart dags att ut och skutta – och väldigt långa promenader och mountainbiketurer för att gå ner 8 kilo.

    Annars brukar jag öka hela vinterhalvåret och vara som tyngst i maj men här våren har jag gått upp och ner mellan 103 och 106.

    #218690

    Vad ska en längdhoppare göra i vadpress – någon gissning? Om jag kan närma mig elitresultat i gymet och väger 10-20 kilo mer kanske jag når mina egna mål.

    #218691

    Mer bakgrund uppblandat med nya veckoanteckningar. Jag har inte än hittat något skäl att detta inte ska gå, det enda jag komma på är att jag inte är så bra som jag hoppas :D Men lever på hoppet tills jag testat detta.

    Tio veckor på gymet och kroppen har tagit form. Folk på gymet stirrar. Vikten ligger kvar på 103.

    2010-2011 hade jag illasinnat kompartmentsyndrom som gjorde att jag inte kunde träna tungt alls eftersom jag fick ont efteråt och det höll i sig en vecka, inte träningsvärk med stelhet alltså utan isande. Nu har detta kommit tillbaka i höger triceps eftersom jag styrkebyggt några månader men inte lika konstant smärta så jag antar att det får verka ut. Jag äter fortfarande massor av vitamin E och magnesium för bindväven. Bakgrunden är att jag var väldigt smal förut och har gått upp jättemycket i vikt.

    Nu har det varit rätt viktigt för mig att träna hårt. Immunförsvaret har dock satt stopp vid 3 träningspass per vecka men det är ändå mycket bättre än förut.Samma där, äter kosttillskott för att det ska byggas upp (vit C och mangan). Jag tror att jag är över krönet när det gäller detta. Det är nä ligen väldigt bra för immunförsvaret med motion. Lymfsystemet är långsamt och hjälps av att man rör mycket på sig vilket är en anledniing att vissa läkare skriver ut motion på recept numera. Historiskt har det också funnits vissa läkare som inte behandlat folk som inte promenerar en timme om dagen. Detta är ungefär vad jag tänkt göra nu, började den här veckan. Tidigare har jag gått en halvtimme per gång ca 5 ggr i veckan under våren. Detta har faktiskt varit utmanande för vaderna på den här vikten men dom börjar komma ikapp nu.

    Jag började med dieten 1 maj som tänkt och sprang (ja bokstavligt) till gymet hungrig igår. Det gick utmärkt att träna ändå men detta är ju första veckan :D Dieten jag tänkt mig den här gången går inte ut på att äta mindre utan mer :D Gräs typ. Frukt och grönsaker. Jag har ätit. Mycket äpplen sista året och alltid någon banan om dagen men den här gången ska det bli mer. Förra veckan åt jag två kilo broccoli och den här veckan har jag kommit upp i två kilo broccoli edan.

    Det blev hårt för mina knäsenor att sprinta igår. Jag har haft problem där ända sedan 2005 pga de har inte hunnit justera sig till tyngre kroppsvikt, eller så är dom genetiskt underdimensionerade (dock ser det inte direkt ut så). Den här våren har det varit svårare än någonsin att få dom smärtfria men efter flera månader av regelbundna promenader har de varit de nu, tills jag sprang nästan full fart igår.

    Ett knä är slitet efter flera knäböj på 110 och 120 häromdagen. Jag har tagit i så jag gjort illa mig flera gånger under våren, i magen, en handled och en axel.

    På schemat är nu gymträning och långpromenad varje dag. Kanske upptäcker jag att det här inte är så kul som det verkar. Men inte på grund av viktnedgången, det har jag klarat varje gång jag bestämt mig för det. När jag vägde 96 var det under 90 på sommaren som gällde, nu är det 95. Men det som eventuellt inträffar är att längdhopp sliter på ett sätt. Småont har jag faktiskt inget emot men grejen är att jag har 30 år av skadefri träning bakom mig och jag vill fortsätta i den stilen. Det värsta som hänt är när jag sträckte ryggen på styrketräning i gymnasiet och fick ta det lugnt med den ett par månader. Vill inte slita något ledband som jag gjorde på fotbollsmatch i 10-årsåldern. Ok det var en idottsskada, knäet blev jättesvullet och jag fick halta fram. Det gör satans ont att få knäskador.. Men förhoppningsvis så tål jag hopp efter all gymträning.

    #218692

    Omstart. Någon moderator får gärna sudda förra inlägget som jag postade innan korrekturläsning eftersom batteriet höll på att ta slut.
    __________________________________________________

    Mer bakgrund uppblandat med nya veckoanteckningar. Jag har inte än hittat något skäl att detta inte ska gå, det enda jag komma på är att jag inte är så bra som jag hoppas :D Men lever på hoppet tills jag testat detta.

    Tio veckor på gymet och kroppen har tagit form. Folk på gymet stirrar. Vikten ligger kvar på 103.

    2010-2011 hade jag illasinnat kompartmentsyndrom som gjorde att jag inte kunde träna tungt alls eftersom jag fick ont efteråt och det höll i sig en vecka, inte träningsvärk med stelhet alltså utan isande. Nu har detta kommit tillbaka i höger triceps eftersom jag styrkebyggt några månader men inte lika konstant smärta så jag antar att det får värka ut. Jag äter fortfarande massor av vitamin E och magnesium för bindväven. Bakgrunden är att jag var väldigt smal förut och har gått upp jättemycket i vikt.

    Nu har det varit rätt viktigt för mig att träna hårt. Immunförsvaret har dock satt stopp vid 3 träningspass per vecka men det är ändå mycket bättre än förut. Samma där, äter kosttillskott för att det ska byggas upp (vit C och mangan). Jag tror att jag är över krönet när det gäller detta. Det är nämligen väldigt bra för immunförsvaret med motion. Lymfsystemet är långsamt och hjälps av att man rör mycket på sig vilket är en anledning att vissa läkare skriver ut motion på recept numera. Historiskt har det också funnits vissa läkare som inte behandlat folk som inte promenerar en timme om dagen. Detta är ungefär vad jag tänkt göra nu, började den här veckan. Tidigare har jag gått en halvtimme per gång ca 5 ggr i veckan under våren. Detta har faktiskt varit utmanande för vaderna på den här vikten men dom börjar komma ikapp nu.

    Jag började med dieten 1 maj som tänkt och sprang (ja bokstavligt) till gymet hungrig igår. Det gick utmärkt att träna ändå men detta är ju första veckan :D Dieten jag tänkt mig den här gången går inte ut på att äta mindre utan mer :D Gräs typ. Frukt och grönsaker. Jag har ätit mycket äpplen sista året och alltid någon banan om dagen men den här gången ska det bli mer. Förra veckan åt jag två kilo broccoli och den här veckan har jag kommit upp i två kilo broccoli redan.

    Det blev hårt för mina knäsenor att sprinta igår. Jag har haft problem där ända sedan 2005 pga de har inte hunnit justera sig till tyngre kroppsvikt, eller så är dom genetiskt underdimensionerade (dock ser det inte direkt ut så). Den här våren har det varit svårare än någonsin att få dom smärtfria men efter flera månader av regelbundna promenader har de varit det nu, tills jag sprang nästan full fart igår.

    Ett knä är slitet efter flera knäböj på 110 och 120 häromdagen. Jag har tagit i så jag gjort illa mig flera gånger under våren: i magen, en handled och en axel.

    På schemat är nu långpromenad varje dag och gymträning (längtar efter att träna 4-5 gånger i veckan för första gången någonsin). Kanske upptäcker jag att det här projektet inte är så kul som det verkar. Men inte på grund av viktnedgången, det har jag klarat varje gång jag bestämt mig för det. När jag vägde 96 var det under 90 på sommaren som gällde, nu är det 95. Men det som eventuellt inträffar är att längdhopp sliter på ett nytt sätt. Småont har jag faktiskt inget emot men grejen är att jag har 30 år av skadefri träning bakom mig och jag vill fortsätta i den stilen. Det värsta som hänt är när jag sträckte ryggen på styrketräning i gymnasiet och fick ta det lugnt med den ett par månader. Vill inte sträcka något ledband som jag gjorde på fotbollsmatch i 10-årsåldern. Ok det var en idrottsskada, knäet blev jättesvullet och jag fick halta fram. Det gör satans ont att få knäskador.. Men förhoppningsvis så tål jag hopp efter all gymträning.

    #218693

    Vecka 1.[/b] (1maj-veckan)

    Strukturen

    Mannen som ska försöka göra det här. Bild i maj 2012.
    [img=http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/53/c4ce63c6192f4bf78ed1cb8e49c0ed2e/l.jpg]Som ni ser är anklarna spinkiga men lederna är faktiskt överdimensionerade (vilket såg lustigt ut när hela jag var spinkig tidigare). Noterar att hopparen Christian Olsson skadat fotenigen vilket är synd.

    Dieten
    Den här gången gör jag en ny annorlunda variant: 1/3 frukt 1/3 grönsaker och 1/3 övrigt. Detta betyder i praktiken att jag åt 4 kilo broccoli första veckan, och 2 kilo äpplen. I stället för en-två bananer äter jag nu 3-5 per gång :D (Med eller utan mixer). I övrigt en mjukstart. Maj har aldrig varit någon bra dietmånad för mig och inte den gången heller. Jag har inte haft någon lust att skippa vetemjöl och även sötsaker. Morgnarna börjar jag oftast med en majskolv och kokar sedan havregröt. Äter 3 citroner i veckan. Citroner är ett väldigt speciellt livsmedel. Samtidigt som det innehåller citronsyra som lätt används som bränsle i cellerna, så har det en basbildande effekt (efter nedbrytning). Detta är ju bra om man som jag äter mycket syrabildande mat (som protein).

    Styrketräning
    -Första veckan någonsin jag var på gymet 5 gånger men var väl där både måndagen och söndagen vilket är ovanligt (har inga speciella gymdagar)
    -Har börjat med frivändningar den här våren. Tror att jag skulle göra 100 kilo om jag lär mig tekniken med tanke på nyliga lyft
    stångrodd (3*100)
    marklyft (3*150 kanske)
    knäböj (2*110)
    bicepscurl (10*40)
    Tror att det är en väldigt bra övning för explosivitet, kanske den bästa gymövningen för explosiv idrott.

    Lågintensiv motion
    5 timmar utöver de normala småpromenaderna

    Vikten
    103

    Formen
    -Ont i en axel får jag erkänna nu – ironiskt var det just rotatorkuffövningen som fick något att gå fel. Enda anledningen att göra rotationerna är ju för att slippa skador, det är inte det minsta kul. Kommer inte på vad det är heller, dragövningar går utmärkt (bättre än någonsin), pressövningar går inte.
    -Knäet helt bra

    Planer
    -Ännu mer brutalism i gymet
    -Längdhopp vid -100
    -Behåller dieten i princip men verkar jag inte alls gå ner byter jag till ännu mer vegetariskt (typ kikärtor) för ”1/3 övrigt” – käkar iofs nästan aldrig animaliskt fett redan nu. Drar inte ner på mängden mat.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.