Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 886 through 900 (of 1,198 total)
  • Author

Ser bra ut, waco. Kul att du inte ”gömmer dig” i löst sittande kläder, vilket många gör.
    Har man en bra fysik ska den visas upp.

Angående chinsen. Håller man hyfsat tätt så är det lätt att man börjar fälla fram
    armbågarna framför kroppen, och sedan dra med biccarna. Det beror ju såklart på vad
    man vill med sina chins, men min känsla är alltid att jag hänger i armarna och låter
    ryggen dra upp mig. Ut med bröstet, bak med armbågarna, ned med axlarna och ett brett
    grepp. Men det är så JAG kör.

Quote:
    Riktigt bra styrka i marklyften
    Sen verkar det mesta flyta på bra med träningen för dig de senaste passen.

Det har faktiskt gått lite bättre nu på slutet och det tror jag beror på två saker, först hade jag ju en lite längre period (några veckor) då jag körde lite lättare träning plus ofrivillig vila pga sjukdom. Jag var förmodligen ganska slut i kroppen. Dessutom har jag varit lite nedstämd pga annat som inte har med gymmet att göra men det har förmodligen påverkat negativt det också. Marklyften var ett positivt besked, har inte tränat dem så mycket på slutet så att bara klara 110 ”otränad” kändes fint, det kommer bättre resultat framöver om det går som jag vill.

Quote:
    Film, dem levererar du fortfarande på löpande band.
    Gillas

Jag vet att du gillar filmer, jag gillar filmer jag också…hmmm!

Quote:
    Bra styrka i chinsen, speciellt med tanke på att du avslutade med dom.
    Som ovanstående talare så är det alltid kul med filmklipp, de ljuger aldrig!
    Lycka till

Varmt välkommen till min dagbok BigH! Du vet hur det är, man blir aldrig riktigt nöjd själv men tack. Tror att jag har klarat 6st med det där utförandet tidigare, men jag brukar normalt göra bort dom tidigt i träningen.

Quote:
    Ser bra ut, waco. Kul att du inte ”gömmer dig” i löst sittande kläder, vilket många gör.
    Har man en bra fysik ska den visas upp.

Vad du är snäll. Jag känner mig inte alltid helt avslappnad med ”tight fodral looken” om jag nu inte vistas i badhuset. Idag drog jag tex på mig en lös T-shirt, det beror lite på dagsformen vilken outfit det blir. Om jag kollar hur alla andra är klädda på det där gymmet så sticker jag egentligen inte ut från mängden tycker jag, förutom då man tar på sig dom gamla bekväma tältkläderna.

Quote:
    Angående chinsen. Håller man hyfsat tätt så är det lätt att man börjar fälla fram
    armbågarna framför kroppen, och sedan dra med biccarna. Det beror ju såklart på vad
    man vill med sina chins, men min känsla är alltid att jag hänger i armarna och låter
    ryggen dra upp mig. Ut med bröstet, bak med armbågarna, ned med axlarna och ett brett
    grepp. Men det är så JAG kör.

Jag är innerligt tacksam för den där utförliga beskrivningen. Får tanten själv välja är det ju ryggen som ska piskas, inte biceps. Jag ska testa att göra chinsen med olika utföranden nästa ryggpass för att se om jag känner någon skillnad.

Måndag = Ben!

Knäböj (Djupa) 20kg 20st, 40kg 10st, 50kg 10st, 60kg 10st, 70kg 10st, 75kg 2x6st:up:
    Utfallssteg med hantlar 8kg 3x10st/ben (Lätt)
    Leg ext (Life fitness) 89kg 3x5st
    Leg curl med ett ben (Life fitness) 20kg 9,8,8st/ben:up:
    Vadpress (Cybex, den nya) 121,5kg 10,10,8st:up:
    Bosuboll, stående på ett ben 2x45sek/ben
    Stretching av ben och rumpa

Japp, knäböjen var väl OK fastän jag inte piskade Gobers resultat från förra passet. Jag tror att jag egentligen kan klara fler reps men jag är lite rädd att jag ska ramla eller bryta rygg eller nacke om jag blir för utmattad. Jag har börjat fundera om det är vettigt att införskaffa ett bälte, det verkar ju finnas en hel del åsikter om detta. Tänkte mest använda det som extra säkerhet/stöd då man ska testa lite tyngre vikt (men det blir väl som med dragremmarna, att man slår till efter att först ha funderat på saken under ett års tid).

De stående vadpressarna håller på att mosa mina axlar fullständigt, det är inte skönt!

Tisdag = Bröst!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Lutande hantelpress 20kg 13,9,8st
    Shoulderpress, framåtlutande (Freemotion) 45 3x9st
    Bröstflyes (Flex fitness) 50kg 9,8,7st
    Stretching av bröst, triceps, rygg och rumpa!

Jag var riktigt sugen på att träna idag men redan efter 1:a set hantelpressar så var det som att energin rann ur mig och jag blev rätt så orkelös. Avslutade med en omgång slappande i bubbelpoolen!

Det ska va gött å leva! Parisare, en bortglömd delikatess som äts allt för sällan. Denna delikata anrättning består av ett skogaholmsbröd ”förfria”. Bröna smordes in med lätt kesella med ringlad ketchup och senap ovanpå som garnering. Sedan ett lager spenat, tomat och 2 skivor med vällagrad prästost ovanpå den goda pariserkorven. En kall öl till detta hade varit opti men då jag är lite självplågande asketsiskt lagd så får den vänta till ett annat tillfälle för att avnjutas.

Jag funderar på att ta en vilodag från träningen idag, min logiskt tänkande hjärnhalva säger att det skulle behövas men jag vet av erfarenhet att min lite mer ”konstnärliga” sida brukar göra sig påmind ju längre in på dygnet jag kommer.

Yepp, jag tog mig en vilodag från träningen igår. Istället sprang jag omkring på stan och shoppade vilket var rätt så trevligt det också.

Torsdag = Rygg!

Uppvärmning
    Experimentella latsdrag och chins, antal set och reps?
    Latsdrag (Cybex) choppastil/vanligt 6pl 2x10st, 7pl 2x10st, 8pl 2x10st (Remmar)
    Kabelrodd med v-handtag 60kg 10,9,9st (Remmar):up:
    Hantelrodd 25kg 3x9st/arm (Remmar):up:
    Rear delta flyes (Flex fitness) 45kg 3x8st (Tuuungt!)
    Sidolyft med hantlar 8kg 3x8st (Remmar)
    Stretching av rygg, underarmar och händer + lite sauna!

Det gick rätt så bra idag. Fick för en gångs skull användning för dragremmarna, detta för att avlasta tummen/underarmen som har varit lite grinig. Dom är faktiskt grymt sköna att använda men krångliga att få på plats, jag övar vidare…

Dagens utmaning: Jag testade mig fram med olika lite stil på latsdragen idag och ärligt talat vet jag inte om jag blev så himla mycket klokare. Jag kunde faktiskt inte känna någon större skillnad i om latsen eller biceps fick mer pisk i någon av stilarna, däremot hade jag lättare för att börja dra ned vikten först med axlarna på ett sätt som kändes naturligt med min gamla hederliga style. Provade även att göra några chins men det var svårare att få till då dom var så himla tunga.

Sedan har jag hälsat på hos min ena bror och fru. Dom bjöd på en fantastiskt god, hemmagjord smörgåstårta ”som middag” då det firades födelsedag i huset. Sådana middagar borde man ha jämt.

Fredag = Ben!

Uppvärmning: Lätta utfallssteg och benpressar, uppvärmningsset
    Marklyft (Remmar) 50kg 10st, 70kg 10st, 90kg 10st, 100 3x3st:up:
    Leg ext med ett ben (Life fitness) 33kg 10,9,9st/ben:up:
    Leg curl (Life fitness) 53kg 6,6,5st
    Vadpress (Nordic) 110kg 13,11,10,10,9st

Filmtajm idag också och då gäller det att visa upp sig från sin bästa sida. Känslan jag har när jag lyfter är att det är en vikt som jag klarar, ländryggen håller och lyften känns i alla fall korrekta. Om nu något proffs råkar titta på filmen och ser någon detalj som ser lite knasig ut så hojta gärna till…

[youtube=PhFqFaNW3Lw]

Denna vecka har jag som sidoprojekt ägnat mig åt att storstäda mitt lilla kök. Jag har bara litegrann kvar på fixarlistan, rengöring av underskåp, soptunnor och gnugga rent socklarna, sedan så kan jag slappna av helt. Jag listar upp sysslorna i hatordning med det värsta först:

1: Rengöring av fläkt, fram tom skyddskåpan för motorn (Fy fan vilken ryggknäckare)
    2: Gnida bort gammalt stekflott med ett ingrott dammlager från kökssåpens ovansida
    3: Städning/rensning av kylskåpet och jag hittade stinkbomben tillslut, en rutten potatis innuti potatispåsen…
    4: Skurning av skåpens undersida
    5: Rengöring av luckor och handtag, elluttag och knappar
    6: Rengöring av ugnens in och utsida, gnussa perculatorn och vattenkokaren skinade blanka från alla flottstänk
    7: Olja in bänkskivan av trä

Jag bestämde mig för att inte träna idag, jag sparar på det ev lilla krutet som finns och hoppas att jag kan riva av ett sjukt bra överkroppspass imorgon istället.

Fick till en riktigt lyckad middag idag; Lammstek med sky (kryddad med inte mindre än 6 vitlöksklyftor och lite rosmarin!), ugnsstekt sötpotatis och en fetaostsallad till. Sedan vaknade den sanna kärringen inom mig till liv och jag bakade några småkakor (wienerstänger), bara för att bli av med en massa marmelader och gammalt skit efter veckans köksröj. Here is the result…

fin fint!!!….
    alltid roligt när man får göra nåt kreativt,som dessutom kan smaka bra också…..;)

Ser inte riktigt pga vinkeln, men känns som att höften inte kommer fram riktigt utan att du drar-rätar bara. Kan vara fel på det från min sida

Sen tycker jag iaf att du ska tighta greppet så att armvecken hålls mot knäna i starten och följer kroppen sen. Pröva höj blicken också och evt få in gluteus så du kan trycka m höften sen

Quote:
    Ser inte riktigt pga vinkeln, men känns som att höften inte kommer fram riktigt utan att du drar-rätar bara. Kan vara fel på det från min sida

Sen tycker jag iaf att du ska tighta greppet så att armvecken hålls mot knäna i starten och följer kroppen sen. Pröva höj blicken också och evt få in gluteus så du kan trycka m höften sen

Först och främst, tack Magnus för att du tog dig tid att titta och kommentera tekniken. Det blev kanske lite konstig vinkel, jag kan prova att filma en gång till, kanske lite mer från sidan eller framifrån???

Jag tror faktiskt att jag förstår vad du menar, att jag får lite kortare lyftväg upp (inte behöver böja mig lika mycket) om armarna hänger rakt ned istället för lite brett?!

Sedan var det den där gluteus, eller den sk ”rövpistolen:D” som saknades?! Vanligvis brukar jag faktiskt få skitont i rumpan och ibland känns det som att hela kroppens baksida är som en spänd fjäder/enhet inför lyften. Den känslan har jag nog tappat litegrann på slutet och det kändes nog som att ryggen fick jobba hårdare än annars. Bra där, nu ska jag tänka till lite extra nästa gång, jag vill ju inte gärna nöta in felaktigheter i onödan. Jag längtar till nästa session med marklyft…

Idag stod jag i valet eller kvalet om jag verkligen borde åka till gymmet och lyfta eleikostänger med min lilla förkylning, eller om jag skulle ligga kvar hemma i soffan och käka wienerstänger ännu en dag. Det slutade med en kombo av båda.. Jag tänkte som så att axlarna är ju inte en så stor muskelgrupp så jag blir säkert inte så flåsig…Heh!

Söndag = Axlar!

Uppvärmning
    Sidolyft med hantlar 8kg 3x9st (Strikt)
    Sidolyft med hantlar 9kg 15st, 10kg 2x9st (Swing)
    Militärpress 20kg 10st, 30kg 4st, 35kg 4st, 40kg 1st, 42,5kg 1st, 45kg 2xFail:up:
    Framåtlutande (90gr) sidolyft cable 6,7kg 8,7,7st/arm:up:
    ”Fusk/Ful” Latsdrag (Technogym) 70kg 1st, 75kg 1st, 80kg F+1st, 85kg 1st, 90kg 1st:whistle::D

De inledande sidolyften var tunga men strikta fram till kanske 7/8:e rep, de utfördes relativt långsamt och utan att gå med armarna rakt ned till avslappnat läge. Sedan testade jag att göra swingar och då gick jag helt ned till viloläge med armarna plus att kroppen gungade med lite lagom hjälpsamt.

Sedan testade jag maxstyrkan i militärpress, 42,5kg kändes faktiskt så pass klockrent att jag förmodligen hade klarat någon repetition till där. 45kg tror jag att jag klarar inom en överskådlig framtid, det var inte så dåliga försök faktiskt.

Ja, de avslutande ”latsdragen” var inte riktigt med i grundplaneringen för passet utan det blev mer som en bonuslekstuga faktiskt, jag vet inte om jag ens kan kalla det för latsövning för dom var så förbannat fula och bara en massa fusk, slit och ryckdrag som inte ens nådde hela vägen ned till bröstet på slutet. Klarade kanske av någon godkänd runt 70/75kg men resten:nono:, fick ha hjälp för att få ned stången from 80, haha!

Onsdag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln
    Knäböj 20kg 20st, 50kg 10st, 55kg 5x10st
    Utfallssteg med kettlebells 8kg 3x10st/ben
    Leg ext (Life fitness) 1sek x-trasträckn, 75kg 3x6st
    Ryggresningar 3x12st
    Bosuboll, djupa portföljmarklyft med hantel 4kg 2x10st/sida
    Bosuboll, stående på ett ben 2x1min/ben
    Stretching av ben och bak

Näääe, det gick inte alls särskilt bra idag trots all vila. Det kändes tungt, vingligt och ostadigt så jag stannade på relativt lätt vikt och nötte på istället. Nog om detta…

Jag drabbades idag av ett ”Moment of weakness” och råkade tacka ja till att ställa upp på att simtävla igen. När då? Ja, fi fasen… Det är lungt… Jag hinner träna upp mig… Det är ju inte förrän nu på Söndag.
    Klubben behövde lite förstärkning i lagkappslaget så då ska jag få äran att simma 50 bröstsim, det blir säkert roligt i alla fall även om jag inte har simtränat en meter sedan kanske November?! Det brukar vara sjukt rolig stämning då det är lagkapp och Norrlandsmästerskap, ja det var då det när jag slutade för 15 år sedan i alla fall,,, hehe.

Ok, nu hamnade jag i funderationer över hur jag ska ska lägga upp träningsplaneringen för att komma i mitt livs form tills på Söndag. Jag tar en motvillig vila från alla gymaktiviteter, jag tränar lite simning imorgon men inte för stor träningsdos, lite sprint/fart och filar på teknikdetaljer, sedan är det bara att hålla sig nykter, ladda mentalt och vila sig i form. Ev kanske jag provar baddräkten också bara för att se om den fortfarande passar, det vore ju trist om den exploderade då man böjde sig ned i startposition…

Det är den 29:e Mars idag vilket betyder att jag fyller 36 år, yippie!

Jag blev utsatt för ett tarvligt ”prank” i Måndags på jobbet:D. Någon hade mixtrat med mina hörselskydd och fyllt den plastklädda skumgummiringen runt öronen med olja. Varje gång jag tog på mig skydden började det efter ett tag att sippra ut olja runt öronen och ned efter halsen. Jag har en huvudmisstänkt gärningsman för dådet och tips till min vendetta mottages tacksamt.

Öh… öh… ha den äran!

[img=http://2pep.com/funny%20pics/laughing%20humorous%20pictures/super_funny_cute%20images_5f1252fe7d491c99a190651188e3d934.jpg]

Viewing 15 posts - 886 through 900 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.