Marcus och Frizzos duojournal!

Home Forums Dagböcker Marcus och Frizzos duojournal!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 816 total)
  • Author

And this is what it looked like! 8)

Frizzo, 130kgs knäböjar. Vårt sällskap som tog bilden lyckades inte tänka ordentligt utan bestämde sig för att fota den på vägen ner istället för någonstans i botten. Han gick en bra bit djupare än såhär, och jag vill minnas att majoriteten utav repetitionerna hade varit godkända i styrkelyft, djupmässigt alltså. Resten kan jag inte.

[img=http://pix.nofrag.com/f/4/e/760ea67d0f649d521807f316e646b.jpg]MVH

Och här är jag;

Mina 80kgsböjar, stjärten ner i hälarna var det som gällde där. Föredrar att böja så, för att slippa höga (eller högre iaf… :o) vikter. På bilden är jag på väg upp, i ett set betsåendes utav 8 reps.

[img=http://pix.nofrag.com/3/c/e/a412038172f162e74b2a894059e9a.jpg]…och här är mina fjolldips, med 20kg vikt. Dessa provades idag för att känna efter ifall det var bra skit eller inte;[img=http://pix.nofrag.com/9/8/4/afb64fcc9e1322f06c9c90c03c374.jpg]…och jag är skeptisk. Men det är klart att tog gjorde det. Och slutligen, en bild på mina små ben![img=http://pix.nofrag.com/0/2/d/8880d776f6518277f738d8a13b257.jpg]…givetvis avslutades passet som vanligt med vadträningen, som alltid.

MVH

massmonster wrote:
    marcus; du har tränat i drygt 2 år eller? Tyckeer att du lyfter extremt lite i vikt i dina övningar för att ha tränat så länge`?För att dra en jämförelse i vikt så är bänkpress rätt lätt att jämföra med, att träna med 50 kg kan inte ge nån vidare utveckling?

Marcus träningsvikter återspeglar inte hans styrka kan jag intyga. För det första har han en närmast erotisk relation till högrepsträning och för det andra är hans teknik alltid fläckfri.

Andreas Guiance wrote:
    Marcus träningsvikter återspeglar inte hans styrka kan jag intyga. För det första har han en närmast erotisk relation till högrepsträning och för det andra är hans teknik alltid fläckfri.

Tack så mycket Andreas… Nu kommer jag sova jävligt gott inatt! 😮

MVH

kul läsning och kul bilder!

mvh
    Ostbågen

Såg ut att vara ett riktigt härligt pass Good work :)

Tuffa vikter! :bb2:

Marcus undrar bara hur du tränar vaderna ?

Okej men orkar inte leta igenom tråden .

Oggelit0 wrote:
    Okej men orkar inte leta igenom tråden .

Orkar inte läsa igenom tråden? Skitmentalitet, förvänta dig inte att få ett sånt här svar igen med den motivationen, latmask.

Triceps Surae delas ibland upp i två muskler, Gastrocnemius och Soleus. Soleus och Gastrocnemius har olika ursprung men gemensamt fäste i hälsenan, och tränas därför lättast på varsitt sätt.

Sittande vadpressar är det som gäller för soleus, och av någon orsak får jag även ansträngningskramper i en annan muskel på vadens utsida/framsida som heter Tibialis Anterior. Hur som helst, soleus körs med sittande vadpressar, och till skillnad ifrån mina övriga övningar så tränar jag vaderna explosivt och ostrikt. Vaden är den muskel på kroppen som kräver hårdast träning för att växa, och den regelbundna belastning du utsätter vaderna för i vardagen gör att de (oavsett vad Grandmaster säger om variation och inte, inget personligt Martin, du vet att jag gärna lyssnar på dig) på mig växer bättre utav ostrikt träning som de inte är ”vana vid”.

Gastrocnemius är den delen utav vadmuskulaturen som utgör de två ”delarna” utav en spänd vad bakifrån. Soleus är mer avgörande för volym på hela paketet. Hur som helst, gastrocnemius tränas bäst i stående vadpress eller övningar där knäleden inte är böjd, pga dess ursprung och fäste.

Såhär gör jag;

Jag tränar vaderna varje pass, men delar i regel upp det som så att jag tränar soleus ena passet och gastrocnemius andra. Tungt, relativt ostrikt och kör på tills jag inte kan gå längre. Brukar handla om fem set ungefär, på vikter som motsvarar den belastning jag kräver för att trötta ut mig rejält på vad som för mig är lågrepetition, alltså mellan 6 och 12 repetitioner. Och eftersom att jag tränar tre till fyra gånger i veckan så brukar jag ge vaderna ungefär 48h att återhämta sig.

Ett pass varannan vecka ungefär brukar jag köra bägge musklerna. Och nu om en månad när första tremånadersperioden är över ska jag vila vaderna ifrån all träning i en vecka.

Hädanefter får du anstränga dig och läsa tråden istället, det är det den är till för.

Allt detta, tack vare en del studier på egen hand, men även två visa medlemmar här på forumet. Marals76 som hjälpt mig personligen med tips, och Robert Lilja som berättat mycket om hur vaderna fungerar i trådar där ämnet berörts.

Har även en egen indelning i mitt faktaarkiv på datorn där jag själv skrivit en del erfarenhetsrapporter utav mina olika sorters vadträning. Och detta är överlägset det vis som gett mest resultat. Ifall du vill kan jag skicka denna till dig någon gång.

MVH

PS. Och alla människor som har åsikter om det här omber jag ödmjukast att hålla käften. Det här är min och Frizzo’s träningsjournal, alltså undanbedes alla revolutionärer att börja debattera det jag nyss skrev. Ifall ni har några invändningar eller annat banbrytande kan ni skriva ned dem på en liten postitlapp och stoppa den i näsan, jag diskuterar gärna ämnet men inte här.

Tack för att du förklara det på ett sådant bra sätt :) för en latmask som jag :)

Marcus Syvertsen wrote:
    Och alla människor som har åsikter om det här omber jag ödmjukast att hålla käften. Det här är min och Frizzo’s träningsjournal, alltså undanbedes alla revolutionärer att börja debattera det jag nyss skrev. Ifall ni har några invändningar eller annat banbrytande kan ni skriva ned dem på en liten postitlapp och stoppa den i näsan, jag diskuterar gärna ämnet men inte här.

Nä nu jävlar kan jag inte hålla mig :D.
    Jag försöker köra vaderna varannan dag men det är svårt med tid så det blir iaf 2 ggr per vecka och har så gjort tämligen länge nu.

När jag i början på året var o hälsade på hemma söderut frågade jag Mickebodyb om vad jag skulle hitta på med min vadträning och svaret blev nåt sånt här:

Quote:
    ”Du… det spelar fan ingen roll _vad_ du gör, det spelar bara roll _hur ofta_ du gör det.”.

Enkelt… rakt på sak… och det har jag strävat efter sen dess… låg volym.. ofta.. 3 till 6 arbetsset per pass… pyramid som på allt jag gör och rejält tungt på sista setten såklart. :)

Efter några månader med lite mer seriös vadträning (första delen av året var det väääldigt sällan) så råkade jag träna med shorts en dag och min träningspolare i Uppsala sade:

Quote:
    ”Du din jävel… var har du köpt de där vaderna?”

Så, förlåt Marcus för att jag tjafsar i din tråd.
    Jag har följt din vadträning sen du först efterlyste vadträningstips som du då fick av Marals och jag visste redan då att det var helt korrekt strategi :)

Härligt bilder grabbar.. 8)

Idag gick det bra, bra tryck. Bra uppladdning, bra generellt. Undvek att få hybris dock och höll mig på rumsrena vikter.

Chins;
    8 reps
    6 reps + 10kg
    6 reps + 10kg
    8 reps

Marklyft, JÄVLA bra tryck idag;
    50kg, 10 reps
    80kg, 10 reps
    100kg, 10 reps
    120kg, 8 reps PB, greppet svek, handsvett och nedsliten stång… hade nog fan klarat 10 här också annars.
    100kg, 12-14 reps, tills jag inte orkade mer

Kabelrodd;
    50kg, 10 reps
    60kg, 10 reps
    60kg, 10 reps
    50kg, 10 reps

Hantelrodd;
    20kg, 12 reps per sida
    27,5kg, 12 reps per sida
    32,5kg, 12 reps per sida
    25kg, 12 reps per sida

Stångrodd;
    50kg, massa reps
    70-80kg (glömt), 8-10 reps
    50kg, 10-12 reps

…vadträning i vanlig ordning. Även lite bicepscurls och sån skit, annars inget att rapportera.

Hade sällskap med en annan trevlig själ idag, som var omtalad att inte riktigt ha tekniken inne och inte utvecklas av den orsaken. Visade sig när jag kom dit att vederbörande var ungefär min egen storlek och satt inne med ett utförande som till och med jag blev tårögd av, jävlar vad han kunde träna killen. Och visste om det gjorde han inte heller.

Så cred till Peter, som han hette. Och även till min vän Frizzo som satte en FÖRBANNAD markserie idag, som han redovisar när han kommer hem. Grattis kompis! Starkt jobbat!!!

MVH

ReNeGaDe wrote:
    Bra marklyft Marcus:happy: inga bilder på dagens pass? Bra stångrodd med!:devil:

Inte så bildsugen längre. Poserar en del framför spegeln, tar lite kort då och då för att se hur det går för mig men jag lägger inte upp nya bilder på samma sätt som förut, ifall ingen ber mig eller någon annan föreslår att det ska fotas.

Tack ReNeGaDe, marklyften gick skitbra idag!

MVH

Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 816 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.