Marcus och Frizzos duojournal!

Home Forums Dagböcker Marcus och Frizzos duojournal!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 816 total)
  • Author

Får inte även bålen sin beskärda del av zerchersquats? Kan tänka mig att man behöver en hel del bålstyrka för att orka hålla vikten så långt fram på kroppen. Tar inte det bort lite fokus från benen eller det kanske är en vanesak?

Zercher är bra för att ”lära sig” vanlig böj… för att lära sig sätta en bra position på överkroppen i böjen…
    Dessutom bra för strongmanträning inför att lyfta stora stenbumlingar då positionen blir ungefär densamme… ska du bli Strongman Marcus? :)

Det är iaf vad jag läste om zercher för ett tag sen när jag försökte ta reda på det mesta om böj.

En annan intressant jag läste var kneeling squats. Squats sittande på knä. För att lära sig driva igenom höften. Verkar vara riktigt brutalt :)

Marcus: Kneeling squats vill vi se nu :D video! hård kärna!

Mantus wrote:
    Får inte även bålen sin beskärda del av zerchersquats? Kan tänka mig att man behöver en hel del bålstyrka för att orka hålla vikten så långt fram på kroppen. Tar inte det bort lite fokus från benen eller det kanske är en vanesak?

Jag har gott om bålstyrka och klena ben, så för min del är hanteringen utav vikten inget problem alls.

Mikaelf;
    Haha, jag kör dem mer för att de leder bort en hel del belastning ifrån Rectus Femoris vilken jag kramar livet ur i andra övningar, detta kommer hädanefter att vara en böjvariation som körs efter riktiga knäböj.

Strongman vetefan, inte helt sugen på den livsstilen… Från olika aspekter.

:D

MVH

mikaelf wrote:
    En annan intressant jag läste var kneeling squats. Squats sittande på knä. För att lära sig driva igenom höften. Verkar vara riktigt brutalt :)

Den här övningen har jag kört en del i sommar. Rekommenderas starkt till alla som strävar efter att förbättra sin teknik i knäböj.

Träningsvärken i gluteus/hamstrings/höft är inte att leka med.

Jon Larsson wrote:
    Den här övningen har jag kört en del i sommar. Rekommenderas starkt till alla som strävar efter att förbättra sin teknik i knäböj.

Träningsvärken i gluteus/hamstrings/höft är inte att leka med.

Jon, kan du ge en hum om din vikt/reps i böj respektive hur mycket vikt/reps du körde kneeling squats?

Ska fanimig prova!

mikaelf wrote:
    Jon, kan du ge en hum om din vikt/reps i böj respektive hur mycket vikt/reps du körde kneeling squats?

Ska fanimig prova!

Jag är på!

MVH

Marcus Syvertsen wrote:
    Jag är på!

Kneeling squats på sats…
    Marcus – jag undrar vilken stad som kommer idiotförklara oss först. Uppsala eller Stockholm?

mikaelf wrote:

Ska fanimig prova!

Mitt max i ATG-böj är 1X132,5.

Enligt min åsikt så är man starkare i kneeling squats än i konventionell böj, varför det inte borde vara några problem för mig att köra på åtminstone 140 kg.
    Dock har jag inte kört tyngre än 120, vilket kändes rätt lätt.
    Den senaste tiden har jag kört good mornings istället för KS. GM är snäppet vassare faktiskt, åtminstone är detta min åsikt.

Mitt råd till dig är att börja hyfsat lätt för att få en känsla för övningen, sen är det nog bara att lasta på rätt rejält.

mikaelf wrote:
    Kneeling squats på sats…
    Marcus – jag undrar vilken stad som kommer idiotförklara oss först. Uppsala eller Stockholm?

Aha! Detta ska bli intressant.

Ett par pointers, lads::nerd:

* Håll svanken.

* Sänk dig bak så långt du kommer med arslet, tills du sitter på hälarna.

* Var explosiv som fan. Tryck fram höften kraftfullt (tänk power-juck). Håll inte på med något byggarfjant a la ”nu-ska-jag-isolera-den-och-den-muskeln-och-få-kontakt-med-bla-bla-bla”.

En sidoeffekt av denna övning är antagligen att ni kommer att överträffa er själva nästa gång det erbjuds lite doggystyle men det är en helt annan historia.
    Och ett helt annat forum.;)

mikaelf wrote:

fan kneeling squats värkar ju vara riktigt coolt. :)

Blir det träning idag ?

Jon Larsson wrote:
    Aha! Detta ska bli intressant.

En sidoeffekt av denna övning är antagligen att ni kommer att överträffa er själva nästa gång det erbjuds lite doggystyle men det är en helt annan historia.
    Och ett helt annat forum.;)

Vad gäller den övningen finns det ju ett par andra variabler som spelar in:
    Underlaget, ett sviktande underlag ger mindre driv i rörelsen.
    Överkroppsstyrkan hos tilltänkta partner/objekt som skall ta emot rörelsen(även här spelar underlaget in)
    Och sist med inte minst så rekommenderas att alltid gå på säkerhet, dvs driv inte på allt du kan i första försöket utan gå säkert. Det kan bespara partnern/objektet risken för allvarliga skallskador till följd av krock med diverse inventarier/delar av fastigheten.

Som utrustning rekommenderas lindor, dragremmar och talk. Dräkt ger tyvärr inte någon större effekt i denna övning.

Mantus wrote:
    Vad gäller den övningen finns det ju ett par andra variabler som spelar in:
    Underlaget, ett sviktande underlag ger mindre driv i rörelsen.
    Överkroppsstyrkan hos tilltänkta partner/objekt som skall ta emot rörelsen(även här spelar underlaget in)
    Och sist med inte minst så rekommenderas att alltid gå på säkerhet, dvs driv inte på allt du kan i första försöket utan gå säkert. Det kan bespara partnern/objektet risken för allvarliga skallskador till följd av krock med diverse inventarier/delar av fastigheten.

Som utrustning rekommenderas lindor, dragremmar och talk. Dräkt ger tyvärr inte någon större effekt i denna övning.

:D Det där är SÅ fel… på så många olika sätt…

lovelysmile wrote:
    :D Det där är SÅ fel… på så många olika sätt…

men det KÄNNS så jävla rätt…

Dessutom körde jag Juck Mornings på mitt pass igår.
    Grymt!

Sad to see you go.:(

Vaya con dios, amigo.

Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 816 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.