Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 946 through 960 (of 1,198 total)
  • Author

Söndag FM = 1h rask promenad i solskenet!

Söndag EM = Bröst!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer med gummiband 2x15st
    Bänkpress 55kg 6+F,5,5st (Med pass)
    Lutande hantelpress (Casall) 17,5kg 12,12,9st
    cc Bröstflyes 3pl 12,10,10st
    Militärpress (Sänk 5sek, snabbt upp) 20kg 3x10st

Tja, ett medelbetyg får dagens träningsinsats, inget speciellt att rapportera.

Däremot funderar jag vad tusan den här gör i damernas omklädningsrum, jag tror att den har stått där i säkert ett år nu så den kanske helt enkelt ska vara placerad just där. Jag har inte vågat använda den ännu då jag inte är riktigt säker på i vilket sammanhang den ska användas.

A: Kanske är det för att man ska kunna snattra med dom andra kvinnliga träningskollegorna och vara lite träningseffektiv på samma gång?

B: Man kanske vill se hur knipmusklerna spelar under övningarna men vill kunna granska sitt utförande i lite mer privat miljö?

C: Det kanske av hälsoskäl är av godo att vädra buskaget efter dusch och bastubad?

D: I glesbygd´n kanske man får nyttja samma lokal till flera olika ändamål för att spara pengar?

Ja, maskinen stod kvar i omklädningsrummet även denna dag och min fantasi skenade iväg som vanligt. Just nu är jag inne på alternativ D, att man av ekonomiska skäl kan använda utrustningen och lokalen till flera olika ändamål.

Idag fantiserade jag ihop att detta kanske är ett lite mer macho och norrländskt glesbygds BB för dom lite hårdare brudarna. Barnet krystas ut medan mamman sitter tillbakalutad i fåtöljen, navelsträngen hackas av med en glödgad skridskoskena och sedan sköljer man av bebisen lite snabbt i duschrummet. Moderkakan kastar man helt enkelt i soptunnan som är praktiskt placerad bakom maskinen… Sedan får fastighetsskötaren som är lite av en allt i allo i byn byta om från sin barnmorskedress till sin städdress (typ byta mössa) och sanera glesbygds BB:t med högtryckstvätten, sedan är lokalen redo att bli omklädningsrum igen… eller kanske inte?!!

Måndag = Rygg!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlarna med gummiband 2x15st
    Chins (Remmar) 5,4,4st
    Stångrodd lutande (Remmar) 65kg 8,7,7st (Tungt/fult):up:
    Kabelrodd med v-handtag (Remmar) 12pl 3x7st:up:
    Stångrodd 90gr, brett grepp (Remmar) 50kg 10,9,9st
    cc Sidolyft (Handledsrem) 2pl 3x10st/arm:up:
    cc Framåtlutande 90gr sidolyft (Handledsrem) 2pl 3x10st/arm:up:

Det gick rätt OK idag, kändes väl sisådär men vikterna behövde jag inte skämmas för. Jag gjorde även fler chins denna gång jämfört med under påsk, då jag var på detta gym förra gången.

Däremot är jag lite bekymrad över min strulande handled/underarm som inte riktigt vill återhämta sig, blir det ingen bättring snart kanske jag måste lägga om träningen. Hoppas inte…

Trevlig Valborg allihop!

Du beskriver det så målande och vackert, waco. Det kanske är den nya grejen, att låta
    föda i damernas omklädningsrum, på ett gym någonstans i norrland. Ungefär som att
    gifta sig i Las Vegas, som ju också känns sådär lyxigt och speciellt.

Handleds-strul kan man vara utan. Håller det i sig är det nog dags att byta övningar,
    som är mer skonsamma. Det går alltid att lägga om träningen igen när det känns bättre.

Ha en bra Valborg, och var försiktig med bensinen och tändstickorna.

Tja, är man lite äventyrlig och vill ha en lite mer explosiv brasa så är väl bensin att föredra framför dieselvarianten. Nä då, du behöver inte vara orolig, det blir ingen valborgbrasa för mig i år. Annars brukar jag ha en redig ris och skräp hög som fylls på och blir jättestor men den flöt mesta dels bort till havs då det blev ovanligt högt vattenstånd i år.

Handleden/underarmen har bråkat i kanske en månad nu och jag har redan försökt att anpassa övningarna så de ska bli mer skonsamma. Däremot blir det inte heller sämre just nu så jag avvaktar nog lite till innan jag gör någon förändring.

Jag har faktiskt hunnit med en snabb kvällspromenad också utöver mitt gympass, 1h och 10min höll jag på.

Igår blev det en vilodag för min del, hade träningsvärk typ överallt och var trött efter bilresan så jag for raka spåret hem och lade mig för att vila på soffan en liten stund,,, det skulle jag inte ha gjort. Gissa vem som absolut inte kunde sova i natt, denna dag har jag inte varit i min bästa form! Åkte till gymmet i alla fall och körde lite benträning, mest bara för att hålla mig vaken så det inte skulle bli en ”soffsovning” igen.

Onsdag = Ben!

Marklyft (Remmar) 20kg 10st, 60kg 10st, 80kg 10st, 100kg 7,3st:up:
    Leg ext, med ett ben (Life fitness) 38kg 8,7,7st/ben:up:
    Leg curl, med ett ben (Life fitness) 25kg 3x5st/ben
    Vadpress (Nordic) 120kg 15,12,11st:up:
    Balansplatta, stående på ett ben 3x1min/ben
    Vadpress (Cybex, nya) 121,5kg 10,9,7st
    Snabb stretch av lårets fram och baksida!

Med tanke på hur trött, schleten och bedrövlig jag kände mig så gick det ju faktiskt jättebra idag. Körde utan skor och med krullade fossingar/tår på de tunga marklyften och att över huvud taget kunna dra iväg 7st på 100kg idag är jag jättenöjd med. Det här bådar gott inför framtidens markträning, jag längtar redan,,,

Good game, madame.

Hur långt ner i södra Sverige var du?

Torsdag = Överkropp!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer av axlar 3kg 2x15st
    Bänkpress 20kg 10st, 40kg 8st, 50kg 4st, 55kg 1st, 60kg 1st, 65kg 2xFail, 55kg 4st+F
    Militärpress (stång + 22,5kg) 17,13,10st
    Bröstflyes (Flex fitness) 50kg 10,8,8st
    Latsdrag, (Remmar) brett grepp (Cybex) 8pl 3x8st (80%)
    Omv. Pec dec (David, friviktsmaskin) 10kg 3x8st:up:
    Kabelrodd med v-handtag (Remmar) (Cybex) 65kg 7,6,6st:up:
    Sidolyft cable, sakta/sänk 5sek (Handledsremmar) 6,7kg 7,6,6st/arm
    Stretch av fingrar, händer, handleder och underarmar

Det blev en bra genomkörare idag. Försökte mig på 65kg i bänken men det gick inte just denna dag. Fast jag är nog nästan mer nöjd med 17 reps i militärpress, vet inte riktigt vad den där färdiga stången väger men 30kg är det i alla fall, kanske mer?! Sist jag körde med just den där stången tror jag att mitt PB var kanske 11reps, sedan gick jag över till att börja pressa med den riktiga 20kg´s eleikostången. Detta bevisar ju helt enkelt att jag har blivit starkare dom senaste månaderna och sådant är ju alltid kul.

Gettodachoppa wrote:
    Good game, madame.

Hur långt ner i södra Sverige var du?

Äsch, så jäkla långt söderut var det det inte jag åkte, ca 20mil hemifrån. Fast det är ju ett vargtjut i Norrlandsmått mätt vet du?!!

Lördag = Ben!

Uppvärmning: Lätta knäböj med stång och lite utfallssteg
    Knäböj 40kg 10st, 50kg 10st, 60kg 10st, 70kg 10st, 75kg 6+Fst
    Benpress, läge 2 med benen ihop (Life fitness) 165kg 3x10st:up:
    Leg ext (Life fitness) 89kg 8,7,7st:up:
    Leg curl (Life fitness) 53kg 9,7,7st:up:
    Vadpress (Nordic) 120kg 17,13,11st:up:
    Balansplatta, stående på ett ben 1x90sek/ben

Jag hade en bra dag idag, var på gott humör och jag som annars brukar vara ganska tyst och tillknäppt och bara gör min ”gymmargrej” pratade tom med lite folk mellan seten och var allmänt trevlig, ja det är faktiskt sant… Den tvättäkta ”pur-norrlänningen” sade faktiskt flertalet meningar helt på eget bevåg utan att först bli utfrågad under gympasset. Det är faktiskt inte bara gymträningen som går framåt, jag utvecklas även på det sociala planet8)!

Är faktiskt ganska nöjd med böjarna, dom kändes riktigt stabila och bra och den där failen var nog mer en urfegning för att jag tappade koncentrationen för en liten stund.
    Benpressarna gick jättebra, lade på 10kg jämfört med sist och klarade ändå så pass många som 3×10 reps. Nu är det inte så många plattor kvar i magasinet, det vore ju hur fränt som helst om man någon dag kunde sätta sig i benpressen och bara nöta på med fullt magasin, alldeles omöjligt är det nog inte.
    RPB på resterande övningar, trött i benen men väldigt nöjd.
    Avslutade med ett besök i bubbelpoolen och sedan lite sauna på det, lovely!

Idag har jag varit på barnkalas! Jag tror nästan att jag själv var mer ivrig än dom små då dom skulle öppna presenterna. Tror att det blev några pluspoäng för faster waco´s presenter, i alla fall om barnorkestern fick tycka till, föräldrarna får vi se hur nöjda dom är efter några veckors lirande, hehe! Pojken som är äldst ville vara i centrum och hade därmed hand om mickstativet och skönsången, lillan körde några melodiska bakgrundsslingor på keyboard medan faster körde några läckra riff och poser med elguran.

Lillan hade även fått sin första cykel med stödhjul som hon ivrigt skulle testa och hon var verkligen jättesöt där hon trampade fram. Grusväg är ju inte det lättaste underlaget att börja sin karriär på och hon råkade cykla ned i en liten grop med bakhjulet så att cykeln stod till fast hon trampade som en galning. Tittade hon åt sidan så följde cykeln med åt samma håll och så bar det iväg ut i gräset. Man smälter ju som smör när man får se sådant, hur kul som helst!

På hemvägen svängde jag förbi gymmet men jag var inte riktigt i form kände jag. Kan vara så att jag har någon förkylning på gång så efter uppvärmningen så bestämde jag mig för att bara stretcha istället. Det tog ca 1 timma att gå igenom hela kroppen och sedan avrundade jag med lite bubbel och sauna.

Hehe, det känns att jag tränade ben igår. Vaderna växer sakta men säkert och här kommer bildbevis på framstegen med högern, en slapp och en oslapp. Tror att vaderna mätte kanske 36-37 under senhösten.

Över 40 cm, det är bara att gratulera.

Kanske bilden ljuger litegrann, men slappa 39cm skulle jag vilja säga att det är i alla fall.

Mina nya tighta jeans stramar väldigt mkt nu för tiden, dessvärre inte bara runt vaderna men så länge dom går att få på sig så ska jag inte göra något åt saken har jag bestämt. Ställde mig på vågen då jag kom hem ikväll, hade visserligen tröjan på mig men 72,5kg – lite jobbigt kändes det…

Måndag = Löpning!

Jajamen, ni läste rätt, tiken har blivit på löpen igen!

Gick med raska kliv upp till byn vilket är 1,2km, sedan joggade jag längs landsvägen i 15min och vände sedan hemåt igen. 30min sammanlagd joggtid blev det, inte fullt 5km men utan blodsmak i munnen. Det är jag jättenöjd med! Kondisen är ju bevisligen inte alldeles slut även om jag är långt från förra sensommarens kondisform. Tror att det inte är alldeles fel tänkt just nu med att få lite snurr på blodet/cirkulationen nu då underarmarna inte har varit riktigt fräscha.

Tisdag = Bröst!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Militärpress 37,5kg 9,7,5st
    Chest press (Hammerstrength) 30kg 3x5st
    cc Bröstflyes 17,5kg 12,10,10st

Äsch, det gick inte alls idag!

Torsdag = Ben!

Uppvärmning: Lätta utfall, knäböj, marklyft
    Marklyft (Remmar) 60kg 10st, 80kg 8st, 100kg 1st, 110kg 1st, 120kg Fail, 115kg 1st, 100kg 9st:up:
    ”Sumo-Marklyft” (teknik) 40kg 3x10st
    Leg ext, med ett ben och 1sek x-tra sträck (Nordic) 30kg 2x7st/ben
    Leg curl, med ett ben (Nordic) 20kg 2x5st/ben
    Balansplatta, stående på ett ben 2x90sek/ben

Alla goda ting är tre, jag är nöjd och glad och har ont i häcken! PB i marklyft och även RPB på 100kg. 120kg lyftet fick jag upp en liten bit från golvet men avbröt, mitt motto är att hålla ”snygg rygg” framför viktrekord och den höll inte denna gång. Testade även lite lätta sumolyft, kan ingenting om vad som är den rätta tekniken men rörelsen faller sig inte riktigt rätt eller känns naturlig. Gör inte heller riktigt likadant från lyft till lyft, det känns lite vingligare och ostadigare men kanske lite snällare mot ländryggen?! Blir att testa fler gånger i alla fall.

Viewing 15 posts - 946 through 960 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.