Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 991 through 1,005 (of 1,198 total)
  • Author

Onsdag = Kvällspromenad, 1h och 20min.

Torsdag = Bröst!

Uppvärmning för axlar
    Utåt och inåtrotationer för axlar med gummiband 2x15st
    Bänkpress 20kg 10st, 40kg 10st, 50kg 3st, 60kg 1st, 70kg 2xFail, 60kg 8st, 57,5kg 10,8st:up:
    Militärpress i smith 20kg 3x10st
    Lutande hantelflyes 10kg 3x8st
    cc Triceps pushowns med rep 6pl 10,10,8st
    cc Bröstflyes 3pl 12,10,8st

Jag klarade av min målsättning i bänk idag; 8st på 60kg – Check! Jag blev så glad då klarade det att jag var tvungen att joddla litegrann, tur att det inte var så många där, hehe. Vet inte säkert om jag hade rumpan i bänken på alla reps men stången tog i bröstet i alla fall. Nu är det bara drömgränsen på 70kg som kvarstår och det var banne mig inte långt ifrån att jag klarade även detta idag. Jag är så himla nöjd!!!!

Grymt pressat!
    Visst är det en underbar känsla när man uppnår sina mål :)
    Klart man ska visa sin glädje i vilken form det än må vara.
    Joddla på efter bästa förmåga!

Grattis till dig! :-)

Jag är dock fortfarande förundrad över hur du kan vara så reps-stark på 60, men inte
    greja 70. Jag får banne mig inte ihop det. Du borde lätt klara 70, så stark som du är.

Tack ska ni ha mina kära vänner!

Jag stör mig nästan på mig själv att jag inte kan klara 70kg. Om jag läser i andras dagböcker och journaler så kan jag tänka som så att ”Fasen, att dom inte klarar fler reps när dom är så maxstarka” men sedan kommer man på att man själv är den som förmodligen är udda. Jag har ju försökt att köra mindre 10 och 12reppare och mer pass med lågreps och ibland har jag även försökt att köra explosivt. Jag kanske inte har hållit på tillräckligt länge för att det ska ge önskat resultat?

Jag ids inte kolla upp fakta nu, men som jag har fattat det i stora drag så har alla människor muskelfibrer som är uthålliga och en explosivare sorts fibrer. Sedan finns det en fibersort som man kan träna åt antingen det ena eller det andra hållet. Nu har ju jag många träningstimmar sedan dinosaurietiden då jag mest tränade för att få bra uthållighet och hur lång tid det kan ta att träna sig åt att bli uberstark från utgångsläge superseg, det vet jag inte.

Grattis till pb trots du inte klarade 70 än. :)

Har du testat negativa reps på tyngre vikt än 70?

Nu har jag ”bläddrat” mig tillbaka i dagboken och för exakt 3 månader sedan hade jag nyss maxat 62,5kg. Då kom denna diskussion upp om att jag kanske borde köra fler maxningar och träna mer lågreps för att få bättre utveckling av maxstyrkan. Jag har faktiskt kört liiite mer maxningar och kanske minskat repsantalet en aning, men jag verkar ha väldigt lätt att falla tillbaka i mitt gamla vanliga mönster med att köra 10or. Något att tänka på kanske…

Zoltan, det här med att kör negativa reps med ”för tung” vikt, det har jag aldrig provat tidigare men varför inte. Försökte hitta lite info om detta idag och vissa tyckte att det var ett jäkligt bra sätt att vänja kroppen vid tyngre vikter, andra höjde ett varningens finger för skaderisken. Jag har bestämt mig för att prova, jag blev nyfiken.

Fredag = Långpromenad, 2h!

Jag har haft lite annat för mig idag, har varit på ännu en intervju och det kändes som att det gick ganska bra även denna gång. Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan det kommer några svar…

Jag tycker också det är konstigt du inte får upp 70 ;-)

Men negativa rep är bra, bara du har någon som passar. Testa tex på just 70kg men bara att lasta av stången och långsamt ner och sedan hjälp upp. Upprepa. Men var noga med att hålla tillbaka skuldror osv så du inte skadar axlarna. Och kör det efter något vanligt set så du är rejält uppvärmd. Dessa negativa set ingår i en del styrkeprogram som många fått bra ökningar av. Testa vet ja!!!!

jaa,waco,men detta är en extrem övning för styrkelyftare!!!
    man måste vara aktsam för denna övning där man egentligen lyfter mer än vad man orkar!!!… så väldigt lätt att skada sig osv……
    förstår att du väldigt gärna vill upp på vikter osv,men men,akta dig för detta!!!
    ta inga genvägar,för kan resultera i skada,som så mkt annat iofs!

bättre att gå ner i reps ett tag å köra i så fall,i stället för 10:or,köra 6:or på lite högre vikt osv….

ska du bli styrkelyftare?….om inte…försök inrikta dig på vad du vill göra,antingen lyfta å bygga upp kroppen,bodybuildning,eller så styrka i stället för volym/massa.

men i alla fall,i välmening….se upp med att fastna för vikterna!! inte bli fanatisk igen!!!…………..;-).jag menar i välmening allt är inte tävling….hmmm……lol.

ja ja ,bara en välmenande uppfattning jag ger uttryck för här idag.ha de så bra waco….

Yes! Sånt här gillar jag, dvs när det blir lite debatt och olika åsikter. Det får en att fatta mer välgrundade beslut i slutändan och det är ju bra. Jag tävlar ju inte mer än mot mig själv så egentligen har jag ingen brådska med att ta den där viktgränsen, men jag är oerhört sugen och laddad för att göra en attack, det var ju sååå nära sist. Jag ska verkligen tänka på det här med skaderisken, samtidigt är jag ju lite nyfiken också. Jag kommer att fortsätta att träna bänk på samma sätt som jag har gjort tidigare, kanske något tyngre/färre reps men jag kommer att prova på negativa reps en dag då det är bra förutsättningar och jag känner mig fräsch, kanske på 70-75kg.

Bighulken, jag gillade verkligen ditt inlägg på många sätt. Bygga eller SL, ja det är frågan. I min målsättning har jag önskat synbart ökad muskelmassa på axlarna men jag har väldigt svårt för att jaga så luddiga målsättningar. Jag försöker tänka på att lägga axelträningen tidigt i passen men det dröjer förmodligen länge innan jag kan se några resultat. Ska jag dock vara helt ärlig så det som jag går igång på ordentligt är att jaga vikter,,,och jag jagar jämt och hela tiden så jag är väl redan i stadiet fanatisk, haha. Jag tycker dock att det finns några pinnhål lägre att sjunka då det gäller fanatismen så det är nog ingen fara å färde ännu. Jag har under senaste tiden funderat mer och mer på om det inte skulle kunna gå att vässa resultaten mer i dom 3 stora, jag kanske tom hittar på något så galet som att testa SL framöver, vi får se… SL/axelbyggning i symbios vore ju idealet.

Lördag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln
    Frontböj 60kg 10st (Film), 70kg 2x4st (Film på sista):up:
    Raka marklyft (Remmar) 80kg 12st (Film), 90kg 6,5st:up:
    Benpress (Body-solid) 200kg 9+F (Film),10,9st:up:
    Leg ext, med ett ben (Nordic) 30kg 3x8st/ben

Kändes sådär idag men jag har förbättrat mig lite sedan jag tränade på det här gymmet senast. Blev snabbt ensam och då åkte mobilen fram.

[youtube=ucCHkjA2s4Y]

[youtube=JZ9OPHPHJ0U]

[youtube=VuCa02CtBiE]

[youtube=krdhddAWbGU]

Undrar hur mycket psykologisk spärr du har vid 70-strecket? Fundera på att reppa sexa på 62,5; fyra på 65; tvåa på 67,5 och sen maxlyfta. Fördela på 4 pass. Detta ”borde” du klara. Men det är ett stort steg att gå från att reppa på trygga 80% av max rm till att maxlyfta mentalt.

Quote:
    Undrar hur mycket psykologisk spärr du har vid 70-strecket? Fundera på att reppa sexa på 62,5; fyra på 65; tvåa på 67,5 och sen maxlyfta. Fördela på 4 pass. Detta ”borde” du klara. Men det är ett stort steg att gå från att reppa på trygga 80% av max rm till att maxlyfta mentalt.

Nu har ju utvecklingen gått fort framåt ändå så det är ju lite svårt att säga att man har en psykologisk spärr då man bara har testat 70kg vid två tillfällen. Jag tror att min mentala spärr i sådana fall skulle vara att jag redan har placerat mig i facket ”sur-reppare” och därför omedvetet sänker mina förväntningar på hur tung vikt jag kan klara. Helt ärligt så tror jag att jag klarar 70kg, så jag väntar tills jag känner mig redo för en ny attack. Jag kanske provar den där serien under tiden, bara jag får hjälp med passning så.

Det här med den mentala inställningen är jätteviktigt för hur bra man kan lyckas. Blir man lite skraj då man ser någon som gör bra ifrån sig kan man redan där omedvetet sänka ribban för vad man tror att man klarar och inte se möjligheterna som faktiskt finns. Det finns faktiskt dom som klara sådant som egentligen borde vara omöjligt och förklaringen till att dom lyckas måste sitta bakom skallbenet, det är vad jag tror i alla fall.

Söndag = Överkropp!

Uppvärmning för axlar
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Militärpress 45kg 1+F, 42,5kg 3+F, 40kg 5,4,4st
    Shoulder press, framåtlutande (Freemotion) 60 3x9st
    Lutande hantelpress 20kg 10,8,8st
    Chins 6,5,5st
    Stångrodd, framåtlutande(90gr) med brett grepp 57,5kg 3x7st
    Omv. Pec dec (David, friviktsmaskin) 10kg 10,9,9st

Det blev mycket axelpressar idag men inga sidolyft och det tror jag är bra för min underarm. Var ytterst nära 2reps på 45kg så jag är lite missnöjd över att stången fastnade halvvägs upp. Min kroppsvikt precis just nu: 72,5kg. Chinsen går inte lika bra som tidigare men jag väger ju typ 9kg mer nu än för ett halvår sedan så det hänger säkert ihop. Stångroddarna var tunga med lite lätt ryck och med x-tra paus innan sista rep, men jag drog med axlarna först och höll dom spända genom hela lyftet.

Det där är så klockrent!! så mkt handlar om den mentala biten.
    därför en del mäniskor är s.k tävlingspersoner eller inte….
    tävlings mäniskan presterar ofta bättre på tävling…. medans den andra presterar på träning,å sen när det ska till så funkar det inte!!! å allt sitter i skallen!!
    De mentala spärrarna.kan man ibland märka…när man tror att en viss vikt är på stången,å man kör på.

jag var med om det,trodde jag hade 80kg på i axelpress med skivstång bakom nacken.körde på å gjorde typ en nia!! sen så visade det sig att det var 90kg på…..så blev ett PB!!!! hade jag vetat detta så hade jag nog bara lyckats göra en 5-6:a eller så.

konstigt det där!!!…..lol. de mentala spärrarna. men det viktiga är att känna sig själv samt vara medveten om de spärrarna.

jag brukar använda mig av dem också. typ:bänkpress el annat,kör på som vanligt,sen så sätter jag på extra vikter,som jag vet jag inte orkar,och kör en negativ reps.el 2 st.

sen tar jag bort vikter å kör på det jag sist lyckades ,typ göra en 3-5:a på el liknande.
    brukar ofta lyckas göra flera reps då!!! har ju lurat kroppen å sinnet lite,så då känns det så lätt att reppa på den gamla vikten igen.iom set innan som ju var ordentligt tungt!!

men ett varningens ord bara!!!…akta…man kan väldigt lätt skada sig i dessa övningar!!
    därför att man kör med mera vikter som egentligen man inte orkar!!…man måste vara ordentligt uppvärmd/svettig när man provar på dessa saker.ofta när jag gör dessa övningar,så har jag extra kläder med mig,för att kunna ha på mig så att jag håller mig varm emellan seten! och då menar jag inte bara varm…även att vara svettig hela tiden,alltså ubervarm!!!överhettad.samt ha tillfört mkt blod innan man kör också.via att ha kört en hel del set innan.pumpat in blodet ,så att säga!

Motto för dagen = Jag kan lyfta tungt, jag är inte rädd,,, eller?

Onsdag = Överkropp!

Uppvärmning för axlar
    Militärpress 45kg 1st, 42,5kg 1st, 40kg 5,3,4st
    Bänkpress 57,5kg 4,3,3st
    Bänkpress (Snabbt/explosivt) 45kg 3x6st
    Kabelrodd (Remmar, V-handtag) 70kg 5x5st
    Hantelrodd (Remmar) 32,5kg 8st, 35kg 7,6st
    Omv. Pec dec (David, friviktsmaskin) 5kg 3x8st (Lätt)

Dagens målsättning var att försöka utmana mig själv och fläska på lite mer med vikterna, utförandet höll kanske inte riktigt den nivå jag eftersträvar men det var nog inte heller det värsta man har sett i gymsammanhang.
    Pressarna var jag inte alls nöjd med, de känndes tunga och slitiga men jag vill minnnas att jag pressade rätt mycket under Söndagspasset så jag var väl kanske inte riktigt fräsch. Hade ingen passning i bänken heller så det hämmade nog en del också.
    Förutom att köra tungt så försökte jag att tänka på hur jag tänker inför varje set. Kom bl a på mig själv att tänka: ”Jag kommer att dö, jag kommer att dö….. Nu dör jag!” Ärligt talat så kanske det inte är det mest peppande man kan säga till sig själv inför ett riktigt tungt lyft. Däremot när jag switchade över till roddar så ändrade jag tänk: ”Nu jävlar, tungt ska re va och det här kommer att ge resultat”. Det var inga finroddar direkt men jag försökte att dra med axlarna först och hålla kvar spänningen under lyftet och det gick halvhyfsat i alla fall.
    Jag skyller på min ringa ålder nu men hur fasen gör man ”smajlgubbar” egentligen?

Torsdag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln
    Knäböj 20kg 10st, 50kg 10st, 70kg 10st, 90kg 4+F,3,2+F
    Utfallssteg med kettlebells 16kg 3x8st/ben
    Leg ext, med ett ben (Life fitness) 40kg 3x6st
    Leg ext (Life fitness) 96kg 3,2,2st
    Hip ext (Freemotion) 12,5 10st, 15 10st, 17,5 10st, 20 10st, 22,5 10st/ben (Lätt)
    Vadpress (Nordic) 130kg 10,10,8st

Inriktningen även på detta pass var att inte fega så mycket med vikterna. Formen kändes lite sisådär med lite ”restkrämpor” från Måndagslöpningen, men vikterna var rätt OK så passet får betyget godkänt idag. Imorgon: Den årliga grillfesten med jobbet!

Söndag = Överkropp!

Uppvärmning för axlar
    Sittande hantelpress 17,5kg 12st, 20kg 2x6st
    Bänkpress 62,5kg 2st, 60kg 2x4st
    Bänkpress (Snabbt/explosivt) 45kg 3x6st
    Lutande stångrodd, sup.grepp (Remmar) 70kg 8,8,7st
    Chins 6,5,4st
    Lateral raise (David, friviktsmaskin) 10kg 3x5st, 8,75kg 2x7st
    Framåtlutande (90gr) kabel sidolyft (Handledremmar) 9,2kg 3x5st

De inledande hantelpressarna är jag rätt nöjd med, jag kunde lätt ha pressat några fler reps på 17,5kg men stannade, det är ju inte uthållighet jag ska träna. Sedan efter många olika sorters försök att få upp 20kgs hantlarna till axelhöjd så kom jag på en fungerande teknik (Stående frivändning och sedan sätta sig ner) så det var första gången jag körde axelpressar som var så tunga.
    Bänkpressarna gick dock inte lika bra, skulle ju försöka mig på ”Farsans” förslag och göra en 6:a på 62,5kg men det gick inte alls. Jag undrar om jag gör riktigt exakt likadant då jag pressar på olika bänkar. Den som jag brukar göra bra resultat i tror jag är högre än den som är på IKSU, kanske det är ointressant och det är i huvudet det sitter men min känsla säger att rörelsen känns liiite annorlunda. Jag måste undersöka det här lite närmare innan jag kan lägga tanken åt sidan!
    Stångroddarna var jag riktigt nöjd med, PB var det men jag var dessutom nöjd med utförandet denna gång.

Så här har mitt upplägg sett ut denna träningsvecka:

Måndag: Löpning 7,2km (47min)
    Tisdag: Vila
    Onsdag: Överkropp
    Torsdag: Ben
    Fredag: Vila
    Lördag: Vila
    Söndag: Överkropp

3 vilodagar denna vecka men det kändes som att det behövdes. Skulle egentligen ha tränat på Lördagen men jag kände mig inte alls sugen, istället pysslade jag med att städa och dekorera i mitt uterum, ett sk långtidsprojekt som nu har blivit klart. Det blev riktigt bra faktiskt med lite belysning och infravärmare. Har även nuförtiden en altandörr så man kan gå direkt från köket dit ut, ärligt talat så var det rätt så besvärligt att skicka tallrikar och mat genom fönstret så det här nya med snabbare tillgänglighet tror jag blir kanonbra.

Viewing 15 posts - 991 through 1,005 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.