Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 871 through 885 (of 1,198 total)
  • Author

Tack allihop!

i0janki, klart du ska prova det men du kan ju spara dig tills axeln är återställd. Det var sjukt tungt för mig i alla fall, jag vet att jag klarade det när jag var yngre och lättare men inte med dagens form. Det här är förmodligen något som jag kommer att gå och gräma mig över ända tills jag har klarat det, men jag känner ingen stress. Det vore ju faktiskt ännu ballare att klara av det som 84-åring…

Gettodachoppa, hela jag är skum när det gäller sådana där grejer. Jag verkar inte vara någon stjärna då det gäller maxstyrkan, utan jag är lite mera ”surstark”! Det var likadant med simningen, ju längre och jävligare distans desto bättre hävdade jag mig. Sprintsimning var jag helt enkelt värdelös på. Det har hänt flera gånger att jag har persat på dom 1:a 50m i ett 200m lopp. Jag kanske borde träna mer explosivt och ubertungt?!

Gober, du har rätt. Det verkar gå lite bättre nu och förmodligen beror det på all extra vila och lättsammare träningspass under förra månaden. Ska man orka med träna hårt måste man nog ha med hela paketet: Huvud, vilja och motivation, äta rätt, sova, att vara i harmoni och balans mm.

Galten, tack! Vilken förnuftig kvinna skulle inte vilja ha större bröst!

waco3000 wrote:
    Gettodachoppa, hela jag är skum när det gäller sådana där grejer. Jag verkar inte vara någon stjärna då det gäller maxstyrkan, utan jag är lite mera ”surstark”! Det var likadant med simningen, ju längre och jävligare distans desto bättre hävdade jag mig. Sprintsimning var jag helt enkelt värdelös på. Det har hänt flera gånger att jag har persat på dom 1:a 50m i ett 200m lopp. Jag kanske borde träna mer explosivt och ubertungt?!

Den allra enklaste anledningen kan vara att du inte maxar speciellt ofta i
    bänken, eller kör 2-3-reppare. Oftast blir man bra på det man gör mest.

Sitter säkert delvis i huvudet, men också i motoriken. Kliv upp lite oftare
    på tyngre vikter, som du hanterar säkert och fint såklart. Tror du kommer
    få en skjuts i singlarna efter några månader.

Och som vanligt då man kör tungt i bänken: safety racks eller passare. :-)

Det känns som om att du har rätt i det. Vissa muskelfibrer är ju som jag har förstått det anpassningsbara, dvs att man kan träna dom till att bli mer uthålliga eller starkare/explosivare. Jag har väldigt lätt att börja fundera över vad och hur jag gör övningar och väljer då gärna en hanterbar vikt, kan ju på sätt och vis vara bra då jag inte är invand med allt, men förmodligen måste jag fläska på lite mera vikt och bara kötta för att lyckas bättre med styrkeutvecklingen. Det här ska jag verkligen tänka på och ta till mig, jag vill ju ha en utveckling åt det här hållet även om det är kul att vara repsstark.
    Sedan kommer vi till det här med huvudet, att faktiskt tro att det är möjligt / att inte sätta upp hinder för sig själv kan göra underverk för resultaten. Jag har härmed bestämt att jag ska vägra begripa att det är toksvårt att klara 70kg i bänkpress, därför har jag nu en lite större möjlighet att faktiskt klara det…

Torsdag = Rygg!

Uppvärming
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Ful-chins 9,8,6st
    Kabelrodd med V-handtag (Cybex) 60kg 6,6,5st:up:
    Stående rodd med rep ned mot bröstet (David) 65 3x12st
    Hantelrodd 25kg 7,8,7st/arm:up:
    Framåtlutande (90gr) sidolyft cable 5,5kg 10,9,9st/arm
    Sidolyft med hantlar 8kg 8,8,7st

Tja, var ganska mör idag men fick till ett hyfsat OK pass ändå. Min inställning var att jag skulle köra riktigt tungt idag, typ 4-6reps och då blir det i verkligheten vanligtvis några fler, ha ha. Jag ska bättra mig.

3 månaders check up!

Mått den 9/12 jämfört med 10/3.

Bröst: 89cm – 93cm (+4cm):up:
    Midja: 72cm – 75cm (+3cm)
    Navel: 74cm – 79cm (+5cm)
    Höftkam: 82cm – 85cm (+3cm)
    Rumpa: 93cm – 95cm (+2cm)
    Arm: 31,5cm – 33cm (+1,5cm)
    Spänd arm: 33,5cm – 35cm (+1,5cm):up:
    Lår: 57cm – 59cm (+2cm)
    Vikt: 62,9kg – 67,3kg (+4,4kg)

Ja ja, det var ungefär desssa resultat som jag hade förväntat mig så det känns väl OK. Alla mått har ökat men jag ska försöka att glädjas åt vissa av måtten och drabbas av plötslig minnesförlust då jag läser på resten av raderna. Jag höll bra koll på käket under kanske 1,5mån efter bantningen men sedan släppte jag taget helt och det blev mycket snabbmat och lättlagat. Målsättningen för mig nu framöver blir att komma tillbaka till köksrutinerna igen och bara göra god och nyttig hemmalagad mat. Jag borde även minska på dom onödiga godsakerna som slinker ned flera ggr under veckan men liiite roligt måste man ju få ha.

Lördag FM = Prommiz på havsisen, 1h och 25min!

Lördag EM = Ben!

Uppvärmningsprogrammet på cykeln 7min
    Knäböj (Djupa) 20kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st, 55kg 10st, 60kg 10st, 65kg 10st, 70kg 10st:up:
    Leg ext (Life fitness) 89kg 7,6,6,5st:up:
    Leg curl (Life fitness) 53kg 7,7,6,5st:up:
    Vadpress (Nordic) 110kg 13,11,9,9st:up:
    Bosuboll, stående på ett ben 2x45sek/ben
    Stretching av ben och rygg!

Det gick ju bra idag, det hade jag inte förväntat mig. Har tidigare klarat 10x60kg som bäst på de djupa böjarna men idag hände det något. RPB i bensparken och curls, sedan lade jag på 10kg i vadpressarna jämfört med när jag använde den där maskinen sist. Nice, sådana här träningspass gillar jag…

Dagens skratt: Klitos Klitou från Cypern, internationella juryn:P.

waco3000 wrote:
    Lördag FM = Prommiz på havsisen, 1h och 25min!

Lördag EM = Ben!

Uppvärmningsprogrammet på cykeln 7min
    Knäböj (Djupa) 20kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st, 55kg 10st, 60kg 10st, 65kg 10st, 70kg 10st:up:
    Leg ext (Life fitness) 89kg 7,6,6,5st:up:
    Leg curl (Life fitness) 53kg 7,7,6,5st:up:
    Vadpress (Nordic) 110kg 13,11,9,9st:up:
    Bosuboll, stående på ett ben 2x45sek/ben
    Stretching av ben och rygg!

Det gick ju bra idag, det hade jag inte förväntat mig. Har tidigare klarat 10x60kg som bäst på de djupa böjarna men idag hände det något. RPB i bensparken och curls, sedan lade jag på 10kg i vadpressarna jämfört med när jag använde den där maskinen sist. Nice, sådana här träningspass gillar jag…

fint benpass var det!!!!!……i mitt tycke ett perfeckt pass, …..alltid roligt med framgångar också….
    hej å hå.

waco3000 wrote:

Bra pass där!
    hahaha jaa min gumma påpekade just detsamma..Klitos klitou asg:D

Det är bra Galten. Vi som befinner oss inom machokulturen dagligen genom jobbet måste ju få fjolla till oss någon gång per år och titta på melodifestivalen8). Jag tyckte det var många bra låtar i finalen i år men jag tror att vi skickade rätt bidrag, ”Euphoria” var verkligen jättebra.

Söndag = Helkropp!

Yes, ni läste rätt. Jag skulle egentligen ha kört överkropp och var superladdad för att köra bla tunga militärpressar men väl på plats började jag surra med en löst bekant på gymmet och det ledde till att jag testade hans program istället. Massor med udda övningar och maskiner som jag inte var van vid och hade noll koll på vilka vikter jag skulle använda, körde lite för lätt på det mesta och många reps blev det. Jag tror inte riktigt att jag vill träna såhär men det kan mycket väl hända att jag lägger in någon av övningarna fler gånger.

Uppvärmning
    Smalbänk och skullcruschers, 3set 10+10st
    Sittande Vadpress 3set
    Höftrotationer, lyft uppåt 3set
    Höftrotationer, nedåtkickar3set
    Bröstflyes i maskin 3set
    cc Enarms bamsecurl 3set
    Bensparkar med ett ben 3set
    Hamstings bakåtsparkar 3set
    Bicepsmaskin 3set
    Hantelrodd på lutande bänk 4set

Tisdag = Bröst!

Uppvärmning för axlarna
    Militärpress 40kg 5,4,3st:up:
    Lutande hantelpress 20kg 12st, 22,5kg 4+F,F, 20kg 10st:up:
    cc Bröstflyes 17,5kg 12,10,10st
    Snabb/explosiv bänkpress 40kg 3x8st
    Smal bänkpress 45kg 2x5st (Ny övning, med passning)
    Sauna!

I´m so happy! Jag gick omkring med ett fånigt litet leende på gymmet idag. Militärpressarna gick ju jättebra, gjorde 3,2,2st senast det begav sig. De lutande hantelpressarna gick också bra. Har lite problem bara med att få upp 1:a rep med hantlarna, jag gissar att jag hamnar lite för djupt och orkar då inte trycka upp eländet, plus att det sliter ont på axlarna.

Torsdag = Rygg!

Uppvärmning för axlarna
    Kabelrodd med v-handtag (Cybex) 60kg 8,7,7st:up:
    Chins 6,5,5st (Korrekta):up:
    Stångrodd (lutande) 60kg 8,7,7st:up:
    Stångrodd (90gr/brett grepp) 50kg 3x7st
    Framåtlutande (90gr) sidolyft cable 6,7kg 3x6st/arm:up:
    Sidolyft med hantlar 8kg 9,8,8st

Tomtegröt is da shit! Det måste ha varit gröten för jag kände mig seg och hängig, nästan med huvudvärk och trots detta så gick det ju kanonbra idag med ökningar på det mesta.

Chinsen idag var av den typen som jag kallar snygg-chins, dvs med brett grepp och dom utfördes relativt långsamt och utan bensprattel. Det finns 3 chinsnivåer enligt mitt tycke varav den första och lägsta nivån är de sk fulchinsen. Snabbt ryck uppåt och sedan blixtsnabbt bara släppa ner kroppen till utsträckt läge, bensprattel är tillåtet. Medelläget är då dom sk snyggchinsen. Sedan kommer vi till nivå advanced med det som jag kallar för porrchins. De ska utföras med ett rejält brett grepp och vara utsökt perfekta i slowmotionfart. Jag tycker mig inte vara på den nivån ännu men det är ett av mina långsiktiga mål att göra flertalet sådana reps samtidigt som eventuella åskådare avfyrar oavsiktliga kalsongskott pga ren och skär beundran.

Jag försökte mig på den där 90graders varianten på stångrodd igen och det gick faktiskt betydligt bättre denna gång. Mindre belastning på ländryggen och de utfördes i ett lugnare och mer kontrollerat tempo än sist.

Tur bara att det inte är knökfullt med folk på förmiddagarna, det känns liiite utmanande och oavslappnat att stå i dessa bizarra 90 graders kroppsställningar och visa upp akterdelen klädd i tighta tigths. Att däremot vinkla upp röven endast iklädd en minimal baddräkt mot en funktionärs ansiktsnivå då man står på startpallen känns dock helt normalt och inte konstigt alls då man är simmare. Det kan vara på det viset att dom här funktionärerna efter alla år vid bassängkanten förmodligen redan har eldat upp näthinnorna vilket inte folk på skivstångsavdelningen har hunnit göra.

Fredag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln
    Marklyft 50kg 10st, 80kg 10st, 90kg 1st, 95kg 1st, 100kg 1st, 105kg 1st, 110kg 1st:up:
    Leg curl med ett ben (Life fitness) 20kg 3x7st/ben:up:
    Utfallssteg med kettlebells 8kg 3x10st/ben (Lätt)
    Leg ext med ett ben (Life fitness) 33kg 3x8st/ben:up:
    Vadpress (Nordic) 110kg 13,11,10st
    Benpress (Technogym) 80kg 5x10st (Lätt)

Lovely, det går som på räls just nu! Är mest nöjd med marklyften som jag egentligen inte har tränat särskilt mycket på, där förbättrade jag mitt PB med 10kg och det kändes inte som att jag krummade ländryggen ens 1mm. Här kan jag förmodligen förbättra mig ännu mer så det ser jag verkligen fram emot.

Körde bara lite lätt på utfallsstegen och benpressarna då jag har varit ganska öm i höften sedan Söndagens specialövningar, dessutom blev det mycket spring på betonggolv under Måndagen vilket inte heller det brukar verka gynnsamt på baksidesbekymren. Vadpressarna var sjukt jobbiga, det brann som eld under sulorna innan 3:e setet var klart så det fick räcka så.

Lördag = Bröst, triceps!

Uppvärmning (Lätt skivstång, armhävningar, axel protraktioner mm)
    Sittande hantelpress 17,5kg 11,11,9st
    Lutande bänkpress 40kg 3x10st (slowmo-reps)
    Bröstflyes (Flex fitness) 50kg 9,8,7st
    Triceps pushdowns (Technogym) 27,5kg 9,7,7st:up:
    Stretching av bröst, nacke och handleder!

Det gick väl rätt OK idag. Kände mig inte toppen fräsch i axlarna men de inledande hantelpressarna kändes ändå säkra och fina. Körde med lite lättare vikt på snebänken men utförandet var ordenligt långsamt och stilfullt utan utlåsning så det blev rätt tungt i alla fall. Jag är inte van att köra bröstflyes i maskin men jag måste säga att jag gillar övningen, den känns lite skonsammare också än tex mina hantelflyes där jag misstänker att jag ibland går lite väl onödigt djupt. Passet avslutades med en session bubbelpool, fasen vad skönt det är.

Det kan tänkas att jag kommer att träna i princip varje dag under den kommande veckan. Jag har tagit ledigt från jobbet och jag känner på mig att jag kommer att bli göralös och klösa på tapeterna. Jag hoppas att det inte sliter för ont på kroppen men själva ledigheten kan ju göra att man är mer utvilad och bättre rustad för en ökad träningsmängd. Jag får väl försöka att lyssna på kroppen…

Söndag = Rygg!

Uppvärmning
    Latsdrag med v-handtag (Cybex) 11pl 8,7,6st (Ryck och slit)
    Kabelrodd med v-handtag (Cybex) 60kg 8,7,7st
    cc ”rear delta flyes” liggandes på bänk 10kg 10st, 12,5kg 10st, 15kg 8st
    Stående rodd med rep ned mot bröst (David) 65kg 3x10st
    Marklyft 40kg ?set x ?reps (Lätt lattjolajbans style)
    Chins 3x5st

Idag gick det inte särskilt bra. Det skulle kunna bero på att jag och några till var och hälsade på hos min ”illvillige” drygt 80-årige granne som hällde i mig en anseelig mängd vodka med sprite. Han ser snäll och beskedlig ut men skenet bedrar, så fort man smyger iväg tex på toa så vips råkar glaset vara fullt igen. Vi hade i all fall jävligt roligt allihop och det var ju huvudsaken, tur även att vi i det besökande partygänget kunde stödja oss mot varandra på vägen hem sedan.

[youtube=JjkXvuSZMbQ]
    [youtube=Xt2jHSpDhuE]
    Morgonvikten idag: 67,6kg

Riktigt bra styrka i marklyften :up:
    Sen verkar det mesta flyta på bra med träningen för dig de senaste passen.

Film, dem levererar du fortfarande på löpande band.
    Gillas :)

Bra styrka i chinsen, speciellt med tanke på att du avslutade med dom.
    Som ovanstående talare så är det alltid kul med filmklipp, de ljuger aldrig!
    Lycka till ;)

Viewing 15 posts - 871 through 885 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.