- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 december, 2010 at 21:12 #192835Anonym anvandareMember
Bättre kondis är nog bra för muskelutvecklingen. Jag har i princip ingen kondis så den jag
får gör nog bara nytta även på gymet. Den simteknik jag är bäst på är nog bröstsim,
med den tar jag mig fram ganska bra i jämförelse med mina polare, om nu det är värt något.Hoffen kommer representera mitt 2011. Det är så jag kommer känna mig. Solen i
ansiktet, lätt saltstänkt hår (skägg) och ett nemas problemas-sinnelag. Naivt somrigt
glad helt enkelt.29 december, 2010 at 21:27 #192836Anonym anvandareMemberLåter som ett härligt nytt år med positiv inställning. Jag kanske borde skaffa en avatar själv, det ser ju trevligare ut på något konstigt sätt.
31 december, 2010 at 11:42 #192837Anonym anvandareMemberNu sitter man då här och har dragit på sig årets första riktiga förkylning, men det kanske är lika bra det så att man blir tvingad att vila kroppen. Tänkte skriva en sammanfattning av mitt träningsår.
Under Januari körde jag över och underkroppspass (vilket jag har tränat under alla år) kombinerat med promenader och konditionsträning, men ganska snart blev jag genom detta forum inspirerad att bryta mitt upplägg till en 3-split. Fungerade jättebra ända tills våren då jag gjorde mig illa i bröstmuskeln (slarvade då jag skulle släppa tillbaka vikterna i cable cross). Detta var ju förstås mindre kul, men inget ont som inte för något gott med sig. Jag behövde nog en påminnelse om anledningen till varför jag började träna igen, prio 1 var att åter bygga upp styrkan efter en sjukskrivning. Fick anpassa träningen med mer fokus på ben och kondition och efter ett tag börja om från början med överkroppsstyrkan. I början på sommaren blev jag tillfrågad om jag ville ställa upp i simklubbens lagkappslag, en person saknades och allvarligt talat – hur ofta får man chansen att simma ett VM (masters/veteran) i Sverige? Sommaren vigdes åt simträning och i augusti var det dags. Är nöjd med min insats, inte för att jag simmade så jäkla fort (för det gjorde jag inte) utan för att jag blev i så pass bra form som jag hade möjlighet att bli. Blev lite stolpe ut på medaljchanserna, men resultatet var rättvist. Hur som helst var det en fantastiskt kul upplevelse, världens största simtävling med sann idrottsglädje. Under hösten så tog jag det lite lugnare på träningsfronten med över och underkropps-pass och simning 2ggr/vecka, och nu när vintern kom gick jag återigen på 3-spliten (mer styrka och mindre simning/kondition). Året har varit både händelserikt och lärorikt. Ser fram emot nästa träningsår med 2010-års erfarenheter i ryggsäcken. Gott Nytt År!5 januari, 2011 at 12:52 #192838Anonym anvandareMemberOk, förkylningen är på sluttampen så snart är jag tillbaka i träningslokalen igen. Har tänkt endel på kommande års träning och målsättningar, men det har inte varit helt enkelt att fundera ut något bra då osäkerhetsfaktorn med krånglande kropp ligger och spökar i bakgrunden.
Huvudmålet prio1 blir därmed att hålla sig hel och frisk. Det första jag ska göra nu är att ta reda på varför min länd/röv/höft trilskas.
Vikt/repsmål har jag inte direkt tänkt ut några, och varför ska jag göra det egentligen. Är utpräglad tävlingsmänniska och den kombinationen tillsammans med hälsa/lyssna på kroppen går inte alltid lätt för mig att kombinera. Däremot skulle det vara hemskt kul att bli bättre på chins och dips, ett stabilt marklyft på 100kg känns ju också som ett sporrande uppdrag, men det är prio2.
När det gäller konditionsträningen, ligger ju simningen mig varmt om hjärtat. Har sett att det är en tävling på hemmaplan i April, kanske det vore något? Till sommaren (om jag är hel) hoppas jag på många och långa promenader och lite löpning. Klarade 1 mil i sommras, vore det inte grymt att klara 1,5 eller kanske 2mil?
Då kommer vi till det här med vikten: 73kg på 167cm kan jag leva med fast det vore ju trevligt om jag förlorade lite fett och fick lite mer muskler, men att dieta och räkna kalorier är absolut inte min grej. Min G-punkt sitter i gommen och den stimulerar jag hejdlöst i tid och otid. Skriver ändå upp några mått här nedan, så får jag se om det sker några förändringar under året.
Bröst: 100, Midja: 86, höft: 100. Spänd arm: 35.5 januari, 2011 at 21:12 #192839Anonym anvandareMemberVälkommen till träningsåret 2011 Waco, det här kommer blir finfint.
(Och du grejade en avatar ändå, maiden dessutom).6 januari, 2011 at 02:42 #192840Anonym anvandareMemberTackar, tackar! Hittade denna trevliga bild på Eddie, kan dock inte komma med någon snitsig förklaring på hur den ska represtera mitt kommande träningsår. Iron Maiden är helt enkelt nostalgi när den är i sitt esse.
6 januari, 2011 at 20:19 #192841Anonym anvandareMemberTorsdag = Axlar, bröst, triceps!
Uppvärmning: 5min rodd + lätta hantelövningar (+ flera uppv.set inför varje övning)
Utåt- och inåtrotationer axlar (3 resp 4,2kg) 3×17/20st
Sidolyft cable 5,5kg 11,11,10st 6,7kg 4st
Militärpress (22,5kg + stång) 9,9,7st
Sidolyft hantlar 8kg 3x10st (såg för jävligt ut på slutet)
Sidolyft framåtlutad 5kg 3x10st (Lättare)
Hantelpress, sned bänk (Casall -H) 15kg 8,10,8st
cc bröstflyes 17,5kg 12,10,10st
Tryck upp kroppen med axlarna 3x25st/
varannan dips 4,4,2stÅrets första pass får VG i betyg, tror att jag ökade på flera övningar. Körde hantelpress vilket var länge sedan sist, och det gick ju ganska bra. Har kommit på att jag gillar hantlarna med rörligt handtag mycket bättre än den fasta modellen som jag har kört med hittills.
8 januari, 2011 at 19:59 #192842Anonym anvandareMemberLördag = Mage, simträning!
3 x (1min plankan + 30 situps + 15 rumplyft + 30 sneda situps)
Abdominal crunch (Technogym) 30kg 3x10st
Benlyft i ställning (David) 3x20st600 frisim
6×100 fr-arm st:1,50
8×75 fr-ben st:2min
12×50 frisim i hyfsad fart, st:1min
3×200 frisimFörsökte mig på en ”magdödare” idag men tycker inte jag fick till det riktigt. På det 3:e situpsvarvet började det småömma på ländryggens högersida. Benlyften tror jag mest belastade höftböjarna fast jag tänkte särskilt på magen. Sedan lät det som jag hade ett knäkebröd i svanken. Förmodligen gjorde jag väl inte riktigt rätt?! Simningen gick desto bättre, 3000m och jag höll på i ca 1 timme i ett lagom trevligt ”surgnetar” tempo. Mådde halvdåligt efteråt men repade mig snabbt, lagom till middagen bestående av älgfärs tortillas.
9 januari, 2011 at 20:54 #192843Anonym anvandareMemberVad tror du om bilder Waco? Sånt livar alltid upp en journal.
9 januari, 2011 at 23:23 #192844Anonym anvandareMemberSöndag = Rygg, biceps!
Uppvärmning: lätta hantelövningar
Latsdrag (Technogym) 55kg 8,8,7st
Sittande rodd (Nordic) 60kg 3x8st
Enarmsrodd med rotation (Freemotion) 120? 3x5st (Tungt, inte snyggt)
”Rear delta flyes” (Flex fitness) 45kg 9,8,8st
Deadlift (Freemotion) 100? 3x10st (Lätt)
Vertical row sup. (Flex fitness) 68kg 8,8,7+Fst
Biceps hantlar (Casall) 12,5kg 6,4+F,4st
Biceps (Life fitness) 32kg 7,7,6stRackarns vilket bra pass (igen)! Har inte jämfört med det förra passet ännu, men är ganska säker på att jag ökade på det mesta.
9 januari, 2011 at 23:35 #192845Anonym anvandareMemberHej Gettodachoppa!
Jag håller med fullständigt om att träningsjournalerna blir lite roligare läsning med både bilder och filmer. Däremot känner jag mig inte så jättesugen på att lägga upp någon bild på mig själv av diverse anledningar. Bla inbillar jag mig att jag kommer att hitta min ”idolposter” tapetserad i ett och annat fikarum på arbetsplatsen, fast med största sannolikhet har jag förföljelsemani och storhetsvansinne.10 januari, 2011 at 21:09 #192846Anonym anvandareMemberSådärja!
Idag har jag varit hos en kiropraktor för behandling av min ömmande baksida. Tydligen hade jag snett bäcken vid SI-leden vilket i sin tur har retat m.piriformis med ischiasnerven. Hur som helst är jag skitnöjd att hon identifierade problemet och gjorde en justering, så med återbesök och lite tid för återhämtning hoppas jag att gammkroppen blir som ny igen.12 januari, 2011 at 08:32 #192847Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:Hej Gettodachoppa!
Jag håller med fullständigt om att träningsjournalerna blir lite roligare läsning med både bilder och filmer. Däremot känner jag mig inte så jättesugen på att lägga upp någon bild på mig själv av diverse anledningar. Bla inbillar jag mig att jag kommer att hitta min ”idolposter” tapetserad i ett och annat fikarum på arbetsplatsen, fast med största sannolikhet har jag förföljelsemani och storhetsvansinne.Hihi det är aldrig fel med storhetsvansinne!! de ser alltid ut o må prima bra juh :emo-thumb
Seså upp med pics och movie.Kunde dock inte undgå att se att du provlagt in en youtube snutt i testforum som inte verkar funka så bra.. När du ska lägga in film ska allt efter = tecknet vara omslutet av taggarna
[http://www.youtube.com/watch?v=]jvnb1LtuJ-A
Fast detta kanske du bringade klarhet i igårkväll och då vill jag säga att detta vara bara i all välmening!12 januari, 2011 at 19:46 #192848Anonym anvandareMemberTjenare!
Jag är definitivt ingen ”datahacker” så jag måste nog öva ett tag, men jag tackar för tipset! Jag hade ju i alla fall medelbetyg i maskinskrivning så nu ser ni ju vad det betyget var värt. Datakunskap minns jag att vi hade i högstadiet, den apparaten var mycket avancerad, hette typ ”compis” och det var i princip en skrivmaskin deluxe.12 januari, 2011 at 19:55 #192849Anonym anvandareMemberOnsdag = Simträning!
10×100 frisim
5×200 fr-arm med paddlar
100 löst
2x(4×50 en av varje simsätt)
4×75 skovla
200 avsimDetta var ett ganska lungt ”känna sig för” pass, drog på litegrann på armsimningen med paddlar. Detta blev då 3000m totalt och tog kanske dryga timmen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.