Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 1,198 total)
  • Author

Nice! Älskar ditt glada lilla skratt på slutet :D

Jag måste helt enkelt slänga upp ett par filmer på mitt handstand-tränande också nu känner jag.

Kämpa på, kampen är hårfin… ;)

Fasen, man kan ju inte annat än skratta åt det där försöket, såg mer ut som någon sorts handspringande! Jag väntar med spänning på Mr Ivarssons filmkontring:pop:

På tal om springning så mätte jag upp sträckan som jag sprang på 45min: 7,6km var den. Kändes som en ganska lämplig fart och jag hoppas att det går att hålla den där takten även i Augusti, fast då är ju banan ganska mycket mer kuperad…Huvudmålsättningen är dock att ta sig runt levande.

Kan för övrigt tala om att jag börjar vara sjukt sugen på en rejäl omgång överkroppsträning.

Lördag = Ben!

Uppvärmning: Lite cykel!
    Knäböj 40kg 10st, 45kg 10st, 50kg 10st, 55kg 2x10st, 50kg 3x10st
    Leg ext med ett ben (Life fitness) 26kg 4x6st
    Leg ext (Life fitness) 54kg 2x8st
    Leg curl (Life fitness) 32kg 3x10st (ca 80%)
    Vad press (Technogym) 35kg 3x12st
    Balansplatta 3x2min + Stretching!

Är riktigt nöjd med dagens insats. Är i princip tillbaka och kör på vanliga vikter igen förutom på curlsen där jag vill vara lite försiktig. Körde några fler set med knäböj och valde istället bort benpressen.

Söndag = Överkropp light + 50min promenad!

Latsdrag (technogym) 30kg 3x10st
    Kabelrodd med V-handtag 25kg 3x10st
    Militärpress (7,5kg + stång) 3x10st
    Bänkpress 30kg 3x10st
    Bröstflyes i maskin 3x10st
    Triceps pushdowns (Technogym) 12,5kg 3x10st
    Biceps kabelcurl (Technogym) 10kg 3x10st
    Handledscurl + omv (Stång 10kg?) 2x(20+12st)
    Utåt och inåtrotationer axlar (1,8 resp 2,2kg) 2x20st
    Stretching av nacke, bröst och rygg

Jag var bara tvungen att testa lite överkroppsträning idag. Jag körde mycket lätt, ca 40-50% av vikter jag normalt brukar köra med och utförandet kan väl bäst beskrivas som halv ”choppa-fart” ungefär. Det blev någon sorts fräck ”gym tai chi” kombo. Hur smart var nu detta på en skala då? Svårt att säga, trapezius mot nacke ömmade lite som två nåldynor efter passet och axeln/armen har lätt att domna bort. Känns ungefär lika som att köra sjukgymnastens rehabövningar ungefär…. Jag blir i alla fall lite lyckligare av att få göra av med lite energi på gymmet och såhär nu på kvällskvisten känns det då inte lika ömt längre. Hann även med en kvällspromenad på 50 min, skönt!

Övrigt: Var på bio igår kväll och såg på X-men:up:. Vad ska man säga, jag gillar superhjältar! Glömde tid och rum, gillade filmen jättemycket sånär som på små detaljer här och där, tex ”trollsländekvinnan” som harklade upp glödande spottloskor kändes väl inte riktigt som någon fräck genetisk mutation.

Det har varit en seg dag idag, kännt mig förkyld och allmänt hängig. Detta resulterade i att jag for och besökte IKSU Spa istället för det gamla vanliga stället. Skönt var det att ligga och jäsa i alla varma pooler, trevlig stämning och atmosfär och väldigt få besökare som tävlade om utrymmet. Det kan mycket väl hända att jag åker dit någon fler gång, men jag har lite svårt för det här med att ”finbada”. När jag hoppar ned i en simbassäng vill jag per automatik riva av århundradets bensparkar och spola upp alla badkamrados i svalprännan.
    På aftonsidan hann jag med en stadspromenad på ca 50min runt Ume´älven, blev lite förvånad att att finna prima gymutrustning ute i det fria, en roddmaskin, dips och armcykel i ett.

Eeey, fan va nice med utomhusgym! Stannade du och tränade?

Ja men självklart gjorde jag ju det! Det kanske inte såg lika häftigt ut som då inoljade bodybuilders står och pumpar på sandstranden, men det näst coolaste hittar man alltså här längs Umeälven och där tränar alltså jag nuförtiden. Visualisera det här: Man kommer gående längs strandpromenaden, kvällssolen glänser på den svettiga huden och håret fladdrar förföriskt i vinden. Wow, man kavlar upp tröjärmarna, ställer sig bredbent och putar med bakdelen, det är snart dags. Man tar ett djupt andetag och börjar tokveva handtagen på armcykeln. Strandträning vid älven – as hot as it gets…:D

Jag visualiserade fram tills du började tokveva. Det va hett fram tills dess, sedan visualiserade jag bara en ytters komisk scen som jag inte ens ska ge mig på att beskriva :D

Selektiv visualisering FTW ;)

Tisdag = Ben (rygg, mage)

Knäböj 40kg 10st, 45kg 10st, 50kg 5x10st
    Leg ext (Technogym) 50kg 5,6,6,6,6st
    Leg curl, sittande (Technogym) 35kg 3x10st (80%)
    Vadpress (Technogym) 35kg 15st, 37,5kg 2x10st
    Ryggresningar 2x15st
    Benlyft 2x30st
    Balansplatta 3x2min + Stretching!

Förkylningssymptomen har lättat en aning så det blev ett lagom träningspass. Knäböjen som vanligt med fokus på känsla/teknik. Körde extra tungt på bensparkarna (blir inte lika flåsig då). Lite lättare på baksida lår och inga benpressar för att inte överbelasta bakdelen igen. Vadpressarna tror jag var PB.
    Betyg: Godkänt!

Det här är ju dagboksvärlden och då får man ju skriva om lite allt möjligt. Jag blev så himla glad när jag läste en artikel i simförbundets tidning ”Aqua”. En kvinnlig landslagsstjärna hade skrivit några rader om vikten av att äta för att orka träna. Det kan tyckas vara basic information som alla med någotsånär vett borde begripa men då jag själv var aktiv simmare så tänkte jag inte så. Då fokuserade jag på träningsmängden (ju mer desto bättre) och att inte bli fet. Är det ens fysiskt möjligt att att äta sig för fet om man tränar upp till 6 timmar under en dag? Jag tycker i alla fall att hon som är en förebild för alla yngre simmare skrev en jättefin artikel där hon delade med sig av sina egna erfarenheter. Hon hade tränat för mycket och resultaten uteblev, minskad träningsmängd och fokus på ordentligt matintag och vila gav superresultat. Jag önskar att jag hade fått läsa den där artikeln då jag var ung simmare.

Torsdag = Baywatchstyle handstand!

Det går bättre och bättre dag för dag…

[youtube=4OY4q-hqKFM][youtube=1lAzIDP4Rq4]

Heeey det tar sig! Underbart att se, kampen fortsätter. Glöm aldrig, 30 sekunder är det som gäller ;)

Börjar bli blodigt allvar detta. Man sitter ju och ser på dessa klipp med svetten drypandes från pannan. VEM SKA VINNA!!!???

Snyggt, på alla sätt och vis…

Du parerar balansrubbningarna jäkligt bra genom att bara röra benen och inte stappla runt på händerna. Nice.

Gettodachoppa wrote:
    Snyggt, på alla sätt och vis…

Du parerar balansrubbningarna jäkligt bra genom att bara röra benen och inte stappla runt på händerna. Nice.

Kände en peak där….. 😥

Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.