Home › Forums › Dagböcker › Mot gymmet…and beyond eller Den otroliga (för)vandringen eller Vilse i kvargkakan
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 augusti, 2008 at 13:30 #723381Anonym anvandareMember
Jag tänkte så smått börja föra journal igen, jag har under sommaren haft ont om tid p.g.a. mycket att göra på (sommar)jobbet och annat tjafs. Nu när jag snart blir student för ännu en termin så kan det vara dags att skriva in resultaten igen. Detta görs givetvis bäst i en ny journal då jag blivit hjärtligt trött på de gamla.
Statistiken ser ut som följer:
Ålder: 22år
Längd: 176cm
Vikt: 80kgMina kortsiktiga mål inom styrketräning att klara av att frontböja 100×6, marklyfta 200×6, bänka 100×6 (jag ÄR dålig på bänkpress, göra 20 strikta chins utan dragremmar och att göra 35 dips. Förhoppningsvis klarar jag av i alla fall ett eller två mål till jul.
Mitt mål på konditionsträningsfronten är att springa fem kilometer i backig terräng på under 20 min samt att börja med lite intervallträning.
Mina långsiktiga mål är att hålla mig frisk och stark i många år till, en sund själ i en sund kropp som man säger. Lite mer massa och lite bättre kondition hade inte suttit fel det heller.
Mitt sidomål är att se till att min ljumske slutar trilskas så jag kan börja köra thaiboxning igen samt jogga mer. Antagligen kommer det att uppnås om högst ett par månader så sedan blir det till att träna förebyggande så att problemet inte återkommer. Att inte kunna jogga på sex veckor samt enbart kunna köra benspark och bencurls för benen i åtta veckor nu i somras var ytterst tråkigt.Benpass igår:
Frontböj 70kx6 70×6 70×6 75×6 60×6 60×6
Good mornings 70×6 70×6 70×6 60×6 60×6
Benlyft 10 10 10 10
Benspark 70×6 80×6 80×6 80×6 80×6
Vadpress i benpressen 240×8 240×8 240×8 240×8 240×8
Crunches kv+30 (10×3)
Kommentar:
Frontböj
Frontböjen gick sådär, ryggen hanger inte riktigt med ännu vilket markets på 75kg men det börjar gå bättre och bättre. En sexa på 80kg om ett par veckor låter inte alltför otroligt.Good mornings
Här svek ryggen mig totalt, tungt och plågsamt men nyttigt.Benlyft
Spyfaktorn är rätt stor i den här övningen om man för fötterna ända upp till stången Guiance-style. Kändes bra på gymmet men jag kunde knappt komma upp ur sängen i morse p.g.a. extrem träningsvärk.Benspark
Rolig övning, lagom lätt. Jag får inte ont i knäna av den längre som jag fick för två år sedan då jag körde den senast.Vadpress
Tidsfördriv, hur mycket nytta den gör rent visuellt muskulärt kan man fråga sig med tanke på nya rön etc men rent styrkemässigt så hjälper den nog något. Jag hoppas att vaderna växer av joggning istället. Gudarna skall veta att det känns i dem efter 5km i snabbt tempo i backig terräng i alla fall.Crunches
Overkill, magmusklerna mådde lagom dåligt efter tre set viktade crunches, men jag har dålig magmuskulatur så det är bara att piska upp den.21 augusti, 2008 at 13:30 #80491Anonym anvandareMember21 augusti, 2008 at 15:25 #723382Anonym anvandareMemberEftersom jobbets intranät stänger ner nu till 16.30 p.g.a. att det skall installeras en akutpatch så blir det till att sluta tidigt idag (endast 8 timmars arbetsdag idag) och dra till gymmet tidigt för en gångs skull.
Ett överkroppspass om ett par timmar alltså.22 augusti, 2008 at 12:29 #723383Anonym anvandareMemberGårdagens pass:
Bänkpress 90×5 90×4 80×6 80×6 80×5
Chins kv+20×5 kv+20×4
Skullcrushers 55×4 55×3 50×6 50×6
Stående axelpress 40×7 40×6 40×5
Hantelshrugs 50×10 50×10 40×10 40×10
FU- bänk 65×8 60×8 60×7
Sittande rodd 95×6 85×6 85×6
Alternerade hantelcurls 16×6
Bänkpress
Bänkpressen gick sisådär, de två seten på 90kg blev det rövlyft på de sista två repen medan 80kg var strikta och explosiva. Jag är väldigt dålig på bänkpress, en brist vilken jag försöker slipa bort så sakteliga.
Chins
Övningen fungerade inte alls, kände mig trött och orkeslös antagligen på grund av mycket träning de senaste två veckorna när jag försökt komma igång igen.Skullcrushers
Ökade något rep på 55kg, känns som att det kommer att lossna rätt snart här. Ett par sexor på 55kg ligger inte alltför långt borta när jag vant in min kropp vid min normala träningsdos.
Stående axelpress
Tre set med 40×8 skall inte vara alltför långt borta. Det borde gå galant om ett par veckor.
Hantelshrugs
Gick väldigt lätt.
FU- bänkÖkade en hel del från förra veckan då jag gjorde fyra reps som mest på 65kg.
Sittande rodd
Var tvungen att sluta tidigt p.g.a. tidsbrist.Alternerade hantelcurl
Samma skäl som ovan.
Kommentar
Passet gick dåligt, mestadels på grund av det faktum att jag jobbar sextio mil från hemorten, inte träffat min flickvän på tre veckor, jobbar tio timmar om dagen och håller på att vänja kroppen vid tung benträning igen samt att jag bor inneboende med väldigt lite egen tid samt att jag inte har fått vila ut ens på helgerna eftersom det blivit en hel del evenemang och dylikt, vilket visserligen är roligt men blir väldigt slitsamt i längden. Allt detta har gjort mig en smula sliten, jobbet gick även riktigt dåligt igår då jag fick springa runt som en idiot och leta efter en akt som inte står att hitta någonstans i lokalen.
Jag ser i alla fall fram emot ett tungt marklyftspass på lördag eller söndag, det brukar alltid muntra upp mig.
22 augusti, 2008 at 14:40 #723384Anonym anvandareMemberSkönt med vila nu idag. Ska till Dalby och lyssna på en av mina kusiners hårdrocksband och sedan blir det en tur till Malmöfestivalen. Jag och min kusins (den jag är inneboende hos) sambo har bestämt oss för att äta ikapp. Vi tänkte börja vid det första grillståndet, beta oss igenom kycklingspett, grillspett, cevapcici, älgkebab, hoppa över ståndet med stekt sill och fortsätta över på tacostånden så stannar vi antingen där thaistånden tar vid (för lite kött i thaimat) eller när den första av oss spyr.
Han väger visserligen tio kilo mer än mig samt jobbar som snickare så han är säkert hungrig men jag är fasen i mig som ett svart hål idag.23 augusti, 2008 at 17:06 #723385Anonym anvandareMemberGårdagen blev en vilodag från träning med mycket mat. Till lunch blev det ett par big mac som gick ned på ett par minuter ( de är inte hälften så mättande som en trippelwhopper), sedan blev det fredagsfika på jobbet med en hel del kakor. Efter jobbet åkte jag hem och vi lagade ugnsbakad lax med potatis och rotfrukter och sedan bar det först av till Dalby där min ena kusins hårdrocksband spelade och sedan över till Malmöfestivalen där jag åt cevapcici i bröd och två stora grillspätt. Jag var fortfarande lite småhungrig så det blev en stor mjukglass också innan vi åkte hem.:pop: Jag hade antagligen kunnat äta lite till men logistikproblem skulle då vara för handen, det skulle bli jobbigt att rulla runt mig bland allt folk.
23 augusti, 2008 at 17:12 #723386Anonym anvandareMemberFan 200 x 6 är brutalt i marken ju. Vad klarar du idag?
23 augusti, 2008 at 17:20 #723387Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Fan 200 x 6 är brutalt i marken ju. Vad klarar du idag?Jag klarade 150×4 idag med bra teknik. Men eftersom jag innan inte kunnat köra mark på några veckor och jag nu dessutom går på kaloriöverskott så räknar jag med att jag skall vara uppe i 170×4 om ett par månader utan problem. 200×6 skall inte var helt omöjligt vid jul även om det mer är ett drömmål, om jag skall sätta en helt igenom realistisk så blir det 200×6 först i februari, men varför vara realistisk. .:bb2:
Hur går det för dig i bänkpressen nu, vet att du brukar vara rätt överjävlig i den övningen?
23 augusti, 2008 at 17:52 #723388Anonym anvandareMemberMantus wrote:Jag klarade 150×4 idag med bra teknik. Men eftersom jag innan inte kunnat köra mark på några veckor och jag nu dessutom går på kaloriöverskott så räknar jag med att jag skall vara uppe i 170×4 om ett par månader utan problem. 200×6 skall inte var helt omöjligt vid jul även om det mer är ett drömmål, om jag skall sätta en helt igenom realistisk så blir det 200×6 först i februari, men varför vara realistisk. .:bb2:Hur går det för dig i bänkpressen nu, vet att du brukar vara rätt överjävlig i den övningen?
Haha shit du är så ung att du fortfarande kan räkna med ökningar – lyx:D
Själv försöker jag hela tiden bara minimera minskningarna. Och bänken är en sorglig historia; överjävligt dålig är nog mer rätt ord. Testade exempelvis hantelpressar med 40orna igår och tyckte att en trea var förjävla tungt; då förstår du vilken nivå vi pratar just nu:D Väger förvisso bara 65-66…men iaf.
24 augusti, 2008 at 09:35 #723389Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Haha shit du är så ung att du fortfarande kan räkna med ökningar – lyx:DSjälv försöker jag hela tiden bara minimera minskningarna. Och bänken är en sorglig historia; överjävligt dålig är nog mer rätt ord. Testade exempelvis hantelpressar med 40orna igår och tyckte att en trea var förjävla tungt; då förstår du vilken nivå vi pratar just nu:D Väger förvisso bara 65-66…men iaf.
Du menar de där 40kgs hantlarna som jag inte fått upp ännu? Bänkpress och hantelpress är inte mina favoritövningar helt klart. Jag har ytterst svårt att öka i bänken, att säga att det står nästintill still är nog en mer korrekt bedömning.
24 augusti, 2008 at 09:44 #723390Anonym anvandareMemberGårdagens pass:
Marklyft 130×6 130×6 130×6 150×4 150×4
Knäböj 60×6 65×6 65×6 65×6 65×6
Mage med rep 60×10 60×10 70×10 80×5 60×10
Marklyft
Marklyftet gick bra, ökade en del från förra passet då tre set på 130kg kändes tungt, idag gick de upp mycket lättare. Skall försöka hålla mig på 130kg och så sakteliga öka fyrorna för att sedan följa efter med sexorna.
Knäböj
Knäböj gick bättre idag än förra gången då jag tog 60×6 i alla set, jag håller på att få in tekniken bättre nu så det blir atgböjar med fokusering på att hålla benen rätt i den positiva fasen. Det är mördande tråkigt att teknikträna men det ovana rörelsetempot tar rätt bra ändå.
Magträning medelst rep och ett viktmagasin
Var mest en nedvarvningsövning, tog bra i vilket fall som helst.
Konklusion
Passet gick bra, det skall tillföras ännu ett par övningar men eftersom jag känt mig lite sliten sparar jag det till nästa vecka.
Passets längd: 40min
Plats : Gerdahallen10 september, 2008 at 18:04 #723391Anonym anvandareMemberHar varit förkyld ett tag (som alla andra) och därför inte haft någonting att skriva om. Gjorde två pass i slutet på förra veckan där den enda större bedriften var en fyra på 155kg i marklyft. Idag blev det ett benpass som kändes gudomligt skönt.
Ben
Frontböj 65×6 75×6 75×6 70×6 70×6
Good mornings 70×6 70×6 70×6 75×6 65×6
Benlyft 10 10 10 10
Benspark 98×6 105×6 112×6 119×6 (där tog visst viktmagasinet
slut:O) 122,5X6 (extravikt på) 122,5×6Crunches 37,5×10 37,5×10 37,5×10
Passet kändes bra. Jag hade sällskap så det blev kanske i en liten raskare takt än vanligt då det blev mer jävlaranamma på grund av peppning.
Frontböjen gick bra, atg frontböj bränner fint i låren.
Good mornings gick bra med fina styrkeökningar.
Benlyften var riktigt strikta, höga och fina.
Bensparken funkade väl bra men jag måste hitta på ett sätt att öka belastningen något.
Crunches med hantel på bröstet kändes precis så vedervärdigt jobbigt som det brukar efter benlyften.Nästa mål är en fyra på 160kg i marklyft nu på lördag för att sedan gå över till en trea på 170kg nästa vecka, tvåa på 180kg nästnästa och sedqan en maxning på 190kg om allt går enligt planeringen (det brukar inte gå så lätt alla gånger). Sedan blir det en cykel som börjar med en femma på 160kg osv.
11 september, 2008 at 15:19 #723392Anonym anvandareMemberTräningsvärk saknas inte idag. Inte så mycket i benen som i röven och magen vilket gjorde det lagom smärtsamt att stiga ur sängen eller sätta sig på toan idag.:yikes:
Idag blir det överkropp, vi får se hur det går. Har jag (o)tur så kommer jag ha en sjuhelvetes träningsvärk i hela kroppen imorgon11 september, 2008 at 15:34 #723393Anonym anvandareMemberverkar ju vara på god väg mot dina mål. Blev ingen ätartävling i malmö lr?
ser att du tränar på gerda? vilken tid brukar du träna? jag tränar också där, lite jobbigt just nu när det ser ut som jerusalemsödeläggelse11 september, 2008 at 16:26 #723394Anonym anvandareMemberEsios wrote:verkar ju vara på god väg mot dina mål. Blev ingen ätartävling i malmö lr?
ser att du tränar på gerda? vilken tid brukar du träna? jag tränar också där, lite jobbigt just nu när det ser ut som jerusalemsödeläggelseJodå, hade för mig att jag skrev upp ätartävlingen också. Jag vann med två grillspett annars var det jämt med cevapcici, tacos och mjukglass. Hade kunnat få i mig mer men då hade jag rullat hem. Tyvärr tränar jag inte på Gerdahallen(Gerdalhallen är bra mycket finare än mitt gym, trots den allmänna ödeläggelsen), jag var nere i Lund för att jobba i en månad, nu är jag tillbaka och pluggar i Uppsala. Jag hoppas dock få anledning att komma ner till Lund igen, det är en väldigt trevlig stad.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.