Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,081 through 1,095 (of 1,198 total)
  • Author

Det bör vara närmare en vecka sedan jag tränade benen sist, har varit lite oförklarligt öm i knäet några dagar (ingen aning varför) och har även känt av lårens framsida sedan tidigare träning, förmodligen är jag helt enkelt lite schleten och behöver vila. Har ju tränat ben 2ggr/vecka och nu på slutet även gått en del promenader vilket jag inte är van. Kändes OK idag men var ändå försiktig…

Lördag = Ben!

Uppvärmning: 5min på cykeln, lätta benparkar, lätta knäböj
    Frontböj (Bälte) 20kg 10st, 40kg 5st, 50kg 5st, 70kg 1st, 80kg 1st, 90kg Fail, 75kg 3+Fail, 65kg 10st:)
    Marklyft 70kg 10x1st, 90kg 5x1st (Fokus på rätt teknik)
    Benpress (Body-solid) 80kg 6st, 120kg 6st, 150kg 5x6st (80%)
    Knäböj, stången på raka armar 20kg 10st, 25kg 10st, 30kg 10st
    Balansplatta, stående på ett ben 2x90sek/ben

Bra frontböjar igen! Gillar att köra med bälte vilket är nytt för mig, känns som att bålen och lyftet blir riktigt stadigt och fint, 85kg tror jag absolut att jag klarar och en bra dag kanske 90kg går upp. Breddade greppet en aning och det kändes lite mindre ömt för händer/handleder än förra gången.
    Resten av övningarna blev det lite mer lagomt tunga vikter på, man kan ju passa på att öva teknik eller annat tjafs, tex böj med stången ovanför huvudet! Jättelätt sålänge man har kroppen i rätt balans men med lite övervikt åt något håll och det blir genast väldigt mycket tyngre och man får parera.

Har givetvis tittat på OS-simningen idag, Sarah Sjöströms simning ser väldigt stark och fin ut men hon måste få ordning på vändningarna och undervattenssimningen under finalen. Jag tror i alla fall på medalj, Heja Sverige!!!!!!

Imorse stretchade jag igenom benen och höftpartiet på gräsmattan ute i solskenet, perfekt! Man blir både vig och smal(=brun) på samma gång. Detta tog ca 1/2 timma.

Söndag = Bröst, vader!

Uppvärmning
    Utåtrotationer med hantel 3kg 2x15st
    Sittande hantelpress (Snabbt/explosivt) 10kg 3x6st
    Lutande hantelpress (Snabbt/explosivt) 10kg 3x10st
    Bänkpress (Snabbt/explosivt) 50kg 3x5st
    Vadpress på ett ben med hantel 25kg 12,12,10,10,10st/ben
    Vadpress (Smith) 110kg 10,10,9st

Det blev ett lättsamt bröstpass idag, lätta vikter men lite explosivt! Var noga med att inte köra vikterna till extrema ytterlägen då jag tror att det är lätt hänt att man råkar klämma axelmuskulaturen. Jag var ovanligt social också och babblade på som rackarns om ditt och datt, det är bara trevligt att ha sådana dagar också där man kan vara lite avslappnad över träningen och bara ha trevligt istället. 8 set för vaderna hanns också med och jag tror det var 1,5 vecka sedan dom fick lite pisk senast.

Nu är det snart dags för Sarah Sjöström och 100 fjäril, det vill jag inte missa!

En 4:e plats, det var inte roligt för Sarah, jag lider med henne! Fan vad tråkigt, visst kan nerver ställa till det men jag tror att hon måste ha missat formtoppningen. 1sek ifrån PB är trots allt ganska mycket inom simning.

Jag har hunnit med en liten promenad under kvällen, upp på en bergstopp och ned igen vilket tog ca 1 timma. Det var riktigt jobbigt från början och lutningen var rejäl, lungorna fick minsann jobba och det har dom inte riktigt varit vana med på sista tiden, hehe. Lite bilder på middagen och utsikten från Högklinten.

är det inte ledarna/tränaren,som missat nåt i det fallet?
    för det är väl knappast hon som bestämmer det mesta på den nivån?eller…..
    men hon är ju ung i alla fall,så fler tävlingar blir det.
    men 4:e plats är inte illa pinkat på hennes första OS. då kan man ju säga att man är nr4,på denna planet i alla fall………………….lol.

Visst har du rätt i det bighulken. Jag vet inte hur hon tränar men då jag höll på var det väldigt tränarstyrt. Sedan fanns det ju individualister som hade lite friare tyglar men jag tror ingen har kört sitt eget race helt utan tränare. Nu tror jag inte att man hamnar på Sarahs nivå om man inte har en väldigt god kommunikation med sin tränare och hon är så pass duktig så hon får nog all sorts tänkbar uppbackning som kan tänkas behöva i form av sjukgymnaster, fystester, idrottspsykologer mm. Det är inte alldeles lätt att pricka in sitt livs bästa form och huvudet måste vara med hela vägen också, lättare sagt än gjort!

Hon är ju i alla fall oerhört duktig och jag tror att detta är hennes 2a OS trots sin ringa ålder. Att vara 4 i världen är skitbra men hon vet att hon har kapacitet att simma fortare men fick det inte att stämma just denna dag, självklart är hon missnöjd! Vi har nog inte sett det sista från hennes sida, denna tråkiga erfarenhet kan tom ge motivationen en extra skjuts att slipa till alla detaljer och viljan att bevisa att hon faktiskt kan.

Tyvärr är hon inte i form, långt ifrån t o m. Simning som är så kul att titta på när vi har svenskar som slåss om guldpengen!

waco3000 wrote:
    Visst har du rätt i det bighulken. Jag vet inte hur hon tränar men då jag höll på var det väldigt tränarstyrt. Sedan fanns det ju individualister som hade lite friare tyglar men jag tror ingen har kört sitt eget race helt utan tränare. Nu tror jag inte att man hamnar på Sarahs nivå om man inte har en väldigt god kommunikation med sin tränare och hon är så pass duktig så hon får nog all sorts tänkbar uppbackning som kan tänkas behöva i form av sjukgymnaster, fystester, idrottspsykologer mm. Det är inte alldeles lätt att pricka in sitt livs bästa form och huvudet måste vara med hela vägen också, lättare sagt än gjort!

Hon är ju i alla fall oerhört duktig och jag tror att detta är hennes 2a OS trots sin ringa ålder. Att vara 4 i världen är skitbra men hon vet att hon har kapacitet att simma fortare men fick det inte att stämma just denna dag, självklart är hon missnöjd! Vi har nog inte sett det sista från hennes sida, denna tråkiga erfarenhet kan tom ge motivationen en extra skjuts att slipa till alla detaljer och viljan att bevisa att hon faktiskt kan.

o fasen…2:a OS redan!!! hon är väl bara 18 bast nu,har jag för mig,,,wov….
    men precis,nu blir hon lite taggad i stället med rätt sorts backning….!!!
    jag tycker i alla fall hon gjort en otroligt bra insats!!!!!…..visst alltid roligt att få medaljer,men men,av några milj invånare så har hon utmärkt sig bra.
    jag tycker vi ska vara stolta över en 4:e plats i OS!!! vi andra alltså,ögon idrottarna!!!…………….lol.

Haha, ögonidrottare, det var ett bra ord men säger endel! Det är lätt att tycka till om saker och ting när man sitter där i TV-soffan. Sarah är fantastiskt duktig, jag kommer aldrig att glömma när hon slog igenom och vann EM då hon var sisådär 13-14. Hon gjorde en riktig nybörjarmålgång där näsan kom först in i kaklet men hon hade verkligen simmat och krigat sig till vinsten, det var riktigt fränt!

Måndag = Rygg, biceps (IronWorks, Sundsvall)

Uppvärmning
    Kabelrodd med v-handtag 75kg 7,6,6st
    Chins 4,4,3st
    Stående rodd med rep ned mot bröstet 40kg 3x8st
    Stångrodd, 90gr och brett grepp (remmar) 62,5kg 7,6,6st
    Lutande roddmaskin (test) 20kg 1set
    Rodd, friviktsmaskin 30kg 7,7,6st
    Biceps EZ-curls (stång + 20kg) 6,5,4st
    Sidolyft, framåtlutande enarms med rep 5kg 3x10st/sida

Aaaaah, vilket gött pass, är helt slut i ryggen nu. Nytt gym (tillfälligt) och ingen koll på vikter eller något, bara att kötta på och prova sig fram. Det kan ju vara skönt att slippa tävla mot sig själv ibland också men överlag så kände jag mig ganska stark i roddövningarna.

Annars har jag spenderat i princip hela dagen i ett köpcentrum där jag har vältrat mig i allehanda reafynd. Är det bara jag som går igång på att köpa kläder på halva REA-priset? Min garderod är knökfull med REA-fynd som jag aldrig har använt, då jag står och väljer kläder på morgonen tar jag som regel fram någonting fult och tråkigt men som är praktiskt och bekvämt, sedan ligger alla färgsprakande, fräsiga saker och bara blir omoderna och gamla längst inne i garderobsmörkret.

ha ha ha ….precis…..lol. jag har gjort likadant många gånger.köpt fina kläder,å sen ligger de å blir omoderna,för de är ju så fina,att man inte vill använda dem hur som helst!!!………lol.först tar man de gamla kläderna å sliter ut dem då,först,det är själva tanken,å sparar de fina till sist! men sen när det är dags att använa de fina,har man :antingen växt ur dem,eller så är de omoderna…ha ha ha …ja fy fasiken för denna listighet…..ha ha ha .

fått slänga en uppsjö av (fina kläder).blir ju så när man tränar,det man köpte för ett par år sedan,passar ju inte alltid då.sen är det alla flyttar jag gjort också,då har det rensats ordentligt!! sista flytten ,tror att jag slängde typ 3 hissar fulla med grejer då,från vinden,garderober mm…..
    men verkligen skööönt ,så här i efterhand att slänga grejer! för nu får man ju plats med att köpa nya…..ha ha ha ….
    men en dyr hobby i längden.

det ska fanimej vara bra kläder som är praktiska att ha på sig,samt sköna å flådiga sammtidigt……lol.

ja ja ,god natt-eller morgon på dig………..;-)

Vad skönt att höra att man inte är ensam om garderobsproblematiken. Det är precis som du säger, man tycker nästan att kläderna är lite för fina att använda så man måste nöta upp dom gamla riktigt ordentligt först.

Onsdag = Ben!

Uppvärmning: Några min på cykeln, lätta knäböj
    Frontböj (Bälte) 20kg 10st, 50kg 5st, 70kg 1st, 90kg Fail, 85kg Fail
    Knäböj (Bälte) 60kg 5x10st
    Knäböj ned på bänk 50kg 6st, 70kg 3x6st
    Leg curl (Nordic) 35kg 8,7,7st
    Leg curl, med ett ben (Nordic) 15kg 2x5st/ben
    Balansplatta, stående på ett ben 2x90sek/ben

[youtube=104wOj-16X8]

Jag var jätteladdad inför dagens frontböjar där jag siktade på nytt PB men det ville sig inte alls idag. Jag blev lite småsur över att det inte fungerade och gav upp efter mina misslyckade försök och gick över till att köra vanliga böjar istället, vågar dock inte köra så tungt där då det endast finns en fristående ställning på det här gymmet. Testade även att köra med bänk under rumpan vilket jag aldrig gjort tidigare, kändes helt OK så det kanske blir fler gånger.
    Jag är som sagt inte nöjd med passet, att jag sedan blajade bort resten av träningen genom att vara småsur var jag inte heller nöjd med såhär i efterhand, det är ju onödigt. Fast ska man försöka att se på saken positivt så kanske det var lika bra att det blev ett pass med lättare böjar, mitt lår känns inte riktigt 100 såhär efter träningen så det kanske var lika bra. Ska fundera om jag inte ska ta det lugnare med benträningen framöver nu när jag snart ska gå in i min avsmalningsfas, men det blir först om några dagar det för nu ska jag snart glida iväg till några vänner där det skulle bjudas på kaffe och godsaker, det blir nog riktigt trevligt!

Det är aldrig kul när det inte går som man vill trots att man själv tycker att man har alla förutsättningar för att det ska gå just bra.

Bland det värsta som finns i mitt tycke är när man lyckas förstöra ett helt bröstpass med att bomma ett PBförsök i början av passet. Man har sovit bra, ätit bra, förberett sig både psykiskt och fysiskt (pwo osv), ja man är redo att tänja på gränserna och bryta rekord så det bara skriker om det. Men sen så skiter det sig ändå. Då är det ju bara att nöta på med det man planerat under passet, även fast det känns surt. Själv tog jag ett ”PBuppehåll” på 3månader när det hände mig senast..

Jag håller med dig, du gjorde helt rätt i att köra lite mer underhållsträning idag. Känns det inte bra från början så är det dumt att ligga och nosa på sina gränser..

Kör hårt och njut av maten !

Mvh

Bra försök. Det är inte fel att testa sin gränser, då vet man vad man klarar av och inte. Dock kan det bli tungt för skallen om
    man hela tiden failar (vilket du inte gör iofs). Du är i vilket fall stark i kroppen. Frontböjar är tungt.

Tack både Kuulan och Gettodachoppa! Jag brukar vanligtvis inte ta mina misslyckanden på allt för stort allvar och såhär i efterhand så var det inte så mycket att hänga läpp för egentligen. Har varit lite småöm och schleten i benen till och från under dom senaste veckorna så det är egentligen inte så konstigt att utvecklingen stannat av. Nu efter helgen kommer jag att gå över till min viktminskningsfas istället och då kommer jag även med stor sannolikhet att ändra på gymupplägget också. Jag tror att jag behöver lite återhämtning, i alla fall i benen… Men nu över till någonting mycket roligare, dvs dagens träning och the ”ultimate chest challenge”!

Torsdag = Bröst!

Uppvärmning för axlar
    Bänkpress 20kg 10st, 50kg 3st, 60kg 1st, 80kg 1st, 70kg 7,5+Fst:D
    Sittande hantelpress 20kg 5,5,3st:)
    Lutande hantelflyes (squeeze) 10kg 3x8st

Oh what a beautiful day! 80kg i bänkpress – Check!!!! Rumpan låg på bänken och hälarna i golvet, lite segare och tyngre för vänstern men det var ändå ett säkert och stabilt lyft. Det här kändes som ett perfekt avslut på byggarperioden!

Min dag i bilder!

Som brukligt är under en semester så kan man ju inte enbart ha tillbringat den i solstolen utan man måste ju ha gjort någonting vettigt för att döva det dåliga samvetet, därför har jag idag varit lite ”finkulturell” och besökt inte mindre än 2 olika museum (i lagom storlek). Det 1a handlade om byns fiskargubbar och historien om deras nedlagda sågverk. Det 2a var då ett sk ”spruthus”, till min besvikelse visade det sig vara en förvaringsbod för någon sketen gammal brandspruta.
    Jaja, därefter blev det lite gofika på café Bryggan, blåbärscheesecake med mjukglass. En udda men inte alldeles galen kombination.

Strongt! Din styrkeresa har bara börjat, du kommer pressa mer senare. Riktigt starkt i alla fall.

Grattis till nytt PB!!

Viewing 15 posts - 1,081 through 1,095 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.