Min väg mot ett nytt liv.

Home Forums Dagböcker Min väg mot ett nytt liv.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 685 total)
  • Author

Att återuppta detta. Efter ungefär ett års frånvaro från skrivandet, känner jag att jag behöver strukturera upp detta igen, och vad är inte bättre än att gå tillbaka något som fungerat bra förut?

Kan snabbt berätta att när jag startade denna journalen vägde jag in på 103kg på mina dåvarande 180cm, hade bara tränat seriöst 2-3månader och var rejält överviktig faktiskt och inte alls nöjd med hur jag såg ut.

Efter 2 års tränande med inspiration från främst det här forumet som var min startsida och som jag spenderade mest ”surftid” åt så stod äntligen vågen på 75kg och jag kunde för första gången se mig själv som ”normalviktig”. Senaste året har dock varit en mycket dålig period sett till träning och form, knappt besökit gymmet jag betalar 350kr i månaden för, i somras bestämde jag mig för att köpa ett hemmagym då jag hittade massa fria vikter och bänkar billigt som jag slog till på i hopp om att jag skulle börja träna mer då jag aldrig kom iväg till gymmet, visst detta fungerade ju några veckor sen har det bara blivit att lyfta lite då och då. Till julen började det märkas ordentligt att jag gått upp under året så jag önskade mig en träningcykel och tänkte i samma banorna, att har jag en cykel hemma kommer det vara lätt att få sin träning, samma sak där, har hitills inte kommit igång som jag velat på den men nu är det dags för ändring.

Mest pga beroendeframkallande WoW aktiviteten blivit lidande, vilket jag dock nu inte kommer fortsätta med då jag köpt ett ps3 istället som är betydligt roligare + man kan cykla medans man kör, big bonus there.

En stor anledning är även ett vikariejobb jag haft inom psykiatrin sedan i Juni, vilket främst efter Augusti innebart oregelbundna arbetstider med nätter, dagar i konstig placering efter varandra och har haft svårt att få en bra dygnsrytm, matrytm osv på grund av det.

Jag har nu nått en bristgräns formässigt där jag börjar se mer och mer likeheter med hur jag såg ut för 2 år sedan. Vikten står just nu på 89kg vilket innebär en viktuppgång på nästan 15kg på bara ett års tid, och de kilona ska bort början idag. Styrkan är dock ungefär densamma som när jag slutade (dvs inte tränat seriöst överhuvudtaget med att försöka uppnå resultat, förutom biceps där jag är starkare än någonsin pga att där har jag iaf kört regelbundet med att börja med en vikt med mina hantlar där jag orkar 3-4reps, tills jag orkar 15 sedan har jag höjjt vikten med 2.5kg på varje hantel och börjat om.)

Har försökt 2-3gånger under året med deffperioder, beställt tillskott och alltid gått bra några dar/nån vecka, men sedan runnit ut i sanden pga bristande motivation. Därav anledningen jag återupptar denna dagbok, kommer skriva ner allt jag äter och all aktivitet jag utför så jag kan se själv om jag fuskar.

Kommer börja med att ligga på ca 1500-1600kcal ett tag nu, och försöka cykla på träningcykeln så ofta jag orkar. Intaget kommer bestå främst av makrill,ägg,proteinpulver och kesella, med tillskotten omega3,CLA,tight och opti-men samt massa vatten/light dryck. Målet är såklart att kunna hitta en hyffsad form till sommaren igen, och i höst har jag tänkt fara ut och resa och då vill jag se stora förändringar motför dagsläget.

Roligt att du börjar skriva här igen :)

Tack Gustaf. Kul att följa din blogg måste jag säga, har kikat in lite då och då sedan en lång tid tillbaka.

Dagen idag började med 2timmar hos tandläkaren, var inställd på att laga ett simpelt hål vilket tandhygienisten sagt, väl där börjat tandläkaren snacka om rotfyllning och skit, 2 timmar och kramp i käken senare säger han att rotfyllningen sker nästa gång om ungefär en månad, och att jag då skulle få betala det i ett. Blir en smärre chock den betalningen är jag övertygad om efter att ha vetskap att folk kan få betala allt från 3000-10000kr för detta beroende på hur mycket som behövts fixas till, och tandläkaren mumlade flera gånger att han endast sett en så konstig tand 2 gånger under sin 30 år långa karriär, bådar ju gott.

Efteråt var jag och storhandlade mat, ärtsoppa,makrill,saft,kesella,tonfisk och nudlar. Kommer min basdiet stå av, tillsammans med ägg och proteinpulver. Sedan hemmalagad mat de gånger det känns rätt.

Cyklat 17min medel intensivt, precis så jag han bli lite svettig på slutet, detta spelandes NHL10 på ps3.

Ska försöka cykla åtminstone 20min till, eller en halvtimmes promenad.

Frukosten bestod av en proteindrink i vatten + 1g CLA. Mål 2 bestod av en tallrik köttfärsås och pasta, 1 glas mjölk och ketchup. Mål3 av bara köttfärsås och ketchup, 4dl mjölk, 2g omega3.

Sista målet kommer bestå av kesella och funlight. Hade ju tänkt hålla bättre koll på kalorierna starten på deffen, men när man kommer hem till nylagad köttfärsås som farsan kokat ihop är det svårt att inte spara de nyköpta livsmedlen till nästa dag. Förhoppningsvis når jag kcal underskott idag ändå.

Imorgon blir det 40min cyklande på morgonen, och styrketräning på dagen. Sista dagen på gymmet tror jag, måste avsluta medlemskapet pga utgifterna hopar ihop sig samtidigt som inkomsterna minskar. Detta spelar dock mindre roll då jag har stång,hantlar och 200kg i friavikter och en bänk i källaren, samt en träningcykel hemma så är allt som behövs.

Blev varken cardio eller mer mat igår, tror jag hamnade på ett litet underskott eller vid underhåll. Så ser idag som riktiga starten. Första prövningen kom dock igår. Såg en film hos några polare, The Proposal som f.ö inte var någon höjdare, köpte ett kilo godis och coca cola och bjöd på som tack för att de bjudit senast, de tjatade hela filmen att jag skulle ta men nu har jag bestämt mig för att det inte går att skjuta upp det gång efter gång utan måste börja vara strikt någon gång för slutar alltid på samma sätt annars.

1400kcal satsas på idag, maten kommer bestå av 6ägg,en makrill burk, en kesella burk och köttfärsås. Möjligen någon proteindrink och något bröd till makrillen, det som ryms i kaloribudgeten. I slutet av dagarna kommer jag redovisa exakta nummer vad jag stoppat i mig.

Kommer dra av att styrkepass lite senare också, bröst och mage. Har tränat med 90kg i bänkpress flera månader nu, då jag inte vågar sätta på mer pga att ställningen inte är superstabil. Har inte kört för att öka styrka direkt då jag nästan alltid kör själv, så vågar inte försöka mig på några direkta PBn om jag nu inte känner mig riktigt urstark. Så styrkan är faktiskt densamma som för ungefär 1½ år sedan vilket måste ändras senare. Brukar göra 3-4 reps men idag kommer en kompis så satsar självklart på 5 strikta reps. Mestadels av maten kommer läggas efter passet.

Radikaal wrote:
    Blev varken cardio eller mer mat igår, tror jag hamnade på ett litet underskott eller vid underhåll. Så ser idag som riktiga starten. Första prövningen kom dock igår. Såg en film hos några polare, The Proposal som f.ö inte var någon höjdare, köpte ett kilo godis och coca cola och bjöd på som tack för att de bjudit senast, de tjatade hela filmen att jag skulle ta men nu har jag bestämt mig för att det inte går att skjuta upp det gång efter gång utan måste börja vara strikt någon gång för slutar alltid på samma sätt annars.

1400kcal satsas på idag, maten kommer bestå av 6ägg,en makrill burk, en kesella burk och köttfärsås. Möjligen någon proteindrink och något bröd till makrillen, det som ryms i kaloribudgeten. I slutet av dagarna kommer jag redovisa exakta nummer vad jag stoppat i mig.

Kommer dra av att styrkepass lite senare också, bröst och mage. Har tränat med 90kg i bänkpress flera månader nu, då jag inte vågar sätta på mer pga att ställningen inte är superstabil. Har inte kört för att öka styrka direkt då jag nästan alltid kör själv, så vågar inte försöka mig på några direkta PBn om jag nu inte känner mig riktigt urstark. Så styrkan är faktiskt densamma som för ungefär 1½ år sedan vilket måste ändras senare. Brukar göra 3-4 reps men idag kommer en kompis så satsar självklart på 5 strikta reps. Mestadels av maten kommer läggas efter passet.

Du väger ju en bit över 80kg, inse att 1400kcal är för lite! Kan vara därför du jojo-dietat lite för att du ligger sjukt låg? Försök tänk bort dietandet och hitta en balans där du går ner men samtidigt inte sliter så du längtar tillbaka. 1400kcal på en träningsdag låter som ett upplägg för att bränna ut dig efter ett par veckor :P

Jadu Gustaf, du har mest troligt rätt. Saken är dock den att jag för det mesta är rätt inaktiv då jag i dagsläget bara får jobba 4-8gånger i månaden, annars har jag ingen utbildning eller något. Kollade faktiskt bara tillbaka i journalen vad jag låg på ungefär, och när jag vägde runt 78-80kg är det intaget jag låg på. Men nu väger jag ju som sagt 10kg mera, vet inte riktigt hur mkt jag ska lägga till då, Hade jag varit mer aktiv på dagarna så skulle jag automatiskt lägga till mer självklart. Nu är jag dock mer motiverad än någonsin och har inte tänkt jojo dieta den här gången för nu har jag nått den riktiga smärtgränsen och kan inte skjuta upp det något mer. Har blivit för mig väldigt hårt prövad redan efter 2 dagar, först en 2timmar film med en godis skål som blev skickad till mig ständigt (och jag ser runt 6-7filmer i veckan, och har en sån vana att alltid äta något till dem att det är sjukt.) sedan igår blev jag bjuden på resturang av min mor men jag tackade så snällt nej. Sedan var jag och såg hockey på en sportsbar och beställde en cola light medans alla andra beställde glass odyl, och på kvällen blev jag bjuden på varmkorv hos en kompis som såg oerhört god ut men tackade nej. visst kan man ju unna sig ibland men jag har valt att inte göra det de första veckorna så jag kommer igång ordentligt. Hade garanterat fallit för något av detta under ett tidigare försök tidigt i dieten med tankarna ”idag spelar ingen roll, jag njuter idag och börjar imorgon igen.” Efter ett tiotal sådana gånger så är det slut med det nu.

Gårdagen blev ingen superkoll på kalorierna eftersom köttfärsåsen stod kvar, utan blev köttfärs till frukost och lunch, båda moderata portioner och utan pasta, med lite ketchup, några glas lättmjölk. Middagen 2 mackor och en burk makrill, och en proteindrink. Kvällsmat 250g kesella. Ca 1300-1700kcal beroende på köttfärsåsen utan någon hunger alls. Cyklade 42min före frukost tittandes på heroes.

Träningen igår i min källare:

3 set bänkpress, 2 set biceps, och ett set explosiva hantelpressar är vad som tränades, tog 10-15min ungefär. Bänkpressen sänkte jag till 87.5kg och gjorde 6-7-7reps utan passare. Biceps tränades med 20kg hantlar ca 8-12strikta och långsamma reps. Och hantelpressarna med samma vikt, ungefär 10 reps så länge jag hade max explosivitet.

Dagens träning:

Ben (för första gången på över en månad.) och mage på gym, Knäböj 6*105kg som mest, några bra set benpress samt ett riktigt bra magpass. Känns dock att jag knappt tränat ben senaste året då jag inte har någon möjlighet till det i källaren. Hade kvar till något till rep i knäböjen men kände inte för att pressa mig idag.

Maten idag: Frukost: 2 mackor +2ägg, 4dl mellanmjölk. 520kcal, 26g protein.

Efter träning: 22g proteinpulver, 115kcal 22g protein.

Hade försökt tänkt stoppa i mig 5-700kcal till idag, men efter lite tänkade efter Gustafs inlägg så bör jag väl ta lite mer när jag kört mage och ben så hårt som jag nästan aldrig gör hemma. 1600-1700kcal på träningsdagar kanske? När jag knappt varit aktiv förutom gymmet. Något sådant satsar jag på, kvar att äta är iaf 250g kesella(220kcal), 2 ägg (160kcal) sedan något på 500-700kalorier vilket jag får fundera ut.

Sommaren 2008, då formen var faktiskt rätt bra sett i mina ögon. Plockade bort några kg till men har tyvärr inga bilder på det, detta är enda bilderna jag har kvar. Målet är att komma i lite lägre fett% än på bilderna med lite mer muskler, förhoppningsvis kan jag vara det då strand säsongen börjar…

[img=http://img79.imageshack.us/img79/1796/sommar08020qm3.jpg][img=http://img207.imageshack.us/img207/5581/sommar08021ta8.jpg][img=http://img46.imageshack.us/img46/2015/sommar08026hw5.jpg][img=http://img133.imageshack.us/img133/6191/sommar08029gs0.jpg][img=http://img134.imageshack.us/img134/5920/sommar08032zu4.jpg]Solbrännan saknar man ju också!

Fryspizza blir middagen, vilket enligt deklarationen skall innehålla 600kcal, 300g stor.

Så sammanlagt idag:

Frukost 520kcal.
    Proteindrink efter träning 160kcal.
    Pizza 2timmar efter träning 600kcal (+lite tonfisk jag lägger till 100kcal.).
    Sedan kvar 2 ägg + kesella = 360-400kcal.

Mellan 1740-1900kcal. Ungefär 150g protein.

1750kcal hamnade jag på igår, om näringsvärdena stämmer. Var riktigt hungrig före läggdags, men en förpackning kesella som jag åt långsamt tillsammans med 1dl mjölk+jordgubbs saft som f.ö är riktigt gott för att innehålla så få kalorier samt en hårdmacka med mjukost gjorde susen. Kesella är nog det viktigaste livsmedlet under en diet för mig, utan tvivel.

Träningsvärk i benen utöver dess like helt naturligt idag, ska försöka mig på en 45minuters cykling nu före frukost tittandes på Supernatural som äntligen är tillbaka. I.Ö träningsfri dag, beroende på aktivitet kommer jag satsa på 1500kcal vid inaktiv dag, och lite mer annars.

Känns bra att vara igång igen på riktigt, känner mig minst lika taggad som när jag startade den här journalen.

Krävde kroppen efter 40min cyklande på svältande mage. Hamburgare föll valet på, vilket resulterade i ett mycket gott och tungt första mål för dagen. blev 2½ hamburgarbröd, 3 hamburgare, dressing, CLA och mellanmjölk. Efter noggrann vägning av samtliga födoämnen slutade det på följande siffror:

1227kcal
    61g protein.

Blir en 30min promenad lite senare, måste komma ut i friska luften mer på fritiden. Kan bli en tuff dag detta i och med största delen av intaget vid första målet, men lägger dock hellre största delen vid just frukosten än någon annan tid.

+ Ett äpple samt en proteindrink i vatten. Sedan en jävligt jobbig kväll hungermässigt, kom igenom den dock genom att vara hos polare och spela poker och NHL. I sistnämda spelade vi en 6perioder lång match totalt i en match jag trodde jag skulle vinna då jag erbjöd polaren ett skrovmål om han skulle vinna, det motiverade verkligen honom och totalt över 100 skott med många riktigt bra målchanser som vi normalt sätter men ändå bara 1-1. Var så inne i skiten att hunger skriket från magen hörde inte skallen. När jag kom hem dock, blev det svårare. Öppnar kylen, vad ser man om inte plättar. Suck tänkte jag direkt då jag aldrig kan motstå sådant, och sedan tittar jag snett brevid mig, en öppnad kanelbullpåse. Ibland tror jag mina föräldrar vill ha mig fet, för alltid finns det frestelser framme. Hejdade mig vid 2 plättar utan sylt, 2dl mjölk och en halv kanelbulle. Tog EAA innan med. 40min cyklande och 30min promenad dock, så är rätt övertygad om att underskottet infanns idag med. Siffror vet jag inte men allt från 200-1000kcal.

Lägga över 1000kalorier tidigt på dagen första målet när målet är att uppnå underskott som en rätt inaktiv person rekommenderar jag inte och kommer inte ske något mer. :D

2½ timmars intensiv innebandy + promenad lite senare idag gör det till en väldigt aktiv dag sett i mina ögon denna söndag. Så idag skiter jag i att räkna kalorier exakt, har lagt mestadels av maten efter bandyn, självklart inga grismåltider eller skräpmat. Skulle tippa på att förbrukningen idag ligger på 3000kcal + åtminstone. Maten är redan uppe i åtminstone 1900kcal, dock mätt men blir förmodligen runt 500kcal till idag, gör hungern sig inte till känna nöjer jag mig med EAA+Kesella innan läggdags.

Imorgon, beroende hur kroppen känns blir det morgoncardio igen sedan axlar och biceps och tillbaka strikt igen matmässigt, med mestadels lagt efter styrkan självklart. Första vägningen tar jag nästa Måndag först, och kommer väga mig varje Måndag i fortsättningen. Senaste gångerna jag vägt mig har den stått på 89kg. 84-87kg hoppas jag den står på då, iom att det alltid går snabbare i början. Sedan siktar jag på 0.5-1kg i veckan några månader. Imorgon måste jag dock bestämma mig om jag ska fortsätta med gymkortet eller inte. Kostar 350kr i månaden vilket är alldeles för stor utgift i längden om jag knappt tränar där iom att jag har egna fria vikter i källaren plus bänk, det som får mig att seriöst överväga att behålla kortet trots kostnaden är så jag kan palla mig dit och träna ben seriöst, samt basta. Är nog ett enkelt val för dom flesta men för en 21åring som inte pallar bo hemma mycket längre och som just nu bara har ett behovsvikariat som ger jobb 0-10gånger i månaden är det inte lika självklart.

2 extra ”tjocka” polarbröd med makrill i tomatsås på, en tallrik a-fil med 2 stora skopor all-bran flingor, samt 1 liter vatten.

668kcal, 29g protein. Gott, mättande och bra känsla i kroppen.

Blir nog standard frukosten framöver, behöver mycket mer fibrer i kosten.

Axlar + biceps blir träningen idag, + en 40-60min promenad.

2178kcal slutar dagen på, en f.ö rätt inaktiv dag. Ingen träning förutom några korta superintensiva intervaller på cykeln där jag pressade benen till sitt _absoluta_ max under 10-15sekunder några cyklar. Läst mycket fördelar med sådan här träning för hormoner osv. -~500kcal idag om min ämnesomsättning fortfarande går att få en någorlunda humm om med en s.k formel, vilket iaf under förra dieten verkade stämma skrämmande bra. Mindre underskott än jag tänkt, men hästlängder bättre än ett överskott på 2,3000kcal som jag haft vissa kvällar när någon bra film åtnjutits samtidigt som Fryspizza och andra läckerheter funnits tillgängliga.

Inget sug efter onyttigheter än så länge eller någon värst hunger vilket är mycket positivt. Har svårt sätta upp mål då jag inte vet hur jag kommer se ut vid 75kg nu, var inte helt nöjd tidigare men nu är jag nästan säker på att mer muskler kommer infinna sig då så kanske ser riktigt bra ut då. Så kommer inte sikta in mig på en siffra den här gången utan målet är främst att vara klar med deffen till slutet av maj för att sedan kunna njuta av sommaren med hård träning och god mat och festande, för att sedan slipa bort 4-5kg under September – mitten på Oktober.

2178kcal slutar dagen på, en f.ö rätt inaktiv dag. Ingen träning förutom några korta superintensiva intervaller på cykeln där jag pressade benen till sitt _absoluta_ max under 10-15sekunder några cyklar. Läst mycket fördelar med sådan här träning för hormoner osv. -~500kcal idag om min ämnesomsättning fortfarande går att få en någorlunda humm om med en s.k formel, vilket iaf under förra dieten verkade stämma skrämmande bra. Mindre underskott än jag tänkt, men hästlängder bättre än ett överskott på 2,3000kcal som jag haft vissa kvällar när någon bra film åtnjutits samtidigt som Fryspizza och andra läckerheter funnits tillgängliga.

Inget sug efter onyttigheter än så länge eller någon värst hunger vilket är mycket positivt. Har svårt sätta upp mål då jag inte vet hur jag kommer se ut vid 75kg nu, var inte helt nöjd tidigare men nu är jag nästan säker på att mer muskler kommer infinna sig då så kanske ser riktigt bra ut då. Så kommer inte sikta in mig på en siffra den här gången utan målet är främst att vara klar med deffen till slutet av maj för att sedan kunna njuta av sommaren med hård träning och god mat och festande, för att sedan slipa bort 4-5kg under September – mitten på Oktober.

Axlar+biceps skjuts upp till imorgon, vilket mest troligt kommer utföras på gymmet. Inte tränat biceps till max på gymmet på säkert ett år, blir kul att se styrkan där i tex stångcurl då jag kört på helt okej med hantlar i källaren, just nu tränar jag 12 strikta och långsamma reps på 20kg hantlar.

Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 685 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.