Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 916 through 930 (of 1,198 total)
  • Author

Thanks bighulken! All kritik är bra kritik då det gäller filmer och teknik, ibland behöver man lite tips och ibland en ryggdunk så att man vet att man är på rätt spår!

Lördag = Bröst, triceps!

Uppvärmning för axlar
    Utåt och inåtrotationer för axlar, gummiband 2x15st
    Sittande hantelpress (Casall) 15kg 14,9,7st:
    Bänkpress med fotstöd 40kg 10st (snabba), 55kg 2+F,2+F
    Bänkpress med fötterna i golvet 55kg 2x5st
    cc bröstflyes 3pl 12,10,10st
    Bollcrunch (10 raka och 10 sneda) 3x20st
    cc Triceps pushdowns med rep 6pl 11st, 7pl 2x8st

Ett träningspass i mängden, inget speciellt mer än bänkpressen kanske… Då jag satte ned fötterna i golvet kände jag direkt att jag fick betydligt bättre kraft, inte bara jämfört med föregående set utan även jämfört med då jag tränade hemma sist. Förmodligen sitter inte tekniken utan jag gör kanske liiite olika varje gång. Jag tror att problemet sitter i mage/svank regionen och att jag tappar kraften från benen där någonstans.

Annars har jag idag avnjutit en fantastiskt god middag, tjocka stekta skivor av fläskfilé, badande i vitlöks och ädelostsås med ugnsstekt potatis och lök. Nu blir det kaffe…ett av livets höjdpunkter. Jag är svårt kaffeberoende, det är så jäkla gott.. och sedan gör det så gott också. Får jag inte mitt kaffe på morgonen så fungerar jag inte.

Glad påsk på er alla mina vänner och läsare av denna sketna dagbok!

Söndag = Rygg!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar, gummiband 2x15st
    Chins (Remmar) 5x3st
    Latsdrag (Remmar) 10pl 10,10,9st (Film)
    Kabelrodd med v-handtag (Remmar) 11pl 3x10st
    Stångrodd (90gr) med brett grepp (Remmar) 50kg 11st, 55kg 2x7st:up:
    cc Framåtlutande (90gr) sidolyft (handledsrem) 1pl 3x15st/arm
    cc sidolyft (handledsrem) 2pl 8,8,7st/arm

Det är inte lika roligt att träna chins längre, jag blir förmodligen inte svagare men jag gör färre reps än tidigare. Annars är jag rätt nöjd med passet då jag kände mig hyfsat stark. Det är ju svårt att mäta framgången då det är annan utrustning än hemma men jag ökade på stångrodden, först repsantalet och sedan vikten. Det kändes som att dom var rätt så snygga också, inga tokryck eller slit för att få upp vikten.

[youtube=vsuPl3XNKc8]

1h och 10min promenad i snabb takt!

Hehe, det märks att man har tappat lite flås och uthållighet sedan i sommras så denna promenad gjorde nog bara gott.

Jag tyckte marken såg bra ut. Förvisso är jag för att ”ta nytt grepp” mellan varje rep och inte att köra touch n go. Det ser fint ut dock. Kanske hamnar stångenlite långt fram? Pröva stå på hälarna, krulla tårna lite och ya sv skorna?

Tack så mycket för titten Magnus! Ifall man har teknikbrister är det ju bättre att man får korrigera dem innan man hinner nöta in fel rörelsemönster i ryggmärgen. Ska testa hur det känns att skippa skorna… Remmar har jag egentligen bara kört med senaste veckorna pga lite ont så jag kommer säkert att prova ditt sätt också, dvs att ta om greppet inför varje lyft.
    Det värsta är ju att nu står jag ju i tacksamhetsskuld till dig,,, vill du ha tips om simning eller om hur man skruvar i en hyvel så är det bara att höra av sig;).

Måndag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln
    Knäböj (Djupa) 20kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st, 60kg 10st, 65kg 10st, 70kg 10st
    Leg ext (Life fitness) 89kg 8,6,6st:up:
    Leg curl, med ett ben (Life fitness) 25kg 5,6,5st/ben:up:
    Benpress, benen ihop (Technogym) 100kg 3x10st (90%)
    Vadpress (Cybex, old) 12pl 15,12,11st
    Stretching av underkroppen, ca 30min

På väg hem från stugan så stannade jag till vid hemmagymmet och rev av ett benpass och det gick ganska bra faktiskt. Kände mig ganska stark i knäböjen och stod och velade om jag skulle våga köra mer eller inte. Jag stannade dock på 70kg vilket är ungefär vad jag har gjort tidigare, rekordförsök blir det de dagar då jag känner mig i riktigt bra form.

Det hände en liten kul grej då jag var nere i stugan sista dagen. Jag hade köpt några lotter för att stödja en förening där nere och believe it or not, jag vann 2:a pris och jag som aldrig brukar vinna någonting över huvud taget… Det blev en låda med 5kg fruset kalvkött från den lokala bonden, blandade köttdelar och lite färs. Jag tycker att det var en kanonvinst!

Tisdag = Bröst, bål!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Bänkpress 20kg 8st, 30kg 8st, 40kg 8st, 52,5kg 10st:up:
    Bollcrunch (raka och sneda) 3x30st
    Ryggresningar 3x15st
    Vedhuggning (Freemotion) 10 10st, 20 10st, 30 3x10st/sida

Idag borde jag ha gjort som jag ursprungligen hade tänkt, nämligen att vila. Istället for jag till gymmet för att köra ett presspass men det blev inte så mycket mer än 1set bänk, visserligen RPB på den vikten så det var ju kul med tanke på hur trött jag kände mig. Mindre kul var det att axeln började säga ifrån men vad annat kunde man vänta sig. Tror ändå inte att det kommer att bli några fortsatta besvär då jag lyckades övertala mig själv att sluta efter 1:a set.

Om jag får komma med lite visa ord såhär på kvällskvisten, så ser jag på livet som en bank. Man öppnar konto hos varandra och sen gör man uttag och insättningar. Nu har vi öppnat konto hos varandra, Waco. Härliga tider! :D

Grattis till köttvinsten! Har aldrig haft tur i spel heller :( annat är det med bror min: han blir snart portad på Liseberg.

Du får det att låta så fint och omtänksamt att vi kan utbyta våra bankärenden med varandra. Jag lovar dig här och nu Magnus, du får göra hur många insättningar du vill på mitt konto:emo-thumb.

Torsdag = Rygg, axlar!

Uppvärmning: Lite torrsim
    Sidolyft, cable (Handledsremmar) 6,7kg 3x13st:up:
    Framåtlutande (90gr) sidolyft, cable (Handledsremmar) 3x10st:up:
    Omv. Peck deck (David) 2,5kg 3x14st
    Omv. Peck deck (David) 5kg 3x9st
    Pulldowns (Handledsremmar) med raka armar (Freemotion) 25 3x12st
    TRX Plankan 3x45sek

Det blev ett träningspass anpassat efter min onda underarm idag men det funkade riktigt bra faktiskt, lite kläm och skav på underarmarna av handledsremmarna men det är smällar man får ta.

Fredag = Ben!

Utfallssteg med hantlar 12kg 3x12st
    Benpress (Technogym) 130kg 12st, 140kg 9,7st:up:
    Leg ext, med ett ben (Life fitness) 33kg 10,9,9st/ben
    Leg curl (Life fitness) 46kg 13,12st
    Vadpress (Smith) 80kg 17,15,13,12,12st
    Balansplatta, stående på ett ben 2x75sek/ben
    Stretching av underkroppen, ca 30min

Dagens träning får ett medelmåttigt betyg, kändes halvsegt men inte så pjåkiga vikter ändå. Jag tror att jag gjorde PB i benpressen men å andra sidan var det länge sedan jag körde ordentligt tunga benpressar. Jag har ju blivit starkare i alla andra benövningar så då förväntar jag mig nästan en ökning trots den senaste tidens mesiga pressträning. Jag kände då inte av några rövbesvär så det var ju positivt.

Söndag = Överkropp!

Uppvärmning!
    Sidolyft, cable (H-ledsremmar) 6,7kg 3x15st:up:
    Framåtlutande (90gr) sidolyft, cable (H-ledsremmar) 6,7kg 3x12st:up:
    Omv. Peck deck (David, friviktsmaskin) 5kg 3x12st:up:
    Pulldowns (H-ledsremmar) med raka armar (Freemotion) 25 3x15st:up:
    Shoulderpress (Nordic) 30kg 12st, 35kg 4,3+F:up:
    Bänkpress (snabbt/explosivt) 40kg 3x8st
    Peck deck (Technogym) 40kg 9,9,7st (Ny övning)

Det gick rätt så bra idag faktiskt, ökade repsantalet rejält på flertalet övningar jämfört med Torsdagsträningen. Handlederna/greppet är jag fortfarande rädd om och jag är faktiskt skitnöjd att det går att knåpa ihop ett hyfsat överkroppspass i alla fall.
    Imorgon blir det nog som vanligt en vilodag från gymaktiviteter. Att jobba kvällsskift har jag inga problem med men att ställa om till förmiddag vilket jag ska göra imorgon är ingenting jag trivs med, 4:11 ringer uret första gången. Har jag lyckats bra så har jag fått sova 4 timmar under natten, i värsta fall blir det ingenting… Sedan tar det ca 3 arbetsdagar innan jag har anpassat mig ordentligt till morgontiderna.

Tisdag = Ben!

Utfallssteg med hantlar 16kg 3x8st/ben
    Benpress med benen ihop (Life fitness) 125kg 20st, 135kg 15st, 145kg 12st, 155kg 8st:up:
    Leg ext, 1sek x-tra sträckning (Life fitness) 75kg 8,7,7st
    Leg curl, med ett ben (Life fitness) 6,6,5st/ben:up:
    Vadpress (Nordic) 110kg 15,12,11st:up:
    Balansplatta, stående på ett ben 2x75sek/ben
    Stretching av ben och rumpa!

I benpressen ställde jag in sitsen på 2:a nivån istället för på den lägsta som jag brukar göra, det blev ju lite lättare förstås men å andra sidan är det inte heller skönt att knyckla ihop sig maximalt i en maskin. Jag är helt övertygad om att dagens pressövningar kommer att sätta sina spår på gångstilen för några dagar framåt, jag är nog faktiskt redan lite lätt handikappad, hehe.

När du haltar fram på stan under närmaste dagarna, och ser någon annan som gör
    detsamma, är det bara att ge personen en byggartumme.

Quote:
    När du haltar fram på stan under närmaste dagarna, och ser någon annan som gör
    detsamma, är det bara att ge personen en byggartumme.

Jag är lite försiktigt återhållsamt skeptisk till det förslaget. Förmodligen är det någon som har tränat ben på gymmet men det kan ju vara någon som är halt på riktigt eller så kanske personen bara är lite skitnödig:yikes:. Fast å andra sidan,,, är det inte lite tråkigt att alltid välja den säkra vägen?!

Torsdag = Överkropp!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 3x15st
    Sidolyft med handledsremmar, cable 6,7kg 3x14st
    Framåtlutande (90gr) sidolyft med handledsremmar, cable 6,7kg 3x15st:up:
    Omv. Pec dec (David, friviktsmaskin) 5kg 15st, 7,5kg 2x10st:up:
    Pullovers (Cybex)5pl 10st, 6pl 10st, 7pl 10,9,8st
    Shoulderpress (Nordic) 30kg 10,8,8st
    Bänkpress (Snabbt/explosivt) 40kg 3x10st
    Pec dec (Technogym) 40kg 9,8,7st

Det gick rätt så bra idag. Jag är helt förstörd i rygg/axelpartiet av alla ryggflyes så nu längtar jag efter en varm och välgörande dusch.

Lördag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln, lite lätta utfallssteg
    Knäböj 30kg 2x10st, 40kg 10st, 50kg 10st, 60kg 10st, 65kg 10st, 70kg 10st
    Frontböj 20kg 10st, 30kg 10st, 40kg 10st, 50kg 8st (Ny övning)
    Leg ext (Life fitness) 89kg 8,7,6st :up:
    Leg curl (Life fitness) 39kg 3x10st (90%)
    Vadpress (Smith) 90kg 16,13,12,11,11st:up:
    Stretching av ben och rumpa, ca 20min

Jag var inte riktigt 100% nöjd med utförandet (lite lätt framåttipp ibland) på de inledande knäböjarna. Jag gav mig efter 70kg även denna gång men kom istället på att jag skulle testa frontböjar. Provade ”frontisar” någon gång för länge sedan och då ogillade jag övningen något fruktansvärt med antingen halsstrypning eller vikten för långt ut på armarna, därför har jag ignorerat övningen fram tills idag. Jag tycker att den kändes ganska bra faktiskt. Inga balansproblem i alla fall, möjligtvis lite oskönt för axlarna, men det är ju kul att jag har hittat en ny övning som jag kan varva benträningen med.

Söndag = Överkropp!

Uppvärmning: Lätta skivstångsövningar, veva med armarna
    Militärpress 20kg 10st, 30kg 10st, 40kg 5,3,3st
    Bänkpress (sänk långsamt ca 5sek + snabbt upp) 20kg 10st, 30kg 10st, 35kg 3x10st
    Hantelflyes (Strikt/slow) 5kg 3x10st (Lätt)
    Sidolyft, handledsremmar i kabel 9,2kg 3x5st/arm (Tungt/Fult):up:
    Omv. Pec dec (David, friviktsmaskin) 8,75kg 5x9st:up:
    Lateral raise (David, friviktsmaskin) 5kg 3x9st (Ny maskin)
    Kabelrodd med v-handtag (Cybex) 30kg 3x10st (Lätt)

Inget speciellt att rapportera från dagens träning, försökte att göra de lätta vikterna tyngre.

Knorr! Idag har min mage varit som ett svart hål, jag har sprungit fram och tillbaka till kylskåpet titt som tätt och sedan har det bara dröjt en liten stund så vill magen ändå ha mer. Jag har hållit mig till hyfsade ”Svensson” livsmedel i alla fall och inte hamstrat godsaker vilket är lätt hänt då man är sugen på allt. Jag är inte säker på att jag kommer ihåg allt men här kommer listan:

Yoghurt med havregryn
    200g ostkaka
    1 bit pizza
    Fläskkotletter med potatis och sås, lite grönsaker
    2st Knäckebröd med mjukost, ost och skinka
    Kesella med bär
    Rester: Lite kött och klyftpotatis
    Korv och makaroner
    Proteinbar
    Kesella med bär
    200g ostkaka

Viewing 15 posts - 916 through 930 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.