- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 december, 2011 at 23:23 #193345Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:Ha ha, lite underligt är det ju faktiskt. Hon såg dessutom knappt en dag äldre ut än då jag såg henne sist för 15år sedan, käkat för mycket rulltårta kanske?
ha ha ha ,hon har alltså kommit på formeln,till evigt ung!!!!!!!!
sen bakat in den i en rulltårta!!!!!…….ja där ser man…….lol.15 december, 2011 at 23:30 #193346Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:/sida
Balansplatta, stående på ett ben 2x1min/ben
Vadpress (Nordic) 60kg 15,14st (Ny
Kvällens surprise: Slötittade på rapport samtidigt som jag skrev början på detta inlägg. Vem ser man på TV:n då…jo min gamla lärarinna från simgymnasietiden. Hon berättade och visade upp en rulltårta som hon hade köpt för 25 år sedan och den var tydligen fortfarande lika fräsch och god idag som då den inhandlades:.haha, det där känns lite amerika-knasigt. Typ som ett inslag i tidningen en Ding Ding värld, fast kanske bara jag som minns den.
Undrar hur hon tänkte, jag ska spara den här rulltårtan i 25 år sen ringa lokaltv.
15 december, 2011 at 23:42 #193347Anonym anvandareMemberNärå, jag läste också en Ding Ding Värld. Minns att jag brukade sitta med mina polare
och diskutera vad som kunde vara äkta artiklar och vad som var fejk. Det var kittlande
att inte riktigt veta… Idag läser jag kvällstidningsrubrikerna och tänker ungefär på
samma sätt. Allt är sig likt.Bra med lite extra vadträning, waco. Man kan faktiskt inte ha för stora vader.
16 december, 2011 at 23:34 #193348Anonym anvandareMemberMegastora vader….Jag har ju alltid drömt om att strutta omkring i sådana där läckra stövlar, och då menar jag inte dom där gröna som det står Tretorn på utan dom där svarta med smala, höga läderskaft. Den drömmen har jag dock gett upp nuförtiden, förutom att man endast får upp dragkedjan till strax ovanför fotknölarna så kan jag absolut inte gå i något som har högre klack än typ 1cm utan att skämma ut mig. Lika bra att träna vaderna då…Just det, sedan var det ju det här med att våga glassa runt i baddräkt, då måste ju faktiskt vaderna se bra ut för det är ju endast dit allas blickar är riktade;).
Nu till en helt annan sak. Jag håller för närvarande på att snickra ihop ett nytt gymschema. Grundidén är att jag ska prioritera axelträningen så man får lite bulligare look på dom. Så här ser min tankegång ut just nu, axlarna ska bli genomkörda med rygg/bröst-passet och sedan få 2 dagars vila till axelpasset på Söndagen. Ni är alla varmt välkomna att tycka till runt mitt schema (eller annat om ni hellre vill det), det är bara bra att få motfunderationer ibland.
Måndag: Vila
Tisdag: Ben
Knäböj (mark)
Benpress/utfall
Benspark
bencurl/raka mark
Vadpress
BalansplattaOnsdag: Rygg (baksida axlar, biceps)
Rot.cuff/bakåtrotation
Chins el latsdrag
Rodd 2övn
Flyes för övre rygg
Pulldowns eller bicepsTorsdag: Bröst (framsida axlar, triceps)
Utåt och inåtrotationer, protraktioner (armhävningar)
Bänkpress (Lut. bänkpress)
Lut. hantelpress (plan hantelpress)
Bröstflyes
Dips (triceps)Fredag: Vila
Lördag: Kompletterings-pass
Valfritt mellan dessa övningar efter känsla / motivation
Marklyft, ben, vader, ländrygg, mage, handleder, biceps, kondition, promenad.Söndag: Axlar
Utåt och inåtrotationer, omv shrugs/protraktioner
Militärpress (hantelpress, freemotion axelpress)
Sidolyft cable
Sidolyft hantlar
Framåtlutande sidolyft hantlar
Flyes baksida axlarJag siktar på att ligga runt 10reps/set, mindre på mark/böj, kanske runt 12reps på axlarna. Har lite problem med att finna rätt kontakt med deltamuskeln ibland och det verkar underlätta att köra på lite lättare vikter där. Tanken är dock att jag ska variera mig då och då med att tokreppa ibland (12-15reps) och köra tungt (6-8reps), detta vill jag inte schemalägga utan går då på dagsformen.
17 december, 2011 at 19:54 #193349Anonym anvandareMemberLördag = Axlar!
Uppvärmning för axlar
Utåt och inåtrotationer för axlar (3 resp 4,2kg) 3x15st
Sittande hantelpress 10kg 19st, 12kg 15st, 14kg 11st, 16kg 7+F:up:
Sidolyft cable 4,2kg 12,12,11st
Sidolyft med hantlar 7kg 8,12,16st (Filmx3)
Framåtlutande sidolyft 6kg 9,12st
Rear delta flyes, håll 1sek (Flex fitness) 32kg 15st, 36kg 2x10st
Nackstretch!Är rätt nöjd med dagens träning. Körde hantelpressar vilket jag tror att jag körde senast under sommaren någon gång och det gick mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Full stadga och kontroll på axlarna!
Sedan påbörjades sidolyfts-kavalkaden, där jag provade mig fram med lite olika tempo/sving. På den första filmen kör jag ungefär som vanligt, sedan svingade jag lite och sist ganska mycket. Ska jag vara ärlig så kan jag inte avgöra om någon variant är bättre än den andra, det går ju kanske att öka på något kilo med de senare stilarna men om det skulle vara bättre låter jag vara osagt. Man hinner ju känna efter bättre hur man gör och vart det tar med den första stilen.
Sammanlagt 15 arbetsset för axlarna och jag känner att deltamusklerna har fått lite pisk. Om man nu ska betygsätta hur trött man är i delta på piskskalan så fick jag till ett medelmåttigt pass, hantelpressarna fick där bäst betyg av övningarna.[youtube=jc4kua8if3M]
[youtube=8jpmAA7FQSs]
[youtube=jKdaSdPG9aA&list]17 december, 2011 at 21:01 #193350Anonym anvandareMemberTycker att det är riktigt stabila sidlyft alltså!
18 december, 2011 at 17:33 #193351Anonym anvandareMemberhåller med magnus!!
ser bra ut,strikt och bra!!!18 december, 2011 at 23:10 #193352Anonym anvandareMemberTack både Magnus och bighulken! Jag antar att ni tyckte att alla 3 stilarna var OK och inte bara den 1:a filmen. Däremot är jag lite besviken då jag inte känner av någon träningsvärk i axlarna idag, det brukar ju vara ett slags kvitto på att man verkligen tränade rätt muskel. Jag tror jag ska testa att köra sidolyften med andra vikter nästa gång, kanske superstrikt, lätt och många reps på första set. Kanske ovanligt tungt på resterande och jämföra hur axlarna mår då. Jag ska bläddra tillbaka i dagboken och se om jag hittar igen något av mina tidigare pass där jag lyckades döda dom stackars axelfiléerna.
Söndag = Ben!
Marklyft 20kg 20st, 50kg 2x10st (vanlig / sumo), 70kg 3x10st
Benspark (David, friviktsmaskin) 15kg 10st, 17,5kg 10st, 20kg 10st/ben (Ny maskin…wierd)
Explosiva 90gr marklyft med kettlebell, 16kg 10st, 20kg 10st, 24kg 3x10st
Utfallssteg med kettlebells, 8kg 3x15st/ben
Gluteus kick (Teca) 20kg 10st, 30kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st, 80kg 4st/ben
Hamstrings (Freemotion) 10 10st, 15 10st, 20 10st, 25 10st, 30 8st/ben (Ny maskin)
Vadpress (Cybex old) 8pl 21st, 9pl 17st, 10pl 12st (Ny maskin)
Ben (rygg) stretch, ca 15min!Jag gick ut lite lagom tungt på dom första övningarna, man kan ju försöka att vara liiite återhållsam då man har varit lätt småöm i stjärten tidigare under veckan. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände, om jag fick ett anfall av rövtränings-abstinens eller något annat ”seriöst” problem, men allvarligt talat så blev det mycket rumpövningar. Sedan där på gluteus-maskinen blev jag helt vild, avslutade med fullt mag och försökte att skjuta hål i väggen med mina explosiva bakåtkickar. Jag lyckades inte riktigt med min målsättning där, men jag vet helt säkert vart jag kommer att ha förbannat ont imorgon.
Dagens käk: 2387kcal varav 149g protein.
19 december, 2011 at 03:28 #193353Anonym anvandareMemberja men waco!! axlarna består mer än utav en muskel!!! axeln består utav 3 delar.
främre-mittersta-bakre.den du tränade,tar mest på mittendelen,beroende på hur du står osv.lutning å hur långt fram du håller armar…. och då menade jag de delar som vi styrketränande brukar bry oss om.sen finns det en massa små på insidan av leden också,dvs,de man tränar upp med rotatorcuffs,sk,rehab/förebyggande rehab.men jag brukar också inrikta mig på sidolyften,de som bygger bredden på axlarna.för jag resonerar som så,de främre får jag mycket utav när jag kör snebänk-bänk.den bakre får jag mycket utav när jag kör rodd övningar.samt diverse ryggövningar.så kvar är mellandelen……finns ju en uppsjö av övningar för axlarna också.bara prova sig fram å se vilken som känns bra.men tänk på att vi hela tiden använder axlar också,i vardagliga livet,så förvänta dig inte superträningsvärk där.nähe,nu ska jag lägga mig,var uppe i fixade lite med bokföringen.god natt på dig…………..19 december, 2011 at 18:58 #193354Anonym anvandareMemberTänk inte på träningsvärken, det är så där den fungerar. Alla har vi någon eller några
muskelgrupper som aldrig värker dagen efter. Och vissa grupper som skriker högt i flera
dagar. Det jag har lärt mig är att den muskelgrupp som är känsligast gällande
träningsvärk inte nödvändigtvis behöver vara den som växer bäst.Angående sidolyften så kan du med fördel variera dig om du känner för det. Beroende på
dagsform och vilka vikter du väljer. Lite gung och sving är absolut inte per automatik
något negativt. Ibland känner man helt enkelt för att överbelasta rejält.Alla tre varianterna såg bra ut. Tycker jag då ra!
20 december, 2011 at 03:10 #193355Anonym anvandareMemberAtt man inte ska noja över utebliven träningsvärk har jag ju egentligen hört förut men jag har lite svårt att släppa det här och bara köra på. Jag vet att jag tidigare, fram till i höstas någon gång kunde få till endel träningspass (dock inte varje gång) som fick axlarna att bli helt slut, både under träningen och med ”värk-kvittot” dagarna efteråt. Jag måste utesluta (för min egen sinnesro) att jag inte har ändrat något i tekniken eller att jag gör något galet, att jag kanske sakta har vant mig med belastningen och behöver göra på något annat radikalt. Jag ska testa några fler idéer som jag har gått och klurat på och får jag inte till den där ”mörhets-känslan” jag söker då, så ska jag vika mig för bättre vetande och erfarenhet. He he, tjurskallig är man vilket kan vara bra,,, ibland.
Gymschemat som jag klurar på just nu, där tänkte jag lite i dina banor bighulken med axlens 3 delar. Både främre och bakre sidan men mest sidolyft på axelpasset. Sedan ”vila” 2 dagar och sedan rygg/baksida axlar och dagen därpå bröst och framsida axlar, sedan 2 ”vilodagar” till nästa axelpass. Jag hoppas att det upplägget ska bli min väg mot lyckan, dvs större och stiligare deltoideus.
;)Ibland slår mig tanken att man kanske tänker för mycket… När man simmade kunde man noja över hur mycket vatten man skulle sila mellan fingrarna för att få optimalt ”grepp” i vattnet, ligga och nöta teknikdetaljer pass efter pass,,, visst var väl det bra. Sedan tror jag att det fanns dom som bara dök ned i vattnet, simmade fult som fan och gjorde allt fel men dom var lika förbannat snabba. Vart ville jag komma med det här resonemanget då… optimalt måste ju vara att simma både snyggt och snabbt. I gymvärlden borde väl det motsvara strikt och starkt kanske:ike:?!! Ha, ha vilka funderationer man kan ha sent på natten… Godnatt allihop!
20 december, 2011 at 08:03 #193356Anonym anvandareMemberhe he he ,du är rolig du……
men blanda inte in snyggt i idrott!!!….det ska vara funktionellt bra,samt annat.
tänk på han booklöv,när han började med sin konstiga hopp stil!!! i backhoppning.
de funderade tom,på att förbjuda honom att använda den,för den såg så avig ut,osv….
men sen när han började vinna med den,ja då började alla använda den.
och idag är den mera standard i backhoppningen………….. så det kan bli…………21 december, 2011 at 03:07 #193357Anonym anvandareMemberbighulken, from nu ska jag strunta i allt som har med snyggt att göra då jag är i gymmet8).
Tisdag = Rygg (Baksida axlar, biceps)!
Uppvärmning
”Bakåtrotationer” för axlar 2,6kg 3x20st
Latsdrag med rak stång (Cybex) 8pl 10st snygga, 13st snabba
Latsdrag stång med dubbla handgrepp (Cybex) 8pl 14st snygga, 16st snabba
Latsdrag med v-handtag (Cybex) 9pl 8st snygga, 10st snabba
T-bar 30kg 15st, 35kg 2x8st
Upper back (Technogym) 40kg 8,8,7st
”Rear deltoid” (David, friviktsmaskin) 0kg 2x15st (Ny maskin)
Framåtlutande (90gr) sidolyft cable 5,5kg 6,7,7st
Hantelrodd 22,5kg 12,11st
Stretching av rygg och nacke, 15min!Idag har jag lekt (igen)! Testade att göra latsdragen först som jag normalt brukar göra och därefter ett set lite explosivare, med lite hjälpgung och ryck. Jag trodde att skillnaden skulle bli mycket större i antalet reps, men det kan säkert spela in att man är ovan att köra på det sättet också. Testing av lite nytt i maskinväg idag också, kändes som att överarmarna var lite för korta i ”David-maskinen” (typ omvänd pec), skippar nog den framöver. Däremot dom framåtlutande sidolyften håller jag på att skapa en kärleksrelation till, och dom var inte sedvanligt superkorrekta i robotaktigt utförande utan med lite hjälpgung.
Mina tankar efter dagens pass är att min träning framöver ska genomsyras av lite mer ”jävlaranamma” och ”skiten ska upp” stil. Tror jag har fastnat litegrann i ”teknik-opti-fjollar-träsket”, vilket jag i och för sig tror att jag kommer att ha glädje av, men nu är det dags för vikterna att öka.
21 december, 2011 at 10:32 #193358Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:Mina tankar efter dagens pass är att min träning framöver ska genomsyras av lite mer ”jävlaranamma” och ”skiten ska upp” stil. Tror jag har fastnat litegrann i ”teknik-opti-fjollar-träsket”, vilket jag i och för sig tror att jag kommer att ha glädje av, men nu är det dags för vikterna att öka.Absolut kör på det:up:
21 december, 2011 at 16:27 #193359Anonym anvandareMemberÅååh det där var bara en så äcklig bild
Har du en bra teknik i grunden så kör på med lite fusk, det gör vi alla i de sista repsen och det är inget konstigt med det. Vikten ska flyttas från punkt A till B helt enkelt, så är det bara
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.