Min väg mot ett nytt liv.

Home Forums Dagböcker Min väg mot ett nytt liv.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 685 total)
  • Author

Samma frukost som igår, skillnaden är att jag tog bort ett bröd till förmån en tallrik mjölk+all bran. Mer fibrer och protein, båda mer fördelaktigt vid diet för mig. Tagit en kort morgonpromenad (25min) idag mest för att få lite ljus och frisk luft. Kommer bli ytterligare en till gymet och tillbaka.

2x proteindrinkar, en måltid a 500-700kcal och 250g kesella återstår i matväg för dagen. Och nya PBn på gymmet självklart!

Och nu ringde jobbet om jobb inatt vilket jag inte har råd att tacka nej till. Självklart ringer de med minsta tidsmarginal, när deffen precis kommit igång så bra och jag äntligen vänt dygnet och lagt mig runt 00:00(+-1timma) varje dag senaste veckan.

Har faktiskt inte den blekaste hur jag ska lägga upp energiintaget nu. Eller träningen, då jag har en tendens att bli fruktansvärt trött de dagar jag har tränat hårt. Och det är inget man vill ha när man sitter på en rättpsykiatrisk avdelning där det stundtals kan vara mycket lungt och stundtals kräver fullständig uppmärksamhet. 2000-2500kcal kommer jag nog försöka satsa på.

Grymt skönt pass avklarat på gymmet, första riktigt sköna på flera månader. Grymt bra tryck med mer ådror på armarna än någonsin trots sälformen. Blir att betala för åtminstone en månad till iom att jag fick jobb inatt+så jag kan träna ben hårt och lite mer varierande övningar än i källaren.

Passet, ca 40min.

Tricepspress i maskin, 8-15reps på 90kg vilket jag vill minnas är mer än jag körde på förut. Kändes riktigt bra iaf, bra kontakt.

Sittande rodd: 10*80kg x 3 set. Mycket bra kontakt. Inte kört denna övning på evigheter.

Biceps: div övningar på fullt mag med rep. Ingen stångcurl som jag hade tänkt, utan körde med hantlar istället. 11/10/12 strikta med 18.5kg hantlar, kände mig lite störd och trängd då det var massa folk runt omkring.

Axelmaskin med bra kontakt: 6-10reps*3 set, 90kg.

Sedan hantelpress över huvud, 21kg @ 15r,15r, 26kg @ 13r till failure. Strikta och långsamma reps.

Sedan bastu. Gick till och från gymmet. Efter bastu intag av proteindrink i vatten, och nyss ätit 3 hamburgare med avtorkat flott, med 2½ bröd och dressing. 1 liter vatten. Runt 23-24 (eller senare på natten, beror på vilken avdelning jag sitter på inatt) 125g kesella, 2 glas lättmjölk. Sedan innan läggdags 125 kesella, 1 glas lättmjölk. Hann inte räkna kalorierna på hamburgarna, men det totala intaget överskrider ej 2500kcal vilket jag är rätt säker på. Så enkelt när jag skippar mjölk som jag brukar dricka i mängder att hålla nere kalorierna på acceptabla nivåer. Har ätit 2 riktigt stora måltider idag känns det som och är riktigt mätt, ändå ligger jag _max_ på 2200kcal hitills.

Riktig skön träningsvärk i biceps och axlarna idag. De 2 delar jag nästan aldrig haft i innan, helt underbart. Landade på 2300kcal igår. Delade upp precis som skrev igår, och herregud vad hungrig jag var när jag vaknade. Dock att ta med saft till jobbet var en sämre ide, lyckades spilla halva flaskan i personalrummet. Blev en kul halvtimme med 2 ton papper och mopp torkning efter det.

Cyklat 43minuter lågintensivt idag, 3 glas vatten och en Tight! Hardcore kapsel från SAN före(som rek. dos är 4kapslar dag, min mage säger ifrån om jag tar mer än 1, men tur för mig så fungerar 1 ypperligt för lite tillpiggnad och hungerdämpande när jag tar på morgonen på tom mage.

Sedan blev det 3 limpsmörgåsar med leverpastej, 3 glas mjölk, 1x proteindrink i vatten. Orkar inte räkna kalorier dagar jag jobbar natt och dygnsrytm blir rubbad utan äter med måtta istället, som jag gjorde i början på den här dagboken. Lite senare en portion kycklingrätt som mor lagar, sedan jobb inatt med där jag kommer dela upp precis som inatt. 250g kesella med 3 glass mjölk uppdelat på 2 olika tillfällen. 40min promenad till ikväll. Någon hårdare träning blir det inte, tröttheten som kom susandes inatt var helt sjuk stundtals.

Promenad. Eller ska man kalla det överlevnadsfärd? Nu vet jag iaf hur det känns att promenera i snöstorm. Bestämde mig för att gå till Konsum och handla makrill. Direkt möts jag av 2dm snö hela vägen, och en blåst utöver dess like. Hela vägen piskades man av snö snärtade mig i ansiktet på och det blev rätt kallt vill jag lova.

Tankarna kom ganska snabbt att jag kanske skulle skita i det men då ploppade clawfingers ”biggest and the best” upp i mp3 spelaren så då var det inget snack längre. :P

Skotta lite snö nu, sedan väntar efterlängtade makrillmackor. Imorgon blir det tillbaka lite mer ”kontrollerat” med intag och träning. Ben och mage på gymmet blir det då.

8 dagar in på dieten. Haft svårt få upp en ordentlig struktur iom att föräldrarna ibland gör mat som jag inte tackar nej till, och ibland får natt jobb helt oväntat. Har trots det gått väldigt bra och inte haft något sötsug eller småätandesug alls vilket nog aldrig hänt förut. Får gärna fortsätta såhär.

Gårdagen blev mycket bra faktiskt, det blev 3 limpsmörgåsar efter senaste inlägget med 2 burkar makrill, och en liter vatten. Sedan var allt intag från kl 21 igår till 14:00 idag(sov 7-14) en 250g kesella burk med 2-3 glas mjölk. Otroligt att jag knappt kände någon hunger, förutom en liten attack vid 5 tiden på morgonen där en banan nästan slank ner på jobbet, men tog min andra portion kesella då istället.

Fick även veta av chefen imorse att jag kommer få jobba där i sommar igen ifall jag vill, vilket är otroligt skönt att veta och man kan slappna av lite mera. Så mer fokus på kosten framöver med mer egenköpt kost.

Idag vaknade jag 14:00, hungrig som få. Frukosten blev 2 polarbröd, 1 burk markrill, en halvstor tallrik med mellanmjölk och all-bran flingor. En proteindrink i vatten. Totalt 800kcal och 57g protein i mål1 för dagen. Känns rätt mycket efteråt när man trots allt ”bara” åt 2 mackor men men…

Blir antingen ben+mage på gymmet eller så maxintensiva cykel intervaller igen som jag verkligen gillade och dela upp det under första delen av dagen, sedan på kvällen köra lite mage och rygg i källaren. Runt 1800kcal kommer jag stoppa i mig idag.

Mitt senaste inlägg stämmer inte lika bra längre.

Ingen koffein ännu idag, Luleå låg under med 0-2 mot Linköping sist jag kollade (och är 90% säker de kommer missa slutspel) Räkningar (2st för att vara exakt), en hittad faktura som gick ut igår som låg slängd i papperskorgen(vilket innebär extra avgift på typ 2-300kr, fått besked om att jag kanske tappar bidrag från arbetsförmedligen pga att jag råkat missat en kallelse, hungrig och en ofokuserad 5manna turnering i poker på nätet som jag sumpade bort förstaplatsen och 250kr resulterade i en ond hand, kastade jobbnycklar(som jag ännu inte hittat) samt 5 limpmackor, 3 med leverpastej, 2 med kaviar. 3 glas mjölk. Och en apelsin som blev delad på mitten efter att ha släppt loss lite spänningar.

Första ”snesteget” kom 8dagar in alltså. Bra med att ha dagbok är att man kan reflektera på varför man gjort snesteg, och när man gör dem. Dock ingen fara då jag bara hade ätit 800kcal innan det.(eller, ja 1100 om man räknar dygnet, från kl 00:00.)

Nä, nu ska jag och handla kesella, makrill och cola light. Så mitt jävliga humör inte ger vika för reptilhjärnan.

Och ännu en träningsfri dag. Måste fan bli mycket bättre på träningen, maten går ju faktiskt bra för tillfället (trots senaste inlägget, är ändå på underskott idag). Iofs har inte träningsvärken släppt ännu i överkroppen och känner av lite i benen också. Imorgon iaf så blir det 40min morgon cardio, sedan ett pass senare på dagen med tunga övningar där kroppen känns som mest utvilad. Försöka få med en kompis och prova på PB i bänken kanske? Inte provat maxxa sedan för över ett år sen, då jag klämde upp 112.5kg. Med bra med energi i kroppen, är jag tämligen säker att jag kan klämma pb då jag tränat med 90-95kg senaste 3-4månaderna i min källare.

Nu ska 250g kesella avnjutas.

-25 rättare sagt, när jag vaknade. Solen sken lite och jag såg faktiskt fram emot en långpromenad med bra musik i öronen, men så fan att jag gör det i -25 då jag har snålat alldeles för mycket med vinterkläder. Cyklade istället (som jag hade noll motivation för) ungefär en halvtimme med några tunga korta intervaller. Frukosten blev 3 polarbröd med tunnt lager leverpastej, och en proteindrink i vatten, en opti-men och 2g CLA.

Fortfarande träningsvärk i axlar och triceps, nu 4dagar efter passet. Unikt, och egentligen bara ett tecken att jag legat på latsidan alldeles för länge och knappt kört andra övningar än marklyft,bänkpress och hantelcurls…

Om några timmar blir det mage,biceps och lite rygg som det känns nu. 1900kcal ska jag upp i idag och resten efter träningen.

Fan vad dålig jag är på att träna alltså. Har dock mycket att göra med kylan idag tror jag, och orkar inte starta bilen iskall för att dra till gymmet bara 1km bort.

Körde i källaren idag istället. Väldigt snabbt pass, 2 set mage, 4 set bänkpress explosiv.

Styrkan var faktiskt bättre än någonsin, underligt det här med diet. Tror alltid jag ska tappa styrka men idag kände jag mig jävligt stark faktiskt. Hade ätit en bit kycklingpaj innan (ca 1timme före).

Bänkpress @ 90kg

*8 (sista repetitionen var dock kämpig).
    *3 (körde bara max explosivitet, långt ifrån slut)
    *6 Explosiva
    *6 @ 95kg.
    *2 @ 105kg (PB!)

Benlyft @ 2*30reps tills magen gav upp, sjukt jävla jobbigt. Långsamma reps.

Maten idag landar på 1500-1800kcal beroende på kycklingpajjen. Känns som en lite lägre dag är på sin rätt efter att ha varit på runt 2000kcal länge nu, inte säker jag går ner i tillräcklig takt på det pga rätt inaktiv livsstil. På Söndag blir det förmodligen första ”onyttigheten” på dieten, nämligen en fet pizza pga en kompis är hemma från Umeå och vi har en tradition att äta det, och en skadar ju verkligen inte om man i övrigt håller koll på intaget, utan blir snarare skönt njuta av en riktigt god måltid. Så kommer lägga mig på runt 1600-1700kcal imorgon för att väga upp det, vilket inte kommer bli några problem pga jobb hela dagen ch då har jag mycket lättare att hålla hungern i styr när tankarna är på annat. Och på Söndag blir det intensiv innebandy 2-3timmar så en pizza gör nog bara gott efter det.

För att få bättre struktur på detta. Jobbiga är att nattarbete erbjuds lite då och då vilket förstör mycket, men är bara gilla läget så pengar behövs om jag någonsin ska kunna flytta hemifrån.

De dagar jag jobbar natt, kommer jag fortsätta på samma spår som förut. Äta väldigt lätt på natten (250g kesella, 2-3glas mjölk) delat på 2måltider) och en större måltid nåär jag vknar istället.

Schema jag kommer försöka följa ungefär 2månader, till 1a april för att sedan utvärdera ordentligt om något måste ändras (om nu inte vågen står still eller går upp första 3 veckorna. (Och då hoppas jag på iaf -6kg från det vågen visar nästa gång jag väger mig (Tisdag).
    Måndagar: 40min låg intensiv cykling före frukost, lågt på kalorier, 1400-1700kcal. Försöka minst en 30min promenad på dagen/kvällen. (Lär inte vara spec. Hungrig pga maten under Söndagar)

Tisdagar: 20min HIIT cardio tidigt på dagen, Axlar+biceps+rygg senare under dagen. 2000-2250kcal

Onsdagar: Ben+vader+mage @ gym, promenad till & från. 1800-2000kcal.

Torsdagar: minst 30min promenad, Bröst+triceps. 1600-1800kcal.

Fredagar: SHIC(Super High Intensity Cardio=MAX intensitet väldigt korta perioder 18-25sek, sedan vila tills pulsen går ner ordentligt, börjar med 6set ökar sedan 1 varje vecka.) 1600-1800kcal.

Lördagar: 40-90min morgonpromenad. Ev någon axel/biceps/rygg övning i källaren). 1500-1800kcal (mest kolhydrater och protein för att ladda upp för söndagen).

Söndagar: 2-3timmar intensiv Innebandy. Och i övrigt försöka vara väldigt aktiv under dagen. 2000-3500kcal(det senare kanske 1, max 2gånger om kroppen behöver fyllas lite.)
    Förhoppningsvis lär konditionen bli lite bättre också, vilket alltid är bra att ha.

Skrivet kcal efter dagarna är intaget jag kommer sikta på, och kommer alltid (förutom Söndagar) sikta på den lägre av siffran, men de dagar jag känner att jag rört mig extra mycket, haft ett riktigt bra träningspass eller om hungern gör sig till känna för mycket så lägger jag till till den övre siffran som max.)

Grovt uträknat genom harris formeln som förut stämt bra på mig så kommer energi minuset vara 3500-5000kcal per vecka, med störst trolighet närmare 5000 än 3500. Och 3500kcal underskott är lika med 0.5kg ungefär.

Ska knäppa bilder imorgon, och ta mått. För att kunna göra bättre utvärderingar, och se för/efter bilder sedan. Främst för att se om detta schema fungerar bra för användning vid något annat tillfälle om jag behöver gå ner i vikt.

Jag tycker du ska sluta kalorionanera, sätta upp ett schema som du tränar efter när du kan. Sätter du upp ett schema som du gjorde nu och måste rycka in på nattjobb så kommer hela veckan blir förstörd.

Nog för att -25 är kallt, men om det bara är 1km så är det ju perfekt att dra på sig understället och promenera/jogga till gymmet!

Förlåt om jag låter hård men det låter som om du verkligen har svårt att hitta en balans och då kanske du ska försöka fundera över om du gör det på rätt sätt. Istället för att sitta och räkna dagar hur länge du klarat dig borde det kanske vara på sin plats att hitta en hälsosam livsstil som du tror att du kan hålla resten av livet annars kommer du ju bara komma ner i en ok form, börja äta som förut och gå upp igen.

Nu är det dock första gången jag faktiskt har ett någorlunda schema att följa sedan starten av dieten, och anledningen att jag gjorde det var att få bättre struktur på det hela så jag verkligen kommer mig iväg till träningen, gör min cardio och vet ungefär hur jag ska äta på dagarna. Inte följt något schema sedan en period i början av dieten, och det fungerade ju bra. Så om jag gör det på rätt sätt eller inte är ju svårt att utvärdera då detta är första dagen på schemat. Nu ska jag iväg till innebandy strax tex.

Sedan behöver nattjobb inte alls förstöra hela dagen, kan fortfarande hinna med den dagens träning + så äter jag likdant men lägger till ca 300-400kcal i form av kesella och mjölk de nätterna jag arbetar natt.

Sedan gillar jag mat alldeles för mycket för att göra en stor livsstilförändring. Man lever bara en gång, och sedan vet jag ju hur jag ska hålla vikten någorlunda när jag nått min målvikt(och jag gjorde inte det i vår,sommar och höst, även om jag inte kommer satsa på att hålla den helt och hållet då jag då förhoppningsvis kommer ha motivation till att träna hårt och bygga upp mer muskler. Men några 17kg uppgångar kommer jag verkligen inte tillåta igen.

Och för att förtydliga, schemat är inget jag kommer följa slaviskt. Heller inte kalorierna, utan bara en utgångs punkt för vad jag kommer satsa på. Bättre det än inte ha någon plan alls tycker jag, lättare ta sig iväg till gymmet om man har det planerat, då gör man det oavsett väder.

Sedan sitter jag inte direkt och räknar dagar hur länge jag klarat mig, är det det intrycket du får så är det fel. För har inte haft några som helst problem ännu och inte haft något sötsug alls. När jag väl bestämt mig är det inga problem, däremot kan jag ha problem om jag bara är några kilo överviktig som innan att hålla det fullt ut men nu känner jag mig som i sistsen när jag startade dieten, att ingen del av mig vill gå upp ännu mer i vikt och nu vet alla polare om det igen, så dem har förståelse att jag inte alltid vill följa och festa, äta skräpmat, köpa en varmkorv på statoil fast man inte är hungrig etc.

Idag iaf = första unnardagen. Ingen jätte gris dag, men betydligt mer än vanligt. 2timmar och 10minuter innebandy + ska skotta snö sen och kanske en liten promenad. Frukosten blev en bit jätte god tårtliknande bakelse så att jag skulle orka med bandyn (rejält hungrig när jag vaknade). Efter bandyn blev det Pizza, en oxfile med bea sås. Kommer inte äta speciellt mycket mer idag, 500-600kcal till kanske.

träningcykel på sitt rum + ett ps3 och en stortv måste fan vara det bästa köpet jag någonsin gjort. Sitta och lira nhl10 online medans man tränar = både kroppen och hjärnan får ”träning” samtidigt som man har roligt. 40min kvälls cardio rätt lungt tempo på cykeln, ska äta sista målet för dagen strax.

Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 685 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.