- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 oktober, 2007 at 23:57 #58806Anonym anvandareMember29 oktober, 2007 at 23:57 #340910Anonym anvandareMember
Då var det dags att ta tag i det här med min övervikt och skriva dagbok är en första steget.
Lite info om mig:
19år gammal, 182cm lång, 102kg(även om ganska mkt är muskler så sticker magen ut för mycket, och nu har jag bestämt mig, det ska bort. )
Har styrketränat hela gymnasietiden, dock bara senaste 4månaderna riktigt seriöst på ett bättre gym. Innan det så tog datorn upp en alldeles för stor del av mitt liv och det blev mycket småätande vilket har gjort att jag är i sitsen jag är i nu. Har mycket lätt för att öka i muskelmassa, återstår bara att se om mina gener tillåter viktminskning lika bra.
Är social som person normalt men pga min vikt så har självförtroendet blivit lidande vilket gör att jag kan bli alldeles för blyg ibland när jag möter nya personer (tjejer speciellt :o) och det hoppas jag att ett stärkt självförtroende råder bot på. :friends:
Mina långsiktiga mål (sommaren 2008) är att gå ner 25-30kg samtidigt som jag vill försöka behålla det mesta av muskelmassan(styrkan) jag har idag.
Det här är upplägget jag tänkt följa, tips är mer än välkommna av folk med erfarenhet av sådan här träning.
Dag1: Tung helkropps styrketräning ca 1-2timmar, mycket och proteinrik mat.
Dag2: Äta bra denna dag med, cardio på kvällen (förbränna -105kcal)
Dag3: ca 1200-1700kcal dagsintag (mkt proteiner och vitaminer, beroende på middag också) cardio (-110kcal)
Dag4: ca 1200-1700kcal dagsintag, cardio (-115kcal)
Dag5: ca 1200-1700kcal dagsintag, cardio (-120kcal)
Dag6: ca 1200-1700kcal dagsintag, cardio (-125kcal)
Dag7: Vila/Promenad/cardio, det som kroppen orkar.
Anledningen varför jag kör så lågt på cardion i början är att min kondition är i botten. Jag kan cykla intensivt i ca 10-14min (tills -kcal mätarn står på strax över 100.) Kommer att försöka öka intensiteten varje cardio pass litegrann.
Tror jag kommer ligga på ett ganska krafigt kcal underskott med detta då jag har en riktigt bra ämnesomsättning sedan jag la på mig några kilo muskler.
Tål att tilläggas att jag förutom cardion knappt rör mig någonting alls, därav det extremt låga kcal intaget. Har inget jobb, skola eller åttagande åt pliktverket så just nu har jag inte så mycket att göra på dagarna. Kommer även försöka hålla mig undan från godis,läsk,pizza och alkohol. Det sista kan det bli lite problem med men ska försöka att minimera det till max 1 gång i månaden iaf och i måttligare mängder.
Det här startade jag med idag med ett tungt helkropps pass på 1½ timme, följt av en god gainer direkt efter och en stor måltid kött och ris ca 1 timme efter träningen. Vikt idag: 102.1kg:frust: – kommer uppdatera vikten varje måndag.
Ha d bra och dela gärna med er av tips ifall ni har några! / Andreas
30 oktober, 2007 at 10:41 #340911Anonym anvandareMemberVälkommen och lycka till med viktnedgången. Har själv flera kusiner som har förändrat sitt liv med träning och koständring så det går om man verkligen vill .
30 oktober, 2007 at 12:58 #340912Anonym anvandareMemberkör hårt:P
30 oktober, 2007 at 18:39 #340913Anonym anvandareMemberJag är själv 1.83 lång, jag vägde i slutet av april 102kg. Ungefär som dig antar jag. Jag gick på drygt 4 månader ner till 80kg. Det var otroligt enkelt när man väl bestämt sig. Mitt främsta tips är morgonpromenader och regelbundna måltider, med mindre kolhydrater ju senare det blir på dagen. Jag tror inte jag tappade speciellt mycket muskelmassa under denna period. JAg började med betydligt mer konditionsträning efter jag gått ner 10kg, innan dess var det inte någon ide. Promenader räckte till en början för att få upp flåset.
Lycka till kommer gå finfint, kör hårt!
30 oktober, 2007 at 19:15 #340914Anonym anvandareMemberVanessa: tack tack jo får hoppas det har aldrig gjort någon viktminskning förut..
Jofren: Vad låg du på för dags intag då ungefär i kalorier? Satte upp så lågt eftersom jag rör mig så lite, har hört om jag rasar ALLDELES för fort i vikt så blir resultatet sämre med mer överbliven hud och mer tappat muskelmassa så vet inte om mitt planerade dagsintag räcker till det jag planerat + 45min promenad varje dag, kanske får ändra om lite. Hade jag inte tränat 3år och skaffat mig en bra grund muskelmassa hade jag inte brytt mig, men vill ju inte bli svag som en pinne efter allt slit..
Sebbe_o: tack det ska jag :up:
Boojaka: Grattis till viktminskningen, det var riktigt bra gjort måste jag säga på så kort tid. Tack för tipsen, uppskattas :up:
30 oktober, 2007 at 19:50 #340915Anonym anvandareMemberinnan jag beger mig av till cardion så tänkte jag posta lite stats som jag hade igår på gymmet. Kommer använda de till att se hur mycket jag tappar/behåller/ökar (har ju ingen aning vad som kommer hända) efter några månader med denna diet.
Kör inte bara fria vikter utan även ett bra antal maskiner då gymmet är väl utrustat med mycket fina sånna, vet tyvärr inte namnet på alla i dagsläget.
Enda jag vet ur vanliga basövningar är att jag just nu klarar 2* 95kg i fri bänkpress som bäst(dålig teknik), och 8*43.5kg i Stångcurl (biceps).
Maskiner som jag tränade med igår:
Lutande bänk i maskin: 8*100kg *3
Bröstpress(Peckdeck): 8*80kg*3
Latsdrag till bröstet: 8*110kg*3
Axelpress bakom nacken: 8*85kg*3
Magmaskin(som situps fast man sitter och böjjer sig fram): 15* 70kg(max)*3
Benspark: 10* 140kg*3(max)
Sittande lårcurl: 10*140kg*3(max)
Benmaskin, trycker benen utåt åt sidan: 20*100kg*3 (max)
Benmaskin2, trycker benen innan från sidan: 20*100kg*3(max)
Sittande benpress: 10* 130kg*3 😮 rädd för att göra illa mig på den här så vågar inte öka vikt, brukar göra ont i knäet ibland.Detta är ju egentligen pinsamma stats för någon som tränat 3år, så det behö ver ingen kommentera om, men har bara tränat seriöst i 4månader, gymnasieåren var inte superseriösa direkt och kosten skötte jag INTE 😮
Nu beges en cykeltur till gymmet för ett kort intensivt cardiopass!
–
30 oktober, 2007 at 21:38 #340916Anonym anvandareMemberNu är jag tillbaka, blev följande resultat:
cyklade 4.5km, -114kcal, medel 79rpm. Sista kilometern körde jag så hårt jag bara kunde och kunde knappt andas när jag var klar och svettades floder. Märkte nu att det inte var så smart upplagt av mig att lägga ett cardiopass efter ett tungt benpass(igår), fick sitta och stretcha benen i 5min för de var helt slut och kändes som att de skulle sprängas. Cyklade även till och från gymmet vilket blir 2km sammanlagt.
Lite bättre än planerat anyway så kommer att köra ännu intensivare cardio än planerat denna vecka. Tryckte även in 4 tunga set(6reps vardera) på en benmuskel maskin jag missade igår för att inte få för dåligt samvete när jag åt en liten hemmagjord pizzabit direkt efter träningen.
Efter träningen vägde jag mig och vågen visade 101,5kg, hade alltså svettats ut ca 1kg på ca 20min träning.
Då var dagens pass avklarat och jag mår alltid bra efter ett pass då jag kört slut mig totalt i kondition.
Nu vet jag inte hur jag ska göra med kosten dock, då jag ätit relativt lite idag, och maten efter träningen var inte ens så jag blev mätt av den.. om några timmar kommer jag nog vara riktigt hungrig får se hur jag löser det.. om någon som läser har något tips dela gärna med er.. ska jag ta en frukt då eller låta kroppen vara riktigt hungrig när jag går och lägger mig?
30 oktober, 2007 at 21:52 #340917Anonym anvandareMemberTa en proteindrink, så gjorde jag…
30 oktober, 2007 at 22:07 #340918Anonym anvandareMemberBoojaka har bara wheyprotein för 2-3måltider kvar vilket suger jag vet.. och ekonomin är inte i topp precis .. inget annat alternativ?
har 3kg av en gainer med extra lite kolhydrater och mkt protein (37%) dock.. något att komplettera med kanske om man tar det i mindre dos? eller är det bättre att låta kroppen vara hungrig över natten och ta energi från fett? eller tar det från muskler bara då? Inte den bästa kollen på det tyvärr.
30 oktober, 2007 at 22:27 #340919Anonym anvandareMemberDet är bra om du får i dig något protein på kvällen, du verkar ju styrketräna rätt mycket. Dumt att bryta ner musklerna för mycket.
Jag tog mina mått innan jag började, anledningen till att jag kom på att jag ver fet var när jag såg bert karlsson på du är vad du äter och insåg att jag hade större midjemått än han.
Tycker midjemått är ett bättre riktmärke än vikt i många lägen, sen tycker jag inte du ska hänga upp dig på vikten alltför mycket. JAG vägde mig enbart 1 gång i veckan, på söndagar. Det är inte bra att bli besatt av vikten. En gång i veckan gör oftast att förändringen blir mer påtaglig. Vilket är en riktig motivationshöjare.
Det mesta handlar dock om att hitta sin egen väg.
Än en gång lycka till
31 oktober, 2007 at 00:08 #340920Anonym anvandareMemberBoojaka tack igen då kom några polare förbi och vi for till shell .. de köpte muffins och munkar och läsk … jag köpte en banan och en liter lättmjölk och de tyckte jag var skitkonstig. haha… tänkte dricka 3glas mjölk innan jag lägger mig, det borde väl räcka?
Sedan så stryketränar jag bara en gång i veckan, så om jag lägger mig på hungrig mage kommer den ta det mesta från musklerna då? Upplägget jag har är ju att styrketräna hårt en gång i veckan, sedan ligga på energi underskott 5-6dar.
och ang vikten, som jag skrev i första inlägget så kommer jag bara väga mig en gång i veckan, varje måndag för att utvärdera resultat. Att jag skrev vikten förra inlägget var för att skriva ner hur mycket jag hade svettats ut under den korta perioden, för vet ju att jag inte gått ner något ännu. Är absolut inte viktfixerad som många är då jag har vägt 90-95kg och varit lika bred om midjan som jag är nu… vet även ifall jag äter dåligt några dar och lite vatten så går jag ner 3-5kg, men vet ju såklart att det inte är fettvikt jag gått ner utan vatten odyl.
Sedan ifall någon kunnig innom styrketräning skulle läsa det här, är det bäst att träna 1 eller 2gånger i veckan hårda helkropps pass om man ligger på kcal underskott det andra passet? Läst någonstans att vid tung styrketräning så stimuleras kroppen att vara anabol och behåller maximalt med muskelmassa.. men sedan så vet jag inte om det gynnar något överhuvudtaget att lägga in det andra passet när man ligger på ganska stort energi underskott de dagarna..
MVH
31 oktober, 2007 at 17:42 #340921Anonym anvandareMemberny dag nya mål … gjorde misstaget att börja att se på sagan om ringen triologin dvd extended igår kväll .. vilket slutade med att jag blev helt fast och hade inte sett klart allt föränn kl 7 på morgonen .. så blev lite förstörd dygnsrytm haha men kompenserade det med att sova mindre..
Idag är iaf första dagen på min hårda diet. Idag har jag ätit: en rostad fibermacka med 2 skivor ost och lite marmelad och ett halvt glas mjölk, ska äta en liten portion kött och ris snart sedan ska jag ta en cykeltur till gymmet igen och försöka öka intensiteten av gårdagens cardio pass. Målet idag är att cykla 4.7km(totalt 6.7km med cyklingen till loch från gymmet) och gå på ett underskott på minst 120kcal under själva träningscykeln. Kommer även lägga in lite rodd ifall det orkas och det inte är massa folk dära.Efter passet ska jag ta en banan sedan en proteindrink innan läggdags så idag kommer nog kcal underskottet ligga en bra bit över 1000 för denna dag om jag räknat rätt.
Återkommer med resultat efter passet
31 oktober, 2007 at 21:54 #340922Anonym anvandareMemberdå var dagens cardio avklarat… slöade mig och tog bilen dit ist så kompenserade det genom att först cykla 5km tog ca 16min(:o) och förbruka först -120kcal(hade lägre motstånd än igår vilkte jag upptäckte försent, därav den dåliga kcal förbrukningen fastänn jag cyklade 5min mer än igår), sedan vila 10minuter sedan cyklade jag 10minuter till och 3kilometer till, förbrukning -70kcal, totalt -190kcal detta pass och 8,1km´s cyklande. (Ungefärligt såklart
Kändes skönt och jagmen använder det som mått för att alltid öka intensiteten.)känner redan nu hur jag börjar få ökat flås.
Ska helt klart byta till denna metod att först köra tills man är helt slut, sen vila 10-15min, sen köra på samma visa igen, andra passet var inte alls lika jobbigt som jag trodde det skulle vara.
Mat/dryck idag:
En fiberrost macka med ost och marmelad, halvt glas mellanmjölk
En mindre portion ris och kött före cardion, halvt glas lättmjölk
En mindre portion ris och kött direkt efter cardion, helt glas lättmjölkNästa måltid blir 2 glas lättmjölk + en hårdmacka med omega3 smör(med ost beroende på hunger) precis innan jag går och lägger mig.
Imorgon på cardion ska jag köra roddmaskin istället för cykling tror jag, benen behöver vila någon dag känner jag nu, det som stoppade mig på andra cykelpasset var smärta i benet, konditionsmässigt kände jag mig piggare än någonsin förut och hade nog klarat mer än 16minuter.
/Ante
1 november, 2007 at 01:32 #340923Anonym anvandareMemberlyckades somna tidigt idag (23) … föstår inte varför, lïka lite förstår jag inte varför jag vaknade redan nu (1). Kanske pga hunger vet inte. Hade iaf min första mardröm som jag kan minnas på många år (!). När jag vaknade var jag riktigt hungrig.
Mat nu: liten portion bara kött, ett glas mjölk.
Nästa måltid när jag går upp för dagen…vilken blir ett halvt glas lätt mjölk, en fiberrost macka med omega3smör och ost.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.