Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,111 through 1,125 (of 1,198 total)
  • Author

:up:Thanks i0janki! Det kändes otroligt bra att jag klarade det men vad som känns ännu bättre är att det faktiskt går att göra förbättringar, jag är inte färdig än…

Det har inte blivit någonting gjort på träningsfronten den senaste tiden. När jag blir förkyld brukar det vanligtvis hålla i sig några dagar och sedan är det bra, den här gången har den dock hållit i sig och jag haft halsbesvär, då ska man inte träna hårt. Jaja, Jag hade ju lix funderat på att ta en lättare vilovecka så det blev ju rätt bra tajmat ändå, dessutom så har jag fått otroligt mycket gjort på hemmaplan istället, har man tur så kanske man ligger på plus då man är tillräckligt pigg och fräsch för träning igen. Det får ta den tid det tar helt enkelt.

På bantarfronten verkar det gå riktigt bra, i morse vägde jag in mig på 72,6kg (det är -2,4 på 1,5 vecka). Kroppen hamnade väl i chock av att lämna semesterns horisontalläge, jag kan bara surt konstatera att det är jobbigt att jobba!

Fredag = Ben!

Uppvärmning: Lätta böjar med stång (Testade olika grepp på frontböj)
    Knäböj 50kg 10st, 60kg 10st, 70kg 10st(film)
    Raka marklyft (Remmar) 50kg 10st, 60kg 10st, 70kg 10st
    Marklyft (Remmar) 70kg 3x10st
    Leg curl (Nordic) 25kg 3x10st
    Leg ext (Nordic) 40kg 3x10st

[youtube=Y0k9oJ16xao]

Idag fick jag spader och var bara tvungen att åka iväg och träna. Förkylningen känns som att dem är i sin slutfas och jag hoppas att jag inte satte igång med att träna för tidigt. Körde inte på för fullt utan det här blev mer av ett ”komma igång pass”. Det var ett tag sedan benen fick sig en omgång, den 1a Augusti var senast det begav sig vid en närmare titt i dagboken.

Vad har jag annars gjort idag, inte mycket! Körde bil under natten och var framme vid stugan efter 4:30 någon gång, så jag sov bort i princip hela förmiddagen. Jag har plockat lite vinbär som jag ska ha till min (förhoppningsvis) lite nyttigare efterrätt, det ska bli någon sorts improviserad citron-kesella kaka i liten ugnsform med hallon och vinbär on top, hoppas den blir god.

Starka reps, trots slutfasen av förkylningen! Måste ändå kännas skönt att få träna igen.

Jag tänker inte säga vad jag tycker om ”gymmusiken”, hehe.

Men Gettodachoppa, du vet väl att har man bara rätt inställning och är tillräckligt motiverad så behöver man ingen musik över huvud taget. Tyckte att det var rätt peppande bakgrundssnack ändå på radion, om vinnare och sånt.

Jag tyckte att böjarna kändes lite halvtunga men skönt att få börja om igen, nu är det bara att jaga förbättringar såsom perfekta reps och tyngre vikter.

Ojoj Madame waco, grattis till det fina rekordet! Det var iofs bara en tidsfråga. Dina böjar: liksom du kommer jag också ”bak” väldigt mkt med ”baken” (eh?) och ibland känner jag av viss stelhet i svanken. Om belastningen är hög. Jag anar på mig själv en rundning i korset då också. Hursomhelst, därför experimenterar jag med fotställningen en del med bra resultat: mer buktryck och bredare stance, det är grejer det

Men hej på dej farbror Magnus!!! Tack så mycket.

Intressant det där med din experiment, jag tycker ju att du är ett SL proffs så vad du säger lyssnar jag på extra noggrannt. Jag har inte tänkt i just dom där banorna med fotställningen och buktrucket, utan jag har då funderat åt ett annat håll. Jag känner ju att jag har en tendens att bli framtung (tyvärr inte pga fyllig byst) och då tror jag att röven putar ut som någon sorts motvikt. Min tanke har varit mer att jag skulle vara stel i vaderna och att jag har stången något högt upp mot nacken, att det blir lite goodmorning-varning på böjarna. Ibland kan man komma åt bekymmret genom att jobba med ett annat tänk, för jag har nött böjar länge nu och visst har jag blivit starkare men jag gillar inte att dom inte känns 100% kontrollerade utan är på gränsen till framåttipp, särskilt då jag blir lite trött. Kanske är dags att jobba med bekrymret från ett annat håll, åhh nu vill jag åka iväg och testa genast…

Söndag = Överkropp!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Sittande hantelpressar 15kg 6st, 17,5kg 6st, 20kg 5st
    Bänkpress 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 5st
    Latsdrag, bakom nacken (Technogym) 40kg 6st, 50kg 6st, 60kg 6st
    Latsdrag, framför nacken (Technogym) 40kg 6st, 50kg 6st, 60kg 6st
    Stångrodd, lutande med sup. grepp (Remmar) 50kg 6st, 60kg 6st, 70kg 6st
    Stångrodd, framåtböjd 90gr (Remmar) 50kg 6st, 55kg 6st, 60kg 6st
    Sidolyft med hantlar 5kg 8st, 7kg 8st, 9kg 8st
    Bicepscurl, EZ-stång + 20kg 6,5,5st
    Triceps pushdowns (Technogym) 20kg 6st, 25kg 6st, 30kg 5st

Det blev ett litet upptaktspass även denna gång. Jag gillar att köra med stegrande vikter lite då och då, att få börja med snygga och prydliga reps och sedan sträva efter att hålla samma utförande även då det blir riktigt tungt.
    Jobbade mycket med bryggtekniken på bänkpressarna, jag har jättesvårt att känna att jag får tryck från benen och genom magen då jag tänar på den här lägre bänken, jag tittar på bänkpressarfilmer och provar mig fram tills vidare, det ska gå på något sätt!!!

Annars är jag nog mest nöjd med latsdragen bakom nacken faktiskt, dom tog riktigt bra men jag får nervös hicka varje gång hästsvansen touchar stången, jag har fått en fixidé om att håret skulle kunna fastna i karbinhaken på något sätt, det har säkert ens aldrig hänt men någon ska ju vara den första… Sidolyften var också bra, höll dom rätt så strikta även på 9kg, underarmen känns mycket bättre nu än innan semestern men den är inte 100 ännu, så just sidolyften har varit problematiska att träna. Jag är allt som allt nöjd med dagens pass!

Hm du skall icke ha för höga tankar om mig (fast lite coolt är det att du tänker så :up:)

Alltså jag brukar ju tycka att framfallet kommer av att man går på för tungt, jag kan faktiskt känna att högt placerad stång hjälper en att i bottenläget vara mer upprätt! Men det är nog lite från individ till individ det där… Ju längre torso desto lägre brukar man sätta stången eg. Nåja.

Böj är fan det svåraste på gymmet, men när man sätter ett par snygga är det sjukt skoj! Min checklista är:

Rätt placering på axel
    Spänd arm
    Utåtvinklad ben stance
    Ut m bröst
    In m luft
    Upp m huvud
    Spänn baken
    Häl i
    Spänn ut knäna vid vändning
    Tryck med röven för h-e
    ut m höften
    tryck med hela kroppen hehe
    Upp m huvudet

Fil kand i knäböj det där

Magnus, idag har jag övat böjar med olika fotställningar. Att ställa sig bredare kändes inte alls så dumt faktiskt men jag ska testa fler gånger och även med tyngre vikter innan jag gör ett utlåtande. Tack för checklistan, jag har också ett kom-igång-mantra som jag rabblar varje gång som faktiskt var rätt så likt. Rätt placering på axeln och spända armar har jag dock inte med, vet inte ens vad som är korrekt och riktigt där. Höften/röven har jag inte heller med på checklistan, spänner skinkorna just före men sedan har jag ingen aning vad som händer.

Tisdag = Ben!

Uppvärmning: Lätta knäböj och utfallssteg
    Knäböj (vanlig + bred stance) 40kg 6+6st, 50kg 6+6st, 60kg 6+6st, 70kg 6,6st
    Knäböj sumostil 50kg 3x6st
    Knäböj (Sumo + bred + vanlig) 50kg 6+6+6st
    Hacklift med stång 40kg 5x4st
    Marklyft 100kg 3x1st
    Bräsmaskin (Life fitness) 100kg 3x10st
    Knipmaskin (Life fitness) 100kg 3x10st
    Leg ext, med ett ben (Life fitness) 33kg 4x6st/ben
    Leg curl (Life fitness) 39kg 3x8st
    Sittande vadpress, långsamma (Cybex) 40kg 15,12,12st

Kommer säkert att kännas det här imorgon i form av träningsvärk. Det blev inget rejält urkrämarpass där man har blodsmak i munnen men det räcker för mig just nu känns det som. Mycket fokus på tekniken i böjarna och att få lite skjuts på höften.

Torsdag = Överkropp!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 2x15st
    Militärpress 40kg 4,4,3st
    Bänkpress 40kg 4x4st, 45kg 4st, 50kg 4st, 55kg 4st, 60kg 4st, 65kg 4st, 70kg 2+Fst
    Dips 11st
    Chins 7st
    Latsdrag (Technogym) 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 4st, 55kg 4st, 60kg 4st, 65kg 4st
    Rodd (Life fitness) 20kg 6st, 27kg 3x6st (Ny maskin)
    Framåtlutande (90gr) sidolyft, cable (h-ledsrem) 9,2kg 4,5,4st
    Sidolyft, cable (h-ledsrem) 9,2kg 3x5st
    Bicepscurl, EZ-stång + 20kg 9st

Jag är ganska nöjd med dagens insats. Kassa militärpressar men bänken sedan gick betydligt bättre än sist, kämpar på med tekniken där och testar mig fram tills jag hittar trycket från ben/mage.
    Jag har förbättrat mig i både chins och dips och det har väl med den lite lättare kroppsvikten att göra, skönt att det finns övningar man kan bli starkare i fast trots bantningen.

Nu till en helt annan sak, jag såg litegrann på Skavlan i helgen och då intervjuades bla Anja Pärsson. En av gästerna frågade om hur hon var som tävlingsmänniska och om hon även strävade efter att vara bäst på andra områden i det vardagliga livet, tex att klippa gräset perfekt eller att steka fläsk….. Lite konstig fråga kanske men jag gillade Anjas svar; ”Jag bara vet att jag är bäst”. Det är kanske så, vissa vill vara bäst och andra bara vet att dom bara är just bäst, det kanske är det som skiljer agnarna från vetet då det gäller idrott. Fast sedan finns ju även gruppen som har noll koll och är helt utan självinsikt också men dom har jag inte räknat med…

he he he ….lol…nollkoll gänget ..ha ha ha …du e rolig du!!!
    men jag är inte bäst,men vill så försöka bli i stället!!!….i vissa saker då.inte i gräsklippning……lol.
    och är man bäst i 1 grej!!..då är det stort!!!…

men jag måste ju säga att du utmärker dig också,verkligen seriös och kör på fina pass också.inte det där vanliga pyttandet på gymet som många håller på med.att du liksom vill lära dig osv också.teknik å annat.
    tror nog det bor en styrkelyftare i dig!!!…..för tror att du inte kan ligga långt från fina resultat nu för tiden.jag menar i bänken å böjen å marken då. men du e lite som jag,lite tveksam att satsa för fullt,vill ha lite av både biddiboulding å så……..lol.

men så är det ibland….
    ja ja fortsätt köra på som du gör så ska lyckan stå dig bi……….;-)

Tjenare bighulk! Det är kanske så att jag står med benet i varsin värld, SL på den ena sidan och biddiboulding:D på den andra. Jag tror att jag helt enkelt vill kalla mig för ”gymidiot” och jag prövar mig fram med vad jag tycker är roligast. Det var ju faktiskt inte så hemst länge sedan jag stod och velade mellan gymmet och simhallen men nu har jag fastnat för den förstnämnda. Det viktigaste är ju trots allt att det man gör i det stora hela känns sporrande och roligt, har man det blir man med största sannolikhet belönad med positiva resultat och man bränner inte ut sig mentalt heller, bägge delarna göder ju sedan varandra också.

Idag är det stugsista vilket betyder att det ska eldas upp en massa skräp, och det är något som jag har mycket av. På tal om att vara bäst/värst så har jag alltid den största brasan jämfört med mina grannar, hehe.

Jag håller ju för tillfället på att banta bort lite klämvänligt bukister och jag kan härmed rapportera att det går bra såhär 3 veckor in i dieten. Till mina arbetskamraters lättnad kan jag nuförtiden knäppa igen mina arbetsbyxor, jag har gått ned nästan 3kg och midjan har krympt med 3cm:up:.

För övrigt så kan jag ju berätta att jag faktiskt har gjort min sista förmiddagsvecka på jobbet, jag är rätt övertygad om att jag inte kommer att sakna det där ilskna högljudda pipet som drar igån kl 4:11 varannan vecka….

Yepp, jag hade största brasan även i år men jag tror inte att jag var värst. En av grannarna är då brandman och jag vet inte riktigt vad han sysslade med men han tog verkligen sin stugsista på allvar och gjorde en mystisk eldpelare, små eldexplosioner och körde omkring några uppvisningsvarv ute på vattnet med en flotte som var full med marschaller, det var verkligen effektfullt och snyggt!

Söndag = Ben!

Knäböj (Vanliga + breda) 30kg 5+5st, 50kg 5+5st
    Knäböj (breda) 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5,5,5,3+F
    Raka marklyft 50kg 6st, 70kg 6st, (Remmar) 85kg 4x6st
    Hip ext (Freemotion) 20 10st, 25 10st, 30 10st
    Benpress (läge 3?) benen ihop (Life fitness) 150kg 6st, 160kg 6st, 170kg 6st, 180kg 6st
    Ryggresningar 10kg 2x10st

Fokuserade på knäböjarna även denna dag och körde med kanske 1dm bredare stance, dom gick hyfsat faktiskt men helt plötsligt gjorde jag en kombinerad goodmorningböj och då bestämde jag mig för att lägga ner verksamheten och gå på nästa övning istället. Tycker att det mesta gick rätt så OK i alla fall och kom upp i hyfsade vikter, möjligtvis blev passet lite kort men det får duga, avslutade med en snabbsauna istället.

waco3000 wrote:
    Fokuserade på knäböjarna även denna dag och körde med kanske 1dm bredare stance, dom gick hyfsat faktiskt men helt plötsligt gjorde jag en kombinerad goodmorningböj och då bestämde jag mig för att lägga ner verksamheten och gå på nästa övning istället. Tycker att det mesta gick rätt så OK i alla fall och kom upp i hyfsade vikter, möjligtvis blev passet lite kort men det får duga, avslutade med en snabbsauna istället.

Hahahahahahahahaha, jag må vara väldigt övertrött, men det där är bland det roligaste jag läst på väldigt länge !! :D

För styrkans skull så gör det nog gott att inte alltid mata på med set efter set tills man inte kan stå upp längre, utan att köra tungt men lite färre set. :) Progression och variation är viktiga ingredienser det med, inte bara utmattning.

Kör hårt !

Hehe, ja den där goodmorningen kom väldigt hastigt och lustigt, tyckte att jag hade läget under kontroll men så var bevisligen icke fallet. Det var ju tur att jag stod i ”safety-racket” och övade, annars hade jag fått tugga matta…

Tisdag = Överkropp!

Uppvärmning
    Utåt och inåtrotationer för axlar 3kg 2x15st
    Sittande hantelpress 20kg 6,4,3st
    Bänkpress 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 3st
    Dips 11st
    Chins 7st
    Stående rodd med rep (Freemotion) 70 3x10st
    Kabelrodd (Life fitness) 43,5kg 4st(stygga), 38,5kg 2x6st (Ny maskin)
    Drag upp mot hakan (Freemotion) 50 12st, 55 2x8st
    Sidolyft, kabel och h-ledsrem (Freemotion) 20 4st(stygga), 17,5 2x6st

Puuuh, idag kände jag mig inte riktigt i form, svag och blek känns som en bra beskrivning men jag gav inte upp utan gjorde mitt bästa. Både dipsen och chinsen var väl OK då jag gjorde samma resultat som förra passet.

Torsdag = Ben!

Marklyft 50kg 10st, 80kg 5st, 90kg 5st, 95kg 1st, 100kg 1st, 105kg 1st, 110kg 1,1,F,F, 100kg F,1st
    Djupa knäböj med stången på raka armar 20kg 3x10st
    Raka marklyft (Remmar) 50kg 5st, 80kg 8,6,6st
    Benpress, Djupa/breda (Technogym) 120kg 13st, 140kg 5,4st
    Leg ext, snabbt upp/sänk sakta (Technogym) 40kg 3x10st
    Vadpressar i benpressen (Technogym) 100kg 20st, 110kg 16st, 120kg 12st, 130kg 11st, 140kg 10st

Dom inledande marklyften gick väl OK men krafterna sinade ganska snabbt. Gjorde mitt bästa ändå och tänkte på (inte med) röven och att spänna magen. Körde i andra maskiner än dom gamla vanliga favoriterna, skönt att slippa jämföra resultat men nackdelen är ju att man inte har någon koll på vilka vikter man ska använda. Dagens insats = Godkänd!

Var det någon som trodde att det var tråkigt att jobba som en ”woodworker”, tänk att få sitta och se tusentals brädor åka förbi på en transportbana, en efter en i en monoton takt. Det finns ett talesätt ”varje bräda är unik och ingen är den andra lik” och det är ju faktiskt det som gör jobbet så himla spännande.

Viewing 15 posts - 1,111 through 1,125 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.